Hur tar man upp problem med arbetskamrat som påverkar hela arbetsgruppen?

Elina8

Trådstartare
Vi har problem i arbetsgruppen som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera. Det har pågått ganska länge nu och det påverkar alla andra i gruppen. Nu är det bestämt att vi ska ha möte med vår chef och även om det känns skönt att ta tag i problemet så känns det väldigt obekvämt.

Jag tycker väldigt bra om min kollega, men det finns ju vissa saker som är ok privat som inte fungerar på en arbetsplats.

Genom att ta upp problemen så blir det ju en stark kritik mot kollegan som person och hens beteende. Vilket känns jävligt taskigt faktiskt. Men samtidigt så blir det ju inte bättre av att inte ta upp det, och kollegan får ju också problem av situationen som den är nu, om än på ett annat sätt än resten av gruppen.

Som grädden på moset har vi precis fått en ny chef som jag bara träffat ett par gånger. Hade ju varit lättare med någon som kände oss alla. Jag tycker såna här konflikter är jättejobbiga, vill ju inte att någon ska bli ledsen. Samtidigt så går det ju inte att låtsas som att allt är frid och fröjd.

Hur gör man i en sån här situation? Har ni några bra råd?
 
Menar du att hela avdelningen ska ha ett möte med vederbörande där problemet tas upp? I så fall tycker jag definitivt att det är en otroligt dålig idé.

Det här är ett problem som chefen ska ta med vederbörande. Inget annat.

Nej, inte hela gruppen utan vi är 2 som ska träffa chefen och ta upp problemet. Hur det blir sen vet jag inte, det är ju upp till chefen känner jag.

Vi kommer att ta upp dels hur det påverkar gruppen, men framförallt vill vi fokusera på hur vi kan göra för att underlätta situationen i dagsläget. Detta är ju inget som kommer förändras på en dag, kollegan är ju så som person och har varit så länge vi känt varann. Så kortsiktigt är det nog mer effektivt att vi får hjälp i konflikthantering och se över arbetssituationen än att förvänta sig att kollegan ska förändras som person.


Anledningen till att vi ska ha mötet är för att chefen inte vet om problemen.
Och därför känns det så jobbigt att ta upp det. Jag vill inte tala illa om min kollega, men eftersom problemet är så personliga så känns det ändå som att det blir kritik mot kollegan som person.
Skitsvårt!
 
Senast ändrad:
Jag kan knappt tänka mig något värre än att det ska sittas i grupp och klankas på en kollega ( som antagligen är helt oförberedd).
Känns det som att man inte själv vill lyfta problemet direkt med kollegan då är det chefens uppgift.
 
Elina8: Jag förstår överhuvudtaget inte varför medarbetare ska vara med vid ett sådant här samtal. Nu är jag ingen expert men för det första hatar jag mobbing vilket ett sådant här möte rätt snabbt kan hamna i plus att de gånger jag haft en arbetsledande roll har jag tagit problem med den person det berör eller om det varit mindre saker med dennes chef (inhyrd personal med sin egen chef men jag är ansvarig för projektet).

ALDRIG att jag skulle göra det med kollegor närvarande. Plus att var är facket i allt det här?!
 
Allvarligare problem på jobbet tas upp med arbetsledaren/chefen som sen i sin tur tar upp det i enrum med den berörda personen och diskuterar fram en lösning.

All form av gruppmöten där syftet är att påpeka en enskild persons fel och brister känns mer som mobbing och kan inte leda till något gott i mina ögon.
 
Nej, inte hela gruppen utan vi är 2 som ska träffa chefen och ta upp problemet. Hur det blir sen vet jag inte, det är ju upp till chefen känner jag.

Vi kommer att ta upp dels hur det påverkar gruppen, men framförallt vill vi fokusera på hur vi kan göra för att underlätta situationen i dagsläget. Detta är ju inget som kommer förändras på en dag, kollegan är ju så som person och har varit så länge vi känt varann. Så kortsiktigt är det nog mer effektivt att vi får hjälp i konflikthantering och se över arbetssituationen än att förvänta sig att kollegan ska förändras som person.
Jag kan knappt tänka mig något värre än att det ska sittas i grupp och klankas på en kollega ( som antagligen är helt oförberedd).
Känns det som att man inte själv vill lyfta problemet direkt med kollegan då är det chefens uppgift.


Eftersom jag är en av dem som känner kollegan bäst/har mest kontakt med henne så har jag tagit upp det personligen flera gånger. Det blir bättre ett tag, sen är det samma visa igen. Som sagt tycker jag väldigt bra om min kollega och kan för det mesta anpassa mig för att det ska flyta på så bra som möjligt. Men eftersom det påverkar hela gruppen känns det oundvikligt att alla ska anpassa sig efter kollegan och det blir ju lite jobbig stämning när alla bara går och biter ihop för att de inte vill/orkar ta upp det med personen.

Jag skulle helst slippa, men om jag kan bidra till att göra situationen lite lättare så vill jag åtminstone försöka.
 
Allvarligare problem på jobbet tas upp med arbetsledaren/chefen som sen i sin tur tar upp det i enrum med den berörda personen och diskuterar fram en lösning.

Jag tolkar det som att detta är precis vad TS ska göra, alltså prata med chefen om en kollegas beteende, vilket kan vara nog så svårt. Förstår inte att alla som svarat tolkar TS på annat sätt. Tycker @Elina8 framstår som alldeles för sympatisk för att vilja anordna "mobbnings-möte".
 
Jag tolkar det som att detta är precis vad TS ska göra, alltså prata med chefen om en kollegas beteende, vilket kan vara nog så svårt. Förstår inte att alla som svarat tolkar TS på annat sätt. Tycker @Elina8 framstår som alldeles för sympatisk för att vilja anordna "mobbnings-möte".


Det är nog ingen som tolkat det som att ts vill ordna "mobbningsmöte" utan i alla fall jag har svarat på sista frågan "Hur gör man i en sån här situation?"
 
Eftersom jag är en av dem som känner kollegan bäst/har mest kontakt med henne så har jag tagit upp det personligen flera gånger. Det blir bättre ett tag, sen är det samma visa igen. Som sagt tycker jag väldigt bra om min kollega och kan för det mesta anpassa mig för att det ska flyta på så bra som möjligt. Men eftersom det påverkar hela gruppen känns det oundvikligt att alla ska anpassa sig efter kollegan och det blir ju lite jobbig stämning när alla bara går och biter ihop för att de inte vill/orkar ta upp det med personen.

Jag skulle helst slippa, men om jag kan bidra till att göra situationen lite lättare så vill jag åtminstone försöka.
Jag tycker det är starkt att ta upp det personligen, kanhända tar det ännu mer skruv när chefen tar upp samma sak? Det finns ju även företagshälsovård som kan vara till hjälp.
Att en anställds personlighet eller agerande får hela arbetsgruppen att må dåligt är inte acceptabelt. Ja kan dock tänka mig att kollegan lätt kan känna sig " förrådd" så hade det inte påverkat mig personligen hade jag aldrig gått i bräschen för att ta det högre upp.
 
Senast ändrad:
Hur gör man i en sån här situation? Har ni några bra råd?
Skitsvårt. Samtidigt ÄR det ett arbetsmiljöproblem. Psykosocialt sådant.

Kanske bör man lägga fokus på sig själv? Dvs att berätta hur det påverkar var och en. Vad som händer med er i den här situationen.
Nästa steg är att diskutera vad det är som bekymrar. Och sist vem som orsakar.

Jag har också liknande bekymmer. Ska nog starta en egen tråd.
 
Det är nog ingen som tolkat det som att ts vill ordna "mobbningsmöte" utan i alla fall jag har svarat på sista frågan "Hur gör man i en sån här situation?"

Mitt svar riktade sig till samtliga i tråden, då jag tolkar det som att samtliga missförstått TS. @Elina8 ska tillsammans med en kollega träffa chefen och prata om en annan kollega, som genom sitt beteende påverkar arbetsgruppen negativt. Helt korrekt tycker jag, men kan kännas obekvämt för det. Men det tycks i tråden ha tolkas som ett gruppmötet där kollegan ska kritiseras inför hela arbetsgruppen dvs "mobbnings-möte". Eller är det bara viktigt att påpeka att man inte bör ha sådana möten? är sådana möten vanligt förekommande?
 
Elina8: Jag förstår överhuvudtaget inte varför medarbetare ska vara med vid ett sådant här samtal.


ALDRIG att jag skulle göra det med kollegor närvarande. Plus att var är facket i allt det här?!


Det är alltså inte hela gruppen som kommer vara med på mötet. Utan det är bara vi två och chefen. Det är vi som jobbar närmast kollegan, men även övriga gruppen vill ta upp problemen. Dock bestämde vi att det är bäst om alla inte tar upp det, just för att det inte ska bli ett påhopp.

Vi har diskuterat hur vi bäst gör för att det inte ska bli mer laddat. Eftersom jag är en av dem som känner kollegan bäst och har pratat med kollegan om detta så har jag valt att vara med och ta upp det med chefen.

Det är absolut inte meningen att peka ut kollegan som enda orsaken till problemet, eller som någon dålig person. Det handlar om att vissa beteenden är helt ok privat, men kan ställa till det professionellt och särskilt i grupp.
För att det inte ska bli dålig stämning måste vi få en förändring. Så som jag och kollegan löst det har vi delat upp ansvarsområdena för att det ska flyta smidigare och så samarbetar vi under lite mer ordnade former. Detta trivs kollegan bra med och det funkar för mig. Så min förhoppning är ju att vi kan hitta lite såna här praktiska lösningar, så får alla vara som de är. För vi har ju alla våra sidor.
 
Jag tolkar det som att detta är precis vad TS ska göra, alltså prata med chefen om en kollegas beteende, vilket kan vara nog så svårt. Förstår inte att alla som svarat tolkar TS på annat sätt. Tycker @Elina8 framstår som alldeles för sympatisk för att vilja anordna "mobbnings-möte".

Läser du ts första inlägg så står det att " vi ska ha möte med vår chef". I den meningen är det lätt att tolka in att det är ett möte där alla berörda deltar.
 
Skitsvårt. Samtidigt ÄR det ett arbetsmiljöproblem. Psykosocialt sådant.

Kanske bör man lägga fokus på sig själv? Dvs att berätta hur det påverkar var och en. Vad som händer med er i den här situationen.
Nästa steg är att diskutera vad det är som bekymrar. Och sist vem som orsakar.

Jag har också liknande bekymmer. Ska nog starta en egen tråd.


Det är precis detta som är så svårt. Det jag (och övriga i gruppen) vill få ut av mötet är ju att vi vill ha hjälp att påverka vår situation. Alltså, vad kan jag förändra för att underlätta. Men för att få hjälp med det måste vi ju ta upp vad som är problemet, eftersom chefen inte är medveten om situationen. Och det är här jag tycker det blir jobbigt. Hur tar man upp problemen som blir runt kollegan på grund av personens agerande utan att det blir påhopp.

Jag gillar ju personen och privat är det inga som helst problem att agera såhär. Men i en grupp måste man ju samarbeta, och det är där problemen ligger.
 
Läser du ts första inlägg så står det att " vi ska ha möte med vår chef". I den meningen är det lätt att tolka in att det är ett möte där alla berörda deltar.


Förstår att det är lätt att misstolka. Men det är alltså inte hela gruppen, utan vi är två. Vi diskuterade om en av oss skulle ta upp det själv, men båda tycker det är jättejobbigt och känner stöd i att inte behöva gå själv. Dessutom vill vi ju båda ha hjälp med hur vi ska hantera situationen.
 
Dessutom vill vi ju båda ha hjälp med hur vi ska hantera situationen.
Just det är väl en alldeles utmärkt utgångspunkt?

Ni påverkas, negativt. Hur kommer ni vidare, hur hanterar ni tillsammans detta. Framförallt - vad säger chefen? Lägg situationen i hens knä. Hen bör väl ha en stor del i fortsatt hantering av saken.

Fundera också vad ni vill/önskar att chefen ska göra?
 
Läser du ts första inlägg så står det att " vi ska ha möte med vår chef". I den meningen är det lätt att tolka in att det är ett möte där alla berörda deltar.

Lätt håller jag inte med om, det var inte min första tanke, men om det var svårt att förstå ursprungsinlägget så förklarade ju TS i trådens tredje inlägg att det var möte med chefen det var tal om.
 
Nån skrev om facket, men det känns väldigt drastiskt att göra så stor affär av det. Vill helst undvika att göra situationen mer spänd, utan vill bara underlätta för alla att sköta sitt arbete med så lite friktion som möjligt.

Vi är en liten grupp och arbetsplatsen är lite speciell. Företagshälsovård finns mig veterligen inte.

Jag har ju inte jobbat i så värst många år och har varit väldigt förskonad från problem, så jag vet inte riktigt hur det brukar gå till. Jag vill gärna ta upp problem direkt med den det gäller. Men i denna situationen har det inte hjälpt riktigt, även om det i perioder blir bättre.
 
Just det är väl en alldeles utmärkt utgångspunkt?

Ni påverkas, negativt. Hur kommer ni vidare, hur hanterar ni tillsammans detta. Framförallt - vad säger chefen? Lägg situationen i hens knä. Hen bör väl ha en stor del i fortsatt hantering av saken.

Fundera också vad ni vill/önskar att chefen ska göra?


Absolut. Jag är klar med vad jag vill med mötet.

Problemet är ju just att lägga fram problemet när det är så nära kopplat till personen.

Det känns som att utgångspunkten blir så negativt laddad. Jag vill ju fokusera på lösningar för MIG, inte på hur kollegan är som person. Kollegan får ju vara som hon är, sålänge jag kan göra mitt jobb.

Jag skulle ju helst utelämna kollegan helt och hållet, men det är ju omöjligt tyvärr.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 492
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Jag är sjukskriven för utmattning sedan en månad. Jag vet mycket väl varför jag hamnat här; för att jag tar på mig för mycket ansvar och...
2
Svar
27
· Visningar
2 789
Senast: Seaside
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 797
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp