"Hur skulle ni beskriva...?" Frågor inför skolanmälan

majola

Trådstartare
Snart är det dags för en ny fas i föräldralivet igen. Äldsta barnet börjar skolan i höst! Vi har bestämt oss för en friskola med montessori-inriktning och haller nu pa att fylla i anmälningsformulären. Det finns en del rätt kniviga fragor, tycker vi...

Det gar ju hyfsat med fragor i stil med
"Vad har ni för förväntningar pa skolan?"
"Är ni bekanta med vart pedagogiska arbetssätt?"
osv

Men sedan blir det knivigare...
T ex
"Hur skulle ni beskriva er uppfostringsstil?"
"Vad har ert barn för karaktärsdrag?"
"Hur skulle ni beskriva ert barns socialkompetens?"

Que?! :confused:

Nu tycker vi att det verkar vara en jättebra skola, som nog kommer att passa vart barn och hans sätt att lära som handen i handsken, alltsa är det rätt viktigt för oss att 1) svara sa uppriktigt och rättvisande som möjligt 2) svara sa att vi har största möjliga chanser att fa en plats. :D

Ni inte svara pa fragorna at oss, det är ju helt klart, men skulle ni kunna svara pa dem för er familj och ert barn?
 
Intressanta frageställningar, svarar utifran min 6aring som ocksa börjar skolan i höst.

Jag skulle säga att varan uppfostringsstil är ganska fri. Viktigt för oss är att barnen lär sig att ta hand om varandra, vara snälla och trevliga mot andra människor, djur och natur. Det lär vi dom genom att prata mkt om olika situationer. Vi har ocksa tänket att barnen lär sig genom att själva upptäcka saker. Tidigt har dom fatt ga ut utan jacka om dom vägrat ta pa sig den och själva fort märkt att det blir kallt (det upprörde manga) och bett om jackan. Vi later barnen bestämma mkt själva.

Varan dotter är lite blyg och behöver lite tid för att att känna sig bekväm i olika situationer. Hon pratar inte sa gärna med med dom hon inte känner (till skillnad fran storasyster som leker med nya barn efter 2 min). Hon trivs bäst med ngr fa kompisar. När hon har bestämmt sig för ngt sa ser hon till att det gar men vill hon inte sa är det bäst att vänta ut henne. Sa har det varit med allt hon har lärt sig, hon har provat men har inte viljan funnits sa har det inte gatt, när viljan har funnits sa har hon klarat det direkt. Hon bryr sig inte sa mkt om vad andra tycker och tänker och stannar inte inom "normen" för vad en flicka "ska" göra och tycka om. Bla och grön har varit favoriter, har klätt ut sig till brandman pa fasching, klätt sig i kläder med Blixten McQueen osv. Hon är omtänksam och tycker om att hjälpa mindre barn.

Ngt liknande sant hade jag nog skrivit men kanske formulerat det lite annorlunda
 
Uppfostringsstil: Mycket frihet att upptäcka och ta egna initiativ. Men de gränser som finns förhandlar vi inte om.

Karaktärsdrag: Social och empatisk, mycket fysiskt aktiv och i det närmaste outtröttlig

Socialkompetens: Inkluderande, öppen och har lätt att skapa nya kontaker med både barn och vuxna.
 
Ang. uppfostringsstilen ska mamman och pappan svara för sig själv typ. Jag har skissat ngt om en blandning av AP och Montessori, erkänner personliga tillkortakommanden, stort förtroende för barnens kompentens, försöker inkludera dem i dagliga uppgifter sasom matlagning, trädgardsarbete och handarbete. Det later liksom lite ansträngt och patetiskt trots att det är sant...

Ang. karaktärsdrag: Entusiastisk och uthallig när han intresserar sig för nagot. nyfiken, fantasifull

Socialt: Inkluderande, kompromissvillig, empatisk och generös. Värderar sina vänner högt (och ogillar att leka ensam).

Sedan lider gossen av lite prestationsangest och kan bli jätteängslig i vissa situationer när han känner prestationskrav, men jag vet liksom inte om jag vill att det ska finnas där skriftligt redan pa anmälningsformuläret (att man senare tar det med pedagogerna är en annan sak). Samtidigt är det defintivt en av anledningarna att vi söker en skola utan en massa prov och betyg.
 
Ang. uppfostringsstilen ska mamman och pappan svara för sig själv typ. Jag har skissat ngt om en blandning av AP och Montessori, erkänner personliga tillkortakommanden, stort förtroende för barnens kompentens, försöker inkludera dem i dagliga uppgifter sasom matlagning, trädgardsarbete och handarbete. Det later liksom lite ansträngt och patetiskt trots att det är sant...

Ang. karaktärsdrag: Entusiastisk och uthallig när han intresserar sig för nagot. nyfiken, fantasifull

Socialt: Inkluderande, kompromissvillig, empatisk och generös. Värderar sina vänner högt (och ogillar att leka ensam).

Sedan lider gossen av lite prestationsangest och kan bli jätteängslig i vissa situationer när han känner prestationskrav, men jag vet liksom inte om jag vill att det ska finnas där skriftligt redan pa anmälningsformuläret (att man senare tar det med pedagogerna är en annan sak). Samtidigt är det defintivt en av anledningarna att vi söker en skola utan en massa prov och betyg.
Nu har jag ju aldrig sökt någon liknande skola men en tanke som slår mig är att en anledning att fråga efter barnets karaktärsdrag är att man vill få en så bra blandning i gruppen som möjligt. Dvs det vore jobbigt med BARA lite ängsliga barn med prestationsångest men man har sett att det finns ett värde i att blanda de lite ängsliga barnen med lite tuffare barn så de får lära av varandra?

Så jag hade nog varit ärlig även med de sidor du kanske oroar dig mer för. Det är väl heller inget fel att skriva att en av anledningarna till att ni söker är just ängsligheten?
 
Så svaren kan påverka ifall ni/han får en plats eller inte? Knepigt!

Nja, egentligen inte tror jag. Om man inte skriver helt opassande saker i stil med "Jag struntar väl i vad ni gör i skolan bara ungarna lär sig veta hut!" (Heelt fel i en föräldradriven montessoriskola...). Samtidigt är 2011 en jättestor årgång där vi bor och vi missade för ett par år sedan en förskoleplats pga av det, så vi är lite brända kan man säga.
 
Nu har jag ju aldrig sökt någon liknande skola men en tanke som slår mig är att en anledning att fråga efter barnets karaktärsdrag är att man vill få en så bra blandning i gruppen som möjligt. Dvs det vore jobbigt med BARA lite ängsliga barn med prestationsångest men man har sett att det finns ett värde i att blanda de lite ängsliga barnen med lite tuffare barn så de får lära av varandra?

Så jag hade nog varit ärlig även med de sidor du kanske oroar dig mer för. Det är väl heller inget fel att skriva att en av anledningarna till att ni söker är just ängsligheten?

Det har du absolut rätt i!
 
Och vad skrev ni? :) Ungefär hur detaljerat?
Hur gammalt är ert barn nu? Är ni nöjda med ert val?
Vi vet inte om vi får plats ännu, men barnen gick i montessoriförskola och gillade verkligen materialen och pedagogiken verkar passa dem. Jag tror jag fokuserade på tre egenskaper per barn som beskrivande, jag såg det mest som ett underlag för hur de kan jobba med dem om vi får plats. Nu går de i förskoleklass i vanlig kommunal skola och trivs okej.
De gillar att jobba koncentrerat under långa stunder med "projekt" och jag tycker det är synd att inte ta vara på det. Vanliga skolan bryter och byter aktiviteter ofta och det verkar mest stressa mina barn.
 

Liknande trådar

Småbarn Min dotter är 3,5 ar och började ny förskolegrupp i september, tidigare var hon i smabarnsgrupp men i samma hus. Hon är ett envist barn...
Svar
13
· Visningar
1 626
Senast: Sofie.S
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 701
Senast: sln
·
  • Låst
Övr. Barn Foljande ar ett utdrag fran en artikel i tidningen Canadian Family (okt/nov. -04), skriven av Scott Wooding, en barn- och...
2
Svar
34
· Visningar
4 333
Senast: Zeli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp