Hur tränar ni lydnad?

Isselassa

Trådstartare
Jag vill ha alla tips på lydnadsövningar ni gör:

- Till vardags, i den vanliga hanteringen och
- Även från marken och på hästryggen.

Gradera gärna om det är en mild lydnadsövning eller en stark lydnadsövning.
Dvs - klarar man denna övning så tar man ett litet steg respektive stort steg framåt som ledare ur hästen synvinkel!
 
Jag vill ha alla tips på lydnadsövningar ni gör:

- Till vardags, i den vanliga hanteringen och
- Även från marken och på hästryggen.

Gradera gärna om det är en mild lydnadsövning eller en stark lydnadsövning.
Dvs - klarar man denna övning så tar man ett litet steg respektive stort steg framåt som ledare ur hästen synvinkel!


Vanligt dressyrträning är perfekt träning i lydnad.

Gör det inte så komplicerat för dig. Det är för de flesta människor viktigare att arbeta med sin egen kropp, kroppskontroll, kroppsspråk, sits, och att kunna använda hjälperna korrekt - än det är att specifikt arbeta med att hästen ska vara lyhörd.

Hästens lyhördhet hänger ihop med dig och hur tydlig du är, hur lätt du är att lyssna på... som att sitta och tjuvhålla i tygeln och sedan bli arg för att hästen inte tar galopphjälpen ordentligt. Eller stå med kroppen säga stopp stopp vid longeringen för att sedan bli arg när hästen backar.

Får viss obehagskänsla när du skriver "stark lydnadsövning" med det är för att jag ser Linda Parelli tokrycka i lina och repgrimma och skrämma skiten ur sina hästar.

Men vill du träna från marken har Tobbe Larsson skrivit en bok om lydnadsträning för häst, men olika cirkuskonster som du kan lära in. Det tror jag är roligt för både människa och häst, och han är noga med belöningen. :)

Vanlig ridning och dressyr är lydnad rakt igenom. Att hantera hästen från marken är också lydnad, att den inte får flänga runt i grimskaftet, att den stannar när jag stannar, etc.
 
Får viss obehagskänsla när du skriver "stark lydnadsövning" med det är för att jag ser Linda Parelli tokrycka i lina och repgrimma och skrämma skiten ur sina hästar.
.

Nej nej, jag menade mera ett exempel som att få hästen att backa (från marken) är svårare för en häst mentalt än en skänkelvikning.
Jag är väldigt mjuk och lugn med hästar och har ingen som helst tanke att vara hård.

Ut hästens synvinkel undrar jag om det finns vissa övningar som gör att hästen mer än andra övningar ser oss som en tydlig ledare. Svårt att förklara.
Ett exempel kan vara att hästen inte får rusa ut ur boxen eller fram till maten utan ska vänta tills vi bjuder in den med ett varsågod.
 
Jag brukar tänka att jag tränar lyhördhet och uppmärksamhet snarare än lydnad, det passar mig bättre.

Från marken tränar jag på att min häst ska stanna bredvid mig, börja gå när jag börjar gå, trava bredvid mig på signal och liknande. Det vill säga, inte konstiga saker alls utan det handlar om att han ska hålla koll på mig och hänga med och göra vardagssysslor på ett trevligt sätt. För mig är det viktigaste att det alltid blir mer belöning än korrigering, träningen ska vara rolig för både häst och mig och dessutom leda till ett trevligare vardagsliv. Det ska vara mer lönsamt och roligt för hästen att hålla koll på mig än att strunta i mig.

En övning som jag ibland har gjort när jag rider en häst som hellre vill hänga på kompisarna än att lyssna på mig är att träna på att göra individuella halter. Man behöver vara två stycken häst+ryttare som rider ute tillsammans. Så gör ekipage 1 halt och ekipage 2 rider förbi och skrittar fram en bit medan 1an står still. Sen gör 2an halt och 1an skrittar ikapp och förbi och gör sen halt en bit fram och så fortsätter man så. man kan givetvis variera avstånd och gångarter hur mycket man vill när man känner att det fungerar. Målet är att ha en häst som lugnt väntar på instruktioner istället för att springa efter kompisen/vägra gå iväg ensam. Men samma tänk här, mer belöning än korrigering. Blir det för svårt får man hellre minska avstånd än bråka.

Till sist brukar jag försöka komma ihåg att allt umgänge med hästen är träning, det vill säga träningspasset börjar inte när jag tänker att "nu ska jag träna lite lyhördhet på den här sträckan" utan redan när jag hämtar hästen i hagen. Jag kan inte vara otydlig och seg i mina signaler 90% av tiden, träna aktivt 10% och sen tro att det kommer ge någon bestående förändring i vår kommunikation.
 
Nej nej, jag menade mera ett exempel som att få hästen att backa (från marken) är svårare för en häst mentalt än en skänkelvikning.
Jag är väldigt mjuk och lugn med hästar och har ingen som helst tanke att vara hård.

Ut hästens synvinkel undrar jag om det finns vissa övningar som gör att hästen mer än andra övningar ser oss som en tydlig ledare. Svårt att förklara.
Ett exempel kan vara att hästen inte får rusa ut ur boxen eller fram till maten utan ska vänta tills vi bjuder in den med ett varsågod.


Fast jag tror även detta blir något av en motsägelse. Du kan aldrig bli ledare för en häst, i betydelsen flockledare. Helt enkelt för att du inte är medlem i flocken alls, du befinner dig i hästens liv 3-5 timmar per dygn som mest - om du nu inte bor med dem och är ute i hagen med dem. Du dyker upp i hästens liv en stund varje dag och ställer en massa krav på att den ska lyda. Visst - gott så, om du är juste. Men du blir aldrig alfasto.

Om du vill vara en god "ledare" så ska du vara förutsägbar, tydlig, och erbjuda stabilitet och lugn. Det finns inga övningar som fixar den biffen åt dig.

Men visst kan du backa dem a la nh. Eller leda igenom cavalettikombinationer a la TTeam-metoden. Eller lära in tricks. Eller join up:a som Monty... Eller nåt sådant. Görs det lugnt och fint så är det säkert bra, eller gör i alla fall ingen skada. :)

Jag tycker att du ska tänka mer långsiktigt än "övning". Se till att hästen mår bra fysiskt, för utlopp för sitt behov av rörelse, social interaktion, och furagering. Var konsekvent och lugn när du rider/kör/tränar. Beröm mycket och ofta. Då får du en positiv och bra relation med din häst, och den ser dig som en intressant och rolig person att vara med.
 
Jag brukar tänka att jag tränar lyhördhet och uppmärksamhet snarare än lydnad, det passar mig bättre.

Från marken tränar jag på att min häst ska stanna bredvid mig, börja gå när jag börjar gå, trava bredvid mig på signal och liknande. Det vill säga, inte konstiga saker alls utan det handlar om att han ska hålla koll på mig och hänga med och göra vardagssysslor på ett trevligt sätt. För mig är det viktigaste att det alltid blir mer belöning än korrigering, träningen ska vara rolig för både häst och mig och dessutom leda till ett trevligare vardagsliv. Det ska vara mer lönsamt och roligt för hästen att hålla koll på mig än att strunta i mig.

En övning som jag ibland har gjort när jag rider en häst som hellre vill hänga på kompisarna än att lyssna på mig är att träna på att göra individuella halter. Man behöver vara två stycken häst+ryttare som rider ute tillsammans. Så gör ekipage 1 halt och ekipage 2 rider förbi och skrittar fram en bit medan 1an står still. Sen gör 2an halt och 1an skrittar ikapp och förbi och gör sen halt en bit fram och så fortsätter man så. man kan givetvis variera avstånd och gångarter hur mycket man vill när man känner att det fungerar. Målet är att ha en häst som lugnt väntar på instruktioner istället för att springa efter kompisen/vägra gå iväg ensam. Men samma tänk här, mer belöning än korrigering. Blir det för svårt får man hellre minska avstånd än bråka.

Till sist brukar jag försöka komma ihåg att allt umgänge med hästen är träning, det vill säga träningspasset börjar inte när jag tänker att "nu ska jag träna lite lyhördhet på den här sträckan" utan redan när jag hämtar hästen i hagen. Jag kan inte vara otydlig och seg i mina signaler 90% av tiden, träna aktivt 10% och sen tro att det kommer ge någon bestående förändring i vår kommunikation.


Tack , det översta gör vi. Men den andra övningen var mycket bra tillsammans med annat ekipage. Tack!!
Och givetvis stämmer sista stycket du skriver...
 
Grunden ligger i hur du själv beter dig med din häst, lyhört likaså. Tydliga signaler är ett måste, men samtidigt kan dessa ge en mindre lyhörd häst eftersom man inte är konsekvent. Jag vill mena att ordet konsekvent är ledordet, och oavsett vad du gör så måste du alltid vara konsekvent. Vilka övningar du tillämpar är oväsentligt, du måste alltid vara konsekvent för så är det i allmänna flocklivet. En ledare är tydlig i sina signaler, vänlig men bestämd och solklar. Det är mina tips.
 
Att göra olika kommunikationsövningar tränar nog mer människan än hästen. Man lär sig tolka sin häst, se hur den reagerar på olika situationer, hur man själv ska agera för att få önskat resultat.
Man bygger en relation och förhoppningsvis ett förtroende mellan häst och människa.

Jag eftersträvar inte en lydig häst utan en samarbetsvillig häst. Jag försöker göra det jag vill göra på ett sådant sätt att hästen tycker det är kul.

Miljöträning/trail by hand och liknande tycker jag är bra förtroende- och kommunikationsövningar :-)
 
Jag vill ha alla tips på lydnadsövningar ni gör:

- Till vardags, i den vanliga hanteringen och
- Även från marken och på hästryggen.

Gradera gärna om det är en mild lydnadsövning eller en stark lydnadsövning.
Dvs - klarar man denna övning så tar man ett litet steg respektive stort steg framåt som ledare ur hästen synvinkel!
Jag övar inte direkt på det sättet, jag lär min häst önskade beteenden i användbara situationer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
3 015
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp