Hur tränar ni mest effektiva stopp?

SantaLussia73

Trådstartare
Som rubriken lyder, hur tränar ni in stoppen? (Syftar i detta fallet på reining)
Har funderat mycket på fördelar/nackdelar med att rida mot en vägg, någon som har erfarenheter? Dela gärna med er! :bump:
 
Som rubriken lyder, hur tränar ni in stoppen? (Syftar i detta fallet på reining)
Har funderat mycket på fördelar/nackdelar med att rida mot en vägg, någon som har erfarenheter? Dela gärna med er! :bump:
Av vilken anledning vill du stoppa mot vägg? I min värld är det inte nödvändigt alls. Ta hjälp av en bra tränare!
 
Att stoppa mot vägg kan vara en användbar och bra metod under rätt förutsättning, utförd av någon som vet varför man gör det och under vilka omständigheter.
Att träna ideligen stopp på en häst som redan är utbildad och och stoppas under ett tag är ingen större mening med. Det är som att man ska träna på att cykla när man lärt sig det. Underhålla tekniken , men inte nöta i onödan. Rätt underlag och skor är en självklarhet.
När tävlingssäsongen är över åker plates av, då de hämmar rörelsemönstret en aning. Byter då till vanliga skor under en lämplig period.
 
Jag skulle inte sitta och stoppträna själv om jag inte kan tekniken. Ta hjälp av en bra tränare. S.k fencing (stoppa mot en vägg) kan man ha hjälp av, men man får aldrig vara oschysst mot hästen och stoppa för nära. Hästen ska känna sig trygg i att veta att den *aldrig* hamnar i/på själva väggen.

Har man en helt grön häst så finns det ingen anledning att sätta på plates. Man vill bara lära hästen själva tekniken och man bryr sig inte om hur långt stoppet blir. Längden kommer med tiden och ju mer erfaren hästen är, desto längre blir stoppen. Här spelar underlag en oerhört stor roll. Liksom att hästen har plates. Man kan ändra hästens stoppmönster genom att balansera om platesen. Vill man ha rakare stopp, kortare, längre, mer bredd mellan benen osv. Det är en hel vetenskap! :)

Exakt HUR man gör när man tränar in stopp har jag svårt att redogöra för. Jag "bara gör". :o Återigen, en bra tränare kan förklara. Kort sagt behöver du få med alla bitar. Sitta i stopp position, fram med fötterna, titta upp (!!), ta i munnen till en början (företrädesvis med tränsbett) så hästen förstår att den ska stanna. Du behöver inte ens galoppera till en början, utan träna först i skritt och sedan trav innan du går upp i galopp. Öka farten efter hand när du och hästen är mer säkra.

Veligt inlägg känner jag, men jag önskar dig välkommen till slide stopens förlovade värld. :D
 
Om vi ska glida in på ämnet sliding plates;), kolla på länkarna nedan för att få en liten inblick i olika plates. Det är intressant:D


Del 1
Del 2

 
Jag är absolut ingen expert på hur man tränar in stopp men har själv märkt en enorm skillnad på min unghästs stopp efter vi tränade in att komandot för stopp (både röst och sits) betyder stanna och backa några steg. Jag använder aldrig tyglar som del av kommandot utan endast som korrigering. I början ber jag endast om stopp när jag vet att hästen kommer se det som en belöning att få stanna tex i slutet av ett träningspass.
 
Av vilken anledning vill du stoppa mot vägg? I min värld är det inte nödvändigt alls. Ta hjälp av en bra tränare!
Jag kanske skrev klyddigt! Jag har bra tränare och efterfrågar inte hjälp. Tanken var att eftersom folk gör olika allmänt höra vad andra har för åsikter och tankar om olika metoder och tekniker.
Och därav ville jag ville lite hur folk som använder väggen som hjälp går till väga, i vilka övningar osv. En vän gjorde det tex för att träna rollbacks. :)
 
Jag kanske skrev klyddigt! Jag har bra tränare och efterfrågar inte hjälp. Tanken var att eftersom folk gör olika allmänt höra vad andra har för åsikter och tankar om olika metoder och tekniker.
Och därav ville jag ville lite hur folk som använder väggen som hjälp går till väga, i vilka övningar osv. En vän gjorde det tex för att träna rollbacks. :)
Ok, ja jag använder inte vägg alls för dessa övningar. Tycker det blir för brutalt i stopparna och kan inte komma på alls om det har någon nytta för roll back. Möjligen side pass men inte ens dét har jag kört på mina.
 
Tack så mycket för alla era utförliga svar! Jag insåg ju dock snabbt att jag har uttryckt mig fel :D Jag eftersöker inte hur man lär in ett stopp, sådant skulle jag aldrig våga mig på att experimentera med utan min tränare. Vad jag däremot tänkte på var hur just ni gör för att få till ett stopp på bästa sätt, (på en häst som inte kan från början dvs), tips och trix, finlir, olika tillvägagångssätt, förberedande övningar osv. just när ni ska stoppa. Tycker det är ett intressant område och jag har inte hittat någon liknande tråd. Alla tränar ju så olika. Stod och pratade lite med en vän och vi kom underfund med att det i princip bara är "woah" som vi gör likadant, vilket jag tycker är väldigt spännande!!
Så, en liten spinn-off på det här på buke hade varit kul! :bump:
 
Jag har använt vägg några gånger. Inte i inlärningssyfte visserligen utan mer som nödbroms :angel:

För normala stopp säger jag woah och skjuter fram fötterna/trampar ner hälen framåt. Hästen stannar för det mesta, gör det inte tar jag i tyglarna. Fast jag har en dålig vana att ta i tyglarna direkt i vilket fall..
Nu gör jag inga spektakulära stopp på något sätt, min enda ambition är att häst ska stanna på kommando utan vare sig väggar eller stora tygeltag.

Min andra ponny stannar för allt. Om han tycker att ryttaren kanske tänkte "stopp", då tvärnitar han. Det kan nästan se ut som att han springer in i en osynlig vägg, för det tar verkligen tvärstopp. Där finns å andra sidan ingen gaspedal :angel:
Honom klickertränade jag mycket i ridningen när han var yngre. Fungerade perfekt! Enda problemet är att han börjar smågnägga och humma när han gör rätt (oavsett om det finns klicker och godis eller ej) så ibland blev det väldigt tjatiga träningspass..
 
Okej, vad gör du istället?
Först lär jag in stopp från marken liksom vändningar. Sen jobbar jag med mycket förflyttningar och samling. Delar liksom av hästen i delar och jobbar specifikt med fram och bakdel. När det sitter ökar jag tempot och gör samma sak, bit för bit. Skulle jag rida mina hästar mot en vägg skulle dom tappa tron på mig....
 
Först lär jag in stopp från marken liksom vändningar. Sen jobbar jag med mycket förflyttningar och samling. Delar liksom av hästen i delar och jobbar specifikt med fram och bakdel. När det sitter ökar jag tempot och gör samma sak, bit för bit. Skulle jag rida mina hästar mot en vägg skulle dom tappa tron på mig....
Varför skulle de tappa tron på dig?
 
Först lär jag in stopp från marken liksom vändningar. Sen jobbar jag med mycket förflyttningar och samling. Delar liksom av hästen i delar och jobbar specifikt med fram och bakdel. När det sitter ökar jag tempot och gör samma sak, bit för bit. Skulle jag rida mina hästar mot en vägg skulle dom tappa tron på mig....

Arbetet från marken är i min värld en självklarhet. Hästen mår väl att i tidig ålder få lära sig grunder oavsett senare inriktning. Korrekt halteruppställning, utföra showmanship, longe line och därifrån lära sig och minnas alla kommando när man sitter på hästen. Bra arbete i en rundcorall ä, tycker jag, mycket givande.
Tappar hästen tilliten och förtroendet för sin ryttare har utbildningen/träningen utförts fel.
 
Varför skulle de tappa tron på dig?
För att dom gör det jag ber dom om och att rida mot en vägg är att tangera på deras tillit. Har inte med fel i träningen att göra. Det går alltså att träna in stoppar utan att göra det mot vägg. Hästarna ska kunna markera och få gehör för sånt som sker runt om dom, @kim99, att styra mot en vägg i galopp är för deras del inget nödvändigt så varför ens tänka i de banorna? Det finns en j*vla massa metoder som används men få som ställer sig frågan "varför klarar andra att få hästarna att göra momenten utan att ta till dessa"?
 
Som rubriken lyder, hur tränar ni in stoppen? (Syftar i detta fallet på reining)
Har funderat mycket på fördelar/nackdelar med att rida mot en vägg, någon som har erfarenheter? Dela gärna med er! :bump:

Jag har ingen bra stopper och är inte bra på tekniken men tränar med hjälp av tränare.
Fencing tycker jag låter ojuste mot hästen och är inget som jag skulle ge mig på.
Som jag uppfattat saken vill man ju ha ett sliding stop ur en acceleration och jag inbillar mig att en "normal" häst bör bli tveksam ju mer man närmar sig väggen och alltså att det är svårare att få accelerationen i det momentet.
Accelerationen är ju i sig ett sätt att aktivera bakbenen varför det verkar rimligt.
 
Jag har ingen bra stopper och är inte bra på tekniken men tränar med hjälp av tränare.
Fencing tycker jag låter ojuste mot hästen och är inget som jag skulle ge mig på.
Som jag uppfattat saken vill man ju ha ett sliding stop ur en acceleration och jag inbillar mig att en "normal" häst bör bli tveksam ju mer man närmar sig väggen och alltså att det är svårare att få accelerationen i det momentet.
Accelerationen är ju i sig ett sätt att aktivera bakbenen varför det verkar rimligt.

Det finns många artiklar där fencing förklaras.
Citat ur länken nedan:

Building the length of the stop

Whenever you get to the point where you’re ready to build distance with the stop, start to work on some fencing exercises. Fencing means you run your horse to the fence and allow the fence to stop them. Fencing teaches horses to not anticipate the stop, and it also teaches them how to move both their forequarters and hindquarters properly for the stop. It is important to make sure fencing is done properly. A horse should never be run into the wall or made to think he should jump over the wall. Good fencing goes slowly.

When first introducing a horse to the fence, I will walk them up to it. I want to make sure my horse isn’t going to duck from side to side and avoid going straight to the fence. If my horse approaches the wall in a straight line and lets the fence stop him, then I’ll move up into the trot. As I get closer to the fence, I will allow the horse to break down to the walk if he wants. The main concern is making sure he’s traveling in a straight line to the wall.

Once my horse is confident with the trot, then I’ll canter him and let him break down to the trot right before we hit the wall. Over time, some horses will just canter straight to the wall and do a slide right before reaching the wall. This is what we want the end product to look like. Just make sure your horse can see the wall and is trying to stop before he physically hits it. You don’t want to intimidate your horse, because he will lose confidence and you will incorporate tension into your training. It is also ideal for your horse’s neck to be level, with slight poll flexion, rather than high and tense. If his nose is in front of the vertical but he isn’t trying to jump over the wall, then that’s acceptable.
Slut citat.

http://www.horsesandpeople.com.au/article/tips-better-stop#.Vmkk9ntX76w
 
När vi stopptränar så har vi aldrig kört med staket och båda mina tränare är emot det oxå.
Har kört som så att lär in att whow ALLTID betyder stanna, och då ska de tänka bakåt för få med sig rumpan bättre så började i skritt, sedan trav och sist galopp. Vi tar även och backar 1-3 steg i varje stopp.
Vi tränar det även från marken ibland, då ser ut så här vanligtvis :)

http://websta.me/p/1019417031769923789_217287119
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hejsan! Jag har en häst som är känslig runt öronen när det kommer till just nackstycket på träns. Vi har provat många olika varianter...
Svar
5
· Visningar
1 087
Senast: Habina
·
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 138
Senast: snorp
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 925
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp