Hur svårt ska det vara att borra rakt??

Man kan mäta från båda sidorna, om hyllan lutar åt olika håll är vattenpasset snett.

Men hur gör man om hyllan är rak men golv, vägg, eller tak är snett? Blir väldigt mycket att spackla.

Sen blir det väldigt fult att göra allting exakt rakt och slätt när man renoverar ett gammalt hus. Delvis var det faktiskt medvetet från byggarna på den tiden, om det finns lite variation i mått så ser huset mera harmoniskt ut. Jag har sett det på flera ställen på vårt hus där saker jag alltid trott vara exakt lika som vid exakt uppmätning visat sig skilja en hel del. Många har väl sett hur det ser ut när ett gammalt hus putsats om och det gjorts det exakt rakt, ser för hemskt ut.

Men det kräver skicklighet, blir det för stora skillnader på fel ställe ser det istället amatörmässigt och slarvigt ut.

Ju mer jag lär mig av gamla hus ju mer imponerad av den tidens skickliga hantverkare blir jag.
 
Borrhammare!! Vi har omöjliga väggar i lägenheten, jag vet inte hur många borrar som vridit sej när vi använde slagborr.
Nu med Borrhammare, ett hål mindre än 30 sekunder och fint o rakt eftersom man inte behöver ta i för kung och fosterland :)
 
Ok, det är nog inte helt exat ska jag erkänna. Men mer än 1 mm och mindre än 2. Jag använder ett laserpass som jag sätter exakt så det angränsar till kanten på hyllan i ena änden, och mäter med tumstock till den avvikande kanten. Men laserlinjen är en aning grumlig, så helt exakt är det inte. Men snett är det, helt klart :(

Är du säker på att väggen är rak? Vi har i sett att vi måste kompromissa mellan vad som ÄR rakt och vad som SER rakt ut. På 3,5 meter diffar höjd mellan golv och tak 4 cm hos oss. Vi hävdar 1890-talets charm och försöker bortse från det numer.
 
Men kan det inte vara något annat som gör att det ser sneda redan ut än vad det är?

Ibland för att det skall se rakt ut så får det sitta lite snett beroende på om någon list inte sitter som den skall.

Tex när vi skulle sätta upp tavlor en gång. Då fick vi strunta i vattenpasset. För visst satt tavlorna rakt men allt annat runt om i lägenheten var lite snett så det såg ut som om dom hängde på sniskan.

Det är ett äldre hus (men inte jättegammalt) och väggarna är inte helt raka. Den hyllan jag stör mig mest på har dock ganska stort avstånd till närmsta list så där är det mer att den känns sned när jag står mitt framför den. Men jag jobbar på att släppa på det :D
 
Men hur gör man om hyllan är rak men golv, vägg, eller tak är snett? Blir väldigt mycket att spackla.

Det är helt okej :) Allt kan vara snett, men hyllor och tavlor ska kännas raka när jag står mitt framförd dem. Jag hoppas inte jag själv är sned...:angel:
 
Det är ett äldre hus (men inte jättegammalt) och väggarna är inte helt raka. Den hyllan jag stör mig mest på har dock ganska stort avstånd till närmsta list så där är det mer att den känns sned när jag står mitt framför den. Men jag jobbar på att släppa på det :D
I så fall gissar jag att snedheten mest är en (ytterst irriterande) synvilla :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 303
Senast: Calmiche
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 426
Senast: Zewz
·
Hästvård I korthet och lite förenklar så står jag som åsnan mellan två hötussar, där A och B har diametralt skilda åsikter - men där båda ger...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 331
Senast: mily
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 737
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp