Hur skulle er hund gissningsvis reagera vid inbrott?

purity_666

Trådstartare
Jag såg ett veterinärprogram där en hund skadats vid inbrott. Hunden hade upprepade gånger blivit huggen med en skruvmejsel i ansiktet och ena ögat gick inte att rädda. Såret var så djupt så bara en liten bit till så hade skruvmejseln gått in i hjärnan. På övervakningsfilmen ser man hunden gå fram till tjuven med viftande svans, sen tar tjuven tag i hunden och hugger.
ee9947208d7295e13b991d6e5e562408

3fca3cb364aed5de41ff535d91e2cc71


Hur tror ni era hundar reagerat vid inbrott? Mina två kineser hade antagligen hållit sig på behörigt avstånd och skällt som galningar, dansat runt tjuven och skällt. Hade det blivit läskigt hade de nog gömt sig.

Min förra hund, schäferblandning, hade skällt först och sen glatt gått fram för att hälsa. Sen hade han hållit tjuven sällskap i hopp om att få lite kli och klapp.

Kanske vet ni hur era hundar reagerat om ni haft hantverkare med egen nyckel, hur funkade det?
 
Mamma Mu som är tränad och tävlad i skydd hade visat upp alla våra skor.

Jarla som skyddet precis är påbörjat på hade hånglat upp dem i brygga.

Skägget hade stormskällt och hoppat runt för att hälsa.

....det vill säga om inbrottstjuvarna uppträtt vänligt och normalt. Hade de däremot blivit hotfulla så hade tikarna blivit förbannade, Mamma Mu hade nog satt sig i armen om de gick till angrepp mot henne.

Skägget hade gömt sig under bordet.
 
Min hade och har studsat från sida till sida och skällt, verkligen vrålskällt helförbannad. Han blir inte glad om någon han inte känner väl bara kliver in. Vad som hade hänt om personen ifråga inte hade backat vet jag dock inte för det har jag inte sett hända.

Min förra hund var en sådan som försiktigt gick fram och kollade läget med svansen viftande. När vi hade inbrott fick han så hårda slag i huvudet att han fick hjärnskakning. Han kunde inte gå rakt och spydde frenetiskt när jag kom hem några minuter senare.
 
Min hade och har studsat från sida till sida och skällt, verkligen vrålskällt helförbannad. Han blir inte glad om någon han inte känner väl bara kliver in. Vad som hade hänt om personen ifråga inte hade backat vet jag dock inte för det har jag inte sett hända.

Min förra hund var en sådan som försiktigt gick fram och kollade läget med svansen viftande. När vi hade inbrott fick han så hårda slag i huvudet att han fick hjärnskakning. Han kunde inte gå rakt och spydde frenetiskt när jag kom hem några minuter senare.
Åh men lilla :heart
 
Vår hund på 8 mån är skeptisk till personer som kliver in i vår trädgård, oavsett om de är kända eller inte ; han väljer att alltid studera dem på håll tills han eventuellt går eller rusar fram. Okända människor går han sällan fram till om han är själv ute. (Vi har ibland en del folk här då det är ett aktivt jordbruk). Sist när jag var själv hemma när äldsta sonen knackade på dörren (den var låst) så gick hunden ut till dörren och morrade. Så jag tror inte att han skulle gå fram om han var själv eller ensam vaken. Däremot om vi är vakna så kan inbrottstjuven få en överlycklig studsboll över sig som vill gosa, vilket troligtvis också skulle hända om någon gick in med nyckel :o
 
När det gäller inbrott så skäller min tibbe terrier nog en stund och struntar sen i tjuven. Är vi ute på fjället så kommer han nafsas/bitas om någon kommer nära vår packning.

Se andra hundarna jag haft, en rottis och två dobbisar vore bara jätteglada över besöket.
Elkillarna var inte lika glada utan fick vänta tills jag kom för att dämpa de uppspelta hundarna.
 
Med fullt larm och vansinne. Billy hade varit så ARG, Ivan hade mest varit stressad. Tror dock inte att någon skulle kunna få tag på dem, de är snabba som illrar och skeptiska till främlingar.
 
Min hade nog rusat rakt fram till personen och försökt nosa/hälsa/hoppa på denne. Om den börjat knuffa bort honom hade han gått igång och trott att leken var i full gång och hoppat, kanske försökt kampa med ev. hängande kläder osv. Han är en jäkel på att larma om nån kommer, men tror inte han har mycket vakt i sig...
 
Om inte jag är hemma märks det inte att det finns tio hundar i huset. De sover och skiter i om nån kommer...

Om jag är hemma vaktar Frodo och Boss, Ale larmar och valparna försökwr nog hångla/larma...
 
Tikarna blir arga. Hetza kommer utan att tveka att bita. Hanhunden kan bita om han blir tillräckligt stressad men håller sig hellre undan.
 
Mina skulle nog inte göra något alls bortsett från att skälla men jag vet inte, det är ingen som gått in hos mig som de inte känner om jag inte är hemma.

Mina morföräldrar hade för känge sedan en hund som släppte in men inte ut. Det kunde bli lite jobbigt om någon kom för att hälsa på och ingen var hemma då man på den tiden inte låste dörrarna även om man åkte hemifrån, så det hände att nån hade fått vänta ett par timmar på att de skulle komma hem. :D Stor hund som ställde sig i vägen med uppdragna läppar och morrade om de försökte gå ut. :o
 
Jag vet bara hur mina dårar agerar när det kommer hantverkare eller vänner.
De flyger upp, skäller som galningar en kort stund, springer fram om personen verkar rolig annars börjar de leka med varandra och sedan går de och lägger sig. Hur de skulle agera vid inbrott beror såklart helt på hur inbrottstjuven beter sig. Är den inte aggressiv mot hundarna så skulle mina hundar göra som när vänner/hantverkare kommer.
 
Min 40kg schäfer skulle nog skälla ordentligt och springa till dörren, då skulle nog dom flesta vända. Sen skulle han nog tappa intresset och gå och lägga sig om dom uppträdde normalt. Hotfulla? Ingen aning.
 
Tonto blir skitarg, han älskar att skrämma folk. Floki springer nog och gömmer sig och Rollo blir upprörd och skäller. Men ingen skulle göra något mer än att vara upprörda/arga/skälla/vråla.
 
Jag har ingen aning men ingen av dom skulle göra åverkan på tjuven tyvärr.
Min riesen hade bitit och min dobbis hane släppte in men inte ut,dobbisar är värdelösa vakt hundar dom pussar eller hånglar upp alla.:mad::D
 
Tinja hade antagligen vrålat för full hals med så mycket ragg det bara går för att skrämma bort dem. Om de sedan beter sig glatt och vänligt hade hon antagligen hälsat för att sedan gå och lägga sig och sova. Om de är hotfulla skulle hon antagligen fortsätta vråla, inte låta sig bli fångad, möjligtvis hugga i luften för att varna? Jag har ingen aning. Men vråla argt lär hon göra.

Benji skulle få spunk av lycka och försöka släpa ut hela bädden för att stolt visa upp den. Om personen blev hotfull skulle han antagligen få ännu mer spunk, fara runt, skälla, hoppa och nafsa i luften/kläderna. Han är inte så bra på att hantera hotfulla situationer. :meh: Eller några situationer, alls.
 
Mina sociala damer hade blivit överlyckliga. Främmande tvåbeningar är ju givetvis sugna på fauvegos i deras värld.

Skräms de så lär valpen kravla sig in under soffan och Emmi se ut som om de kört in ett järnspett genom kroppen, ty fauvear är och ska vara väldigt förarmjuka i alla situationer utanför skogen.
 
Hade någon kommit in på natten så hade Svansson sovit sig igenom allt :grin: Även om bara sambon var hemma, då är det inte värt att gå upp ur sängen.
Är jag hemma hade han tagit första bästa leksak eller strumpa och sprungit ut i hallen för att hälsa genom att prata och åma sig. Ev att han hade hälsat på dom genom att hålla deras hand och visa dom runt i huset. Är dom otrevliga hade han blivit ledsen pch gått och lagt sig.
Så tror jag iaf att min fenomenala vakthund hade reagerat. :D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 903
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
11 987
Senast: Exile
·
Övr. Hund Hej! Som rubriken lyder. Har en 6-årig tik som alltid gått på hunddagis. Hon har i stort sett hela sitt liv varit reserverad i möten...
Svar
7
· Visningar
1 779
N
Övr. Hund För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden. Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund...
Svar
11
· Visningar
1 235
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp