Hur ställer ni er till fri tillgång hösilage?

Jag säger som de andra att det beror på individen men även på vilket grovfoder du har. Jag har en shettis som var det fetaste jag någonsin sett när jag köpte henne, hon fick gå med munkorg i början och jag räknade kallt med att jag skulle behöva hålla henne och ett par andra separat för att de inte skulle bli sjuka.

Faktum är att shettisarna gick ner i vikt! De tappade i vikt av att äta ett grovfoder med hög kvot medan mina stora hästar höll hullet med täcken. Nu har jag bara kvar en shettis efter några år och det är sämre värden på grovfodret i år än vad jag gillar så jag räknar med att jag kommer behöva hålla efter henne mer i vinter.
 
Jag tror absolut att med rätt kvot att även mina lättfödda skulle kunna hålla vikten. Efter jag tog bort halmen och bara gav hösilage blev båda ponnysarna slankare och finare i hullet. Dom hade dock inte fri tillgång.
EMS hästen kommer dock aldrig fri tillgång fungera på hur gärna jag än vill. Hon tittar på maten och går upp i vikt nästan. Nerbetad hage och hon sätter depåer direkt. Skittrist!
 
Har haft hästar som det både fungerat åt och inte. Vår stressätare blev lugnare och trevligare då han insåg att det aldrig tar slut.
 
Ponnyn gick upp kraftigt i vikt (av att bara dela hage med en stor häst trots dom fick portioner) så av en egen bal skulle hon äta ihjäl sig helt enkelt.

Den stora går bra på fri tillgång, det blir dock betydligt mer svinn än om man ger portioner.
 
Hej!

I teorin tycker jag fri tillgång är jättebra, i praktiken ser jag sällan att det fungerar :-(.

Ofta verkar fri tillgång betyda "ställ en bal i hagen och låt den ätas upp" helt utan att kolla om den är fräsch eller om hästarna verkligen behöver fri tillgång. Min häst kan tex inte äta fri tillgång utan att förvandlas till en tunna.

Om jag tänker lite till inser jag dessutom att hästar är gjorda för att leta mat, inte stå runt ett smörgåsbord av mat hela dagen och stoppa i sig.

Jag har nog inte bestämt mig riktigt än. Funkar det, är det bra - om det sköts på ett bra sätt (marken runt balen tenderar att förvandlas till lervälling tex), men alltför ofta ser jag feta hästar som står runt en bal i leran och trampar ner maten i leran...

/L
Verkar vara blandade åsikter kring om fri tillgång är bra eller inte och jag är intresserad av att höra vilken åsikt ni har och varför?

Mina stallkompisar kommer inom kort börja med fri tillgång och jag är i valet och kvalet hur jag ska göra. Är rädd för övervikt och fång, har köpt min häst relativt nyligt så jag vet inte riktigt hur han fungerar. Har aldrig stått på fri tillgång tidigare.

Han blir "motions-riden" varje dag, i skritt, trav och galopp. Mycket turer ute i skogen men även något pass på banan. Äter ingen kraft just nu utan klarar sig bra på den (relativt höga) hömängden han får just nu.
 
"Min" flock får fri tillgång på högkvalitativa småbalar i sin lösdrift. Det fungerar utmärkt för dem, men de är alla mellan 26-28 år gamla, så de behöver äta mycket för att inte falla ur under vintern.

Min häst har haft tillgång till ätbara grejer dygnet runt så länge jag har fått bestämma, men när hon var yngre bestod det till del av halm.
 
Hej!

I teorin tycker jag fri tillgång är jättebra, i praktiken ser jag sällan att det fungerar :-(.

Ofta verkar fri tillgång betyda "ställ en bal i hagen och låt den ätas upp" helt utan att kolla om den är fräsch eller om hästarna verkligen behöver fri tillgång. Min häst kan tex inte äta fri tillgång utan att förvandlas till en tunna.

Om jag tänker lite till inser jag dessutom att hästar är gjorda för att leta mat, inte stå runt ett smörgåsbord av mat hela dagen och stoppa i sig.

Jag har nog inte bestämt mig riktigt än. Funkar det, är det bra - om det sköts på ett bra sätt (marken runt balen tenderar att förvandlas till lervälling tex), men alltför ofta ser jag feta hästar som står runt en bal i leran och trampar ner maten i leran...

/L
Ja, det blir lätt så.. men hur många har möjlighet att ha vinterhagar på flera hektar (gärna skog) och ha kvar mark till sommarbete? Inte jag. :banghead: skulle döda för det! Och gå fem gånger om dagen och sprida ut hö, strå för strå.. det vore optimalt! :rofl:

Det är få som fungerar på fri tillgång, precis som du säger! Jag är glad att en av mina klarar det!
 
Hej!

Ja, jo jag vet - inte alla som har möjlighet att lösa alla praktiska problem runt hästarna. Det är svårt och man får prioritera och göra det bästa man kan. Alla kan ju inte stå lika bra som jag gör (stallägare som ger möjlighet till fri tillgång, men inte tvingar oss, samt matar min häst i små spridda högar i hela hagen och hennes hagkompis i en stor hög (hon äter sjukt snabbt men vågar inte sno kompisens mat, kompisen vägrar äta i små högar på marken). Sambons häst verkar klara fri tillgång utan större problem - men han är en en "mat-filosof"och inte en glufsare :-)

/L

Ja, det blir lätt så.. men hur många har möjlighet att ha vinterhagar på flera hektar (gärna skog) och ha kvar mark till sommarbete? Inte jag. :banghead: skulle döda för det! Och gå fem gånger om dagen och sprida ut hö, strå för strå.. det vore optimalt! :rofl:

Det är få som fungerar på fri tillgång, precis som du säger! Jag är glad att en av mina klarar det!
 
Om jag tänker lite till inser jag dessutom att hästar är gjorda för att leta mat, inte stå runt ett smörgåsbord av mat hela dagen och stoppa i sig.

/L

Vill bara hänga på här.....förtydliga.

Hästar är inte gjorda för att "leta" mat, som rovdjur, men jag tror inte heller du menar det. Vill bara att förtydliga för andra.
Man ska alltså inte gömma mat för hästar och betesdjur eftersom de blir mer stressade av det, inte som rovdjur som mår bättre av det.

Det jag tror du menar är att de ska gå mycket medan de äter och maten ska vara utspridd på stora ytor.

När jag tänker på det måste nästan de här "Active stable" vara mer ultimata när det gäller detta även om det är stationära ställen samtidigt som de inte går samtidigt som de äter.
Jag tänker att det som du menar att samlas runt en bal och bara stå faktiskt är betydligt sämre än att äta en liten stund och sedan måste hästen gå ur foderautomaten, gå en runda (typ) och sedan gå tillbaka och få lite mat till.

Jag vet att på Kolmården har de löst detta med katapultutkastare av pellets så betesdjuren får utspridda pellets, kan äta nästan hela tiden men går mycket samtidigt.
 
Hej!

Ja precis.

Gömma maten menar jag inte såklart, men sprida ut så hästarna får "leta"/beta från marken.

Att stå vid en bal hela dagarna (som min gör) är inte det minsta naturligt för hästarna.

/L
Vill bara hänga på här.....förtydliga.

Hästar är inte gjorda för att "leta" mat, som rovdjur, men jag tror inte heller du menar det. Vill bara att förtydliga för andra.
Man ska alltså inte gömma mat för hästar och betesdjur eftersom de blir mer stressade av det, inte som rovdjur som mår bättre av det.

Det jag tror du menar är att de ska gå mycket medan de äter och maten ska vara utspridd på stora ytor.

När jag tänker på det måste nästan de här "Active stable" vara mer ultimata när det gäller detta även om det är stationära ställen samtidigt som de inte går samtidigt som de äter.
Jag tänker att det som du menar att samlas runt en bal och bara stå faktiskt är betydligt sämre än att äta en liten stund och sedan måste hästen gå ur foderautomaten, gå en runda (typ) och sedan gå tillbaka och få lite mat till.

Jag vet att på Kolmården har de löst detta med katapultutkastare av pellets så betesdjuren får utspridda pellets, kan äta nästan hela tiden men går mycket samtidigt.
 
Jag tror att det största problemet vid fri tillgång är att få tag på ett hösilage/hö med lagom värden. I mina ögon ska det helst lite under "normal" dvs lite åt det magrare hållet. Jag har åtskilliga gånger bett min "bonde" om att få hösilage skördat så sent som möljligt - aldrig hösilage skördat innan midsommar. Hellre ge lite "kraftfoder" till de lite svårfödda - men jag har inte behövt ge stora mängder för att de ska se fina ut. Halm tycker jag är jättbra att komplettera med - har hittar jättefin halm som hästarna nästan gillar bättre än hösilaget - så de står ofta och tuggar då blir de "mätta" utan att få så mycket näring i sig. kan iof se lite uppsvällda ut men det är ju bättre än fettdepåer.

Sen får mina hästar oftast gå utan täcke - för att lägga lite energi på att hålla sig varma istället - de har ju både tak och mat så de fryser väldigt sällan - och så helrakar jag dem inte - har jaktklippt de hårigaste hästarna några gånger.

Jag tror oxå på att ha en stor och "intressant hage" för då är det inte lika intressant att hänga vid hösilagebalen. mina brukar vara ute i skogen och härja och de står inte klistrade vid maten utan tvärtom tar ofta turer både för att sova, dricka och bara hänga på andra ställen.

Jag har blandat både med lättfödda och lite åt det svårfödda med fri tillgång. Ett tag när jag hade mindre lättfödda ponnier bladat med större hästar - så hade jag så de små inte kunde komma åt maten lika bra. Jag motionerer mina ponnier så gott det går för att hålla hullet på dem - de prioriteras före de stora hästarna när det gäller att få aktiveras.

Det svåraste upplever jag nästan är om man har en ranglåg och svårfödd häst och har för få fodringsutställen eller för många hästar så den ranglåga hästen inte kommer fram.
 
Verkar vara blandade åsikter kring om fri tillgång är bra eller inte och jag är intresserad av att höra vilken åsikt ni har och varför?

Mina stallkompisar kommer inom kort börja med fri tillgång och jag är i valet och kvalet hur jag ska göra. Är rädd för övervikt och fång, har köpt min häst relativt nyligt så jag vet inte riktigt hur han fungerar. Har aldrig stått på fri tillgång tidigare.

Han blir "motions-riden" varje dag, i skritt, trav och galopp. Mycket turer ute i skogen men även något pass på banan. Äter ingen kraft just nu utan klarar sig bra på den (relativt höga) hömängden han får just nu.

Min åsikt:
Ponnyn har aldrig varit i så fint hull som när fri tillgång upphörde och ersattes av fyra grovfodergivor om dagen. Han är av en ras som gärna går upp i vikt, hetsäter dock inte men står såklart och äter och äter och äter om han får.

Det blir även oerhört mycket spill även med nät och foderkostnaden skjuter iväg utan någon direkt positiv effekt. Det positiva är arbetstiden, det går mycket snabbare att slänga ut 400 kg i bal då och då än att fylla nästan 50 kg grovfoder i säck per dag...

Det sätts ut bal ca 2-3 gånger om året, och det är när det är riktigt kallt ute. Påverkar inte vikten men hjälper ponnyerna att hålla värmen.
 
Jag säger som de andra att det beror på individen men även på vilket grovfoder du har. Jag har en shettis som var det fetaste jag någonsin sett när jag köpte henne, hon fick gå med munkorg i början och jag räknade kallt med att jag skulle behöva hålla henne och ett par andra separat för att de inte skulle bli sjuka.

Faktum är att shettisarna gick ner i vikt! De tappade i vikt av att äta ett grovfoder med hög kvot medan mina stora hästar höll hullet med täcken. Nu har jag bara kvar en shettis efter några år och det är sämre värden på grovfodret i år än vad jag gillar så jag räknar med att jag kommer behöva hålla efter henne mer i vinter.
Min erfarenhet är samma som din, de sommarfeta shetlandsponnyerna har minskat i hull över vintern, på fri tillgång till bra hösilage.

Jag har inget problem med att mina hästar är runda och goa, tack vare bra foder, så länge de inte är smällfeta. Och det har jag inte haft nåt problem med heller, rent generellt.
Har fodrat med fri tillgång till bra hösilage de senaste *funderar* ca 10 åren och flocken har bestått av blandade raser - halvblod, fullblod, shetland, welsh, new forest och en ridponny.
 
Bra. Har man en häst som blir tjock får man ju dock anpassa sig. Våra får gå i små hagar på sommaren för att inte äta för mycket men går utan problem på fri tillgång vintertid. Vi köper ju dock såklart hösilage som är blött, med hög kvot och lågt energivärde.
 
För egen del - tvärnej. Jag har provat i några månader och det slutade inte bra. Visst, H.H blev ju överlycklig över att kunna stå med näsan i en hösilagebal hela dagen och sedan komma in till ett slowfeednät med massa ytterligare hösilage i. Men hans kropp mådde tyvärr inte bra av det. Han gick kort och gott upp ca. 45 kg på dessa månaderna och med tanke på att han ligger i en klar riskzon för att få PPID/det bara är en tidsfråga tills han får det, så var ju inte det något vidare lyckat.
Idéen är god. Absolut. Men den funkar iaf inte om man har en lättfödd häst som bokstavligt talat kan äta tills maten tar slut.
Min lättfödda kunde äta obegränsat sen han fick PPID och var smalare än nånsin.
 
Har tre hästar med olika behov, fri tillgång i hagen.. Ställer ut bal i hagen men kontrollerar självklart kvalitén som någon här skrev att man inte gjorde!
Två av dem funkar jätte bra med fri tillgång både ute och inne.. Den tredje köpte jag i våras, han har begränsat på natten inne.. Funkar än så länge med ordentlig träning. Och då kommer han få fortsätta med fri tillgång på dagen och begränsat på natten.
 
Det är bra för hästens mage att hela tiden hålla igång, och jag tror det minskar stressen hos hästar som stressar till nästa måltid när dom själva får bestämma. Om fri tillgång funkar för hästen ser jag inget problem med det, men om det inte funkar för hästen så ska man inte ha det. Jag lyssnar på hästen och bestämmer utifrån det om fri tillgång är bra eller dåligt för min häst.
 
Min minishettis kan gå på fri tillgång med rätt värden.
Russet kan det däremot inte, så de får fritt med halm (lösdrift) och sedan hö och hösilage i portioner.
 
Min åsikt:
Ponnyn har aldrig varit i så fint hull som när fri tillgång upphörde och ersattes av fyra grovfodergivor om dagen. Han är av en ras som gärna går upp i vikt, hetsäter dock inte men står såklart och äter och äter och äter om han får.

Det blir även oerhört mycket spill även med nät och foderkostnaden skjuter iväg utan någon direkt positiv effekt. Det positiva är arbetstiden, det går mycket snabbare att slänga ut 400 kg i bal då och då än att fylla nästan 50 kg grovfoder i säck per dag...

Det sätts ut bal ca 2-3 gånger om året, och det är när det är riktigt kallt ute. Påverkar inte vikten men hjälper ponnyerna att hålla värmen.

Och hur mycket pengar/tid sparar man på att ha fri tillgång? Det är ju något som annars får räknas in i personalkostnaderna/boxhyran.
Går det på ett ut jämfört med kostnaden för mängden grovfoder man sparar på att packa påsar?
Hur blir arbetsmiljön för den som ska packa dessa 50 påsarna om dagen? Arbetsskador? (förslitningsskador..)

Om fri tillgång fungerar beror till absolut största delen på näringsvärdet och energimängden i grovfodret. Även lättfödda raser kan gå på fri tillgång, men då behöver det vara anpassat för dem och tvärtom för avelston/unghästar. Och sen behöver man ha hästar med liknande näringsbehov tillsammans.

Hur mycket em
 
Fortsätter på temat som tagit snurr... Funderar själv på "tvärtomdrift", med som störst hagar på vintern och minst hagar på sommaren. Hästen är en lättfödd nordsvensk.

Tänker såhär: I november, december-januari om det inte är snö samt slutet av januari-mars är det allra tråkigast att ha häst. Svårast att hålla igång på vardagar. Kan åka till ridhuset men kan ju inte rida där och trimma direkt med en unghäst. Hästen har därmed stort behov av rörelse i hagen. Stor hage (i år ca 2 ha på 3 hästar), mycket utevistelse.

Sommartid är det lätt och härligt att motionera mycket, fri betesgång ger för tjock häst, insekter klias och hon är inte direkt gjord för värmen som hon är gjord för kylan. Dvs, denna årstid kan en liten hage och ett antal timmar på box mitt på dagen vara befogat (alternativt bygga väderskydd), samt stödfodring med hö/halm. Jag kan kontrollera matintaget, hästen slipper bli fet. Blir lite dyrare än att bara släppa hästen på gräs, men sundare.

Fodertillgången vinterntid sköts med fri tillgång med slowfeedingnät. Fungerade bra förra året. Om det funkar är såklart individuellt - man får testa. Har testat olika varianter med denna häst och man lär sig hela tiden, men det märks tydligt när något fungerar bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 118
Senast: ameo
·
Hästvård Inser att rubriken låter katastrof. Men jag kommer ta hem en ponny. Han rids/körs idag 4-5 gånger i veckan i skogen och lätt dressyr på...
Svar
13
· Visningar
1 930
Senast: MaRomer
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 728
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp