Hur tänka kring ev. byte av förskola?

superstar

Trådstartare
Vi bor på landet, ca 1 mil utanför kommunens tätort. I vårt närområde finns en landsbygdsskola med förskola. Denna skola/förskola har ett helt okej rykte, har haft en del personalomsättningar, som de flesta antar jag. Vi har egentligen inte undersökt den närmare ännu.

I dagsläget går vår dotter på en förskola inne i centrum, den är privat och drivs av svenska kyrkan och det var egentligen lite en slump som gjorde att hon hamnade där men vi trivs SÅ BRA. Fantastisk personal, de jobbar massor med värderingar, om hur man är mot varandra och barnen får helt klart med sig mycket positivt därifrån. Talade igår med en bekant som har sina 4 barn på denna förskola (och skola, de har upp till fjärde klass) och som har haft barnen på lite olika förskolor innan men som verkligen är lika nöjd som vi med den barnen går på nu. Hon sa med uttryck att hon ALDRIG skulle flytta något av barnen därifrån, och det är lite så vi också känner.

Vår tanke har hela tiden varit att så småningom söka plats på den som ligger närmre vår bostad. Dels är det där de flesta kompisarna från grannskapet kommer att gå, och vi tänker att särskilt när man bor på landet är det viktigt att känna gemenskap med barnen i närheten och dels är det ju ändå den skolan hon kommer att bli placerad på vid skolstart, om vi inte aktivt väljer att söka in på skolan där vi nu går på förskola. Å ena sidan vill jag inte att hon ska ses som lite speciell som går på någon "specialskola/prviatskola" och inte finna gemenskap med barnen i närheten men å andra sidan känner jag att det är JÄTTEVIKTIGT med bra förskola/skola där vi och barnet trivs och där vi verkligen tror att hon får ut det bästa av sina dagar.

Dottern är nu 2 år. Hur hade ni tänkt?
 
Jag hade inte heller bytt om jag var ni. Jag tror att det kommer lösa sig med kompisar när hon börjar skolan ändå. Det behöver nödvändigtvis inte vara en fördel att gå i skola med samma människor man tidigare har gått på förskola med.
 
Jag hade inte heller bytt från en förskola som jag var så nöjd med. Det kanske finns andra sätt att lära känna ortens jämnåriga, ex genom en idrottsaktivitet (så småningom) eller genom att hänga i lekparker etc. I vilket fall är det ingen direkt brådska då 2-åringar inte direkt leker med varandra.
 
Vi bor på landet, ca 1 mil utanför kommunens tätort. I vårt närområde finns en landsbygdsskola med förskola. Denna skola/förskola har ett helt okej rykte, har haft en del personalomsättningar, som de flesta antar jag. Vi har egentligen inte undersökt den närmare ännu.

I dagsläget går vår dotter på en förskola inne i centrum, den är privat och drivs av svenska kyrkan och det var egentligen lite en slump som gjorde att hon hamnade där men vi trivs SÅ BRA. Fantastisk personal, de jobbar massor med värderingar, om hur man är mot varandra och barnen får helt klart med sig mycket positivt därifrån. Talade igår med en bekant som har sina 4 barn på denna förskola (och skola, de har upp till fjärde klass) och som har haft barnen på lite olika förskolor innan men som verkligen är lika nöjd som vi med den barnen går på nu. Hon sa med uttryck att hon ALDRIG skulle flytta något av barnen därifrån, och det är lite så vi också känner.

Vår tanke har hela tiden varit att så småningom söka plats på den som ligger närmre vår bostad. Dels är det där de flesta kompisarna från grannskapet kommer att gå, och vi tänker att särskilt när man bor på landet är det viktigt att känna gemenskap med barnen i närheten och dels är det ju ändå den skolan hon kommer att bli placerad på vid skolstart, om vi inte aktivt väljer att söka in på skolan där vi nu går på förskola. Å ena sidan vill jag inte att hon ska ses som lite speciell som går på någon "specialskola/prviatskola" och inte finna gemenskap med barnen i närheten men å andra sidan känner jag att det är JÄTTEVIKTIGT med bra förskola/skola där vi och barnet trivs och där vi verkligen tror att hon får ut det bästa av sina dagar.

Dottern är nu 2 år. Hur hade ni tänkt?
Vår minsta går också på svenska kyrkans förskola. Vi har dessutom 2 andra privata förskolor att jämföra med. Vi kommer ALDRIG byta bort kyrkans. Även om vi får köra varje dag så är det så himla mycket värt det!

Vår förskola ligger inte heller i vårt bostadsområde. Förskolan i vårt område var jag inte nöjd med även om alla kompisar bor i närheten och går på den så är det inte värt det.

Vår yngsta är också 2 år.

Mvh Miks
 
Vi hade inte bytt.

Vi bor 1,5 - 2 mil utanför stan beroende på vilken väg man tar. Äldsta sonen på snart 13 år går kvar inne i stan med sina kompisar från förskolan trots att han egentligen tillhör ett helt annat skoldistrikt. Jag fick igenom med kommunen att låta honom gå kvar med klassen när vi flyttade. Idag har han beviljad skoltaxi pga särskilda skäl.

De 2 minsta barnen på snart 4, och 18 mån går på en förskola inne i stan. En förskola som jag haft sedan 2006, då de har nattomsorg. 4 åringen skolades in där innan vi flyttade, och vi stod i valet att flytta om dom till en närmare förskola när minstingen skulle skolas in. Men vi kom fram till det att vi trivs med förskolan och vi utgår mycket från stan. Min man arbetar i stan, och jag studerar på distans just nu. Vi måste bestämma oss innan skolstart om vi ska välja skolan i vårt distrikt, då får vi skolbussen utanför dörren eller om vi ska fortsätta köra till stan.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 994
Senast: mars
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
9 587
Senast: Tiger tok
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 412
Senast: Ms_Antrop
·
Småbarn Ni som har barn och bor i/runt Göteborg (bara villa eller radhus intressant, inte lgh) var bor ni? Vi planerar flytt men eftersom ingen...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
21 683
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp