Hur tvättar man bäst en tjock pad?

purity_666

Trådstartare
Jag får låna en tjock westernpad när jag rider barbacka så min rumpa inte gråter pga vass ryggrad. Det är en tjock med fårull under.
Nu är det ju vid barbackaridning så hästen rids ju inte allt för hårt men han svettas ganska lätt och kan tänka mig han blir svettig sen i sommar. Han är helklippt så är ju ganska ren, är mest orolig över svetten.

Så som rubriken lyder, hur tvättar ni era paddar? Tänker mest på att få bort ingrodd svett då.
 
Borsta av och vädra.
Jag tvättar försiktigt med ljummet vatten en gång om året ungefär. Det har räckt för oss. Bara spolar av hemma i duschen, tar inte många minuter.
 
Jag gör som sthu, kombinerar med lite såpa om det behövs. Under sommaren kan jag ibland spola av dem med vattenslang någon extra gång om det behövs. Om padden är filtad/tovad ska man vara försiktig med att lägga den i blöt så att den inte löses upp fick jag veta av textilslöjdsläraren på mitt jobb när jag bad om tips för att få rent min gamla och ingrodda filtpadd. Jag hade den i blöt i ljummet såpvatten en stund och gick sedan på den med en metallborste men då var jag i läget: det får bära eller brista. Det bar :)

Rekommenderar det inte men padden är 10+ år gammal och underhållet var just då eftersatt.
 
Jag har en i samma modell som din. Jag vädrar den efter varje pass och ruggar sedan upp den med en borste eller med en sån här innan jag ska rida nästa gång.
Ser också till att hästen är så ren som möjligt innan jag lägger på padden, eftersom svetten inte är det som gör att det blir äckligt, utan smutsen som svetten tar med sig ut.
Om den blir riktigt skitig så slänger jag in den i tvättmaskinen på 30-40 grader, torktumlar, borstar med hundborsten och sen är den som ny. Inte rekommenderat att göra så med ullpaddar vad jag förstått men på lappen på padden står det så och den verkar tåla det.
 
22321731-origpic-96d173.jpg

Det är nåt liknande sånt där den är. Tror inte tvättmaskin funkar. Men kanske blötlägga i badkar i sommar när den kan torka ordentligt sen
 
Jag tvättar mina hästtecken, och andra tyngre grejer, genom att hänga dem över ett staket. Sen kör jag högtryckstvätten, fast endast på insidan, så att inte impregneringen försvinner.
 
Jag får låna en tjock westernpad när jag rider barbacka så min rumpa inte gråter pga vass ryggrad. Det är en tjock med fårull under.
Nu är det ju vid barbackaridning så hästen rids ju inte allt för hårt men han svettas ganska lätt och kan tänka mig han blir svettig sen i sommar. Han är helklippt så är ju ganska ren, är mest orolig över svetten.

Så som rubriken lyder, hur tvättar ni era paddar? Tänker mest på att få bort ingrodd svett då.
Köp en westernfilt o ha under padden, supertunna men lägger på plats o lättare att tvätta:-)
 
Köp en westernfilt o ha under padden, supertunna men lägger på plats o lättare att tvätta:-)
Jag slängde in min i tvättmaskinen... funkar hur bra som helst. Kör på30 grader=) annars kan man fylla ett padbar och lägga padden där i med lite tvättmedel så "gnuggar" man lite och låter den ligga där i någon timme sedan kramar man och har sig och sköljer den ren=)
 
Tänkte mest hur du får in den. Tror ingen av mina hade blivit speciellt rena om jag våldsknycklade in dom i tvättmaskinen...
 
Tänkte mest hur du får in den. Tror ingen av mina hade blivit speciellt rena om jag våldsknycklade in dom i tvättmaskinen...

Du blöter padden först i förväg då blir den mjuk och väldigt böjbar=) då bara lägger man in den i tvättmaskinen och så tvättar man.Blir rent och fint..Iaf mina=)
 
Hmm.. Känner mig fortfarande lite skeptisk. Vad har du för paddar?

Jag funderar också på detta, ingen av mina hade gått att få in i en "vanlig" tvättmaskin. Ett par skulle nog tåla tvätt i maskin men exempelvis min tovade ullpadd från Diamond Wool skulle nog bara vara en ullboll efteråt. Jag fick strikta order av kollega textilslöjdslärare om att inte ha den i blöt allt för länge eftersom den så kan tova upp sig så att säga som jag skrivit tidigare.
 

Liknande trådar

Western Som rubriken lyder, hur 17 håller ni era tjocka paddar rena?! Det är ju omöjligt att få in en 1" pad i en tvättmaskin? Eller? Jag...
Svar
13
· Visningar
3 543
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 821
Senast: Jate Volim
·
Western Jag ska köpa en western sadel till mitt arabsto. Har inte hållit på med western så mycket förut ( ridit några lektioner, men det var...
Svar
11
· Visningar
1 530
Senast: Grålly
·
Utrustning Efterlyser alla bomlösexperter på hela buke, hjälp! Min eländiga medryttarhäst med alla sina utrustningskrångel får numera märken av sin...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 283
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp