Hur ställer ni er till fri tillgång hösilage?

Stone

Trådstartare
Verkar vara blandade åsikter kring om fri tillgång är bra eller inte och jag är intresserad av att höra vilken åsikt ni har och varför?

Mina stallkompisar kommer inom kort börja med fri tillgång och jag är i valet och kvalet hur jag ska göra. Är rädd för övervikt och fång, har köpt min häst relativt nyligt så jag vet inte riktigt hur han fungerar. Har aldrig stått på fri tillgång tidigare.

Han blir "motions-riden" varje dag, i skritt, trav och galopp. Mycket turer ute i skogen men även något pass på banan. Äter ingen kraft just nu utan klarar sig bra på den (relativt höga) hömängden han får just nu.
 
Det beror på vad man har för häst. 3 av mina kan inte gå på fri tillgång. Två kan utan problem.
 
För mig beror det helt på individ. Tvärnej på vissa och gärna på andra.

Min jag har nu funkar fint på det och har gått så några år på lösdrift.
Han behöver mkt grovfoder och är inte direkt lättfödd. Han har ett mkt lugnt ätbeteende. Man får ingen känsla av att han ligger i riskzon för någon metabolisk sjukdom.

Sen finns ju tex de som hans boxgranne av urtidsras som är extremt lättfödd och får viss del av tuggbehov tillfredställt av halm för att den inte kan gå på nog hö.
Den hade jag aldrig i livet satt på fri tillgång(tack och lov inte matten heller).

Jag hade sett över hur mkt grovfoder jag idag ger individen och funderat på om det känns rimligt att det är vad den petar i sig om den får fritt fram sas.
 
Hos oss går alla på fri tillgång, även shettisarna (som får sitt hö i extremt finmaskad nät). Om man hittar ett grovfoder med värden som är lagom för de hästar man har, så brukar det fungera bra. Skönt att undvika allt stressbeteende kring måltider och att inte behöva oroa sig för magsår osv.
 
För egen del - tvärnej. Jag har provat i några månader och det slutade inte bra. Visst, H.H blev ju överlycklig över att kunna stå med näsan i en hösilagebal hela dagen och sedan komma in till ett slowfeednät med massa ytterligare hösilage i. Men hans kropp mådde tyvärr inte bra av det. Han gick kort och gott upp ca. 45 kg på dessa månaderna och med tanke på att han ligger i en klar riskzon för att få PPID/det bara är en tidsfråga tills han får det, så var ju inte det något vidare lyckat.
Idéen är god. Absolut. Men den funkar iaf inte om man har en lättfödd häst som bokstavligt talat kan äta tills maten tar slut.
 
Verkar vara blandade åsikter kring om fri tillgång är bra eller inte och jag är intresserad av att höra vilken åsikt ni har och varför?

Mina stallkompisar kommer inom kort börja med fri tillgång och jag är i valet och kvalet hur jag ska göra. Är rädd för övervikt och fång, har köpt min häst relativt nyligt så jag vet inte riktigt hur han fungerar. Har aldrig stått på fri tillgång tidigare.

Han blir "motions-riden" varje dag, i skritt, trav och galopp. Mycket turer ute i skogen men även något pass på banan. Äter ingen kraft just nu utan klarar sig bra på den (relativt höga) hömängden han får just nu.


Jag var osäker på hur det skulle funka med min men blev väldigt förvånad över hur bra det gick. SWE, större, med stressbeteenden. Han började med att stå någon månad mer eller mindre klistrad vid balen, tuggandes. Gick upp en del men inte så det blev ett hälsoproblem. Sedan lugnade han ned sig mer och mer. Åt lugnare, kunde gå iväg och hänga med de andra långa perioder. Han behövde ett par veckor innan han insåg att maten inte skulle försvinna.

På min (utan fång, eller andra sjukdomar) så såg jag enbart fördelar, och han fodrades så resten av sitt liv.

Det finns säkert hästar som är svåra att hålla på fri tillgång, såna som äter sig sjuka av halm. Men generellt så är det en klok ingång i hästeriet, att de ska tillfredställa sitt furageringsbehov på ett naturligt sätt, och hellre äta mycket hö av låga värden än lite hö och tillsatt kraft.

Det blir däremot ett problem om man blandar ex skrangliga fullblod med knubbiga fjords... hästar med olika behov. Då kan det vara svårt att hitta ett stråfoder som funkar. Det måste gå att beräkna protein etc så att det stämmer någorlunda för alla i flocken.
 
Klarar hästen det så ser jag bara fördelar både för häst och ägare.

Har själv bara haft en som inte klarade det, hon åt för lite då :cautious:.
 
Min lättfödda fullblodsvalack kan inte gå på fri tillgång. Blir fet som en val .
Han är inte glups och äter i lugn takt, men som sagt - lättfödd.
 
Här har vi mellan 10 och 18 hästar på vintern och har haft fri tillgång på grovfoder de senaste 15 åren utan problem.
Hästarna får bal i hagen så lösdriftshästarna kan äta dygnet runt. Hästar som står på box på natten få alla så mycket grovfoder inne att det finns kvar på morgonen.
Under de här åren har vi haft hästar i alla åldrar och storlekar och alla har klarat det hur bra som helst. Problemen om det ska vara problem har varit hästar som behöver mer eller annan typ av foder. Hästar som p g a ålder inte kan tugga så bra eller unghästar/avelsston som behöver mer än bara grovfoder. Det har vi löst med att dessa får vara inne i box på natten och äta tillskott. Vi har inte haft problem på andra hållet med någon häst som ätit för mycket.
 
Min egen får gärna gå på fri tillgång numera som äldre tant häst. Hon äter mycket saktare än sina yngre hagkompisar vilket gör att om de har begränsad mat så får hon i sig för lite, har hon fri tillgång kan hon äta när hon känner för de. Vi har dock en i stallet som absolut inte klarar av de han äter tills han stupar tyvärr ..
 
Min lättfödda, överviktiga unghäst började gå på fri tillgång när vi fick honom. Han, precis som de flesta, tog viss tid på sig innan han insåg att maten inte försvann. Sen behövde han gå ner i vikt, så vi började blanda natthöet med halm. Tillräckligt så det räckte hela natten.
Detta var 3 år sen och han gick fint ner i vikt och har varit normalhull de senaste två åren trots knappt någon vidare hård motion (pga under inridning och utbildning). Han stressar ALDRIG vid maten, utan äter bara när han är hungrig. T.om efter sommarbete är han inte överviktig (lade på sig ja, men har nästan tappat det överhullet precis som de ska). Han äter nu hösilage både dag och natt, inget halm blandad. Men halmen var väldigt bra att blanda i när han behöve gå ner i vikt.
 
En häst fick gång och en var inte långt ifrån. Övriga relativt feta. Ingen som stressade eller hetsåt. Jag insåg tidigare att det inte fungerar och började portionera. Aldrig mer fri tillgång
 
Här har vi mellan 10 och 18 hästar på vintern och har haft fri tillgång på grovfoder de senaste 15 åren utan problem.
Hästarna får bal i hagen så lösdriftshästarna kan äta dygnet runt. Hästar som står på box på natten få alla så mycket grovfoder inne att det finns kvar på morgonen.
Under de här åren har vi haft hästar i alla åldrar och storlekar och alla har klarat det hur bra som helst. Problemen om det ska vara problem har varit hästar som behöver mer eller annan typ av foder. Hästar som p g a ålder inte kan tugga så bra eller unghästar/avelsston som behöver mer än bara grovfoder. Det har vi löst med att dessa får vara inne i box på natten och äta tillskott. Vi har inte haft problem på andra hållet med någon häst som ätit för mycket.

Fast tror du inte kanske utifrån tråden och ämnet i sig att det lätt blir missförstånd och blandas äpplen och päron hej vilt ganska mycket ?
Tex så allmänt på sociala media oavsett plattform , frågar många som har grundkunskap x eller y om fri tillgång generellt ?
Sen svarar massor med folk helt utifrån eget scenario och missar /förstår inte ev skillnader i hållandet av hästar/olika individer/omkringliggande faktorer , och läsare gör slutsatser utifrån det osv ?

Som exempel då - utifrån mitt svar tidigare i tråden :
Många svarar alltid i svar ang fri tillgång att "nej det funkar inte såvida du inte har ett skrangligt fullblod - fullblod blir aldrig feta" osv .

Det blir ju bara fel .
Någonstans även från ditt eget svar så känns det som du antar att bara för att hästar inte har fri tillgång betyder det att de står på liten giva ?
Det stämmer ju inte som antagande alls ?
Hästarna står ju för den skull lika ofta på begränsad giva utifrån att de står på halm/fodras rikligt i givor under dygnet med lång ättid - men för den skull inte erbjuds möjligheten att stå parkerade vid bal dygnet runt vilket en hel del individer tyvärr tenderar göra, oavsett "tillvänjning att det alltid finns mat" , stor hage med sysselsättning/ gräs osv .
 
Senast ändrad:
Vad intressant att höra allas erfarenheter. Min är en korsning mellan halvblod (mycket fullblod i linjerna) och welsh cob. Verkar behöva rätt mycket mat för att hålla hull men är också en sådan som gillar mat så han lär nog stå parkerad vid maten ;)

Tyvärr har vi inte de bästa förutsättningarna för naturliga rörelser i hagen då han tyvärr står ensam och enligt mig, ganska trångt. Hade han stått i större flock och i större hagar hade det känts mer naturligt att även ha fri tillgång.
 
@Stone om du vill ge hästen bästa tugg möjligheterna jämnt över dygnet (= mättnadskänsla utifrån hur hästarna är konstruerade) samtidigt som du inte vill servera "fri tillgång" :
Se till att hästen då står på halm av bra kvalitet nattetid på Box . (Dvs halm som är smaklig att plocka i/leta smakliga strån :)

Och att den utöver det serveras bra Hö regelbundet i större givor anpassat över dygnet :)

Om hästen står ensam dock i liten hage på dagtid och rör sig lite begränsat pga det så känner jag att det iof kanske är ett annat problem i sak i grunden just det dagtid /totalt i sammanhanget ?
 
Senast ändrad:
@Stone om du vill ge hästen bästa tugg möjligheterna jämnt över dygnet (= mättnadskänsla utifrån hur hästarna är konstruerade) samtidigt som du inte vill servera "fri tillgång" :
Se till att hästen då står på halm av bra kvalitet nattetid på Box . (Dvs halm som är smaklig att plocka i/leta smakliga strån :)

Och att den utöver det serveras bra Hö regelbundet i större givor anpassat över dygnet :)

Om hästen står ensam dock i liten hage på dagtid och rör sig lite begränsat pga det så känner jag att det iof kanske är ett annat problem i sak i grunden just det dagtid /totalt i sammanhanget ?

Tanken på halm har redan funnits. Tanken om fri tillgång är ju mest för att underlätta för mig själv då jag kommer få ta samtliga fodringar själv när de andra sätter sina på boll. Förutsättningarna för hur hästen skulle ha det i stallet har ändrats enormt från det att jag flyttade in till idag så jag letar ny stallplats för fullt, tyvärr är det bostadsbrist även för hästar var jag bor.
 
Jag har en lättfödd häst och skulle aldrig ens fundera på fri tillgång. Hon får 10 kg hö och 2 kg halm om dagen och resten av födan får hon själv leta fram i sin hage. Jag hjälper till genom att slänga in grenar och sly som hon kan gnaga på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 120
Senast: ameo
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
1 933
Senast: MaRomer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp