Hur välja hundfoder?

Sv: Hur välja hundfoder?

Jag skulle rekommendera Acana, ett kanadickfoder helt utan spannmål. Vi ger våra doggisar Acana Pacifica, skitdyrt men ett jättebra foder, både ur hundhälsosynpunkt och ur djurskyddssynpunkt. Det innehåller bara fisk som proteinkälla, jag kan tycka är bättre då jag inte vill gynna djurindustrier där höns, grisar, kor och lamm ses som grönsaker. Köttdjur inom djurfoderindustrin har det vedervärdigt. Även om fiskindustrin rent ut sagt suger den också är det det bästa av det värsta kan jag tycka.

Våra hundar har underbart len och glansig päls, tack vare fisken och deras bajs är inte jäst och muggigt, utan det kommer faktiskt ut i korvar. Händer ganska sälllan på annat torrfoder. Sen får de alltid grönsaker till torrfodret.
Unikt för Acana är också att det inte är köttmjöl i fodret, utan färskt kött.

Kolla upp det på foderbilen, finns där!
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Acana kommer jag mest troligt inte ge eftersom jag inte kan se hur det skulle vara bättre än Standardt. Det känns faktiskt bättre för mig iaf att köpa tex Standardt som är svensktillverkat. Fodret behöver inte skickas över hela världen och jag slipper stödja fiskindustrin som ofta verkar förstöra haven (det känns för mig värre än att några lamm inte har det så bra, faktiskt..) Dessutom är det väl knappast unikt för Acana att det inte innehåller köttmjöl? Det tycker jag mig ha läst på flera sidor. Färskt kött kan det väl ändå knappast vara eftersom det uppenbarligen är ett torrfoder och inte färskfoder?
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Nu sitter jag och tittar på färskfoder, för man skulle ju kunna blanda ut Standardt med det även om man inte har råd att ge bara färskfoder, om inte annat för att det känns bra för mig :angel: (Jag tycker det känns mer "riktigt" än att ge bara torrfoder)

Jag hittade precis ett spannmålsfritt färskfoder som jag aldrig hört talas om. Emmzo. http://shop.textalk.se/se/article.php?id=3643&art=8256263
Är det någon som hört talas om det förut? Erfarenheter? Det verkar ju som om det blir lite billigare än VoH iaf, framförallt om man kan köpa stora förpackningar...

Sedan tittar jag lite på Bravo Plus Endast Med Ox. http://www.bravodjurfoder.se/innehållsförteckning/fryst-hundmat/plus-endast-med-ox-2460696
Innehållsmässigt känns det okay. Jag gillar att det bara är nötkött och att det iaf inte innehåller majs eller havre. Dessutom vet jag att det säljs i en affär rätt nära mig. Dock har jag ingen aning om vad det kostar och det innehåller mindre protein än tex VoH Sprint.
Erfarenheter av det fodret?

Finns det något annat färskfoder man kan kika på om man nu vill ge just färskfoder?
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Nordic har kommit ut med ett nytt foder utan spannmål. Det innehåller istället morötter och lite potatisfibrer. Helt okej tycker jag. Annars innehåller Nordic spec.+ korn som enda spannmål. rätt ok ändå! Billigt också :-) bravo har billigare kilopris, men iaf jag har fått ge mer av det.

Min lille gillar morötter så jag ska nog gå över till det när han ätit upp all VoH vi har hemma ... om ett år eller så ;) (köpte ju 20 kg, men fick precis efter byta till torrfoder till valpen ...)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur välja hundfoder?

Acana kommer jag mest troligt inte ge eftersom jag inte kan se hur det skulle vara bättre än Standardt. Det känns faktiskt bättre för mig iaf att köpa tex Standardt som är svensktillverkat. Fodret behöver inte skickas över hela världen och jag slipper stödja fiskindustrin som ofta verkar förstöra haven (det känns för mig värre än att några lamm inte har det så bra, faktiskt..) Dessutom är det väl knappast unikt för Acana att det inte innehåller köttmjöl? Det tycker jag mig ha läst på flera sidor. Färskt kött kan det väl ändå knappast vara eftersom det uppenbarligen är ett torrfoder och inte färskfoder?

Jo, Acana är unikt och många gånger bättre än Standardt eftersom de har egen djuruppfödning och utan att använda anitibiotika till djuren. All kött/fisk är för human konsumtion. De gör fodret av egna djur i egen fabrik.(förutom fisken som fångas utanför Kanadas kust)

De flesta importerar sina råvaror och lejer bort tillverkningen, precis som Standardt gör. Standart hämtar sitt köttmjöl från Nya ZeeLand (vilt och lamm) och det ligger på andra sidan jordklotet och längre bort än Kanada.

Jo, Acana har både köttmjöl och färskt kött i sina foder. Färskt kött i foder gör det smakligare för hunden.

Acana har betydligt mer kött/fisk/ägg i sina foder än de flesta andra tillverkare. Acana är enl mig och många andra ett av de bästa torrfodren som finns att köpa i Sverige idag. Deras foder har kelaterade mineraler för bättre upptag och de har tillsatt goda magbakterier. Detta ser man bara i högre kvalitets foder. Enda nackdelen är att det ofta är slutsålt, så man får vara ute i mycket god tid för att inte bli utan foder.

Standardt har inga Omega-3 källor längre i sina foder sen de tog bort fiskoljan så det får man tänka på och ge extra utöver fodret om man väljer det. Det finns i Acana. En del ger extra ändå, men det behöver man inte.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Jag tänker dock inte betala 700kr för ett torrfoder när ett torrfoder för 450kr fungerar riktigt finfint. Acana verkar ju kosta ungefär 700kr(?) och just att det ofta är slut tyder ju visserligen på att det är just populärt, men det känns ju inte kul att veta att man kanske står utan hundmat helt plötsligt...

Dessutom känns det som att det är bättre att importera vissa ingredienser än hela färdiga fodret. Men ja, det är väl kanske mest smaksak.

Vad det gäller färskt kött så finns det även i Magnusson M&B och någon "smakretare" behövs knappast till en hund som provsmakar grus i hopp om att det är godis :angel:
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Jag ger också Acana spanmålsfria Wild Prairie och är supernöjd. 599 :- betalar jag för en säck och det tycker jag är prisvärt. Hur hög är köttmängden i Standart?
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Jag vet inte riktigt hur hög köttmängden är i Standardt. Däremot vet jag att ca 89% av proteinet är animaliskt.

Min tråd har heller aldrig handlat om att jag vill hitta något foder att byta till, därav att jag inte riktigt "bryr" mig när ni skriver till mig att "det här fodret är bra, köp det!".

Det jag ville veta när jag startade den här tråden var HUR man vet att ett foder är bra. Om nu tex Acana är extremt mycket bättre än Standardt för hundarna, VARFÖR är det så? Hur kan jag själv se det mer än att bara lyssna på "Min hund fungerar bra på det här". De hundar jag har och haft har samtliga fungerat mycket, mycket bra på Standardt och något byte till annat torrfoder kommer därför inte ske om jag inte får lära mig på något vis att fodret är dåligt i det långa loppet för en hund pga någonting med ingredienserna osv. Men jag vill lära mig just HUR man vet det.

Ska man bara gå på "Det här är bra för min hund, köp det!" så kan jag ge royal canin, purina pro plan, eukanuba, pedigree eller doggy om det är så, för samtliga av de fodren har en hel del köpare som säger att deras hundar fungerar bra på fodren.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

KL

Just eftersom även standardt importerar råvaror så har jag struntat i den biten. Jag vill ha ett foder som inte höjer insulinet hos hunden fort = hungerkänslor oavsett mängd mat. Detta sker av mycket spannmål men framförallt majs och vete. För mina hundar tycktes inte enbart ris heller vara perfekt då det är vitt ris i standardt och man får faktiskt inte reda på hur mycket i %. Sedan jag bytte till Brit care med en del potatis i riset så mår de mycket bättre i magen och då är jag nöjd oavsett var fodret kommer ifrån. Sedan får ju mina färskfoder för att fett = mättnad även i liten volym. ( testat LCHF och OJ vad mätt jag blev och blodsockret nöjt = 0 matsug ). För vissa hundar går Bravo fint för att de behöver bukfyllan men mina är inte hungrigare på mindre volymmängd VoH tvärtom. Men alla hundar är ju individer! Sedan föredrar JAG VoH för att alla 25-45 korvarna jag handlar per månad får plats i ETT frysfack det får inte motsvarande mängd Bravo burgare för en månad. Matkostnaden för mina hundar ligger på 3-400 kr per hund + tugg och fiskolja som räcker i 2-3 månader och det tycker inte jag är farligt med såpass stora hundar jag har.

Ett foder för mig är bra om hundarna mår bra på det, hur avföringen ser ut, pälsarna, hull, tänder och deras mättnadskänsla! Sedan i andra hand kommer tillverkningsland och pris. Innehåll är det första jag kollar innan jag ens testar på hundarna.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Nordic har kommit ut med ett nytt foder utan spannmål. Det innehåller istället morötter och lite potatisfibrer. Helt okej tycker jag. Annars innehåller Nordic spec.+ korn som enda spannmål. rätt ok ändå! Billigt också :-) bravo har billigare kilopris, men iaf jag har fått ge mer av det.

Den enda nackdelen med Nordics spannmålsfria är att Nordic inte kan klämma ur sig en foderanalys trots att de utlovade att en sådan skulle finnas redan i slutet av maj. Jag ger Nordic special+ och är nöjd med det men har funderat på det spannmålsfria. Det fortsätter dock vara en fundering fram tills det kommer en foderanalys.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Hur vet man att ett foder är bra? frågar du.

Läs tex omdömen från olika sajter. dogfoodadvisor.com är en stor site med många användare. Många bra artiklar finns att läsa där och också omdömen om foder. Man lär sig väldigt mycket av att läsa omdömen om foder med både låga och höga betyg. Acanas spannmålsfria foder får högsta betyg. Ett snäpp lägre får de som inte är spannmålsfria (mindre kött), men fortfarande bra betyg.

Ett foder med lågt betyg har:
- låg andel kött
- anonyma råvaror,
- ris som är brutet (broken rice). Bryggeriris kan det också heta. Alla svenska
foder med ris har brutet ris eftersom det är det enda som importerats till
Sverige enl jordbruksverket.

- bha, bht, etoxikin (etoxikin oftast i fiskråvaran och skrivs inte ut eftersom det är i råvaran) Jag skulle inte ge något foder med fiskprodukter om det inte var humanklassade råvaror (som i Acana, Olivers eller Arden Grange)
-syntetiskt K-vitamin (ger leverskador)
- inte kelaterade mineraler
-ingen prebiotika/probiotika

Ett foder med högt betyg har:

- hög andel kött/fisk/ägg
- alla råvaror benämnda
-goda spannmål som brunt ris, havre
-nyttiga frukter och grönsaker (äpplen, ärtor)
- kelaterade mineraler som lättare tas upp
- goda magbakterier (probiotika/prebiotika)
- rätt nivå av omega3 och omega 6

Acana är ganska dyrt, men alla är inte lika dyra. Acana Burbank Potatoes i 18 kg för 669 kr tycker jag ger mycket för pengarna. (Ska ersätta Acana Adult och ska vara ännu bättre)

Alla har inte råd med så dyra foder och hunden kan mycket väl må bra på billigare, så om ditt fungerar så fortsätt med det. Jag skrev bara eftersom du frågade hur man vet om ett foder är bra. Att titta på råvarorna är ett bra sätt. Ett foder blir aldrig bättre än sina råvaror.

Jo, en sak till. Foder med dyr TV-reklam har sämre råvaror, eftersom reklamen kostar multum. Acana har ingen TV-reklam (el annan reklam heller vad jag sett) men är ändå ett så populärt foder att fabriken inte hinner tillverka så mycket som efterfrågas runt om i världen. Nöjda kunder är bästa reklamen.

Läs omdömet om Acana här:

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-reviews/acana-dog-food-dry/

http://www.dogfoodanalysis.com/dog_food_reviews/showcat.php?cat=all&stype=1&si=acana
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Jag har inte på något sätt propsat på att du ska byta till Acana. Standart fungerar ju utmärkt säger du så då kan du ju fortsätta med det. Samtidigt så undrar du hur man vet att ett foder är bra? Jag som egentligen vet väldigt lite om foder tittar just på köttmängden som jag vill ha mycket av och så vill jag inte ge något spannmål. Därför undrar jag hur mycket kött det faktiskt finns i Standart? Kanske värt att ta reda på?
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Undrar bara när du kollade innehållet på Standardt? De har nämligen minskat andelen ris en hel del och istället ökat mängden morot. Detta gjordes för något år sedan om jag inte missminner mig.
Jag håller nog med R_C, när man har ett foder som fungerar bra så vill man ha vetenskapliga förklaringar till att något annat är bättre, inte att det är bra för min hund...Sen har vi dessutom miljöeffekten att ta hänsyn till, naturligtvis blir det större miljöpåverkan ju tyngre och längre transportsträckan är. Acana vars hela säckar fraktas från Canada är miljöekonomiskt betydligt dyrare än Standart där endast viss mängd av innehållet transporteras och då huvudsakligen från Europa.
 
Sv: Hur välja hundfoder?

Lånar tråden lite. Hoppas det är ok :o

Min stora äter Standardt Normal och mår super av det. Såg dock att nu att han inte alls får samma mängd av det som han (enligt vikthänvisningarna) ska ha. Han får mindre. Är det farligt? Är rädd att han inte får i sig tillräckligt av alla viktiga ämnen? Kanske måste byta till mild? Vad tror ni?

Har även en corgi som äter RC som jag tänkte byta för han bajsar typ 10gånger om dan. lätt. Hade velat att han åt Standardt. Men vilket foder ska man då ge? Extra? Något annat märke med bara ris som spannmål?

Tacksam för svar :laugh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 342
Senast: tanten
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 761
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 797
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Dejtingtråden del 37
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp