Hur tänkte du där?

iNHALE

Trådstartare
Som en spin-off på tråden om oseriös avel tänkte jag starta en annan tråd där vi kan gnälla av oss på diverse mer eller mindre osmarta tilltag vi antingen sett eller hört om där det varit hundar inblandade.

Idéen till tråden föddes häromdagen när jag var ute på kvällsrundan med hunden och passerade en av rastgårdarna i området. Där befann det sig ett par personer redan med sina hundar. Jag känner till dessa personer sedan tidigare och har sett hur deras hundar kan bete sig, så av ren självbevarelsedrift så tänkte jag vänta utanför tills dem gick och det blev helt ledigt. En kort stund senare kom det en tredje person (A) med två hundar i långa flexi-Koppel. A går in i rastgården med sina hundar, men istället för att släppa lös sina hundar så dem kan hälsa utan att vara kopplade, så låter A hundarna vara kopplade. Hundarna springer runt med sina flexikoppel utdragna till max medan de redan lösa hundarna rusar runt och ska hälsa osv. Behöver jag säga att det inte tog många sekunder innan en av de lösa hundarna trasslat in sig i ett av de långa flexi-kopplen? Det utbröt smärre kalabalik när två, för varandra, helt okända hundar plötsligt satt fast i varandra. Det tog en stund innan man lyckats få lös hundarna men tack och lov verkade dem ha klarat sig iaf utan fysiska skador. Nog för att jag kan förstå att man ibland vill ha sin hund kopplad inledningvis om man inte är säker på vad som kommer hända, men nog finns det bättre sätt att göra det på än sådär.

Så fyll på med era egna berättelser om situationer där ni minst sagt funderat på "hur tänkte du där?"
 
Tja...som när jag en dag med mina 2 kastrathanar var ute o gick och ser framför oss en lös amstaff och 2 unga tjejer. Jag tar mina 2 bakom mig som skäller och jag stannar eftersom hunden springer fram till oss. Jag sträcker fram min lediga hand i ett tydligt stopptecken och ropar barskt NEJ, STANNA och hunden stannar varpå ägarna ropar och hunden kommer tveksamt...OJ hon lyssnade hör man då....det visade sig vara en löptik. Finn fem fel liksom....
 
Har en där man undrar om ägaren hade alla hemma.

Red för några veckor sedan förbi hundsällskapet så inga konstigheter att det fanns hudar där, möter en hund på vägen som ställer sig längs kanten när jag kommer, ägaren ser jag 50m bort som ser mej och sin hund och jag tänker att hunden vet säkert hur man beter sig bra runt hästar då ägaren inte ropar in den så jag rider förbi på motsatt sida av vägen och när jag nästan har ridit förbi hör jag hur hunden vrålat till och gör utfall mot hästens bakdel var på hästen kickar mej ordentligt ur balans, som tur är avbryter hunden det påbörjade anfallet, inget konstigt så länge men när jag kommer fram till ägaren så frågar han först hur det gick med hästen och mej jo då det gick bra inget som sätter sig i huvudet på oss sedan kommer en kommentar som jag sent kommer glömma "synd att hunden inte blev träffad då hade han kanske lärt sig något" och jag måste fått dettaO_o ansiktsuttryck för om hästen träffat med den kraften hade inte hunden varit i livet.
 
1. Folk som släpper fram sina hundar på promenaden trots att jag tydligt håller in min till sidan :mad:

2. "Jaha kissar han inne fortfarande. Har du testat trycka ner hans nos i det?" :rage:

3. "Jaså du har en dvärgpinscher. Vad skönt med en så lugn hund!" :devil: :banghead: Jag tror inte den personen hade träffat en pinne någon gång.
 
en kommentar som jag sent kommer glömma "synd att hunden inte blev träffad då hade han kanske lärt sig något" och jag måste fått dettaO_o ansiktsuttryck för om hästen träffat med den kraften hade inte hunden varit i livet.
Det där resonemanget verkar obehagligt vanligt, har stött på det många gånger hos hästfolk (som borde veta hur hård en hov är!). Jag undrar om de inte innerst inne tänker att en hund som är "i vägen" lika bra kan dö. För jag fattar inte hur de annars kan inbilla sig att hunden får möjlighet att lära sig något.
 
Mitt på en bilväg bredvid ett fält, inte långt från en brukshundklubb, stötte jag på en lös spets. Motade undan (den inte särskilt kontaktsökande) hunden från vägen medan några bilar väntar och är i färd med att leta fram något slags koppel samt ringa polisen när ägaren kommer gåendes i oerhört sakta mak över fältet, kallandes på hunden lite lagom lojt. Hunden lyssnade till slut och sedan gick de åt ett annat håll så att ägaren slapp prata med mig. Jag som tyckte att jag var snäll som fick bort hunden från vägen.
 
Kom på att vi i somras blev min katt jagad flera varv runt gården för en ytligt bekant kom och hälsade på och bara släppte sin hund lös fån bilen, fick kasta mej över hunden för att avbryta jakten och ägaren tyckte att jag var elak mot hunden för det vet ju alla att hundar jagar katter.
 
Går med mina två hundar + en kompis labbe i en park. På håll ser jag en kvinna med en lös hund och tänker inte mer på det då min lilltjej också är lös. När jag vänder mig om nästa gång står hunden precis bredvid oss och jag ropar till kvinnan att kalla in sin hund. Men hon står bara där och kollar på oss utan att göra något? :S

Det slutar med att min lilltjej och hennes hund börjar leka. Labben jag håller i drar som ett ånglok fram och tillbaka då han också vill leka och kvinnan ojar sig över den stackars labben som inte får vara med.. Får förklara att han inte kan vara lös då han kan springa fram till andra hundar och lyssnar inte på inkallning (pik till henne som hon uppenbarligen missade).

Aja, när jag sen går så kallar jag in min lilla tik som är mitt uppe i leken och som kommer på två röda och sen totalt struntar i den andra hunden :D sååå jag får se det som så att hon träffade en annan liten trevlig hund som hon fick leka med i ett par minuter och sedan så fick jag lite kvitto på att hon lyssnar väldigt fint på inkallning trots att hon är mitt uppe i lek :)

Men stör mig fortfarande på kvinnans beteende. Speciellt eftersom att jag flertalet gånger bad henne kalla in sin hund. Jag gick trots allt med tre hundar, tänk om dom inte hade varit snälla, är folk inte alls rädda om sina hundar? :S
 
För ganska längesedan när jag stod i ett annat stall brukade jag rida bort mot granngårdens ridhus. Hästen var fortfarande relativt grön och hade bara varit i ridhuset 1 gång tidigare. Ägaren kommer ut till ridhuset med sin hund (lös) och hunden börjar springa efter mig och hästen, går framför, skäller och vill uppenbarligen leka. Min häst blir livrädd men inget tecken ifrån ägaren att ta bort den. Slutade med att jag hoppade av och gick hemåt.
 
Jag och mina sökkompisar blev först förvånade men sen också måttligt irriterade när ett sällskap med lösa hundar utan inkallning korsar vår sökruta inte mindre än tre gånger under sin promenad. De var kunniga och förstod vad vi höll på med och skämdes nog när deras hundar sprang fram till oss nyfikna i en strut. De tog god tid på sig att lämna rutorna vi sa tydligt att vi tränade etc etc och efter ett tag hördes de igen i samma ruta, hundarna lösa och vi var tvungna att kalla tillbaka vår hund som skickats ut på ett slag. Oj oj sa dom tog lika lång tid på sig denna gång. Sista svängen de hamnade i vår ruta hade de mage att säga. Ja det är ju bra med störning... Även då hade vi varit tvungna att bryta vår hund och vi var inte så värst upplagda för vitsar. Ja där undrade vi nog alla, hur sjutton tänkte dom nu... Våra rutor var två ggr 150x50 meter ganska lätta att undvika i en hel skog tyckte iallafall vi. :banghead:
 
Vi har några får i stallet (eller rättare sagt på gården där stallet ligger), de går dessutom i dagisbarnens ena "lekhage". För något år sedan kom grannens terrier springande och rev en tacka så illa i halsen (framför ögonen på barnen) att hon var tvungen att skjutas på plats.
Saken polisanmäldes givetvis, grannen - ja, han gjorde ingenting, bad inte ens om ursäkt. För någon månad sedan kom samma hund IGEN och rev två av djuren så illa att de var tvungna att avlivas (snabbaste sättet att skjutas av jägaren på gården).
Hur FAN tänker man när man släpper en sådan hund?
Hade någon av mina hundar gjort något sådant - vilket jag är 99,9% säker på att de aldrig skulle få för sig - så hade jag varit helt förkrossad och förmodligen skämts så mycket att jag flyttat därifrån. Den hunden hade i alla fall aldrig varit lös igen utanför inhägnat område!
Det hjälper ju inte att grannen tydligen nu efter många om och men betalt ersättning för fåren :crazy:.
 
Kom idag att tänka på när jag hade min första saluki, tant Zala, och funderade på hur jag skulle få till inkallningen bättre. Någon kom med det briljanta förslaget att jag skulle kasta kopplet på henne om hon inte kom när jag ropade...

Så ok, jag har en hund som inte vet(!) vad "kom hit" betyder, en självständig hund som anser att det roligaste som finns är att springa lös. Exakt vad skulle bli lättare av att hon dessutom fick se att matte var en tråkig surkärring som kastade obehagliga koppel lite då och då? (Nej, jag gjorde det aldrig, förutom en gång då hon stannade för att äta på något och jag verkligen behövde avbryta henne så snabbt det bara gick.)
 
På promenaden igår, kommer runt ett hörn och möter en tant. Min hund är kopplad, tantens är lös. Min står i slakt koppel, tantens hund gör ett tjutande utfall och kastar sig mot oss. Vänder två meter från min hund. Jag tänker att jag fotar till den när/om den kommer inom räckhåll. tanten ropar och gapar på hunden som heter typ Valdemar eller nåt annat lättropat. Hunden springer till henne bara för att känna sig stärkt i sina fasoner, vänder och kastar sig mot oss igen, min hund spjärnar nu i kopplet, för nu kommer den nära. Jag nejar min hund och vänder och går åt motsatt håll. Bakom oss gör hunden nya skenutfall men blir fegare och fegare ju längre bort från matte vi hamnar och ger till slut upp, ackompanjerad av tantens illvrål; Valdemaaaaar, Valdemaaaaar, valdemaaaaar hiiiit neeeeeeeej, valdemaaar.
Inte någon gång säger hon; nej men gud förlåt, vänd inte, klart du ska kunna passera oss, jag borde haft min kopplad, den lyder ju uppenbarligen inte. Vänta, kom tillbaka så får jag be om ursäkt. Inget. Och jag, jag säger inget, för jag känner att jag och tanten nog inte skulle ha något vidare utbyte av att kommunicera. Alls.
 
Vi brukar gå förbi ett hus där en hemsk BC-korsning bor. Den har slitit av kopplet den brukar stå bunden i både två och tre gånger tidigare. Fjärde gången var tidigare i höstas, och jag hade alla fem hundar med. Hunden är riktigt otäck, bryr sig inte om hundarna men siktar in sig på mig varje gång, cirklar runt mig i hukad vallposition och vrålmorrar. Vår äldre hane fick denna gången in ett välriktat hugg i sidan på hunden ovh drog loss en stor tuss med päls (Inga skador i skinnet på hunden), tanten kommer springande och vrålar "Biter hon dig?!" och jag meddelar i väldigt otrevlig ton att jag är oskadd men min ena hund bet hennes. Jag får till svar "Jaha, det gör inget. Men du får inte gå förbi här igen med alla hundar för då kommer hon slita sig igen." Jag säger då att jag tänker gå förbi varenda dag och om hon inte köper en kedja istället för nylonkoppel så tänker jag även ta med mig hagelbössan. Då säger tanten, "ja det kanske vore lika bra för jag har funderat på att avliva henne". Min reaktion = "????????????????????"

Och nästa dag satt hunden fast i en rejäl kedja...
 
Jag har också en granne vars hundar rymmer när man passerar. De meddelade surt att ingen får varken promenera, rida eller köra hund förbi dem eftersom deras hundar tar sig ur hundgården då.

Så kan man ju göra.

Eller så bygger man en rymningssäker hundgård - så jakthundarna inte är lösa på bygden titt som tätt.
 
Vi brukar gå förbi ett hus där en hemsk BC-korsning bor. Den har slitit av kopplet den brukar stå bunden i både två och tre gånger tidigare. Fjärde gången var tidigare i höstas, och jag hade alla fem hundar med. Hunden är riktigt otäck, bryr sig inte om hundarna men siktar in sig på mig varje gång, cirklar runt mig i hukad vallposition och vrålmorrar. Vår äldre hane fick denna gången in ett välriktat hugg i sidan på hunden ovh drog loss en stor tuss med päls (Inga skador i skinnet på hunden), tanten kommer springande och vrålar "Biter hon dig?!" och jag meddelar i väldigt otrevlig ton att jag är oskadd men min ena hund bet hennes. Jag får till svar "Jaha, det gör inget. Men du får inte gå förbi här igen med alla hundar för då kommer hon slita sig igen." Jag säger då att jag tänker gå förbi varenda dag och om hon inte köper en kedja istället för nylonkoppel så tänker jag även ta med mig hagelbössan. Då säger tanten, "ja det kanske vore lika bra för jag har funderat på att avliva henne". Min reaktion = "????????????????????"

Och nästa dag satt hunden fast i en rejäl kedja...

Men... Inte konstigt det slagit slint för hundeländet. :rage:
 
Jag var ute med min hund i koppel en gång. Då kommer två tanter med en skock småhundar av chihuahuatyp. Alla lösa såklart. De kommer fram till mig och hunden och omringar oss totalt. Tanterna gör ingenting, de bara pratar vidare. Min hund är snäll så han gjorde väl ingen sak av det hela men lite drygt att ha en skock småhundar bjäbbande runt benen. Så jag tröttnade och gick vidare, skocken följde efter såklart. Först då börjar tanterna ropa lite smått. Jag stannade inte och deras hundar lyssnade inte. Ju längre bort vi kom desto högre ropade tanterna. Till slut sprang de ikapp och fick tag på hundarna. De sa inte ett ord om ursäkt eller nåt. Jag fick mest sura miner och en pik om att jag väl kunde stannat.
Det är väl inte mitt ansvar att se till att de får ordning på sin skock? Det var i en park så ingen fara för trafik eller liknande heller.

Åh en annan gång blev jag bara förbannad. Jag och dåvarande sambon var ute med hunden, som är av modell schäferblandning. Jag höll i kopplet och vi mötte en gubbe. Han belönade hunden och tyckte han var så fin så. Sen tittar han helt seriöst på mig och säger att det är ju tur jag har sambon med som kan ta över kopplet om det behövs :banghead: Jag var den som gick kurser med hunden och la ner mest tid. Tror nog jag klarade av att hålla honom i kopplet alldeles själv.
 
Åh en annan gång blev jag bara förbannad. Jag och dåvarande sambon var ute med hunden, som är av modell schäferblandning. Jag höll i kopplet och vi mötte en gubbe. Han belönade hunden och tyckte han var så fin så. Sen tittar han helt seriöst på mig och säger att det är ju tur jag har sambon med som kan ta över kopplet om det behövs :banghead: Jag var den som gick kurser med hunden och la ner mest tid. Tror nog jag klarade av att hålla honom i kopplet alldeles själv.

Hahaha!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 755
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 805
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 379
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 479
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp