Hur tanker man om dricks i Sverige?

hastflicka

Trådstartare
Jag har tydligen en annorlunda syn pa vem man ger dricks och hur mycket man ger. Jag hamnade i en diskussion med en kompis ... Nu undrar jag hur det egentligen ar.
Var ar en bra riktlinje av hur mycket man ger? Och vad tjanar servitriser/servitorer? Vem ger man dricks till? Servitriser/servitorer, harfrisor/harfrisorska, taxichaufforer ... vem mer?

(Jag postade pa fel forum forst ... men nu hoppas jag att det blir ratt:p)
 
Jag och de flesta jag umgås tänker väl att man inte ger dricks till vardags (annat än möjligen lite växelmynt om det står en dricksskål framme) utan det görs vid lite dyrare tillfällen när servicen är exceptionell. Minst 10%.
 
Jag ger dricks till servitriser om jag tycker att det var jättebra eller om jag är full eller extra glad. Jag dricksar taxichaffisarna när jag är full och glad och eller de är rara och snälla.

I och med att jag alltid betalar med kort i Sverige (förutom i taxin) så blir det liksom som ett extra effort att ge dricks, jag måste komma ihåg att göra det och det gör jag bara då om det är nåt särskilt. Här betalar jag alltid kontant och då blir det mer naturligt att tacka nej till växeln till exempel.
 
Jag dricksar på restaurang men egentligen vill jag inte av den enkla anledningen att vi har avskaffat drickskulturen i det här landet.
Om restaurangpersonal nu tjänar så dåligt så får väl de förhandla upp sina löner som alla andra och kanske engagera sig fackligt för att driva frågan.
 
Generellt sett ger man inte dricks, det ska ingå i lönen.

Jag dricksar om jag har ätit på krogen, inte när jag bara dricker öl. Taxi åker jag extremt sällan nu för tiden. När jag gjorde det oftare dricksade jag efter hur bra de hittade. Jag bodde på olika ställen i Stockholms innerstad, körde de raka vägen fick de bra med dricks, var jag tvungen att dirigera dem eller om de försökte köra omvägar fick de inte dricks.

Har aldrig någonsin hört om någon som ger dricks till en frisör.
 
Det ska till något riktigt speciellt om jag ska ge dricks. Jag är nämligen helt emot drickssystemet och är oroad över att dricksandet ökar.
Servitörer ska ha en dräglig lön och inte behöva förlita sig på dricks. Jag betalar hellre en högre nota och vet att den som serverar mig vet vad hen kommer få i lönekuverten.

Utomlands dricksar jag, där kan jag inte påverka på samma sätt. Och då ska inte den enskilda lida för att det landet tillåter folk att jobba utan vettig lön.
 
Generellt sett ger man inte dricks, det ska ingå i lönen.

Jag dricksar om jag har ätit på krogen, inte när jag bara dricker öl. Taxi åker jag extremt sällan nu för tiden. När jag gjorde det oftare dricksade jag efter hur bra de hittade. Jag bodde på olika ställen i Stockholms innerstad, körde de raka vägen fick de bra med dricks, var jag tvungen att dirigera dem eller om de försökte köra omvägar fick de inte dricks.

Har aldrig någonsin hört om någon som ger dricks till en frisör.

Nog ger man väl dricks om man äter på en restaurang med bordsservering? Om det inte varit fullkomligt katastrofuselt, men det generella skulle jag säga är att ge dricks på restauranger alltid, och oftast till taxichaufförer.

Men det är väl de två tillfällena: restauranger och taxichaufförer. På en restaurangnota brukar väl upp till 10% vara en riktlinje, ungefär.
 
Jag rundar upp möjligtvis...men då snackar vi enstaka kronor, typ max 20. Aldrig några större summor.
Oftast inte p.g.a att servicen varit dålig...men också för att min ekonomi förmodligen är bra mycket sämre än deras. Deras inkomst ska inte baseras på dricks.
 
10 proc är min linje också, på restauranger

@hastflicka Du kan troligen lämna mycket mindre dricks än du är van vid. Nu är det 20 år sedan jag var i USA - men på ett ställe kom servitören fram och frågade om vi varit med missnöjda servicen för vi hade lagt så lite i dricks :o
 
Det ska till något riktigt speciellt om jag ska ge dricks. Jag är nämligen helt emot drickssystemet och är oroad över att dricksandet ökar.
Servitörer ska ha en dräglig lön och inte behöva förlita sig på dricks. Jag betalar hellre en högre nota och vet att den som serverar mig vet vad hen kommer få i lönekuverten.

Utomlands dricksar jag, där kan jag inte påverka på samma sätt. Och då ska inte den enskilda lida för att det landet tillåter folk att jobba utan vettig lön.
Och innan någon ylar, jag har själv jobbat för lägsta lön inom hotell/restaurang och med deras usla OB. Det suger. Men arbetsgivare ska åtminstone inte kunna skylla det på att de anställda kan få dricks.
 
10 proc är min linje också, på restauranger

@hastflicka Du kan troligen lämna mycket mindre dricks än du är van vid. Nu är det 20 år sedan jag var i USA - men på ett ställe kom servitören fram och frågade om vi varit med missnöjda servicen för vi hade lagt så lite i dricks :o

Ja, man dricksar definitivt mer i USA, i Sverige har servitörerna bättre löner, så ordentlig dricks är inte obligatoriskt på samma sätt. Jag har fått lära mig att dubbla skatten är minimum i USA, tror det blir runt 15%?
 
På den tiden det fanns serveringsavgift på 13% av notan var det vad servitrisen hade i lön. Då var dricksen LÖNEN liksom.(Numera är lönen fast och den kan i vissa fall vara såååååå mycket sämre än vad den var förr! Jävla facket liksom... ) Så fortsätt dricksa bra när du är nöjd med restaurangservicen!
Numera läggs ofta dricksen i en pott som alla som jobbar delar på.
 
Oj, inte ens på en bättre restaurang med riktigt bra service?

Jag dricksar ju också oftare mer på en finare restaurang av gammal vana. Visst är det oftast bättre service men priserna är ju också väldigt mycket högre. Så är det logiskt att ge mer dricks till en restaurang som redan har höga priser?

Lunchställena får ju inte en krona i dricks.
 
Jag ger aldrig dricks. På alla restauranger här i stan som jag brukar gå på betalar man i kassan innan man går, då blir det jämnt upp. Tycker det är dyrt nog ändå på de flesta ställen och någon exceptionell service har jag då aldrig fått.
 
Jag vet inte vad bättre restaurang är. Så troligen aldrig varit på någon. Vad är riktigt bra service vs förväntad service?

Förväntningarna beror ju självklart lite på ställets svansföring och prisläge, så ibland är förväntad service bra service. Men service behöver ju inte vara över förväntan för att vara bra - om jag går på en bättre restaurang, och de har bra service, så ger jag vettig dricks. Även om det var ungefär vad man kunde vänta sig.

Riktigt bra service är svårt, så om nån lyckas med det, så är det absolut värt att betala för tycker jag. Ungefär som att nån lyckas laga riktigt god mat, eller sy riktigt fina kläder.

Riktigt bra service, i mina ögon, är när man känner sig välkommen, när det känns som att de som jobbar på ett ställe tycker det är kul att det kommer kunder, inte glömmer bort en (t ex att man blir sittande med tomma tallrikar i evighet i väntan på nota eller dessertmeny), och utan att man känner sig påpassad eller övervakad. Exceptionellt bra service är superovanligt, men det är häftigt att få uppleva, det är en konst.

Nu är jag och maken iofs av yrkesskäl riktiga servicenördar, men det är nåt vi pratar om i princip varenda gång vi har ätit ute eller varit i en butik: hur var servicen, vad gjorde de rätt, vad gjorde de fel, vad var det som gjorde att man fick den eller den känslan. Det är ett svårt yrke, så det är riktigt kul med folk som är bra på sitt jobb, ungefär som att titta på när en riktigt skicklig ryttare rider, eller en riktigt duktig konditor gör bakelser.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 836
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 252
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
3 951
Senast: tara
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 266
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp