Hur snabbt tävla ny häst?

Elzaa

Trådstartare
Ska på ett tre-dagars meeting med min ponny. Har nyligen fått hem min nya 5-åriga storhäst som gått 110 och en 120 detta år. Typ 10 tävlingar totalt. När meetinget är så har jag haft henne i drygt tre veckor.
Hade så gärna haft med henne och hoppat avd B 95, 100, 100. Bara som banhoppnings-träning då jag verkligen inte känner att resultaten spelar någon roll. Vill bara ha rutin. Är det dumt att ta med en så ny häst? Hur länge väntar ni innan tävling med ny häst?
 
Jag tycker det beror på hur väl du lärt känna hästen och hur den är i temperamentet. Är både den och du tävlingsvana och rätt grundtrygga hade jag inte sett nåt problem, men jag hade kanske nöjt mig med två starter.
 
Ska på ett tre-dagars meeting med min ponny. Har nyligen fått hem min nya 5-åriga storhäst som gått 110 och en 120 detta år. Typ 10 tävlingar totalt. När meetinget är så har jag haft henne i drygt tre veckor.
Hade så gärna haft med henne och hoppat avd B 95, 100, 100. Bara som banhoppnings-träning då jag verkligen inte känner att resultaten spelar någon roll. Vill bara ha rutin. Är det dumt att ta med en så ny häst? Hur länge väntar ni innan tävling med ny häst?

Vad tycker din tränare?
Jag tycker inte det spelar någon större roll hur länge man haft hästen ärligt talat men hade själv inte valt att ta med hästen utan startat den "hemma" först innan den hade åkt med på meeting.
 
Jag hade nog åkt men bara tagit 2 klasser alt 1.

Har ingen aning om hur tävlingsrutinerad du är men är det bara för att få komma ut och hoppa lite så kör på. Inte värre än en 2 dagars träning eller åka på en pay and jump.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 416
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 459
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 885
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 039
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp