Hur tabu är ordet negress?

purity_666

Trådstartare
Jag har inte riktigt tänkt på det då det inte är ett ord jag använder. Men idag såg jag en fråga från en SD-anhängare. H*n hade då frågat varför det är ok att säga negress men inte neger. Min åsikt är väl att negress är feminina böjelsen av neger och bör inte användas. Men vid en googling på nätet så verkar negress vara mer okej att använda. På många ställen läste jag att folk tyckte det var vackert, ungefär ett hyllningsord. Människor som kallats negress verkar ta det olika också, en del anser att det är samma sak som neger, andra att det inte hör ihop med ordet neger och inte är nedsättande. Så jag förstår ju såklart att det är individuellt hur människor regerar, men undrar hur det ser ut i samhället i stort om man generaliserar.

Så, vad anser ni? Är negress ok eller inte ok att använda?
 
Båda är lika illa, däremot kan jag tänka mig att en möjlig förklaring till fenomenet är att ordet neger genom historien troligen använts som ett skällsord oftare än ordet negress. Därmed får ordet neger en mer omedelbar koppling till det användandet medan negress inte får samma klang, även om det betyder samma sak.
 
Jag har inte riktigt tänkt på det då det inte är ett ord jag använder. Men idag såg jag en fråga från en SD-anhängare. H*n hade då frågat varför det är ok att säga negress men inte neger. Min åsikt är väl att negress är feminina böjelsen av neger och bör inte användas. Men vid en googling på nätet så verkar negress vara mer okej att använda. På många ställen läste jag att folk tyckte det var vackert, ungefär ett hyllningsord. Människor som kallats negress verkar ta det olika också, en del anser att det är samma sak som neger, andra att det inte hör ihop med ordet neger och inte är nedsättande. Så jag förstår ju såklart att det är individuellt hur människor regerar, men undrar hur det ser ut i samhället i stort om man generaliserar.

Så, vad anser ni? Är negress ok eller inte ok att använda?
Varför är du så besatt av vad som (nästan uteslutande vita tycker) är okej att kalla svarta människor? Varför måste du kalla svarta människor nåt överhuvudtaget? Släpp det.
 
Nej det är ju självklart inte okej. Hört min morfar säga det en gång (inte som ett skällsord eller något negativt utan för att beskriva en mörkhyad kvinna) och jag blev alldeles chockad. Tack och lov väldigt sällan jag hör båda varianterna av n-ordet, desto oftare jag läser det på olika forum :cautious:
 
Varför är du så besatt av vad som (nästan uteslutande vita tycker) är okej att kalla svarta människor? Varför måste du kalla svarta människor nåt överhuvudtaget? Släpp det.
Jag är inte besatt. Jag har inte funderat över det förrän jag såg inlägget. H*n påstod att t.o.m statsministern använt ordet negress som svar på att jag skrev att man varken säger neger eller negress. Då blev jag lite ställd.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
3 798
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 365
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp