Hur skulle er hund gissningsvis reagera vid inbrott?

Okej :) tycker ändå det är konstigt med en hund som skulle svara upp dagtid men inte bry sig nattetid, antingen har de väl der ibaig eller inte ? Mina små skulle aldrig göra något, men mina stora skulle kunna det och då spelar väl inte tid på dygnet någon roll,är bara det jag inte får ihop .
Situationsbundet. Det kan vara så att de vaktar mindre om ägaren är hemma och inte reagerar eftersom denne sover, men är ingen ägare hemma hamnar "ansvaret" att välja om man ska agera eller ej på hunden.

Och en del hundar är precis tvärtom.

Min lilla är världens lättaste hund att ha med i olika miljöer. Han kan chilla på en stadsfestival där det kryllar av fulla och stökiga personer. Eller på en hemmafest där folk springer in och ut. Hundrädda personer brukar gilla honom för att han är så lugn och snäll.

Men jag har fått lära mig att han är en helt annan hund när han (i sin värld) "jobbar" dvs när vi vandrar med packning. Då måste jag ha rejält med koll.
Situationsbundet. Det kan vara så att de vaktar mindre om ägaren är hemma och inte reagerar eftersom denne sover, men är ingen ägare hemma hamnar "ansvaret" att välja om man ska agera eller ej på hunden.

Och en del hundar är precis tvärtom.

Min lilla är världens lättaste hund att ha med i olika miljöer. Han kan chilla på en stadsfestival där det kryllar av fulla och stökiga personer. Eller på en hemmafest där folk springer in och ut. Hundrädda personer brukar gilla honom för att han är så lugn och snäll.

Men jag har fått lära mig att han är en helt annan hund när han (i sin värld) "jobbar" dvs när vi vandrar med packning. Då måste jag ha rejält med koll.
Varken Jag han eller rottweilern vaknade den nyårsafton när någon sparkade sönder en stor glasruta i världens mest lyhörda trapphus *s*
 
<<<Hon gömde sig under min säng.

Eddie (tibetansk terrier) hoppade upp i sängen och försökte gömma sig bakom mig. Han darrade som ett asplöv. :(
 
Tiken larmar bara och överlämnar sedan ansvaret till hanen som troligtvis inte ens släppt in nån obehörig. Kommer det folk hem som bara kliver in ”ställer” han dem tills jag okejat eller han kontrollerat att det är nån han känner. Hade de varit hotfulla hade han gått i försvar och bitit. Han vaktar nämligen både mig och tiken och har flera gånger visat att han inte backar. Sen vet jag inte hur mycket stryk han skulle ta innan han flyr. Tiken hade kanske hjälpt honom men då gått på bakifrån. Båda är hovawart.
 
Jag skulle bli bekymmrad om mina hundar blev förbannade/aggressiva om någon klev in genom dörren på ett "normalt" sätt och inte uppträdde hotfullt. Det är inte ett ok beteende här. Det kan ju komma en dag när räddningstjänst eller annat nödvändigt behöver gå in. Jag hoppas att mina hundar är så pass stabila att de inte biter någon som inte uppträder hotfullt. Om det är en tjuv eller brandman är egentligen inte upp till mina hundar att bedömma.
Men eftersom de är tränade att ingripa mot hotfull attack så skulle nog de göra som ett träningspass om tjuven började gapa och slå mot dem.
Jag håller med. Jag känner till flera fall där det kan (eller har) slutat illa för hund eller ägare i sådana situationer.
 
Jag håller med. Jag känner till flera fall där det kan (eller har) slutat illa för hund eller ägare i sådana situationer.

Det gör mig beklämd att sånt beteende från hundar okejas och tom uppskattas av ägare.
För mig är det helt klart antingen en mental brist hos hunden eller en rejäl brist hos föraren.
Här är det vi som vaktar. Det skulle inte vara ok om en hund tar på sig egna arbetsuppgifter även om de i efterhand skulle vara ärbara.
 
Betty hade vrålat med restragg på lagom avstånd. Hon gillar inte främlingar men är snarare osäker i botten som slår över till ilska. Hon vill helt enkelt att de ska försvinna för att hon känner sig trängd, skulle de inte försvinna skulle hon flytta på sig snarare än gå i bett.

Dock skulle hon bita om hon inte kom någon vart.

Med tanke på hennes storlek hoppas jag verkligen att hon skulle hålla sig ur vägen. Hon är för liten för att vara hotfull.
 
Den som vi har nu hade troligen närmat sig försiktigt för att se om dom vill kela lite, vid mista lilla hotfulla skulle hon gå där ifrån.

Förra skulle hoppa på dom och kräva bus eller kel, skulle jag vara hemma och bli nervös så vet jag inte hur hon skulle reagera då hon var oroligt beskyddande över mig, turligt nog behövde jag aldrig få veta.

En annan vi haft hade lungt gått fram och nosat på deras ben och sedan lämnat dom ifred, om dom inte böjt sig över henne för att klappa för då hade hon bitit och sedan dragit som en avlöning från dom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 858
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
11 966
Senast: Exile
·
Övr. Hund Hej! Som rubriken lyder. Har en 6-årig tik som alltid gått på hunddagis. Hon har i stort sett hela sitt liv varit reserverad i möten...
Svar
7
· Visningar
1 776
N
Övr. Hund För ca 2timmar sen var jag ute på promenad med hunden. Kommer på en cykelbana och ser längre fram en medelålders man med en svart hund...
Svar
11
· Visningar
1 235
Senast: Ravishing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp