Hur vanligt är det att ha broddar bak på hästar som går i flock?

Breen

Trådstartare
Jag är bara lite nyfiken på hur andra hästägare gör med broddar på bakskorna, när ens häst går tillsammans med andras hästar.

Själv har jag mina hästar i egen hage utan att några andras hästar går i samma hage, så jag gör ju som jag själv vill. Efter att ha varit med om att avliva en häst med brutet ben och bäcken, efter att han halkat på en isfläck, så har jag alltid broddar runt om vintertid i hagen. Veterinären som var inblandad vid den avlivning sa att broddsparkar kan gå att fixa, men en häst som fläkt sig kan de sällan laga. Ett råd som jag sedan följt.

Nu har en av grannens hästar blivit skadad av en broddspark från en annan häst. De flesta här i omgivningen verkar nu vara helt eniga om att det alltid är helt idiotiskt att ha broddar på bak i hagen. Grannen bad mig tom. i helgen att ta av broddarna bak på mina hästar, utifall att grannens hästar rymmer in till mina (vilket tyvärr händer). Jag kommer givetvis fortsätta ha broddar på bak på mina hästar, jag är som sagt mer rädd för blankis än sparkar.

Men jag blev som sagt nyfiken på hur man gör vanligtvis i andra stall, där flera olika hästägare har sina hästar tillsammans? Och om hästen går i egen hage men med risken för att en eventuell rymmare kan ta sig in? Broddar bak i hagen eller inte?
 
Alltid alltid broddar om skor!

Nu är mina ute mycket men även vid mindre hagtid är ju halkrisken jättestor om vintern.
De ska ju våga röra på sej också.

Känner ingen som har obroddat på vintern.

Min häst sparkade kompisens häst rätt på bakknät en gång (lek), hästenrörde sej inte ur fläcken just då. Röntgades sen men helt ua. Vi hade tur.
Men ingen av oss har nånsin funderat på att ta ur broddarna.
 
Vad jag minns från tiden som hovslagare var alla broddade runt om när det var halka, möjligt att jag förträngt någon.

Jobbade runt Göteborg där vintern är =lera eller isgata, mycket sällan snö att prata om och om det kommer någon cm är det fortfarande isgata under snön:wtf:.

Skulle någon be mig ta av brodden för att dessas häst rymmer och ägaren är orolig för att mina har brodd bak hade svaret varit "jag tänker inte bryta mot djurskyddslagen för att du inte kan hålla din häst i hagen"
 
I de stall jag varit aktiv har hästarna normalt haft broddar runtom hela vintern. Inte nog med att hästarna kan fläka sig annars, skaderisken som människa när man hanterar en broddad häst på is är stor, även om det bara är till och från hagen.
 
Alltid brodd runt om på skodda hästar. Skulle aldrig släppa ut en skodd häst utan brodd när det är halt.

Min häst går i flock, flera av hästarna är broddade bak och jag har aldrig varit med om någon broddspark. Däremot har jag varit med om fläkskada och det vill jag göra allt jag kan för att undvika igen. Jag skulle aldrig gå med på att inte få ha brodd runt om.

Din granne verkar inte ha tänkt färdigt, grannen ska förstås göra något åt de egna staketen istället för att lägga sig i om hästar i andra stall har broddar.
 
I stallet jag stod i innan fick de ej ha broddar bak i hagen. Funderat några gånger på blindbrodd, då de de inte är så djupa/tjocka som vanliga vinterbrodd. Hade jag fått välja hade jag haft brodd på hela tiden, mest för att hästen ska slippa halka.
 
I de stall jag varit aktiv har hästarna normalt haft broddar runtom hela vintern. Inte nog med att hästarna kan fläka sig annars, skaderisken som människa när man hanterar en broddad häst på is är stor, även om det bara är till och från hagen.
Mycket viktigt att tänka på, har hänt mer än en gång att folk som har haft utsläppen har låtit hästar vara kvar i boxen om ägaren "glömt" att brodda.
 
Om grannens hästar rymmer in till era är det ett stängselproblem (troligen för er båda) och inte ett broddproblem. Behövs det brodd har vi brodd och det kan verkligen inte grannen diktera. Som sagt, om hästarna rymmer får man stängsla bättre.
 
Jag tycker att jag är lite väl risky nu när jag bara har två broddar i varje hov... vill helst ha 4 i varje hov och i den bästa av världar har man redan släppt ihop innan broddsäsongen.
 
Brodd på.
Om det handlar om insläpp av nya hästar under halksäsong så släpper vi inte ihop då .

Ang TS problem med hästar som skulle hoppa in i någon annans hage där gående hästar har brodd och ”grannen” säger att de pga det inte ska få ha brodd, så skippar jag vidare kommentar annat än : Helt absurt argument . Ha fungerande staket och åtgärda den individ som hela tiden tar sig ut.
 
Senast ändrad:
Jag är bara lite nyfiken på hur andra hästägare gör med broddar på bakskorna, när ens häst går tillsammans med andras hästar.

Själv har jag mina hästar i egen hage utan att några andras hästar går i samma hage, så jag gör ju som jag själv vill. Efter att ha varit med om att avliva en häst med brutet ben och bäcken, efter att han halkat på en isfläck, så har jag alltid broddar runt om vintertid i hagen. Veterinären som var inblandad vid den avlivning sa att broddsparkar kan gå att fixa, men en häst som fläkt sig kan de sällan laga. Ett råd som jag sedan följt.

Nu har en av grannens hästar blivit skadad av en broddspark från en annan häst. De flesta här i omgivningen verkar nu vara helt eniga om att det alltid är helt idiotiskt att ha broddar på bak i hagen. Grannen bad mig tom. i helgen att ta av broddarna bak på mina hästar, utifall att grannens hästar rymmer in till mina (vilket tyvärr händer). Jag kommer givetvis fortsätta ha broddar på bak på mina hästar, jag är som sagt mer rädd för blankis än sparkar.

Men jag blev som sagt nyfiken på hur man gör vanligtvis i andra stall, där flera olika hästägare har sina hästar tillsammans? Och om hästen går i egen hage men med risken för att en eventuell rymmare kan ta sig in? Broddar bak i hagen eller inte?

Där jag hade min häst sista åren fick vi inte ha broddar bak på hästarna i hagen/lösdriften. Det löste jag genom att ha oskott bak vintertid och satte på broddade boots vid ridning.
Barfotahovar är något bättre än obroddade skodda hovar när det kommer till is...

Sommartid var hästen rundskodd
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 964
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 128
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp