Hur skulle ni lägga upp det?

bergstopp

Trådstartare
jag håller på att slita mitt hår. Jag vill kunna vara så mycket som möjligt med min son och funderar nu hur jag ska lägga upp det efter sommaren när han börjar hos dagmamma och min man börjar jobba.
Jag vill gärna ha kvar hästeriet då det får mig att må väldigt bra, men jag vill samtidigt lägga upp det på ett bra sätt så att det inte tar för mycket tid från sonen.

Jag har två hästar, varav jag rider en av dom. Den andra har jag medryttare på men behöver ändå göra hans stallsysslor ofta.
Till hösten har jag möjlighet att vara hästledig tre dagar i veckan förhoppningsvis.
Ekonomiskt sätt skulle jag kunna jobba endast 65%. Jobbar dag/kväll/varannan helg.
Framöver kommer jag ev bli erbjuden jobb där jag enbart kommer jobba dagtid vardagar, men jag funderar på om det inte är bättre att ha kvar det gamla jobbet pga det blir mer tid till familjen då. Vet inte om jag tänker konstigt. Vad tror ni?
Vad är bäst för häst och småbarnsliv?

Hur skulle ni lägga upp dom fyra dagar ni har hästarna för att vinna så mycket tid som möjligt med barnet/barnen?

Ber om ursäkt för väldigt luddigt inlägg, har inte sovit inatt och sitter med min son som inte kan sova och har dåligt samvete för ALLT.:arghh:
 
Jag har inga barn så jag kanske är fel person att svara, men jag tycker inte du ska ha dåligt samvete. Du har möjlighet att arbeta deltid och har möjlighet att vara fri från hästarna många dagar i veckan, vilket redan där ger väldigt mycket tid till barnet.

Har du hästarna hemma eller hur långt har du till stallet? Hur lång tid tar stallskötseln + ridning? Hur sent slutar du jobbet de fyra dagarna du ska till stallet? Tänker mig att det tar ett par till tre timmar i stallet inkl ridning om man inte ger sig ut på långritt och det tror jag är bra tid att investera i sig själv.

I framtiden tror jag barnet är tacksamt och tänker att han har en mamma som la mycket tid på honom genom att arbeta deltid och ha medryttare. Många har mer upptagna föräldrar och de flesta verkar ha haft en bra uppväxt för det, så inte ska du ha dåligt samvete för att vara i stallet några dagar i veckan.
 
Jag har inga barn så jag kanske är fel person att svara, men jag tycker inte du ska ha dåligt samvete. Du har möjlighet att arbeta deltid och har möjlighet att vara fri från hästarna många dagar i veckan, vilket redan där ger väldigt mycket tid till barnet.

Har du hästarna hemma eller hur långt har du till stallet? Hur lång tid tar stallskötseln + ridning? Hur sent slutar du jobbet de fyra dagarna du ska till stallet? Tänker mig att det tar ett par till tre timmar i stallet inkl ridning om man inte ger sig ut på långritt och det tror jag är bra tid att investera i sig själv.

I framtiden tror jag barnet är tacksamt och tänker att han har en mamma som la mycket tid på honom genom att arbeta deltid och ha medryttare. Många har mer upptagna föräldrar och de flesta verkar ha haft en bra uppväxt för det, så inte ska du ha dåligt samvete för att vara i stallet några dagar i veckan.

Tack snälla! Det tar 10 min att åka till stallet, i vintras kunde det ta typ 2 timmar med stallskötsel+ridning om jag hade flyt.

IOM att jag jobbar oregelbundet så kan jag vara ledig, jobba dag till typ 14-15 eller jobba kvällen och då börja 14-15.
Tack igen för ditt svar, känns lite bättre :)
 
Tack snälla! Det tar 10 min att åka till stallet, i vintras kunde det ta typ 2 timmar med stallskötsel+ridning om jag hade flyt.

IOM att jag jobbar oregelbundet så kan jag vara ledig, jobba dag till typ 14-15 eller jobba kvällen och då börja 14-15.
Tack igen för ditt svar, känns lite bättre :)

Ok jag tycker inte du ska oroa dig alls, så mycket tid som du har ordnat till ditt barn så tycker jag att du ska kunna vara i stallet i många timmar utan minsta dåligt samvete de dagar du ska dit. :up:
 
Ok jag tycker inte du ska oroa dig alls, så mycket tid som du har ordnat till ditt barn så tycker jag att du ska kunna vara i stallet i många timmar utan minsta dåligt samvete de dagar du ska dit. :up:

Tack snälla, det är så svårt att veta om man gör rätt så det känns skönt att höra från någon utifrån att det är bra :)
 
Nu pratar jag inte bara om TS, utan generellt om hästtjejer: Jag tycker också man kan fundera på om det är vettigt att gå ner i tid på jobbet pga hästar? Vilken småbarnsförälder har egentligen tid med ett intresse som tar 2-3 h fyra gånger i veckan? (Och då är det ju som alla vet lågt räknat!) Det funkar ju inte ens om båda föräldrar jobbar heltid och är engagerade i sitt barn, för visst vill man hinna träffa sin unge efter jobbet? Och sin partner? Och hinna fixa saker hemma? Och nån gång behöver man sova?

Kanske är det inte den bästa prioriteringen under några år när barnen är minst. Det blir uppenbart när man börjar prata om att jobba deltid för att hinna träffa sitt barn.

Om man ändå väljer att göra det tycker jag att man ska kolla upp hur det i slutändan påverkar pensionen, det blir VÄLDIGT dyr hästtid...
 
Nu pratar jag inte bara om TS, utan generellt om hästtjejer: Jag tycker också man kan fundera på om det är vettigt att gå ner i tid på jobbet pga hästar? Vilken småbarnsförälder har egentligen tid med ett intresse som tar 2-3 h fyra gånger i veckan? (Och då är det ju som alla vet lågt räknat!) Det funkar ju inte ens om båda föräldrar jobbar heltid och är engagerade i sitt barn, för visst vill man hinna träffa sin unge efter jobbet? Och sin partner? Och hinna fixa saker hemma? Och nån gång behöver man sova?

Kanske är det inte den bästa prioriteringen under några år när barnen är minst. Det blir uppenbart när man börjar prata om att jobba deltid för att hinna träffa sitt barn.

Om man ändå väljer att göra det tycker jag att man ska kolla upp hur det i slutändan påverkar pensionen, det blir VÄLDIGT dyr hästtid...

Fast varken du, jag eller någon annan här har ju någon aning om hur @bergstopp ekonomi ser ut. Hon kanske sitter på en enorm privat förmögenhet, eller hennes man kanske sparar undan extra för hennes pension eller så kanske hon rentav räknat ut att "xx kr förlorar jag, men det är det värt för att här och nu få utöva mitt största intresse OCH få vara med mitt barn".
 
Fast varken du, jag eller någon annan här har ju någon aning om hur @bergstopp ekonomi ser ut. Hon kanske sitter på en enorm privat förmögenhet, eller hennes man kanske sparar undan extra för hennes pension eller så kanske hon rentav räknat ut att "xx kr förlorar jag, men det är det värt för att här och nu få utöva mitt största intresse OCH få vara med mitt barn".

Yes, och därför skrev jag att det inte bara gällde TS.
 
Yes, och därför skrev jag att det inte bara gällde TS.

Ah såg det :) men jag tycker det är så konstigt resonemang (för att spinna vidare lite, inte direkt till dig utan rent allmänt) att man ska låta bli sitt största intresse för att få lite extra pengar som pensionär, pengar som man ändå kan spara ihop senare (när man går upp i tid eller så får ens partner hjälpa till) och rent krasst vet man ju inte ens om man blir så gammal. Visst jag valde att sälja min häst när vi skulle få barn, men jag var så less så jag hade sålt och pausat oavsett barn eller ej. När tid finns kommer jag köpa ny, just nu vill jag inte och har inte tid.
 
Det låter som om du är ensamstående mamma. Kan inte pappan ta barnet när du är i stallet?

Självklart kan han det. Problemet är att jag vill maximera tiden med min son och får dåligt samvete om jag är för ofta i stallet.
Men jag antar att det är något jag måste jobba med. För oftast är min man och son med mig i stallet, ändå har jag typ konstant dåligt samvete..
 
Självklart kan han det. Problemet är att jag vill maximera tiden med min son och får dåligt samvete om jag är för ofta i stallet.
Men jag antar att det är något jag måste jobba med. För oftast är min man och son med mig i stallet, ändå har jag typ konstant dåligt samvete..
Se det som att sonen får maximerad tid även med sin pappa istället. Det är bra för dem båda.
 
Nu pratar jag inte bara om TS, utan generellt om hästtjejer: Jag tycker också man kan fundera på om det är vettigt att gå ner i tid på jobbet pga hästar? Vilken småbarnsförälder har egentligen tid med ett intresse som tar 2-3 h fyra gånger i veckan? (Och då är det ju som alla vet lågt räknat!) Det funkar ju inte ens om båda föräldrar jobbar heltid och är engagerade i sitt barn, för visst vill man hinna träffa sin unge efter jobbet? Och sin partner? Och hinna fixa saker hemma? Och nån gång behöver man sova?

Kanske är det inte den bästa prioriteringen under några år när barnen är minst. Det blir uppenbart när man börjar prata om att jobba deltid för att hinna träffa sitt barn.

Om man ändå väljer att göra det tycker jag att man ska kolla upp hur det i slutändan påverkar pensionen, det blir VÄLDIGT dyr hästtid...

Det är inte för mitt intresse som jag jobbar deltid, det är för mitt barn :)
Jag har alltid jobbat deltid pga att det inte funnits någon högre tjänst på mitt jobb och jag har inte velat byta.
Då gjorde det inget för jag hade tre hästar att ta hand om, plus att jag inte alltid mår så bra.

Nu däremot vill jag inte jobba heltid sålänge barnen är små. Sedan när dom kommer upp i skolåldern så kommer jag troligtvis att jobba heltid.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Det är inte för mitt intresse som jag jobbar deltid, det är för mitt barn :)
Jag har alltid jobbat deltid pga att det inte funnits någon högre tjänst på mitt jobb och jag har inte velat byta.
Då gjorde det inget för jag hade tre hästar att ta hand om, plus att jag inte alltid mår så bra.

Nu däremot vill jag inte jobba heltid sålänge barnen är små. Sedan när dom kommer upp i skolåldern så kommer jag troligtvis att jobba heltid.

Du lägger förstås upp ditt liv som du vill, men man kan ju lika gärna se det som att du behöver jobba deltid pga ditt hästeri. Utan hästarna fyra gånger i veckan hade du väl inte känt att du får för lite tid med dina barn? Jag kan ju förstå att du vill behålla ditt intresse, men det är ju samtidigt en massa grejer man VILL göra, fast inte hinner när ens barn är som allra minst. Vill bara påminna (inte bara dej!) om att det kan bli ett rätt dyrköpt fritidsintresse med tanke på hur mycket pengar man förlorar på att jobba deltid.

Och har deltidandet verkligen inget att göra med hästintresset är ju ett hett tips att dela deltidsarbetandet med pappan till barnet - eller i alla fall se till att han sätter av motsvarande summa i pensionspengar till dig.
 
Vi har gjort såhär. Jag har jobbat 80% men från sept kommer jag gå upp till 100% då jag byter jobb. Jag jobbar som undersköterska så har oregelbundna arbetstider. Dag/kväll/helg
Sonen fyller 2 år i september han går på fsk 15-30h/v beroende på hur jag jobbar.
Jag rider/fixar stallet oftast efter han har gått och lagt sig på kvällen. (Han lägger sig mellan 19-20). De dagar jag jobbar kväll är sonen med i stallet när jag mockar och fixar stallsysslarna till 2 hästar.
Rider gör jag ca 3 dagar/v. Har stallet hemma. Har medryttare någon dag i v.
Pappan får ta endel ansvar på kvällarna. För oss fungerar det bäst att jag är med hästarna på kvällarna. Och jag behöver min stalltid annars mår inte jag bra.
 
Se det som att sonen får maximerad tid även med sin pappa istället. Det är bra för dem båda.
Fast om det sammantaget blir för lite tid med ena föräldern så hjälper det ju inte att barnet är med den andre? Jag tycker det är ett argument som vi med häst ofta tar till för att berättiga att det blir alldeles för lite tid med barnet om man både ska jobba och ha häst när barnet är litet. Men det spelar ju nada roll för min relation med barnet att barnet har det bra tillsammans med den andre föräldern under tiden om jag knappt hinner träffa barnet under vaken tid.

Jag brottas själv med samma problem och ekvationen går inte ihop så länge barnen är små och lägger sig tidigt. Jag får skarva med medryttare, köp av stalltjänster samt att barn och andre föräldern följer med till stallet de dagar som jag rider. Men vettigast hade varit att låna ut hästen helt i 2-3 år.
 
@Saigon men det håller jag med om. Jag tror att det är jättesvårt att kombinera jobb, barn och häst och vilket som skulle prioriteras ner är för mig ganska självklart.

Samtidigt: jag är fast övertygad om att det är bra för barnet om pappan tvingas ta det mer än vad som är fallet i många familjer.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 184
Senast: Destiny_D
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 105
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 690
Senast: hollypolly
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 202
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp