Bukefalos 28 år!

Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

kryckan

Trådstartare
Min häst håller på att sättas igång efter skada och nu efter nästan 2 veckor skrittar jag 40 min/dag. Problemet är bara att jag har noll inspiration på hur jag kan variera ridningen! På helgerna är det inga problem för då rider jag ut och har än så länge bara gått på vägar men tänkte nu även börja med skogsstigar, och då finns ju hur mycket som helst.
Men på vardagarna kan jag inte rida förrän på kvällen och jag vill inte rida ut själv i mörkret, speciellt inte när hästen är lite sprallig pga överskottsenergi (och jag är lite mörkrädd måste jag erkänna...). Så nu har jag försökt variera mellan utebanan och ridhuset för att iaf få lite variation på underlaget. Jag vill inte rida på böjda spår ännu så det är fyrkantspåret som gäller och hästen är i stort sätt bara grundriden så jag har tränat halter, tempoväxlingar i skritten. Innan han blev halt hade vi precis börjat lära honom sidförande skänkel så det har jag tränat lite på nu.
Har även lagt fram en bom på marken och gått över men sen är mina ideer slut... :confused:
Så alla tips och ideer är välkomna! :)
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Vad sägs om lite NH-inspirerade ledövningar eller att arbeta på långa tyglar, s.k. longreining a la Piet Bakker? Inget du behöver hålla på med i all evighet utan bara som variation.

Sedan kan du öva lite precisionsövningar - dvs att göra halt på exakt ett förutbestämt ställe, öka skritten bara ett visst antal steg och sedan korta skritten ett visst antal steg etc.

Öppna och sluta kan du kanske göra - bara några steg åt gången - likaså stora serpentiner som kan hjälpa till att mjuka upp henne. Rida över meddellinjen i ett zickzack-mönster och svänga genom att omväxlande flytta bakdelen, framdelen och att svänga "normalt" kan du också göra. Du kan medan du skrittar runt i ridhuset eller på ridbanan också öva på att styra, öka och minska utan att använda tyglarna. Ja, det finns ju mycket egentligen!

Lycka till och hoppas du fått något bra tips!
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Susanne: pannlampa är mest i vägen tycker jag... men jag tror det går att se någorlunda på småvägarna. Får tvinga med mig nån som sällskap:D
Longreining är jag inte alls hemma på men jag borde ju kunna tömköra istället.

Siggelina:Öppna/sluta kan han inte ännu utan jag jobbar på att lära honom att gå undan för skänkeln. det är den nivån vi är på ungefär:smirk: men jag kan ju prova med något "öppna/skänkelvikningsliknande" längs långsidorna.
Hur är det med serpentiner och slalom, räknas det som böjda spår? hästen har haft kotledsinflammation och då ska man undvika böjda spår under igångsättningen har jag fått lära mig.

Tack för tipsen!
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Köp en pannlampa och ge dig ut på promenad i skogen. Känns tryggare för dig och det är urbra miljöträning.
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Varit i samma läge (stukning i fram). Skritt, undivik böjda spår och begränsade möjligheter att ta sig ut i skog och mark. Det är faktiskt inte så fruktansvärt mycket man kan göra :crazy: Tempoväxla, träna halter, enormt stora volter, ställa åt båda håll, flytta ett par steg i sidled. Då hästen i mitt fall är ganska högt utbildad kunde vi även variera med lite tramp/samling.

Bommar är alltid trevligt. Lägg ut några fler och rid över med varierad steglängd. Alt lägg ut två med några meters avstånd och försök få så få resp så många steg emellan.

Är hästen någorlunda trygg alt du har en medhjälpare kan du träna lite balansövningar. Tex: stå rakt upp i stigbyglarna (med armarna rakt ut?), lätt sits, sitta bak-och-fram, kaptensvänding (som om du skulle sitta av men ångrar dig precis innan), sitta i damsadel, barbacka, pendla med benen fram och tillbaka, lek väderkvarn (armarna rakt ut och "snurra" i midjan). Osv, osv.
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Allt som inte går rakt fram är väl böjda spår, mer eller mindre beroende på hur liten el stor volten/serpentinen är. Sedan vet jag inte hur det är med öppna o sluta, då spåret är rakt men hästen är böjd.

-Växla ställningen när du rider
-Om du inte vill rida i skogen när det är mörkt kan du ju leda istället, och jobba från marken och träna ledarskap, som alltid är nyttigt! Det finns en hel del övningar, bara att söka trådar här på buke så hittar du massor.
-Miljöträna, gå över presenningar o dyl.
-Som du själv sade, så tömkör.

Det var mina tips!
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Jag har skrittat konvalescent mer eller mindre i 9 månader nu, jag vet hur det är vågar jag påstå:-)
Sidvärtsrörelser får jag inte göra, men din vet kanske tycker det är ok?
Annars är det stora volter typ 20 m diameter, inte för många, som gäller för oss. Man kan göra serpentiner med den böjningen längs långsidorna för att mjuka upp halsen och öva ställning/omställning.
Bomövningar kan man ju göra i skritt, lägg ut 5 bommar på marken, och kanske även lite upphöjda bommar.
Tömkörning går ju bra att göra i skritt, lite 20 m volter, halter osv, alltid lite omväxling.
Om du rider ut på helgen, så på vardagarna kan det bli en dag ledövningar, en dag tömköra, en dag bommar, och två dagar som du rider nu?
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Ibland är det omväxlande att göra NH övningar för att stärka realtionen till sin häst:PEller ut och gå på promenad,tömköra:)
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Kan komma med ett lite western/nh inspirerat förslag. Bra sysselsättning om man inte vill/kan rida är att träna trail at hand och att passa på att träna "läskiga" saker, mycket bra stimulans för psyket! :idea: Även om man inte är westernryttare så har man mycket nytta av detta.

Öva att gå över träbro (lätt att snickra ihop en själv), rygga mellan bommar och i olika mönster, träna sidepass och bakdels/framdelsvändningar. Öva precission, att få perfekta halter, uppställningar och vändningar. Lek med presenningar, gå över/under och att ha på kroppen, paraply, plastband och annat skoj du kan komma på. Det är ett ypperligt tillfälle att stärka relationen och att få en häst med självförtroende som växer. Allt detta har man givetvis mycket glädje av då man återigen är tillbaka på ryggen. Man kan ju även skritta dessa mönster om man vil.
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Svarar alla:

Tack för en massa jättebra tips :bow:

Nu har jag lite roligare saker att välja mellan tills vi är mer igång!
 
Sv: Hur variera ridningen när man bara kan skritta?

Finns små diskreta pannlampor som man har på hjälmen. Lyser som 17 men man glömmer att de sitter där.

Åt middag hos mina svärföräldrar. Under hela middagen hade jag pannlampan utanpå mitt pannband. Tillslut frågade svärfar om jag va rädd för strömavbrott.:D Kände nada att den va där.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 011
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 300
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp