Hur vanligt är det med lunginflammation pga dåligt väder på föl?

Ramona

Trådstartare
Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt väder och att föl är så känsliga, men hur känsliga är de egentligen? Vart finns statistiken för hur många som får lunginflammation varje år och vad anledningen till det är? Är det där uppdaterad information, eller är det gammal kunskap som vi fortfarande tror på? Vad vet vi egentligen när det kommer till väder och föl?

Anledningen till att jag frågar är för att jag är hypernervös här hemma. Har ett d-ponnyföl efter en welsh cob-hingst undan en ridponny. Stoet är helt personlighetsförändrat och blir heeelt galen när jag tar in henne. Det går inte att ha henne inne utan att riskera fölets liv. Fölet är idag 6 dagar gammalt och det regnar! Jag har två ligghallar, en med halm och en med spån, båda två innehåller grovfoder för flera timmar. I den ena finns till och med kraftfoder för att locka in henne, men icke. Spelar ingen roll om hon har sällskap eller inte, fortfarande lika galen.

Öppnade upp hagen så de kan gå in mer i skogen, men det vill inte heller märren. Finns flera stora träd i hagen, men det finns ju inga löv än så det är ju inte mycket regnskydd. Jag har tak på foderhäcken och där i närheten tänker man att hon skulle lägga fölet i alla fall, men nej.

Hur mycket ska jag oroa mig? Dö kommer hon ju inte göra eftersom jag har koll på henne. Blir hon hängig så är det ju veterinär på en gång. Ponnyer är ju lite tåligare än sporthästar dessutom, men det är ju ingen shetlandsponny eller islänning vi snackar nu. Hon är ju ändå väldigt nätt och står högt i blod på mammas sida.
 
Aldrig sett lunginflammation på fölunge där orsaken är ren kyla. Den vanligaste orsaken till lunginflammation är bakterier eller virus. På humansidan har man konstaterat att nedkylda slemhinnor/luftrör har en ökad mottaglighet för virus/bakterier, men det är alltså inte kylan i sig som orsakar en lunginflammation. Häst har dessutom en "aning" längre luftrör än oss.

Jag har fått lunginflammation på fölunge under sensommaren, då orsakat av torr och dammig jord som tagit sig ner i luftrören. Inte helt ovanligt om jag förstod en av de inkopplade veterinärerna rätt.

För att nu inte nån ska tro att jag förespråkar att folk ska ha sina nyfödda föl liggande ute i kyla och regn så är det därmed inte sagt att det är bra att de ligger ute i ur och skur oavsett väder. Men kyla ensamt orsakar inte en lunginflammation.
 
Alltså, föl ute i blåst och ösregn dagarna i enda är väl knappast en lyckad idé, och ingenting man ska utsätta föl för. Däremot skurar, blåst delar av dagen eller så tar de knappast skada av. Både föl jag känner till och föl jag fått följa på nära håll har fått vara ute vid "tillfälligt dåligt väder". Skulle det regna 30 min en förmiddag, vara lite byiga vindar en eftermiddag eller dylikt, men vädret övriga dagen var okej, plockades de inte in, utan fick glatt stå ute. De klarade sig utan men.
 
Har haft en treveckors fölunge som fick lunginflammation. Han höll på att stryka med :cry: jourhavande veterinär gick inte att få ut då de ”kanske” behövde åka på andra fall. Nattöppna kliniker fanns inte i närheten utan det hade blivit en bilresa på minst fem timmar. Vi hade antibiotika hemma då en häst i stallet hade lymfangit samtidigt så vi fick spruta honom själva i halsen (kul med så stora kanyler och ett litet litet ponnyföl....) samt mjölka stoet och tvinga i honom mat regelbundet under natten. Vi vågade inte lasta och åka så långt då det inte hade gått att stödmata på det sättet i släpet...

Morgonen efter var han lite piggare och vi åkte in till kliniken som låg närmare. Han fick lunginflammation pga bakterier om jag minns rätt, de togs prover på honom samt stoet.

Det var ingen rolig upplevelse... och jag minns att jag var arg på veterinären som inte ville åka ut pga att en ko ”kanske” skulle kalva...
 
Som jag har uppfattat det, vilket kan vara fel. Så är det inte regnet i sig som är farligt utan att fölet blir nerkylt. Det kan det bli även utan regn t ex av att bara ligga på marken om den är kall. Föl med tjock ullig fölpäls är mindre känsliga än de med en tunn päls.
Fölen har heller inte något bra immunförsvar så ett nerkylt föl blir lättare smittad/ansatt av diverse smittor och bakterier. Skulle kunna tro att talet om lunginflammation kommer av just det. Ett nerkylt ungt föl har lättare att få det.
 
Inte direkt svar på frågan, men går det inte att hägna in en mindre/tråkigare hage precis utanför ligghallen? Större chans att stoet eller iaf fölet går in och vilar då..?
Jo, alltså, det hade ju gått att lösa det på en massa olika sätt, men jag finner ingen direkt poäng i att göra livet sämre heller. Hon är en vecka gammal nu och mår superbra. Tror hon håller värmen genom att galoppera runt för hon har aldrig varit så aktiv som hon är när det regnat.
 
Skulle det gå att dra ut halm så att fölet kan lägga sig och vara lite isolerad mot kylan på marken?
Fast även den halmen blir ju våt av regnet och således kall. Jag har under min värsta ångest dragit ur halm och lagt under stora tallen, men det var inte heller populärt. Märren är ju hopplös också även om hon har blivit mycket bättre, men hon är såå nöjig med fölet. Totalt beskyddande så hon står hellre på öppen yta än går in i skogsdungen.
 
Har aldrig hört om någon fölunge som fått lunginflammation av kyla. Vi har haft några som blivit dåliga men det har varit på grund av bakterier. Hästar är skapta för att vara ute och klarar både av regn och kall mark. Särskilt ponnier så låt du dom gå ut. Tråkigt bara med sto som inte kan klara av att gå in. Lägg inte på täcke .
 
Kan meddela att det bara är jag som är nojig! Hon lever och frodas och är inte ett dugg sjuk trots att det regnade och var kallt i några dagar. Hon har gått ute sen hon föddes och mår primafint. Blev 3 veckor igår.

Numer hänger hon med haflingervalacken in i lösdriften för att kolla läget och det tycker stoet numer är helt okej, så även hon slappnar av tack och lov även om hon inte går in där själv längre av någon underlig anledning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 682
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 625
Senast: cirkus
·
Hästvård Hämtade hem min shettis i veckan som varit hos hingst och ska vara dräktig. Hon var väldigt hovöm när hon kom hem men det var hårt i...
Svar
17
· Visningar
3 490
Senast: Tokmaja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 069
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp