Hur vanligt är det att ha broddar bak på hästar som går i flock?

Jag tycker att det enda jag minns av ridning vintertid när jag var ung (i början av 80-talet) var det eviga brodda i och ur innan och efter ridturer! Var det bara i min hörna av världen, eller har det svängt så sedan dess?

På 80-talet gjorde inte jag heller något annat än broddade i och ur vid ridning. Det är först de senaste tio åren som det blivit så självklart för mig att ha broddar bak på på heltid. Det var delvis därför jag var nyfiken på hur man gör numera i andra stall, är man mest rädd för broddtramp/sparkar eller för fläknig/ halkskador.
 
Jag tycker att det enda jag minns av ridning vintertid när jag var ung (i början av 80-talet) var det eviga brodda i och ur innan och efter ridturer! Var det bara i min hörna av världen, eller har det svängt så sedan dess?
Så gör vissa fortfarande sorgligt nog.
 
@Breen läst dina trådar tidigare och det är ju totalt ohållbart och bisarrt som ni har det med grannen. Jag hade gjort en anmälan för oaktsamt förfarande/åsamkan på annans egendom. Grannen äventyrar ju både era hästars väl och ve och utsätter folk för risker om hästarna kommer lösa!

Ja, egentligen borde jag kanske se om det går att anmäla för något. Jag har dock ringt polisen två gånger när dessa hästar varit lösa på 90-vägen en bit bort och då förklarat att hästarnas ägare inte har någon ström i staketet. En häst har också blivit ihjälkörd av tåget förra året, så det borde framgått att hästägaren inte har gjort vad den har kunnat för att hålla sina hästar i hagen.
Jag har även pratat med länsstyrelsen flera gånger.
Även om det i sig är tragiskt, så gissar jag att det blir färre lösa hästar här en tid framöver, eftersom de två värsta rymmarna nu har dött/avlivats.
 
Jag tycker att det enda jag minns av ridning vintertid när jag var ung (i början av 80-talet) var det eviga brodda i och ur innan och efter ridturer! Var det bara i min hörna av världen, eller har det svängt så sedan dess?
Det är också min upplevelse. Ett väldans i och urskruvande av broddar. Då fick man världens förälesning/utskällning om man ville ha brodd på även i hagen. För att inte tala om mig som ville ha 4 i varje sko :eek:

Idag är det mer självklart att ha brodd även i hagen.
 
Jag har väldigt sällan brodd på i hagen. Jag har dock bra koll på hagen och vet att det inte finns några isfläckar. Jag sandar på isfläckar om jag ser några, men den här vintern har det inte varit det hittills. Jag hade brodd i några dagar när vi hade snö här och det visserligen inte var halt i hagen, men halt på grusvägarna här omkring och eftersom jag ändå skulle rida så var broddarna i. Var kanske 2-3 dagar sen tog jag ur dem igen. Och jag var lite nervös när hon hade brodd eftersom just den hästen är ganska mycket för att sparka. Så det var skönt att plocka ur dem.

Jag hade kanske handlat annorlunda om jag bott där det mer ofta varit snö och is.

Jag blir väl säkert uppfostrad nu av buke, men det får jag väl ta i så fall :)
 
Ja, egentligen borde jag kanske se om det går att anmäla för något. Jag har dock ringt polisen två gånger när dessa hästar varit lösa på 90-vägen en bit bort och då förklarat att hästarnas ägare inte har någon ström i staketet. En häst har också blivit ihjälkörd av tåget förra året, så det borde framgått att hästägaren inte har gjort vad den har kunnat för att hålla sina hästar i hagen.
Jag har även pratat med länsstyrelsen flera gånger.
Även om det i sig är tragiskt, så gissar jag att det blir färre lösa hästar här en tid framöver, eftersom de två värsta rymmarna nu har dött/avlivats.

Jag förstår inte hur ni stått /står ut ?

Ni har behövt bygga extra höga staket /stadigare staket osv osv (utifrån vad jag fattat tidigare tråd) för att en granne har hästar med ingen ström i sina staket som inte bara går ur hagen utan dessutom bryter sig IN till era hästar i era hagar . Och att dessa hästar flera gånger kommit in i era hagar ?!

För mig är det helt förunderligt eller vad man nu ska formulera det som . Ni måste ju ligga sömnlösa eller oroa er hela dagarna ?!

Jag hade i dina skor anmält det vidare för länge sedan som sagt . Situationen och läget låter helt absurt och jag hade aldrig accepterat det ! (- och då ska tilläggas att jag inte är en förespråkare av att anmäla folk för x eller y och aldrig någonsin anmanat det förfarandet men ditt fall är ju totalt absurt och extremt !)

Hela broddiskussionen i sammanhanget i din tråd är ju totalt en ickefråga dessutom! Helt bisarrt.
 
Jag tycker att det enda jag minns av ridning vintertid när jag var ung (i början av 80-talet) var det eviga brodda i och ur innan och efter ridturer! Var det bara i min hörna av världen, eller har det svängt så sedan dess?

Ja jag är född på 70 talet och på 80 talet hade ingen hästar på stora anläggningar eller små hagar med is och superlera osv osv alls på samma sätt . Dessutom om man pratar om Mellansverige så var det snö mer genomgående på vintrarna.
Sällan man behövde brodd pga blixthalka i hagarna utifrån det.

Sen att broddarna lika gärna hade kunnat sitta i per princip i hagen så - ja- det hade de absolut kunnat .
 
Jag blir väl säkert uppfostrad nu av buke, men det får jag väl ta i så fall :)

Varför skulle du bli ”uppfostrad” av nån utifrån det , inkl buke ?

Det är ju inga konstigheter alls att om brodd inte behövs i hagarna så har man inte det . Du har ju hästarna hemma, egna hagar osv. Självklart har du ju då full egen bedömning .
 
@mackan ja varför inte, det har ju hänt förr :D Du vet ju att jag har eget stall och bara egna hästar osv men alla vet ju inte det. Och så fort man avviker lite ifrån strömmen så är man ju lite i fara.
 
@mackan ja varför inte, det har ju hänt förr :D Du vet ju att jag har eget stall och bara egna hästar osv men alla vet ju inte det. Och så fort man avviker lite ifrån strömmen så är man ju lite i fara.

Fast näe alltså har man ingen is/halka i sina hagar så nej det tror jag verkligen inte faktiskt att nån skulle argumentera att ”brodd ska vara på” .

Synd att du har den bilden . Jag tycker din redogörelse är vardagsmat ang norm och helt logisk.
 
Alltid brodd på. Rädd för att hästarna ska halka eller vara rädda för att halka och då gå och spänna sig i hagen.
Sen är jag lat också, hade aldrig orkat brodda i och ur varje gång man ska rida.

Shettisen går oskodd och det funkar bra.
 
Jag har väldigt sällan brodd på i hagen. Jag har dock bra koll på hagen och vet att det inte finns några isfläckar. Jag sandar på isfläckar om jag ser några, men den här vintern har det inte varit det hittills. Jag hade brodd i några dagar när vi hade snö här och det visserligen inte var halt i hagen, men halt på grusvägarna här omkring och eftersom jag ändå skulle rida så var broddarna i. Var kanske 2-3 dagar sen tog jag ur dem igen. Och jag var lite nervös när hon hade brodd eftersom just den hästen är ganska mycket för att sparka. Så det var skönt att plocka ur dem.

Jag hade kanske handlat annorlunda om jag bott där det mer ofta varit snö och is.

Jag blir väl säkert uppfostrad nu av buke, men det får jag väl ta i så fall :)

Ingen uppfostran från mig heller. Jag har inte heller på broddar rätt av hela vintersäsongen utan bara när det råder isgata. Det blir några dagar här och där bara. Det är främst de tre senaste vintrarna som det varit så. Jag har förstått på min hovslagare att en del sätter på broddarna i november och tar av typ i april och det tycker jag själv känns som en helt onödig risk. Broddarna använder jag endast när det känns som risken för fläk och halkskador är för stora i jämförelse med risken för broddtramp och sparkar. Jag sandar också isfläckarna, särskilt eftersom jag även har pigga oskodda unghästar som galopperar överallt oavsett underlag. Stallplanen ut till hagarna brukar vara största problemet och det är ju också då man själv utsätts för riskerna med en stor halkande häst bredvid sig.

Så även om jag själv föredrar broddar på alla fyra även i hagen när det är halt, så tycker jag givetvis att var man bor i landet och hur underlaget ser ut för tillfället ska styra.
 
Om hästen har skor så anser jag att hästen ska vara broddad runt om vid halt underlag. Hellre ett broddtramp än en fläkskada alla gånger! Jag har mina tillsammans i hagen och allihop har fyra brodd i varje sko.
 
Jag tycker att det enda jag minns av ridning vintertid när jag var ung (i början av 80-talet) var det eviga brodda i och ur innan och efter ridturer! Var det bara i min hörna av världen, eller har det svängt så sedan dess?

Och den eviga frågan om vad man skulle plugga i broddhålen när brodden inte satt i... minns att jag körde på bomull. Hade vanlig spik för att peta ur det med.

Och gängtapp var det värsta jag visste då min ponny kunde stå och vifta med bakbenen och ibland slå sig fri :nailbiting:
 
När jag hade egen häst hade jag brodd på alla fyra på vintern. Det var några år sedan och då hade min häst alltid guldskor med fasta brodd.

I nuvarande stallet (där jag är medryttare) har jag inte hört ngt om att man inte får iaf. Min medryttarhäst har brodd runt om men han går ensam.
 
Och den eviga frågan om vad man skulle plugga i broddhålen när brodden inte satt i... minns att jag körde på bomull. Hade vanlig spik för att peta ur det med.

Och gängtapp var det värsta jag visste då min ponny kunde stå och vifta med bakbenen och ibland slå sig fri :nailbiting:
Och så frös den jäkla bomullen fast. :turd: Och alla dessa gånger då hästen ryckte till och gängtappen fastnade i handen istället för i skon. Kallt som satan var det också, hela tiden, så man blev helt valhänt och tappade broddarna överallt när man skulle skruva i i dem.
Ljuva ungdomsminnen! :D
 
Ja jag är född på 70 talet och på 80 talet hade ingen hästar på stora anläggningar eller små hagar med is och superlera osv osv alls på samma sätt . Dessutom om man pratar om Mellansverige så var det snö mer genomgående på vintrarna.
Sällan man behövde brodd pga blixthalka i hagarna utifrån det.

Sen att broddarna lika gärna hade kunnat sitta i per princip i hagen så - ja- det hade de absolut kunnat .
Det har du rätt i; det var andra förutsättningar då för de allra flesta. Att ha broddarna i fanns inte på kartan - då hade man blivit helt idiotförklarad! Vilka skräckhistorier man fick höra om broddskadade hästar, jag minns några än idag. Förmodligen inte helt sanna.... ;)
 
Alltid 4 broddar per hov på skodda hästar på vintern (dvs runt 6 månader per år här). Mina hästar går tillsammans.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 149
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp