Hur skulle er hund gissningsvis reagera vid inbrott?

Mina stora hade skrämt iväg i inbrottstjuvar med sina utseenden, stor svart schäfer och en grov brun blandras om inte redan med skallen, de vaktar på udda tider, dagtid släpper de in folk, men sover jag och någon ska in nattetid, jag tvivlar på att de hade blivit insläppta om inte tjuvarna betett sig väldigt glatt och hundvant :) bita ja jag tror min ena hade kunnat bita om han inte fick stryk först..
Mina små hade stått i bakgrunden och gapat.
 
Min brukar välkomna folk hon inte känner eller gillar med att skälla ut dom. Säger man till henne så släpper hon fram dom under stor misstänksamhet. Dom hon gillar släpper hon bara in efter ett skall eller två. Skulle gissa på att en inbrottstjuv kanske kommer in men inte ut. Hade hon varit yngre så hade hon nog huggit. Hon var mycket mer vass och vaktig när hon var yngre. Sen är det några personer som hon garanterat hade hjälpt att bära ut grejerna istället :D
 
Hoffen har skrämd iväg några som gick och luskade utanför garaget nattetid, dom tog benen fatt över markerna rätt snabbt... Annars brukar han bli jätteglad över besök oavsett om det är främmande eller kända människor, så han märkte nog att dessa inte hade goda avsikter sas. ;)

Amstaffen var uppvuxen i kollektiv med människor som kom och gick hela tiden (gärna onyktra om det var någon fest på g), så han brydde sig inte alls om vem som klev in dörren. :angel:
 
Jag skulle bli bekymmrad om mina hundar blev förbannade/aggressiva om någon klev in genom dörren på ett "normalt" sätt och inte uppträdde hotfullt. Det är inte ett ok beteende här. Det kan ju komma en dag när räddningstjänst eller annat nödvändigt behöver gå in. Jag hoppas att mina hundar är så pass stabila att de inte biter någon som inte uppträder hotfullt. Om det är en tjuv eller brandman är egentligen inte upp till mina hundar att bedömma.
Men eftersom de är tränade att ingripa mot hotfull attack så skulle nog de göra som ett träningspass om tjuven började gapa och slå mot dem.

Jag håller med dig på det sättet att jag inte heller ser det som önskvärt beteende.

Men jag undrar en sak bara, du som garanterat vet mycket mer om skydd än mig.. Hur kan man veta att de skulle bete sig så om det inte är tränings/tävlingssituation? Dvs när det inte finns nån bit-ärm eller dräkt, eller är på tränings/tävlingsställe? Man tränar väl dem aldrig att bita i någons kropp s.a.s. så hur vet man att de inte helt enkelt blir tränade att bita i "rätt" föremål, ärmar eller dyl? Är det nått jag misstar mig om rejält här så säg gärna till om det :)
 
Jag skulle bli bekymmrad om mina hundar blev förbannade/aggressiva om någon klev in genom dörren på ett "normalt" sätt och inte uppträdde hotfullt. Det är inte ett ok beteende här. Det kan ju komma en dag när räddningstjänst eller annat nödvändigt behöver gå in. Jag hoppas att mina hundar är så pass stabila att de inte biter någon som inte uppträder hotfullt. Om det är en tjuv eller brandman är egentligen inte upp till mina hundar att bedömma.
Men eftersom de är tränade att ingripa mot hotfull attack så skulle nog de göra som ett träningspass om tjuven började gapa och slå mot dem.

Min katt har anfallit ambulanspersonal som kommit för att hämta mig. Det är absolut en oro hos mig ifall det skulle behövas igen. Att hon vaktar mig vet jag, likaså att hon har allvar. Numera är hon ju äldre och trevlig mot folk, men det finns fortfarande där och om jag vore hemma och kapabel så hade jag definitivt stängt undan henne i en liknande situation.

Min mamma jobbar som SOS-operatör och husdjur är alltid en oro för dom. Hon har tyvärr förlorat patienter i telefonen pga husdjur :cry:
 
Jag håller med dig på det sättet att jag inte heller ser det som önskvärt beteende.

Men jag undrar en sak bara, du som garanterat vet mycket mer om skydd än mig.. Hur kan man veta att de skulle bete sig så om det inte är tränings/tävlingssituation? Dvs när det inte finns nån bit-ärm eller dräkt, eller är på tränings/tävlingsställe? Man tränar väl dem aldrig att bita i någons kropp s.a.s. så hur vet man att de inte helt enkelt blir tränade att bita i "rätt" föremål, ärmar eller dyl? Är det nått jag misstar mig om rejält här så säg gärna till om det :)

Det vet man givetvis inte. Man kan bara utgå från ett troligt senarium. Ingen hund fungerar ju heller likt den andra trots träning. Jag tror min gamla skulle släppa rätt lätt för det ligger rätt mycket byte i henne trots att hon har mycket allvar. Det är alltså skyddsärmen hon vill ha, som är belöningen. Inte bitandet i människan i sig. Så finns ingen ärm att kämpa för så tror jag hon släpper om personen faller om kull eller vrålar. Däremot kanske hon då sätter tjuven under "bevakning", dvs att hon står och skäller på honom. Då bör han inte börja röra på sig.
I träning och tävling är hon svår ibland på att släppa och kan kräva dubbelkomando och vill inte gärna ta blicken från ärmen.
I IPO och tjänsteskydd tränas hundarna på att sikta på högerarmen eftersom det är i den handen vapen oftast hålls i.
 
Inbrott på dagen - 2 hundar som nosat sen visat att de vill ut . Dvs om tjuvarna beter sig normalt. Beter de sig hotfullt tror jag faktiskt att hundarna skulle svara upp.

inbrott på natten. - 2 hundar som sover och inte bryr sig det minsta om de så skulle gå in och ropa på dem.
 
Terriern skulle hälsa glatt - hon skäller inte ens. Med största sannolikhet far hon fram som en torped med viftande svans och gör en tvärvändning tillbaka in i köket för att få mat.

Shiban skulle dra igång med sitt *VARNING"! VARNING! ACHTUNG!* - skall (Hon ylvrålar som en korsning mellan en beagle och finsk spets) med raggen rest kantänka... sedan vet jag faktiskt inte. Förmodligen skulle hon inte bita utan bara fegsnurra runt främlingen och föra oväsen. Det är ungefär så jag upplever att hon Vill bete sig när främlingar kommer in i lägenheten och jag är hemma i alla fall, men där bromsar jag ju.
Jag blir hemskt sugen på att be någon arbetskollega de inte träffat gå in i lägenheten nu.

Det låter gräsligt hur genomtänkt våldsamma tjuvar kan vara mot hundar. :cry:
 
Norton biter ju redan folk hon tycker om :rofl: vill "hålla" i händer osv.

Men hon är väldigt feg, ser hon inte vem det är som kommer gående mot henne t ex så skäller hon och gömmer sig bakom matte :).

Men hon har ordentligt skall och om hon får för sig att skydda familjen mot ngn hotfull så kan hon nog bita dom i näsan.

Liten schäfer som är van vid att okänt folk kommer och går.
 
Oanmäld hantverkare som klev in i hyresrätten med huvudnyckeln mötte 20 kilo labrador med rest ragg, blottad garnityr och morrningar värdig en varulv (enligt honom då). Han avlägsnade sig snabbt men stegen och verktygen hans blev kvar.....vilket ju fick en att undra en smula när man kom hem nån timme senare :confused:


Samma hund hånglar järnet och släpper gladeligen in alla när vi är hemma.
 
Inbrott på dagen - 2 hundar som nosat sen visat att de vill ut . Dvs om tjuvarna beter sig normalt. Beter de sig hotfullt tror jag faktiskt att hundarna skulle svara upp.

inbrott på natten. - 2 hundar som sover och inte bryr sig det minsta om de så skulle gå in och ropa på dem.
Tycker detta är spännande vill du utveckla ?
Hur kan de vakta/svara upp dagtid men inte natten?
Antingen vaktar de väl eller inte ?
Mina är ännu mer benägna att vakta när jag sover, jag vet ju inte hur de är när jag inte är hemma, men vet att de vaktar hemmet och mig både dag och natt:)
 
Tja. L:ite roligare om jag blandar in de som är på an dra sidan regnbågsbron av mina senaste stora:
Leonbergern: Hade varit mycket effektiv som dörrstopp då hon sov innanför dörren och inte reste på sig i onödan. Vid hatfullhet vet jag faktiskt inte då hon hade en glimt av något i henne som ytterst sällan visade sig- men till 99% satsar jag på yl och reträtt.
Malamuten: Hade avvaktat och följt efter. Om de blivit hotfulla vet jag inte vad hon gjort. Men hon vaktade oss så hade nåt av barnen varit hemma och det blivit hotfullt hade hon huggit, det vågar jag ta gift på (och det är ingen lätt egenskap att hantera även om vi bara misstänkte att den fanns där- man måste ju ligga steget före). Däremot, ett mejselhugg så hade hon nog gett sig sen.

Vavvorna: alla lägen mellan svansvift och ursinnesskäll.

Fy sjutton vilka vidriga människor ge sig på djuren så som denna i TS :( Det där är ju inte självförsvar, det är misshandel. Här är nog inte mina så att de ses som ett hot men jag är rädd att de skulle släppa ut dem vid inbrott och vi har stor väg i närheten.. usch.
 
Inbrott på dagen - 2 hundar som nosat sen visat att de vill ut . Dvs om tjuvarna beter sig normalt. Beter de sig hotfullt tror jag faktiskt att hundarna skulle svara upp.

inbrott på natten. - 2 hundar som sover och inte bryr sig det minsta om de så skulle gå in och ropa på dem.
Tycker detta är spännande vill du utveckla ?
Hur kan de vakta/svara upp dagtid men inte natten?
Antingen vaktar de väl eller inte ?
Mina är ännu mer benägna att vakta när jag sover, jag vet ju inte hur de är när jag inte är hemma, men vet att de vaktar hemmet och mig både dag och natt:)

Dagtid - De hör när någon kommer (bor mitt i urskogen) och de är mer alerta på omgivningen. På natten Nope. Vet inte hur många ggr jag kommit hem och trots att vi ropat så är det inte en hund som rör sig för på natten är det sovtid. De har lagt sig på övervåningen och är vi hemma sent pga av utekväll är det inte en enda hund som möter oss.

Basenjisar så de skäller inte heller.
 
Mina hade initialt vrålat som galningar och hanen hade nog även gjort skenattacker. Hade tjuvarna svarat upp så hade han garanterat bitit. Tiken skäller och reser ragg men skulle nog antagligen inte svara upp.
Det finns inte en sportmössa att det skulle kunna komma in hantverkare eller dyl. här om vi inte är hemma och tyvärr är det nog samma sak med räddningspersonal.
Vi har provat det nämligen. Hade en hantverkare här som grejade medans vi var hemma. Han var på övervåningen och hundarna på undervåningen. De hade hälsat på varandra flera gånger (hundarna och hantverkaren alltså). Vi åkte sedan hemifrån och han sa att han skulle gå ut via altanen så slapp han gå nerevägen. När han hade gått ut via altandörren kom han på att hans jacka hängde kvar i hallen. Han öppnade då ytterdörren men fick ett mottagande som hette duga av hanhunden så han lät jackan hänga kvar för att hämtas vid senare tillfälle ;)
 
Med tanke på hur snabbt schäferprinsessan blev kompis med allt "tunnelbanedrägg" och diverse underåriga gangstas hade jag väl kommit hem till värsta kafferepet om vi hade haft inbrott hemma när hon levde.
Pyssling hade skällt tills han kräktes och anfallit deras byxben.
Båda hundarna hade varit väldigt sårbara mot onda människor :cry:
 
Fast nu svarade jag främst på


Vill du inte att folk svarar på dina inlägg så skriv inga.
Okej :) tycker ändå det är konstigt med en hund som skulle svara upp dagtid men inte bry sig nattetid, antingen har de väl der ibaig eller inte ? Mina små skulle aldrig göra något, men mina stora skulle kunna det och då spelar väl inte tid på dygnet någon roll,är bara det jag inte får ihop .
 
Okej :) tycker ändå det är konstigt med en hund som skulle svara upp dagtid men inte bry sig nattetid, antingen har de väl der ibaig eller inte ? Mina små skulle aldrig göra något, men mina stora skulle kunna det och då spelar väl inte tid på dygnet någon roll,är bara det jag inte får ihop .
Situationsbundet. Det kan vara så att de vaktar mindre om ägaren är hemma och inte reagerar eftersom denne sover, men är ingen ägare hemma hamnar "ansvaret" att välja om man ska agera eller ej på hunden.

Och en del hundar är precis tvärtom.

Min lilla är världens lättaste hund att ha med i olika miljöer. Han kan chilla på en stadsfestival där det kryllar av fulla och stökiga personer. Eller på en hemmafest där folk springer in och ut. Hundrädda personer brukar gilla honom för att han är så lugn och snäll.

Men jag har fått lära mig att han är en helt annan hund när han (i sin värld) "jobbar" dvs när vi vandrar med packning. Då måste jag ha rejält med koll.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
11 908
Senast: Exile
·
Övr. Hund Hej! Som rubriken lyder. Har en 6-årig tik som alltid gått på hunddagis. Hon har i stort sett hela sitt liv varit reserverad i möten...
Svar
7
· Visningar
1 762
N
Övr. Hund För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden. Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp