Hur vet jag att min cheesecake är klar?

Lillelorden

Trådstartare
Så jag har en cheesecake i ugnen precis just nu. I receptet står att den ska gräddas "på 150 C i nedre delen av ugnen ca 1 timme". Men hur ser jag att den är klar?

Att jag inte tänker på sånt här innan jag stoppar saker i ugnen... :up:
 
Jag brukar ha inne den angivna tiden och hoppas på det bästa :D

Så ta du ut den efter en timma och känn på den ifall den är klar.
 
På samma sätt som med en sockerkaka. När tiden närmar sig så prova med en tandpetare eller provsticka. Stickan ska inte bli "blött" kladdig. Lite fastnar, men man märker vad det är för konsistens på kakan. Den ska "ta emot" och verka lite dallrig, nästan som en pudding, inte rinnig. Om man rör lite försiktigt på formen får man också en känsla av om den har "stannat". Låt den hellre vara inne för länge är för kort, även om den blir lite stel så hellre det än att den rinner iväg....
 
Så jag har en cheesecake i ugnen precis just nu. I receptet står att den ska gräddas "på 150 C i nedre delen av ugnen ca 1 timme". Men hur ser jag att den är klar?

Att jag inte tänker på sånt här innan jag stoppar saker i ugnen... :up:
Nu finns det ju triljoner olika slags cheesecakes då, men ser du färgen på kanterna, ser du om kakan 'håller ihop' och lite till?
 
@honung

Inte hundra på att jag fattar hur du menar, men som att hela toppen av kakan har stelnat?

(OBS. Choklad och kaffecheesecake. Godaste i livet.)
 
På samma sätt som med en sockerkaka. När tiden närmar sig så prova med en tandpetare eller provsticka. Stickan ska inte bli "blött" kladdig. Lite fastnar, men man märker vad det är för konsistens på kakan. Den ska "ta emot" och verka lite dallrig, nästan som en pudding, inte rinnig. Om man rör lite försiktigt på formen får man också en känsla av om den har "stannat". Låt den hellre vara inne för länge är för kort, även om den blir lite stel så hellre det än att den rinner iväg....

Tack!
Kan en cheesecake bli torr? Eller vad händer om den är inne lite för länge?
 
@honung

Inte hundra på att jag fattar hur du menar, men som att hela toppen av kakan har stelnat?

(OBS. Choklad och kaffecheesecake. Godaste i livet.)
Men suck vad gott det lät! :d
Ja, en cheesecake ska stelna. Och låt den sen stå en stund och svalna, nästan bli kall, sen sätter du in den i kylskåpet. Så du inte grottar in den där direkt, då kan den lätt bli för kladdig.
 
Tack!
Kan en cheesecake bli torr? Eller vad händer om den är inne lite för länge?
Inte torr som en sockerkaka, men fastare än vad som (kanske) är optimalt. Händer att de blir aningen gryniga också, men är osäker på om det bara beror på tiden. ;) Smaken påverkas inte i alla fall.

Kakan stelnar p g a att ägget koagulerar när det blir varmt, den fortätter alltså inte att stelna när den är klar. (Sedan finns det varianter som man fryser, men det är en annan sak).

Förvara i kylskåp tills den ska serveras. I den här temperaturen så är det inte nyttigt att ha en cheesecake framme!
 
Men suck vad gott det lät! :d
Ja, en cheesecake ska stelna. Och låt den sen stå en stund och svalna, nästan bli kall, sen sätter du in den i kylskåpet. Så du inte grottar in den där direkt, då kan den lätt bli för kladdig.
Aha - där lärde man sig något nytt.
Vi brukar äta cheescaken ljummen och då är konsistensen perfekt. Blir det något över som ska in i kylen så är den ju avsvalnad.
 
Men suck vad gott det lät! :d
Ja, en cheesecake ska stelna. Och låt den sen stå en stund och svalna, nästan bli kall, sen sätter du in den i kylskåpet. Så du inte grottar in den där direkt, då kan den lätt bli för kladdig.

Tog ut den ganska precis efter timmen. Från början såg den lite suspekt ut (sprucken längs kanterna) men provstickan var torr och den såg alldeles lagom dallrig ut när jag försiktigt skakade formen. Den fick stå till sig en stund på diskbänken, varpå den sjönk och såg betydligt mer cheesecakig ut. Nu är den i kylen. :up:
 

Liknande trådar

Relationer Hejhopp. Bönar och ber efter nått svar från någon klok människa med lite livs erfarenhet. Har visserligen lite själv betoning på lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 645
Senast: Mabuse
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
752
Senast: jemeni
·
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 162
Senast: TinyWiny
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp