Hur vanligt är det att ha broddar bak på hästar som går i flock?

Fast hela risken med brodd är just att det ofta blir just rivskador/går hål. Om ingen skillnad blev ofta med brodd jmf med utan vid en spark skulle ju frågan om brodd på i hagen vara en ickefråga.

@Rialavargen : blindbrodd är ju inget halkskydd utan enbart för att slippa pilla ur broddhål från skit, samt skydda gängorna i broddhålen ?
Jag tycker blindbrodden går ned i isen. Inte lika djupt som broddar men en ny blindbrodd fungerar bra.
 
Hos oss släpper inte personalen ut hästar som är obroddade när det är halt, vilket är BRA tycker jag! Sätter vi på hästarna hala järnskor är det vår skyldighet att se till att de slipper halka.
 
Har fyra broddhål i varje sko och använder blindbrodd. Nu har det faktiskt inte varit jättehalt i mina hagar i år så jag har inte behövt använda isbrodd hittills, nu snöade det igen igår så risken för isgata är inte över än.
Jag tycker blindbrodden ger ett visst grepp inte lika bra som en isbrodd givetvis men bättre än bara en sko. Och framförallt är det lättare att byta vid behov än att stå och försöka rensa och gänga om slitna broddhål.
Dessutom så byter man blindbrodd när det behövs så slits inte skon lika mycket och extrakostnaden för broddhålen och broddarna (min hovslagare tar extra för att borra hålen i tån vilket är fullt förståeligt) jämnar ut sig när man kan använda samma skor två eller till och med tre gånger då de knappt är slitna.
 
Jag vägrar att släppa ut min häst utan brodd i både tå och trakt om hon är skodd (fn går hon barfota bak, av helt andra skäl) vintertid. Punkt. Jag skulle inte ställa henne på en anläggning där det inte är ok att ha brodd i hagen. Min häst halkar om det är isigt även med enbart traktbrodd, även om traktbrodden förstås hjälper lite, så det går också bort för min del eftersom hon lätt får spänningar i kroppen som leder till ömhet osv. I de stall jag stått i, både med nuvarande och förra hästen, har det aldrig varit snack om att brodda av i hagen.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 813
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 725
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp