Hur stort kundunderlag krävs för en hovslagare?

moli

Trådstartare
Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!

Funderar allvarligt på att dra ihop någonsorts kampanj för att få en hovslagare att flytta till oss. Men hur stort kundunderlag behövs normalt för att det skall vara hållbart för en hovslagare? Och vad är "normalt trivselavstånd" att köra, alltså hur stort värvningsområde behöver jag ragga upp potentiella kunder i? Det kanske är helt orealistiskt att lyckas. Spontant tänker jag dock att det kanske faktiskt finns någon som är sugen på att flytta till Norge och bo i fjällen men inte tror att det finns jobb. :)
 
Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!

Funderar allvarligt på att dra ihop någonsorts kampanj för att få en hovslagare att flytta till oss. Men hur stort kundunderlag behövs normalt för att det skall vara hållbart för en hovslagare? Och vad är "normalt trivselavstånd" att köra, alltså hur stort värvningsområde behöver jag ragga upp potentiella kunder i? Det kanske är helt orealistiskt att lyckas. Spontant tänker jag dock att det kanske faktiskt finns någon som är sugen på att flytta till Norge och bo i fjällen men inte tror att det finns jobb. :)

För att överleva på det krävs det nog att man har det som jobb, dvs hästar att sko minst må - fre och då ett minimumantal per dag.
(Jag vet känner till en enda i mitt närområde, tror denne kör hela länet. Resterande har nog bara ett par mils radie iom lönsamheten)

För många är det ju bara en sidoinkomst pga intresset i sig just av den anledningen att det inte går att överleva på.

Tror nog det blir väldigt svårt att få någon att flytta till er just för det..Ni har ingen tanke på att någon av er tar och utbildar er?

För tappskor kan ni ju ta en kurs och få tappskokompetens.
 
Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!

Funderar allvarligt på att dra ihop någonsorts kampanj för att få en hovslagare att flytta till oss. Men hur stort kundunderlag behövs normalt för att det skall vara hållbart för en hovslagare? Och vad är "normalt trivselavstånd" att köra, alltså hur stort värvningsområde behöver jag ragga upp potentiella kunder i? Det kanske är helt orealistiskt att lyckas. Spontant tänker jag dock att det kanske faktiskt finns någon som är sugen på att flytta till Norge och bo i fjällen men inte tror att det finns jobb. :)
När jag utbildade mig sa man att det behövs ca 200 hästar för att man ska kunna leva på det.
Jag kan inte svara på om det är sant, för jag kom aldrig så långt innan min kropp sa ifrån. Det beror ju också på hur bra hovslagaren ifråga är på att ta betalt...
 
  • Gilla
Reactions: Ace
När jag utbildade mig sa man att det behövs ca 200 hästar för att man ska kunna leva på det.
Jag kan inte svara på om det är sant, för jag kom aldrig så långt innan min kropp sa ifrån. Det beror ju också på hur bra hovslagaren ifråga är på att ta betalt...

Å redan då är det ju lågt räknat..200 hästar på ett år ger inte ens 1-2 hästar per dag mån-fre.
Blir inte mycket jobb då om man vill ha jobb varje dag :/
Mycket av priset per skoning om man ska ha allt vad eget företag heter så försvinner ju väldigt mycket i övriga omkostnader.

Jag tror också det är det svåra..att kunna underhålla många hästar veckovis samtidigt som kroppen ska hålla för det med.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Ace
Fast varje häst ska ju skos var 6-8:e vecka!
Det borde bli ungefär 100 hästar i månaden. 22 dagar per månad blir ca 4,5 häst om dagen. Låter rimligt, även om siffran säkert kan tänjas åt båda håll.

Synd att det är så jäkla svårt att lära sig sko och verka. Annars hade jag gjort det. Dessvärre hade jag nog inte flyttat till Norge @moli mer än för en kortare tid.
 
Å redan då är det ju lågt räknat..200 hästar på ett år ger inte ens 1-2 hästar per dag mån-fre.
Blir inte mycket jobb då om man vill ha jobb varje dag :/
Mycket av priset per skoning om man ska ha allt vad eget företag heter så försvinner ju väldigt mycket i övriga omkostnader.

Jag tror också det är det svåra..att kunna underhålla många hästar veckovis samtidigt som kroppen ska hålla för det med.
Som @Jonaz skrev, den där matematiken får du nog göra om.
Tänk att man orkar sko 6 hästar/dag, ta det gånger 5 så har du 30 i veckan.
Skos de var 6:e vecka så har du 180 hästar, skos de var 8:e så kommer du upp i 240.
 
Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!

Funderar allvarligt på att dra ihop någonsorts kampanj för att få en hovslagare att flytta till oss. Men hur stort kundunderlag behövs normalt för att det skall vara hållbart för en hovslagare? Och vad är "normalt trivselavstånd" att köra, alltså hur stort värvningsområde behöver jag ragga upp potentiella kunder i? Det kanske är helt orealistiskt att lyckas. Spontant tänker jag dock att det kanske faktiskt finns någon som är sugen på att flytta till Norge och bo i fjällen men inte tror att det finns jobb. :)

Det varierar ju lite i vad man kan ta för pris hur mycket man måste sko. Och även hur mycket tid man måste lägga på att åka mellan hästarna.
Och så klart om man kör det heltid.

Min ena tränare är hovslagare också. Jag vet att han är extrem i ork(bott hos dem längre tid och vet hur han kör på). Den mannen går liksom inte att få fysiskt trött.
Han både skor, rider hästar och har lektioner(och springer halvmaror och siktar mot maror). Någon dag vet jag att han skulle sko 8 hästar. Det tyckte tom han var slitigt och mycket.
Så jag tror nog att man vill ligga mer på 5-6 per dag.

För att göra det attraktivt tror jag man gärna kan samla ihop hästar på samma ställe. Så övrig tid med att dels släpa runt tunga städ och prylar in och ur bil minimeras och körtiden skärs ner.
Kan någon annan dessutom samordna bokningarna kanske det kan dra.
Det är jobbigt att boka in tider med hästjobb(som tränare, vet och hovis). De flesta slipper gärna det.
Så har man en stabil bokare som man vet kan lappa ihop scheman där man får mycket kunder utan luckor och styra upp det kan det vara värt en del.

Lycka till!
 
Som @Jonaz skrev, den där matematiken får du nog göra om.
Tänk att man orkar sko 6 hästar/dag, ta det gånger 5 så har du 30 i veckan.
Skos de var 6:e vecka så har du 180 hästar, skos de var 8:e så kommer du upp i 240.

Jo men jag tänkte inte som enb utgångspunkt att de skos efter intervall, utan nu tänkte jag att man ska ha jobb varje dag, varje vecka och året om, kunna klara av att ta ut semester etc.

Det ger mer än 200 hästar. Man kan väl inte gå sysslolös mellan skoningarna?
Jag tror vi tänkt helt olika, jag utgår inte från att samma hästar behöver skoning vid ett visst tillfälle utan jag räknade med att man kanske behöver (troligtvis) inkomst varje dag.

Jag tror det är svårt dessutom att räkna med att samma antal kan hålla sig på samma intervall och vecka..Ägares planering ska klaffa etc, så det kan bli ytterst svårt att lägga stall 1 den dagen, stall 2 den dagen etc.

Sen förutsätter jag att man ska kunna göra detta vitt..Det ställer ju ännu mer högre krav på att man kan hålla ett visst antal skoningar för inkomst. Summan per skoning blir ganska ringa om man slår ut det
 
Senast ändrad:
Jo men jag tänkte inte som enb utgångspunkt att de skos efter intervall, utan nu tänkte jag att man ska ha jobb varje dag, varje vecka och året om, kunna klara av att ta ut semester etc.

Det ger mer än 200 hästar. Man kan väl inte gå sysslolös mellan skoningarna?
Jag tror vi tänkt helt olika, jag utgår inte från att samma hästar behöver skoning vid ett visst tillfälle utan jag räknade med att man kanske behöver (troligtvis) inkomst varje dag.

Jag tror det är svårt dessutom att räkna med att samma antal kan hålla sig på samma intervall och vecka..Ägares planering ska klaffa etc, så det kan bli ytterst svårt att lägga stall 1 den dagen, stall 2 den dagen etc.

Sen förutsätter jag att man ska kunna göra detta vitt..Det ställer ju ännu mer högre krav på att man kan hålla ett visst antal skoningar för inkomst. Summan per skoning blir ganska ringa om man slår ut det
Men hur tänker du? Jag skriver ju att om du enbart har hästar som skos var 8:e vecka så krävs det 240 kunder för full sysselsättning under förutsättning att du klarar 6/dag. Skos de var 6:e så räcker det med 180 kunder.
Någonstans däremellan ligger sanningen vilket också är vad @ameo fått lära sig.

Det är väl ett fullgott svar på trådstarten, sen blir det ju naturligtvis variationer och förskjutningar men runt 200 är nog så nära faktum vi kan komma.
 
Tusen tack för alla inspel. :) Jag har bara bott ett år på orten och har inget jättenätverk, men helt säkert finns folk med tappskokompetens. Det är mest det att jag tycker att det känns tryggt att hålla sig till samma hovslagare.

Det kanske snarare skulle behövas någonsorts samordnare egentligen som styr upp de som inte fixar att strukturera och planera... :) En hovslagarmanager!
 
@LenaH

Räknat per år eller månad, per intervall m antal?


Oavsett måste det vara ett jäkla jobb att få till så många hästar hur som, och spec kunna
få ihop ett par per dag till och med.
 
Senast ändrad:
Orten jag bor på är vackert belägen och perfekt om man är intresserad av friluftsliv och fjäll. Röros heter det och är upptaget på Unescos världskulturarvslista. En speciell plats! Det skulle kunna vara en unik möjlighet för den som drömmer om att bo i fjällen. Vi har flygplats, tågstation och nära till Sverige. (Gränshandel...) Det ligger en del ganska stora företag här som behöver mycket personal, dels fabriker men också hotell, butiker och restauranger mm. Så någonsorts deltidstjänst kan förmodligen kombineras med hovslageriet.

Men det vore ju en chansning att flytta hit.
 
Vad är det som säger att hovslagaren tvunget måste vara den som kör till kunderna? Jag skor hos hovslagare med egen smedja och kunderna kommer till honom.
 
Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!

Funderar allvarligt på att dra ihop någonsorts kampanj för att få en hovslagare att flytta till oss. Men hur stort kundunderlag behövs normalt för att det skall vara hållbart för en hovslagare? Och vad är "normalt trivselavstånd" att köra, alltså hur stort värvningsområde behöver jag ragga upp potentiella kunder i? Det kanske är helt orealistiskt att lyckas. Spontant tänker jag dock att det kanske faktiskt finns någon som är sugen på att flytta till Norge och bo i fjällen men inte tror att det finns jobb. :)

De hovslagare jag känner brukar prata om att 60-70 hästar/månad (3-4 skoningar per arbetsdag) är lagom kundunderlag. Standardpriset på normalskoning här är 1200 kronor, det är ovanligt att man betalar reseersättning eftersom de flesta hovslagare här har korta resor.
 
Vad är det som säger att hovslagaren tvunget måste vara den som kör till kunderna? Jag skor hos hovslagare med egen smedja och kunderna kommer till honom.
Jo, det verkar ju logiskt att 50 hästar (eller hur många de nu är i TS by) ska transporteras 50 mil varje gång det är hovslagardags. Då är det ju lättare att transportera hovslagaren...
De hovslagare jag känner brukar prata om att 60-70 hästar/månad (3-4 skoningar per arbetsdag) är lagom kundunderlag. Standardpriset på normalskoning här är 1200 kronor, det är ovanligt att man betalar reseersättning eftersom de flesta hovslagare här har korta resor.
normalpriset för skoning varierar en hel del beroende på var i landet man bor.
Men, idealet för hovslagaren hade ju varit om det räckt med lite färre hästar om man ska kunna livnära sig som hovslagare under många år. För det sliter på kroppen...
 
Jo, det verkar ju logiskt att 50 hästar (eller hur många de nu är i TS by) ska transporteras 50 mil varje gång det är hovslagardags. Då är det ju lättare att transportera hovslagaren...

Nu förstår jag nog inte riktigt vad du syftar på? Jag reagerade på att TS skrev:
"Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!"

Jag kör drygt 6 mil för att komma till min hovslagare. Om TS får en hovslagare till att etablera sig någonstans i krokarna kan väl kunderna köra till honom/henne? Upp emot 1 till 1,5 timme är väl okej att åka med sin häst för att komma till en bra hovslagare? I stället för att hovslagaren ska behöva åka någon timme mellan varje kund?
 
Nu förstår jag nog inte riktigt vad du syftar på? Jag reagerade på att TS skrev:
"Jag bor i Norge i en liiiten stad där det finns mycket hästar men det är långt för hovslagarna att köra. Vilket leder till en del problem, det är slitigt för hovisarna, och det tar tid innan man får på tappskor, och dessutom är det svårt att FÅ TAG på dem. Som ett exempel så kör min hovslagare 25mil!"

Jag kör drygt 6 mil för att komma till min hovslagare. Om TS får en hovslagare till att etablera sig någonstans i krokarna kan väl kunderna köra till honom/henne? Upp emot 1 till 1,5 timme är väl okej att åka med sin häst för att komma till en bra hovslagare? I stället för att hovslagaren ska behöva åka någon timme mellan varje kund?

Med 3-4 ponnyer i stallet så är jag glad att jag slipper köra.

Men å andra sidan så slipper ju Hovis byta stall mellan mina också...

De flesta här försöker sko i samma område samma dag så det blir så lite hattande som möjligt.

Den som tar hand om hovarna på mina nu tar även en blygsam reseersättning.
 
Förtydligar lite: Min hovslagare kör 25mil för att ta sig hit, och jag tror han övernattar ett par dagar. Väl på plats tror jag inte han kör så långt/ dag.

Det är inte helt smidigt att kunderna kör då det ofta är flera hästar hos varje kund. Grannen har ett tiotal (mest tunga körhästar) i vårt stall är det just nu nio hästar. Och det finns fler ställen med många hästar på samma gård inom kort avstånd. Så det känns inte realistiskt att alla skall köra hästarna.

Jag vet inte hur mycket hästar det finns totalt, eller om stora gårdar som Dyrhaug ridesenter kanske skor själva, men om jag bara räknar islandshästgårdar inom en tiomils omkrets så finns det gissningsvis minst 300-400 hästar bara där. Dessutom finns det travgårdar, ridskola och körning (med Döle och Ardenner) är stort så det är många hästar inom räckhåll för en hovslagare som bosätter sig här. (Och så finns det såklart små privata stall och kollektivstall)

I realiteten har de ju i nuläget någon som skor, det är inte bara att komma hit och sko. Utan det skall vara ett såpass bra upplägg att det blir värt att byta. Hypotetiskt skulle det i vart fall finnas underlag för en bofast hovslagare här.
 
Fast å andra sidan kan man ju se det från hovslagarens sida också angående körning eller inte. Det jag tycker är väldigt bra med att åka till hovslagaren är att jag slipper bekymra mig över hans arbetsmiljö. Värme, drag, ljus, uppbindingsplats - allt det där har hovslagaren ombesörjt så som han vill ha det. Jag vet att jag inte kan erbjuda något alls lika idealiskt. Sparar på hovslagaren att slippa köra och slippa stå i kalla/dragiga miljöer med sämre ljus, antar jag. Jag är medveten om att det SÄKERT finns stall som har riktig bra platser till sina hovslagare, men in mitt lilla stall har jag helt enkelt inte den möjligheten. Och jag tror inte att jag är ensam om det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp