Hur stor box (m2) behövs?

Jag kan bara prata av egen erfarenhet och mina egna hästar och de jag haft här på lån. Det har blivit några stycken nu. De är mycket tryggare utan höga väggar, de sover mer liggande och ser varandra i helbild när de sover liggande. Som i hagarna.

Så, jag skulle nog säga att de mår bättre av det, inte bara vi.

Hundar mår bättre av att krypa in, ha det mörkt och ha väggar runt. Hästen är ju inte på något sätt gjord för det. De vill ha öppet och ha någon som vaktar. Tryggheten att se allt som händer i stallet är också en trygghet.
Kan absolut vara så och den modell på boxväggar skulle säkerligen passa bättre i stall för de allra flesta. Jag vill bara påpeka att vi lägger ofta in våra egna känslor i våra djurs behov även om det i det här fallet säkert stämmer.
 
Kan absolut vara så och den modell på boxväggar skulle säkerligen passa bättre i stall för de allra flesta. Jag vill bara påpeka att vi lägger ofta in våra egna känslor i våra djurs behov även om det i det här fallet säkert stämmer.

Det gör vi nog många gånger, ibland till stor överdrift.
Men, med det sagt, är vi också jäkligt bra på att bortse från djurs ursprungliga behov och beteenden så vi, traditionellt som i de flesta fall, oftast bygger som vi vill och tycker är snyggt men glömmer att hästar kanske har andra behov än vad vi tycker är snyggt.

Nu är ju min egen iakttagelse inte förankrat vetenskapligt alls, vill jag ändå skriva.
 
Då jag just nu letar stallplats för högtryck, plöjer jag igenom mycket annonser. Ofta står det angivet hur många kvadratmeter boxen är. Och allt som oftast brukar det stå 9, 10 eller 12 m2. Jag har tidigare aldrig reflekterat över det här med boxstorlekar. Men insett att jag kanske borde göra det. Hur stor box måste egentligen min häst ha? Vad är egentligen godkänt? Är 9 m2 tillräckligt?
Han är 162 cm i mkh och något långlinjerad (drar 155 cm i täcke).

Jag hade inte brytt mig om boxen är 9 eller 12 kvm, det är trångt för hästen oavsett så utevistelsen hade avgjort vilket stall jag valt. Ju mindre tid inne ju bättre.
 
Var iväg på utställning i helgen och blev inackorderad i boxar på typ 15 m2 (gissningsvis (minst) 5x3 m), måste bara säga vilken lyx! :) Gjorde så att man tyckte lite mindre synd om hästen som fick vara inne nästan hela dan.

Men tyvärr var det höga tätta väggar mellan boxarna (hingstboxar), så jag föredrar ändå boxarna hemma där hästarna kan stå med huvudena över till varandra. Det har jättemycket att säga för hur stor den praktiskt användbara ytan blir för hästen, hals och huvud är ju minst en halvmeter långt så boxar med låga väggar motsvarar betydligt större golvyta i boxar med galler eller täta väggar. (Men hästarna måste då givetvis gå bra överens med sina grannar)
 
3*4 m är ganska litet. Skulle aldrig bygga mindre än 4*4! Har öppen front och öppet mellan, annars hade 3*4 känts ännu mindre. Min häst är 155 cm.
 
Jag har inte superstora boxar (godk dock!) men å andra sidan är mina hästar ute i hagen ca 14-15 timmar per dag så inne sover de och äter. De krävs inte så superstora boxar då.
 
Samma för mig som hos @pews1972 , mindre men godkända boxar och väldigt mycket utevistelse. (tex kommer jag ta in tidigare idag, redan vid tre för att det ösregnar och blåser, då har de ändå varit ute i tio timmar :p). Båda mina är superrenliga och faktiskt ingen skillnad från när den ena stod i box som nog var dubbelt så stor.
 
Då jag just nu letar stallplats för högtryck, plöjer jag igenom mycket annonser. Ofta står det angivet hur många kvadratmeter boxen är. Och allt som oftast brukar det stå 9, 10 eller 12 m2. Jag har tidigare aldrig reflekterat över det här med boxstorlekar. Men insett att jag kanske borde göra det. Hur stor box måste egentligen min häst ha? Vad är egentligen godkänt? Är 9 m2 tillräckligt?
Han är 162 cm i mkh och något långlinjerad (drar 155 cm i täcke).
Till skillnad från övriga så är jag inte så kinkig med den faktiska storleken på box - så länge boxen är utformad som jag vill. Jag har två "normalstora" halvblod (ca 1,65) som står i varsin box på drygt 9 kvm (9,5 resp. 9,3 typ). Hade egentligen önskat en större box åt båda, men när jag fick välja boxar vid inflytt valde jag ändå de minsta eftersom utformningen passar mina två sociala djur bäst. Dels kan de stå och titta ut på gården (uteboxar med stallgång bakom), dels så är det inget galler mellan boxarna så de kan stå och putsa på varandra hela nätterna om de så vill, eller bara stå och hänga med hals och huvud över kanten och på så sätt få mer yta än vad golvytan ger vid handen. Båda två stormtrivs, framför allt min unga yrhätta är mer harmonisk än hon någonsin varit. Hon älskar att kunna få det sociala behovet tillgodosett även inne. Sedan är utetiden såklart viktig också i sammanhanget, hellre mindre box och mer tid ute.
 
Intressanta och bra svar alltihop! Tack så mycket :)

Har frågat runt lite i tidigare stall osv. Vad jag kan få fram har han stått i mellan 9-12.5 m2 boxar. När jag tittar tillbaka så tycker jag ändå inte att 9 m2 var så litet för honom, trots att han t.om. är lite åt det mer långlinjerade håller. Visst, det var ju åt det mindre hållet, men ändå fullt rimligt. 10 m2 var den boxen som var mest perfekt för oss tycker jag :) Och då är han som sagt 162 cm och drar 155 cm i täcken.
 
Jag har 14 kvm till min 170 häst med 155 i täcken. Har haft 12 kvm tidigare och det funkar också alldeles utmärkt .
Mindre vill jag inte ha.

Nuvarande 14 kvm är en hörnbox med fönster på två sidor med utsikt över gårdsplanen där det händer mycket. Det uppskattas väldigt mycket av hästen som även ser väldigt bra ut genom stalldörrarna när dessa står öppna vilket de alltid gör 8 mån/året.

Våra hästar står på stall nattetid året runt.

Vi har öppet i nock och mellanväggarna mellan boxarna är höga men sen öppna så hästarna når över att interagera med varandra vilket de gillar mycket.
 
Mina boxar är 9 och 12 kvm.

S är 160cm hög och drar 155 i täcke, han har lilla boxen då den är närmast dörren och han tycker om att hålla koll.
Han är renlig i båda boxarna och på borta plan.

T är 158cm hög och har 135 i täcke, hon har stora boxen då det var den som var ledig.
I början hade hon lilla boxen då jag inte fick in henne längre in i stallet för att få in henne i den större (ohanterad när hon kom).
Det ser ut som :devil: alltid i hennes box oavsett vilken hon står i.

Innan T kom hadde C och M stora boxen att dela på.
C var 150 cm hög och 135 i täcke, M var under 90cm hög och hade 85 i täcke.
Dessa hade regnigt oavsett box, ihop eller inte.
Om någon undrar så fick jag ok på det vid en oanmäld kontroll av stallet, kontrollanten måste ha varit på mycket gott humör:D.

Nu är mina bara inne när jag håller på med hästarna eller vid riktigt busväder då jag tycker boxar är för små för att stå inne i flera timmar varje dygn, även om boxen skulle vara 25kvm.
 
Min står i 9kvm utebox å stormtrivs, hon är 158, fullblod... har stått inne i 12kvm men den duger inte... krubbiter mer + att hon skiter "där det hamnar" dvs i mitten sen är det skitigt i heeeeela boxen...
 
Jag har två hästar, en c-ponny (125 i täcken) och en storhäst på ca 165 (155 i täcken) och de står i varsin 9 kvm-box. Båda trivs bra i sina boxar, den stora är väldigt renlig och har absolut största delen av boxen "ren" med bajshörn och mathörn långt ifrån varandra. Den lilla har kaos i hela boxen, ingen ordning på bajs, kiss eller mat utan allt blir en salig röra :meh: Det var lika när han stod i 12 kvm (dvs dubbel godkänd storlek) så det är nog bara så han är.
 
Då jag just nu letar stallplats för högtryck, plöjer jag igenom mycket annonser. Ofta står det angivet hur många kvadratmeter boxen är. Och allt som oftast brukar det stå 9, 10 eller 12 m2. Jag har tidigare aldrig reflekterat över det här med boxstorlekar. Men insett att jag kanske borde göra det. Hur stor box måste egentligen min häst ha? Vad är egentligen godkänt? Är 9 m2 tillräckligt?
Han är 162 cm i mkh och något långlinjerad (drar 155 cm i täcke).

Du har ju fått svar på vad reglerna säger, men sen utöver det tycker jag att det handlar om att lära känna sin egna häst. Det är många fler faktorer än bara antalet kvadratmeter som avgör om dom trivs eller inte. T.ex. utformningen på boxen, miljön i stallet, möjligheten att kanske kolla ut, hur boxgrannarna verkar trivas (sura grannar ger ofta en missnöjd häst), hur dom står i fodringsordningen, hur hagarna ser ut, hur länge dom får vara ute osv osv.

Jag hyrde ett eget stall en gång där det var 5 boxar. 3 normalstora, en fölbox och en liten ponnybox (precis så att det var tillåtet att ha en D-ponny där). Jag hade vid den tiden 1 storhäst, 1 maxad D-ponny och en lite mindre D-ponny. Dom två största stod i normalstora boxar och den mindre i den lilla ponnyboxen. Dom andra två boxarna hyrdes ut. När hyresgästen som hade fölboxen sedan flyttade så tyckte jag att min lilla D-ponny skulle få lyxen av att flytta in där (en box som då var väldigt väl tilltagen för henne). Hon vantrivdes, dels för att hon inte längre var först i fodringsordningen och dels för att hon hade grannar på båda sidorna. När hon sedan fick flytta tillbaks till sin lilla box blev hon överlycklig. Så det är inte alltid storleken har betydelse! ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 067
Senast: Trissa
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp