Hur skulle du rida den här?

Jag skulle nog försöka köra Abc övningen (tror jag den hette).

Man använder sig av 4 stycken koner som en kvadrat ska dom stå. Man skrittar te.x från 1 konan runt ett varv och gör halt vid 1 konan, upprepar några gånger, skrittar ytterligare men fortsätter till te.x 3 konan och gör halt.
Efter ett tag kan man även börja trava på en eller flera sträckor, men det ska vara halt minst 1 gång varje varv.
 
Självklart kanske men ... Den går väl ute mycket i rejäl hage med kompis så att den får röra sig ordentligt?
Ang ridningen så menar jag att det allra viktigaste är att du har en stabil sits och aldrig blir hängande i handen. Du måste ha en bra sadel så att du kan sitta djupt och balanserat. Om en springig häst får en obalanserad ryttare på ryggen som faller framåt och drar så kommer den att springa ännu mer oavsett hur många volter du lägger ...
 
Min erfarenhet fr heta eller stressade hästar, speciellt travare som i detta fallet är att kunna hitta en balans i fysisk och mental motion.

Det är superviktigt att travare får jobba ordentligt fysiskt regelbundet, springa mycket vissa dagar så att de blir uttröttade. Det ligger ändå i deras natur att kunna vara otroligt aktiva och är födda till löpare. Jag själv har inte tyckt att enbart skritta en travare någonsin varit lyckat såvida skritturen inte har ett minimum på 1-1,5 timmar i raskt tempo..de jag haft att göra med blir tokiga av understimulans.
Så att man inte låter överskottsenergi byggas upp som sedan exploderar ut.
Långa eller mer krävande uteritter då och då rekommenderas.

Nästa bit är det mentala..att lyckas hitta nyckeln till att få hästen avslappnad i huvudet. På de mest heta jag ridit hjälper det mycket att hela tiden servera hästen uppgifter. T o m när man rider ut..aldrig låta hästen bara gå rakt fram utan tanke för då kommer lätt springet fram.

Förutom detta är det viktigt att renodla alla hjälper och få hästen att förstå vad man begär. Alla hästar blir ju stressade när dem inte förstår vad vi vill och spec på travare kan man få nöta detta extremt mycket eftersom att det är mycket i hjälpgivningen som de tror betyde nåt helt annat ffa om de är travtränade.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 097
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 999
Senast: Josofinito
·
Distans Min häst älskar nya ridvägar och långa rundor och vill att vi startar distans 😁 Jag har en kallblodstravare som jag rider p hackamore...
Svar
8
· Visningar
2 966
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp