Hur stor box (m2) behövs?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Då jag just nu letar stallplats för högtryck, plöjer jag igenom mycket annonser. Ofta står det angivet hur många kvadratmeter boxen är. Och allt som oftast brukar det stå 9, 10 eller 12 m2. Jag har tidigare aldrig reflekterat över det här med boxstorlekar. Men insett att jag kanske borde göra det. Hur stor box måste egentligen min häst ha? Vad är egentligen godkänt? Är 9 m2 tillräckligt?
Han är 162 cm i mkh och något långlinjerad (drar 155 cm i täcke).
 
Då jag just nu letar stallplats för högtryck, plöjer jag igenom mycket annonser. Ofta står det angivet hur många kvadratmeter boxen är. Och allt som oftast brukar det stå 9, 10 eller 12 m2. Jag har tidigare aldrig reflekterat över det här med boxstorlekar. Men insett att jag kanske borde göra det. Hur stor box måste egentligen min häst ha? Vad är egentligen godkänt? Är 9 m2 tillräckligt?
Han är 162 cm i mkh och något långlinjerad (drar 155 cm i täcke).

http://www.jordbruksverket.se/amnes...hbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

9 är godkänt med kortast sida på 2,5m
 
Jag skulle aldrig ställa mina hästar, den största 150 cm i mankhöjd och 135 i täcke, i mindre boxar än 11 kvm. Att en storlek är godkänd innebär inte att det är bra utan enbart att storleken har minsta tillåtna mått.
 
Det är så himla olika. Min på 150 i manke och 145 i rygg vantrivs i en 9kvm box.
Den andra är ca 164 i manke och 135 i rygg och har inga problem alls med den storleken.
Ibland kan jag undra hur jbv tänker när dom enbart går på höjden. En del hästar kan ju vara ganska långa i kroppen O_o
 
9 kvadrat är verkligen i minsta laget.
En liten häst kan kanske få plats, som min förra häst på 1,52 med kort rygg, men en på över 1,60 hade jag inte velat tränga in på nio kvadrat.
 
Sällar mig till kören som tycker 9 kvm är lite. Det är minimum för mina stora Shetlands tycker jag. Har dem i 11-12 kvm stora boxar nu, förutom en som har en på 6 kvm och det tycker jag är litet. Hade jag haft storhäst hade jag velat ha minst 14 kvm.
 
9 m2 till en 162 häst är kanske i minsta laget (om än helt okej) men folk verkar ju vilja ha jätteboxar.
Vad tänker ni egentligen att hästen ska använda de där 3-4 extra m2 till? Den kan ju ändå inte röra sig ordentligt.
Jag har mina runt 150 cm på 10,5 m2 och det känns helt okej. Jag skulel mycket väl kunna tänka mig att ställa en 160 cm där. För mig är utetiden och hagen mycket viktigare än boxstorleken.
 
Tycker också 9 kvm är för litet. Min står på 12 med öppen front och fönster på motsatt sida så boxen upplevs ganska stor, men har stått på andra ställen med samma storlek där boxen varit stängd med galler utan öppna fönster och då kändes det litet. Hästen föredrar helt klart nuvarande. Han är 164 cm hög och ryggen är 145.
 
9 m2 till en 162 häst är kanske i minsta laget (om än helt okej) men folk verkar ju vilja ha jätteboxar.
Vad tänker ni egentligen att hästen ska använda de där 3-4 extra m2 till? Den kan ju ändå inte röra sig ordentligt.
Jag har mina runt 150 cm på 10,5 m2 och det känns helt okej. Jag skulel mycket väl kunna tänka mig att ställa en 160 cm där. För mig är utetiden och hagen mycket viktigare än boxstorleken.

De där kvm kan vara skillnaden på hur fräsch boxen är för min häst efter en natt. Och för mig är det viktigt eftersom vissa dagar släpps han in i boxen innan jag hunnit dit och mocka.
 
9 m2 till en 162 häst är kanske i minsta laget (om än helt okej) men folk verkar ju vilja ha jätteboxar.
Vad tänker ni egentligen att hästen ska använda de där 3-4 extra m2 till? Den kan ju ändå inte röra sig ordentligt.
Jag har mina runt 150 cm på 10,5 m2 och det känns helt okej. Jag skulel mycket väl kunna tänka mig att ställa en 160 cm där. För mig är utetiden och hagen mycket viktigare än boxstorleken.

Tänkte samma... Står hästen på box typ 18-20 tim dygn så är problemet att den är ute för lite. Att boxen har tre till kvadrat gör ingen större skillnad då.

Det viktiga är att den kan lägga sig/ställa sig utan att riskera att fastna i ett hörn.

TS:
Här brukar boxarna vara 12 kvadrat. Men står valet mellan ett stall med fina hagar och mycket utevistelse men mindre boxar, skulle jag alltid välja det över det motsatta - stora boxar men eventuellt mindre utevistelse, eller bara utevistelse i små rasthagar. Det är fler saker som är viktiga än om boxen är 9 eller 12 kvadrat.
 
9 m2 till en 162 häst är kanske i minsta laget (om än helt okej) men folk verkar ju vilja ha jätteboxar.
Vad tänker ni egentligen att hästen ska använda de där 3-4 extra m2 till? Den kan ju ändå inte röra sig ordentligt.
Jag har mina runt 150 cm på 10,5 m2 och det känns helt okej. Jag skulel mycket väl kunna tänka mig att ställa en 160 cm där. För mig är utetiden och hagen mycket viktigare än boxstorleken.
För min 150 häst är det a och o med stor box för att hon ska må bra.
Hon behöver kunna röra sig även nattetid för att inte svullna i benen.
Vanligtvis går hon på lösdrift av det skälet men nu när hon sover inne på nätterna har hon 19 kvm box att röra sig på (två av boxarna med borttagen mellanvägg).
 
Det kan jag förstå men då är det ju du som har behovet snarare än hästen.

Tja, är det för smutsigt eller mindre strö mitt i kissar han inte (och han är inte så glad i att kissa ute heller) så jag skulle nog vilja säga att det är lika viktigt för honom.
 
9 m2 till en 162 häst är kanske i minsta laget (om än helt okej) men folk verkar ju vilja ha jätteboxar.
Vad tänker ni egentligen att hästen ska använda de där 3-4 extra m2 till? Den kan ju ändå inte röra sig ordentligt.
Jag har mina runt 150 cm på 10,5 m2 och det känns helt okej. Jag skulel mycket väl kunna tänka mig att ställa en 160 cm där. För mig är utetiden och hagen mycket viktigare än boxstorleken.
Det kan jag förstå men då är det ju du som har behovet snarare än hästen.
Håller med. Min 156-häst står i en 9 kvm. rent och fint jämt. Min 165-häst står i 12 kvm. Stökigt som tusan varje morgon. Så Stökigtheten nog på hästen och inte på boxstorleken. Storlek och kortaste sida är satta för att en häst ska kunna ligga på sidan och fortfarande få plats. Kortaste sidan är för att hästen inte ska fastna.
Det kommer nya föreskrifter med nya mått snart. Dessa berör dock mest de större hästarna (107 +)
 
Jag tycker det är på gränsen till min 138 häst att ha 9 kvm. Det fungerar och är helt ok men han som är renlig vill ha lite större ändå, för att kunna göra saker i olika delar av boxen.

Sedan tror jag hästar (och vi) tycker att en Box känns mindre om väggarna är höga eller av plank. Mina är nät ända ner till 30 cm från golvet och det gör att det känns större och upplevs mindre klaustrofobiskt.
 
Håller med. Min 156-häst står i en 9 kvm. rent och fint jämt. Min 165-häst står i 12 kvm. Stökigt som tusan varje morgon. Så Stökigtheten nog på hästen och inte på boxstorleken. Storlek och kortaste sida är satta för att en häst ska kunna ligga på sidan och fortfarande få plats. Kortaste sidan är för att hästen inte ska fastna.
Det kommer nya föreskrifter med nya mått snart. Dessa berör dock mest de större hästarna (107 +)
170+ menar jag :)
 
Jag tycker det är på gränsen till min 138 häst att ha 9 kvm. Det fungerar och är helt ok men han som är renlig vill ha lite större ändå, för att kunna göra saker i olika delar av boxen.

Sedan tror jag hästar (och vi) tycker att en Box känns mindre om väggarna är höga eller av plank. Mina är nät ända ner till 30 cm från golvet och det gör att det känns större och upplevs mindre klaustrofobiskt.
Där sade du något, men snarare vi än hästarna skulle jag säga så länge hästarna kan se andra hästar.
 
Där sade du något, men snarare vi än hästarna skulle jag säga så länge hästarna kan se andra hästar.

Jag kan bara prata av egen erfarenhet och mina egna hästar och de jag haft här på lån. Det har blivit några stycken nu. De är mycket tryggare utan höga väggar, de sover mer liggande och ser varandra i helbild när de sover liggande. Som i hagarna.

Så, jag skulle nog säga att de mår bättre av det, inte bara vi.

Hundar mår bättre av att krypa in, ha det mörkt och ha väggar runt. Hästen är ju inte på något sätt gjord för det. De vill ha öppet och ha någon som vaktar. Tryggheten att se allt som händer i stallet är också en trygghet.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 065
Senast: Trissa
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 381
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp