Hur stärka bakkärran på gammal hund?

Lena Furberg

Trådstartare
Älskade Beauceronen är 11 i år, en stor kille, en bit över 70 i mankhöjd och väger 50-51 kg. Inte fet, varit vältränad och välmusklad hela livet. Har tyvärr D-höfter men det är inget vi märkt av på honom.

Senaste året märker vi att han blivit svagare i bakkärran. Nåt jag vet är vanligt när de blir äldre, men ändå. Han har också haft en ovana att slicka sig idogt på frambenen, vilket veterinären sa beror på smärta/artros (han hade en 1:a på armbågarna också som ung) så nu går han på Norocarp 100 och har i stort sett helt slutat slicka, så där hittade vi rätt.

Men, han är helt klart svag i bakändan. Vill ogärna gå uppför trappan (vi jobbar hemifrån på övervåningen så han går upp och ner varje dag) men han fixar det även om han är osäker precis när han ska börja gå upp. Sen går han. Nerför är inga problem.
Han stretar också lite när han ska resa sig upp om underlaget är halt, och han har snubblat och faktiskt ramlat några gånger ute, då nåt plötsligt hänt. Samtidigt kan han hoppa upp på stora stenar och upp på bryggor från vattnet, bara han har lite framåtfart fixar han sånt lätt. Samtidigt som han varje dag visar att bakändan är svag. Han behöver ta sats för att hoppa in bak i bilen t.ex.

Så - hur hjälper vi honom? Hur kan man träna upp bakdelsmusklerna så han blir starkare? Han är ju som en 2-åring i skallen så vi vill ha kvar honom så länge det bara går, men också att han ska må bra. Beauceroner blir ofta 13 år ungefär så han är inte extremt gammal (blir 11 i oktober).

Några tips?? Han går i skog och mark minst 5 km om dagen och går mycket i vatten (i sjön) men det är ju lite årstidsbundet.....
 
Senast ändrad:
Älskade Beauceronen är 11 i år, en stor kille, en bit över 70 i mankhöjd och väger 50-51 kg. Inte fet, varit vältränad och välmusklad hela livet. Har tyvärr D-höfter men det är inget vi märkt av på honom.

Senaste året märker vi att han blivit svagare i bakkärran. Nåt jag vet är vanligt när de blir äldre, men ändå. Han har också haft en ovana att slicka sig idogt på frambenen, vilket veterinären sa beror på smärta/artros (han hade en 1:a på armbågarna också som ung) så nu går han på Norocarp 100 och har i stort sett helt slutat slicka, så där hittade vi rätt.

Men, han är helt klart svag i bakändan. Vill ogärna gå uppför trappan (vi jobbar hemifrån på övervåningen så han går upp och ner varje dag) men han fixar det även om han är osäker precis när han ska börja gå upp. Sen går han. Nerför är inga problem.
Han stretar också lite när han ska resa sig upp om underlaget är halt, och han har snubblat och faktiskt ramlat några gånger ute, då nåt plötsligt hänt. Samtidigt kan han hoppa upp på stora stenar och upp på bryggor från vattnet, bara han har lite framåtfart fixar han sånt lätt. Samtidigt som han varje dag visar att bakändan är svag. Han behöver ta sats för att hoppa in bak i bilen t.ex.

Så - hur hjälper vi honom? Hur kan man träna upp bakdelsmusklerna så han blir starkare? Han är ju som en 2-åring i skallen så vi vill ha kvar honom så länge det bara går, men också att han ska må bra. Beauceroner blir ofta 13 år ungefär så han är inte extremt gammal (blir 11 i oktober).

Några tips?? Han går i skog och mark minst 5 km om dagen och går mycket i vatten (i sjön) men det är ju lite årstidsbundet.....

Tagga mig i den här tråden sen ikväll, efter 21 någongång så ska jag gräva fram lite övningar :)
 
Min erfarenhet är att det inte går att vända sådant här, tyvärr. Alla fyra schäfrar har fått svaga bakdelar och så även min cattledog så fort de började bli gamla och ingen av dem var på något sätt otränade eller oaktiva. Faktiskt tvärtom.

Tog själv bort min 12-åriga cattledog som var helt klar i huvudet och som en unghund. Lekte och hade sig, allt för vilt för sin bakdel.
Tog det svåra beslutet att ta bort honom innan han fläkte sig eller började göra ont.
Jag hade aldrig förlåtit mig själv om han haft ont och/eller inte kunnat röra sig som huvudet vill.
 
Gamlingar förtvinar i musklerna och det är nog svårt att träna upp när det väl satt fart - främst om dom har artros redan med smärta, vilket ofta förvärras på ålderns höst. Även hundar med felfria höfter kan utveckla åldersartros på äldre dagar, precis som människa.

Av egen erfarenhet kan jag nog säga att dom gånger din hund helt plötsligt ramlat utan synbar anledning mycket väl kan bero på artrosen (jag har artros i ett knä). Brosk slits ner, piggar bildas och rätt som det är så hakar en pigg i eller går av och det känns som om någon kör in en knivspets - det gör galet ont. Jag har fått tvärstanna många gånger pga det då jag nästan ramlat då det huggit till som tusan. Det gör ont.
 
Håller med övriga, på en så gammal hund har musklerna förtvinat och som på oss människor ger det inte mycket att skicka dom på olika övningar i den åldern och inte när det dessutom är artros inblandat i den graden. Människor kan säga stopp, att det gör ont tydligare än hundar.
Dra ner på promenaderna, även om huvudet vill tycks inte kroppen riktigt orka dom med dom symptomen.
Din hund är gammal, njut av det ni har kvar, förbered dig på vad som komma skall och dra inte ut på det när du anar att det är dax. Vi har dom kvar för att vi älskar dom, för att dom är våra nära och kära men frågar man dom (vi, oss) som tagit bort gamla hundar så är det aldrig någon som säger att dom gjort det för tidigt, snarare att dom inte skulle ha väntat så länge.
Så njut av tiden ni har kvar tillsammans och när det är dax låt honom vandra vidare mot smärtfria vidder med ett minne av honom som stark och ståtlig :heart
 
Jag hade nog funderat på att ta bort, tyvärr. Visst finns det stärkande övningar, men jag har svårt att tro att de hjälper i det här läget. Hunden verkar ju få vettig träning samt medicinering redan nu. Jag hade kanske varit mer rädd för att ytterligare träning hade gjort det värre (smärta).
 
Dessvärre handlar det inte bara om muskler, utan också om funktioner som försvinner. Ryggen ger upp t ex. Särskilt stora hundar är ju väldigt utsatta. Jag hade alltså varit mycket försiktig med träning, det kan förvärra situationen snabbt.

Vill ni spara hunden, låt honom inte gå i trappor och hoppa.
 
Det finns ramp att köpa till bilen så han slipper hoppa. Vad gäller simning bör den ha flytväst för att hamna rätt i vattnet o faktiskt använda bakbenen, med simning menar jag uppvärmd pool.
 
Låt honom somna. Jag ångrar fortfarande att jag inte tog det beslutet för 30 år sedan.
Svarar alla:
Tack för raka besked! Jag tänker ju egentligen likadant själv, men vill inte. Jag hade en Gordon Setter som blev 14 och som tappade bakändan rejält mot slutet plus en del annat och vi väntade alldeles för länge med att ta hem distriktsveterinären och låta Bamse somna in. Det har jag dåligt samvete för än idag - och det var väldigt längesedan....

Men blotta tanken ..... Jag kan inte ens börja tänka på det utan att gråta.

Men jag ska INTE vänta för länge... :heart
 
Jag hade i ditt fall inte(!) börjat experimentera på egen hand. Har hunden dessutom ont (vilket den ju helt klart verkar ha) så lär den inte bygga muskler på ett bra sätt ens om den tränas med en rad olika övningar. Om möjligt behöver hunden få ordning på det som gör ont -vilket lär vara mer än bara lederna.

Om du vill ha kvar hunden, jobba för att han ska ha det bra ett tag till osv så skulle jag rekommendera att först och främst vända dig till en riktigt bra fysioterapeut som kan göra en ordentlig genomgång, hjälpa hunden så gott det går och därefter börja träna muskler.

För egen del kan jag dock säga att jag troligen inte hade gjort det, med tanke på hundens ålder, hur mycket problem den har osv. Jag hade nog proppat i hunden så mycket smärtstillande som krävdes för att den skulle leva ett bra liv och när det inte hjälpte längre så hade jag låtit hunden somna in.
 
Älskade Beauceronen är 11 i år, en stor kille, en bit över 70 i mankhöjd och väger 50-51 kg. Inte fet, varit vältränad och välmusklad hela livet. Har tyvärr D-höfter men det är inget vi märkt av på honom.

Senaste året märker vi att han blivit svagare i bakkärran. Nåt jag vet är vanligt när de blir äldre, men ändå. Han har också haft en ovana att slicka sig idogt på frambenen, vilket veterinären sa beror på smärta/artros (han hade en 1:a på armbågarna också som ung) så nu går han på Norocarp 100 och har i stort sett helt slutat slicka, så där hittade vi rätt.

Men, han är helt klart svag i bakändan. Vill ogärna gå uppför trappan (vi jobbar hemifrån på övervåningen så han går upp och ner varje dag) men han fixar det även om han är osäker precis när han ska börja gå upp. Sen går han. Nerför är inga problem.
Han stretar också lite när han ska resa sig upp om underlaget är halt, och han har snubblat och faktiskt ramlat några gånger ute, då nåt plötsligt hänt. Samtidigt kan han hoppa upp på stora stenar och upp på bryggor från vattnet, bara han har lite framåtfart fixar han sånt lätt. Samtidigt som han varje dag visar att bakändan är svag. Han behöver ta sats för att hoppa in bak i bilen t.ex.

Så - hur hjälper vi honom? Hur kan man träna upp bakdelsmusklerna så han blir starkare? Han är ju som en 2-åring i skallen så vi vill ha kvar honom så länge det bara går, men också att han ska må bra. Beauceroner blir ofta 13 år ungefär så han är inte extremt gammal (blir 11 i oktober).

Några tips?? Han går i skog och mark minst 5 km om dagen och går mycket i vatten (i sjön) men det är ju lite årstidsbundet.....
Precis så var det med en av mina. Vi gick till fysioterapeut och fick bra hjälp, massage och övningar där. Sen ökade jag på det smärtstillande efterhand som det behövdes. Hon var 11-12 då, och blev 15. Och fick somna in av en helt annan orsak när det väl var dags. :heart
 
Om hunden har tandsten kan tänderna lossna och hunden kan även få fula infektioner i munnen. Håller man efter sådant tidigt i livet så är det större chans att slippa detta.
 
Jag simmade rätt mycket med min gamla hund för att stärka hela kroppen på ett skonsamt sätt. Dessutom fick vi samma tips som vallhund ger med kavaletti med stege. Nu är ju din hund så stor så jag tror inte att det funkar med en stege, men du fattar ju poängen med att han måste lyfta på bakbenen och lyfta upp under sig och inte lyfta upp bakom sig.
 
Jag simmade rätt mycket med min gamla hund för att stärka hela kroppen på ett skonsamt sätt. Dessutom fick vi samma tips som vallhund ger med kavaletti med stege. Nu är ju din hund så stor så jag tror inte att det funkar med en stege, men du fattar ju poängen med att han måste lyfta på bakbenen och lyfta upp under sig och inte lyfta upp bakom sig.
Stegen skall ligga på golvet, sen kan man ev höja genom att lägga stegen på klossar, glömde nog skriva det.
 
Stegen skall ligga på golvet, sen kan man ev höja genom att lägga stegen på klossar, glömde nog skriva det.
Det blir för kort utrymme med en stege dock om man har stor hund med större steg. Då får man lägga fram andra "bommar". Jag körde utomhus på gräsmattan, fick inga som helst rekommendationer att det var tvunget att vara helt plant och slätt.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 304
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 208
Hundhälsa Min gamling, 11 år i februari i år, har på ganska kort tid skruttat till sig en hel del. Från att ha varit extremt pigg och så så sover...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
56 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp