Hur stabilt är natural paradise klätterträd?

Alexandra_W

Trådstartare
När jag skulle dammsuga ena klösträdet rasade det ihop lite...

Kollat lite och Natural Paradise XL compact ser bra ut och har bra höjd. Men hur stabilt är det och hur kort mellan avsatserna/lätt att klättra är det?

De jag har nu (3 st) är av "inget märke" och är suveränt lättklättrade - men inte så jättestabila. Håller i cirka två år dessutom (med galna katter) och svårt hitta reservdelar till. Inte så de välter men avsatserna svajar lite. Katterna bryr sig inte om det och älskar dem dock. Men med tanke på att nya kissen inte riiiiiiktigt är lika smidig som en siames så ;)
 
När jag skulle dammsuga ena klösträdet rasade det ihop lite...

Kollat lite och Natural Paradise XL compact ser bra ut och har bra höjd. Men hur stabilt är det och hur kort mellan avsatserna/lätt att klättra är det?

De jag har nu (3 st) är av "inget märke" och är suveränt lättklättrade - men inte så jättestabila. Håller i cirka två år dessutom (med galna katter) och svårt hitta reservdelar till. Inte så de välter men avsatserna svajar lite. Katterna bryr sig inte om det och älskar dem dock. Men med tanke på att nya kissen inte riiiiiiktigt är lika smidig som en siames så ;)

Det är STABILT!

Jag har en 8 kilos ragdoll som gladeligen klättrar i det och det håller absolut för hans härjningar - sen är han sällan längst upp, men där ligger istället min lille somali allt som oftast
 
Det låter bra. Nya fröken är ju just en ragdoll. Ganska smidig för en sådan men jämfört med en siames så tja... ;)

Är det lätt att ta sig ända upp i? De jag har kan man lätt ta sig via avsatser, Max 3 dm att "hoppa".

Jag har maten ovanpå en garderob och klösträdet bredvid så de tar sig upp. Därav viktigt kunna ta sig ända upp i toppen utan problem.
 
Såhär har de nu (det är två träd bredvid varandra). Som synes tätt mellan avsatserna och inga problem ta sig upp.
19055627_1330284063734230_9042956597839369323_o.jpg
 
Det är jättestabilt! Min tjockis kan inte ta sig hela vägen upp, men han är ju extremt klumpig, fet och höjdrädd. Han skulle säkert kunna lösa det om han var tillräckligt intresserad, men det har inte hänt än. M kommer upp helt utan problem. Båda bara älskar de runda bäddarna med de upphöjda kanterna, helt klart bästa trädet jag haft :D
 
Bägge mina ragdolls föredrar att ligga antingen inne i kojan eller våningen ovanpå kojan. Somalin väljer hängmattan eller översta våningen oftast (för våningen på kojan är oftast upptagen O_o)
 
Det låter ju bra, det enda jag är tveksam till är designen plus höjden. Om de lätt tar sig ända upp (det jag har nu är 186 cm och i höjd med garderoben), och om en katt utan att störa en annan katt kan ta sig ända upp?

Jag kommer köpa två st och ställa i bredd som jag har nu om det blir de. Men så svårt på bild försöka räkna ut om raggisen tar sig upp - siamesen skulle troligen ta sig upp helt utan träd ;P
 
Fröken ragdoll här ligger endera i högsta kojan eller på avsatsen högst upp på de jag har, bild ovan. Så hon verkar gilla högt.
 
Jag har också det trädet och Lina ligger allra helst i hängmattan. Stabilt är det. Hon kan hoppa från bordet direkt till trädet med ca 1 meter mellan utan att det rör sig :)
Att det tar emot på trädet när hon landar, det gör det ju men rör sig som i gunga, svajja - nej.
Lätt att ta sig från golv till hängmatta. Kräver lite mer ansträngning till längst upp men inte som i att kämpa utan mer som i ett större kattskutt.
Hon kan köra race i trädet och det funkar fint.
Men för att komma längst upp måste man nog störa en annan katt som befinner sig i trädet om man är osmidig. Är man smidig så klättrar man bara upp :p
 
Bah. Jag har surfat klösträd i timmar. Men hittar inget som känns "perfekt" förutom det jag har. Som inte är perfekt eftersom det är lite klent byggt. Men annars så många avsatser, kojor och hyllor. Svårt hitta "alltihop" i ett annat. Och nya missen ställer till det genom att tydligt vilja ha BÅDE rymlig koja med god utsikt OCH platåer/hyllor.
 
@Alexandra_W Jag köpte ett för inte länge sen till Pälsfröken (mco) och det händer att jag hör att det lättar lite ibland men då vill jag påpeka att jag inte har jämnaste parkettgolvet under.
Aldrig varit nära att ramla.
Pälsfröken är dock inte den som studsar omkring, lite värdighet som 9 åring måste man ju ha tycker hon så kliva och sträcka sig är modellen och går det att lösa saker smidigt gör man det. :angel:

Översta bädden används sällan, utan den på kojan eller hängmatten är klara favoriter.

Tips:
Som med alla möbler och annat man skruvar ihop så kom ihåg att efterdra/kolla efter ca 2 veckor, jag satte påminnelse i mobilen och japp, det kunde justeras lite mera då om det har att göra med inomhusluft/värme/torrhet? (ingen aning men jag kunde dra en del till)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp