Hur välja storlek på hingst?

eldkyss

Trådstartare
Man har hört från olika håll att man bör välja en hingst som är mindre än stoet när det gäller ett sto som inte fått föl innan. Samtidigt som andra menar att det inte har någon betydelse. Vad gäller igentligen?
 
Det har ingen större betydelse. Fölungen anpassas efter livmoderns storlek. Så inom raser är det lugnt att ta en hingst som är större än stoet. Däremot hade jag inte använt stora hingstar på små ponnyston.
 
Det har ingen större betydelse. Fölungen anpassas efter livmoderns storlek. Så inom raser är det lugnt att ta en hingst som är större än stoet. Däremot hade jag inte använt stora hingstar på små ponnyston.
Det är ett ardennersto som jag har. Hoppas på en så okomplicerad fölning som möjligt. Men Jag tycker i och för sig att det låter mest logiskt att en större och grövre hingst gärna ger större avkommor? Då tänker jag på mitt sto som aldrig haft föl innan..
 
Det är ett ardennersto som jag har. Hoppas på en så okomplicerad fölning som möjligt. Men Jag tycker i och för sig att det låter mest logiskt att en större och grövre hingst gärna ger större avkommor? Då tänker jag på mitt sto som aldrig haft föl innan..

Det stämmer, hingsten bestämmer storlek på fölet. Dock är det som cirkus säger, stoet har hormoner som "dämpar" så att fölet inte ska bli för stort i livmodern.
 
Det är ett ardennersto som jag har. Hoppas på en så okomplicerad fölning som möjligt. Men Jag tycker i och för sig att det låter mest logiskt att en större och grövre hingst gärna ger större avkommor? Då tänker jag på mitt sto som aldrig haft föl innan..
Det är sällan så stor storleksvariation inom en ras att du behöver fundera på hingstens storlek av den orsaken.
Däremot är jag enig med @cirkus - jag skulle inte heller använda en väldigt stor hingst till ett ponnysto. (trots att det bevisligen finns fall där det gått bra)

Som någon sa här för några år sedan - skulle någon våga använda ett mindre ponnysto för embryotransfer och alltså låta ett foster som inte har de små generna utvecklas i hennes livmoder?
KAN vi lita på att fostret alltid anpassar sig efter stoet?
 
Man har hört från olika håll att man bör välja en hingst som är mindre än stoet när det gäller ett sto som inte fått föl innan. Samtidigt som andra menar att det inte har någon betydelse. Vad gäller igentligen?

Jag hörde senast igår om ett exempel där en halvblodshingst använts till ett shettissto....kanske inte att rekommendera av flera olika anledningar men här blev resultatet iaf ett levande och friskt föl. Hur det gick med det stackars stoet förtäljde inte historien....
 
Min d-ponny fick i somras ett föl efter en hingst på 169 cm. (Det var visserligen hennes tredje föl men de två första fick hon för mer än tio år sedan. De två första var med ponnyhingstar.) Allt gick bra med stoet vid fölningen. Mycket lätt och snabb fölning då fölet var pyttelitet. Mindre än hennes två andra rena ponnyföl varit. Och då hade ändå veterinären sagt att det första föl hästar får alltid är minst. Så kan det också gå. :)
 
Det finns alltid exempel på när det gått bra med stor hingst till ett ponnysto. Men fakta är att de riktigt små stona har stor andel problem även med små hingstar inom den egna rasen. Av någon anledning så är det väldigt få som medvetet betäckt sitt lilla sto med stor hingst och där det går fel vid fölningen som vill berätta......om ni förstår vad jag menar.

Men under den tiden jag själv arbetade hos en shetlandsuppfödare var jag med om både ston som fick bäcken fraktur vid fölning och föl som trots att de levde satt fast så pass att de fick avlivas och styckas i stoet för att få ut dom.
 
Precis @Masse - jag tror att det är rätt ovanligt att de som gjort en sån betäckning som att bestäcka ett litet sto med stor hingst och sen går det åt pipan berättar om det, de kryper nog hellre under en sten och skäms. Däremot de fall som går bra lär ju folk berätta om att det är minsann inga problem.

@eldkyss - jag tror inte att du behöver oroa dig iom att du betäcker inom egna rasen så är skillnaerna såpass små att de inte har någon större betydelse
 
När man pratar storlek på hingst är det mankhöjden eller bröstomfånget man ska tänka på?
 
Jag hade två russton ( mor och dotter) som var dräktiga och fölade samma natt. De var båda ca 125 cm. Det ens fölet hade russpappa och det andra ridponnypappa på drygt 150cm. Båda fökningarna gick lätt och bra. De båda fölen var ung lika stora i 'överdelen' när de föddes - men ridåonnyfölet hade ca 10 cm längre ben! Den växte också snabbare i början! Som vuxen blev den knappt 15cm högre än russfölet . En maxad c-ponny mot en ganska stor b-ponny. Fn har jag ett PRE sto på 150 cm som har fått två föl m en PRE hingst på drygt 170 cm utan problem. Mamma får dock se sig omvuxen av döttrarna som är 3 år och ca 155 resp 2 år och 160 ...så en storleksskillnad på 20-30 cm mellan hingst och sto är i alla fall inget som skulle bekymra mig.
 
Okej, för hingsten jag hade bestämt mig för är 163 cm i mkh. 230 i bröstomfång samt 30 i skena. Mitt sto är 158 cm i cm i mkh och är 224 i bröstomfång och 27 i skena. Hingsten är även känd för att lämna ganska stora avkommor. Så ni tycker inte jag ska oroa mig trots hans storlek och att han ger stora avkommor? Mitt sto är ju visserligen inte litet hon heller men man är alltid lite nojjig i början. Iallafall jag. Man vill ju ha dom bästa förutsättningarna för att det ska gå så bra som möjligt.
 
Okej, för hingsten jag hade bestämt mig för är 163 cm i mkh. 230 i bröstomfång samt 30 i skena. Mitt sto är 158 cm i cm i mkh och är 224 i bröstomfång och 27 i skena. Hingsten är även känd för att lämna ganska stora avkommor. Så ni tycker inte jag ska oroa mig trots hans storlek och att han ger stora avkommor? Mitt sto är ju visserligen inte litet hon heller men man är alltid lite nojjig i början. Iallafall jag. Man vill ju ha dom bästa förutsättningarna för att det ska gå så bra som möjligt.
Nej
 
Att man inte hör om fölningar som går åt pipan pga för stor hingst beror nog på att det faktiskt inte går åt pipan av det skälet. Hästvärlden är liten och rykten färdas snabbare än tåget. Det är svårt att hålla saker hemliga.

Stoförlossningar är lite komplicerade och det är bråttom. De förlossningar jag varit med på med största fölen som haft svårast att komma ut har varit med stora ston - inte stor hingst.

Ridponnyaveln använde mycket fullblod och halvblod förr. Jag har inte hört om några bekymmer.

Att det skulle vara mer bekymmer för en förstföderska är inte heller något som jag stött på. Mer än att de kan vara lite fundersamma första minuterna efter fölning för att de inte begriper vad som händer.
 
Om det är naturlig betäckning och det är första gången f stoet så skulle jag däremot försäkra mig om att hingsten är erfaren och 'snäll' . En hetsig hingst kan bli lite skrämmande för ett oerfaret sto och skaderisken ökar då.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 576
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 094
Senast: athena
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp