Hur tar man reda på vilka som bor på en adress?

Det är väl ändå helt orelevant vilka/hur många som är folkbokförda där? Det spelar ju ingen roll för er andra.
Om de däremot missköter sig tex genom felparkerade bilar så får ni väl prata med dem alternativt anmäla det hos lämplig instans?
 
Ja och nej.
Om huset är ett 1-2-bostadshus och inte ett flerbostadshus får det max finnas 2 hushåll.

Sen kan ju ett hushåll bestå av mamma, pappa, deras 14 barn, mormor och inneboende kusin.
Jag vet inte om vi talar om riktigt samma sak men jag har bott i lägenhet ägd av ett bostadsbolag som hade begränsning på hur många som fick bo i lägenheten beroende på antal rum. Det handlade alltså inte om antal hushåll utan antal personer. Jag blev rätt förvånad när jag läste det för jag trodde inte det var lagligt.
 
Jag vet inte om vi talar om riktigt samma sak men jag har bott i lägenhet ägd av ett bostadsbolag som hade begränsning på hur många som fick bo i lägenheten beroende på antal rum. Det handlade alltså inte om antal hushåll utan antal personer. Jag blev rätt förvånad när jag läste det för jag trodde inte det var lagligt.
Hahaha.
Jag hälsade på en god vän i söder en gång. Jag och avkomman bodde över en natt. På morgonen kom hyresvärden (privat) och stoppade oss när vi var på väg därifrån. Han sa att min kompis behövde tillstånd för att hysa in oss. För hyran var beräknad på slitaget av en person, likaså förbrukningen av vatten och varmvatten.
:rofl: :rofl:
 
Jag vet inte om vi talar om riktigt samma sak men jag har bott i lägenhet ägd av ett bostadsbolag som hade begränsning på hur många som fick bo i lägenheten beroende på antal rum. Det handlade alltså inte om antal hushåll utan antal personer. Jag blev rätt förvånad när jag läste det för jag trodde inte det var lagligt.
Kan hänga ihop med brandskydd och utrymningsvägar.
 
Hahaha.
Jag hälsade på en god vän i söder en gång. Jag och avkomman bodde över en natt. På morgonen kom hyresvärden (privat) och stoppade oss när vi var på väg därifrån. Han sa att min kompis behövde tillstånd för att hysa in oss. För hyran var beräknad på slitaget av en person, likaså förbrukningen av vatten och varmvatten.
:rofl: :rofl:
:wtf:
Att bo privat kan vara väldigt speciellt om man säger så :angel:
Men att allmännyttan kan begränsa antal personer per lägenhet förvånar mig.
 
Jag hälsade på en god vän i söder en gång. Jag och avkomman bodde över en natt. På morgonen kom hyresvärden (privat) och stoppade oss när vi var på väg därifrån. Han sa att min kompis behövde tillstånd för att hysa in oss. För hyran var beräknad på slitaget av en person, likaså förbrukningen av vatten och varmvatten.
:rofl: :rofl:
Jag skulle hälsa på en god vän i New York en gång.
Inte tillåtet :meh: Alldeles för många som ville hälsa på i New York så hon fick inte ha övernattande gäster.
 
Jag vet inte om vi talar om riktigt samma sak men jag har bott i lägenhet ägd av ett bostadsbolag som hade begränsning på hur många som fick bo i lägenheten beroende på antal rum. Det handlade alltså inte om antal hushåll utan antal personer. Jag blev rätt förvånad när jag läste det för jag trodde inte det var lagligt.

Ja alltså jag tar för givet att den som äger en bostad får bestämma hur många som får ingå i hushållet som bor där. I ditt exempel är det bostadsbolaget och i mitt exempel mamman och pappan med de 14 barnen. Även om iaf allmännyttiga bostadsbolag säkert inte får göra det godtyckligt.

Hur många hushåll som får finnas i ett hus är något annat. :)
 
Avloppet kan begränsa javisst.
Men då du redan undersöker så borde väl alla bilarnas registreringsnummer säga vilka det är som bor i huset?
Jag kan väl få för mig att köpa ett hus på kusten, bjuda dit hela släkten och sen kan vi komma och gå som vi vill. Varför skulle någon vara tvungen att skriva sig där?
 
Jag vet inte om vi talar om riktigt samma sak men jag har bott i lägenhet ägd av ett bostadsbolag som hade begränsning på hur många som fick bo i lägenheten beroende på antal rum. Det handlade alltså inte om antal hushåll utan antal personer. Jag blev rätt förvånad när jag läste det för jag trodde inte det var lagligt.
Tror det kan handla om dimensionering av tekniska system i fastigheten också, t.ex. avlopp och vattenledningar som inte räcker till om det blir för många människor som bor i huset belastar med högre flöde.
 
Om problemet är att bilar felparkeras på andras tomt så är det väl bättre att ta kontakt med berörda ang detta? Hur många och vilka som är skrivna på fastigheten är väl rent krasst inte riktigt din ensak? Om du anser att barn far illa så kan du ju göra en orosanmälan dock :)
Bäst är nog att reka läget och prata med berörda först så det inte blir tråkigheter i onödan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 132
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp