Hur tabu är ordet negress?

I USA används ju ordet nigger rätt ofta. Även där som ett negativt skällsord. Vet inte varför de säger det så ofta. Ser ju jämt i filmer osv.
 
Men vad är det då du undrar över? Du vet uppenbarligen att det inte är okej, så varför starta en tråd och gräva i det?
För att jag ville se hur det var rent allmänt. När jag googlade på det kom blandade svar upp som sagt. Jag ville ha något att argumentera med. Bara för att jag tycker det är fel ger inte mycket till argument i en diskussion. Jag är bara en.
H*n kunde visa exempel där ordets använts och det är svårt att bara svara "men JAG tycker".
 
I USA används ju ordet nigger rätt ofta. Även där som ett negativt skällsord. Vet inte varför de säger det så ofta. Ser ju jämt i filmer osv.
Fast är inte det mellan afroamerikaner? Jag har upplevt det som att det är ok att säga till sin polare, eller i en rap-text, men inte om en vit säger det.
 
Det är självklart helt uteslutet att använda det ordet. Det finns ingenting man kan säga med det ordet som det någonsin finns anledning att säga.

Ett ord som pekar ut hudfärg och kön, och som helt hör hemma i en rasistisk diskurs.
 
I USA används ju ordet nigger rätt ofta. Även där som ett negativt skällsord. Vet inte varför de säger det så ofta. Ser ju jämt i filmer osv.
Vad får dig att tro att "i usa använder man ordet "nigger" ofta" bara för att det "sägs jämt i filmer osv"?
Tror du att det vandrar runt vampyrer och zombies på gatorna i USA också? Att folk rappar när de pratar med varandra?
 
  • Gilla
Reactions: Bri
Öknamn på folkgrupper har väl förekommit i alla tider. Och allt som oftast i nedsättande syfte.
Men kan exempelvis ngn berätta rockens, Bluesens historia utan att sätta strålkastaren på att en viss grupp människor stod för ursprunget.
Och hur ska man beskriva det korrekt?
Vad ska vi exempelvis döpa Negro spirituals till?
 
Men kan du på riktigt inget annat ord än n-ordet?! :confused:
Kan du?
Att bluesen kommer från slavplantager och sedan från de hårda villkoren de färgade arbetade under känner vi till men hur beskriver du det. Det är knappast arbetarklassens musik. Red necks gillar ju country exempelvis ;)
 
Gör den? Jag har för mig att den har afrikanska rötter?
Sitt ursprung från de afrikanska slavarna när deras musik mötte den amerikanska musiken. Fiol var t ex ett vanligt instrument i den ursprungliga bluesen. Det finns också de som hävdar att den har rötter i mellanöstern när man analyserar tonspråk och idiomatiska uttryck.

Vad det har med uttrycket "neger" att göra förstår jag inte. Det borde gå att ägna sig åt den oympiska sporten bågskytte utan att behöva använda ordet "rödskinn"?
 
Sitt ursprung från de afrikanska slavarna när deras musik mötte den amerikanska musiken. Fiol var t ex ett vanligt instrument i den ursprungliga bluesen. Det finns också de som hävdar att den har rötter i mellanöstern när man analyserar tonspråk och idiomatiska uttryck.

Vad det har med uttrycket "neger" att göra förstår jag inte. Det borde gå att ägna sig åt den oympiska sporten bågskytte utan att behöva använda ordet "rödskinn"?
Kan det bero på att alla folk, i stort sett, har använd bågen vid både jakt och militära företag. Så den har inget som helst specifikt med indianer att göra, Möjligtvis då de sydamerikanska blåsrören...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi som både människor och föräldrar är öppna toleranta människor och har försökt fostra våra barn i samma anda. Det har så här långt...
2
Svar
32
· Visningar
3 800
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 383
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp