Hur vet man om bommen är av?

parfymflaska

Trådstartare
Igår satt jag och red helt stillsamt i min dressyrsadel (tekna) när det plötsligt knakade till, högt. En snabb titt under sadeln avslöjade att koppjärnet gått av på mitten(!). Det går nu att flexa den i framvalvet, min fundering är ifall det bara är koppjärnet som gått av eller om själva bommen också gick sönder. Hur vet man? Den är bara typ 3 år gammal. Så himla sjukt.
 
Igår satt jag och red helt stillsamt i min dressyrsadel (tekna) när det plötsligt knakade till, högt. En snabb titt under sadeln avslöjade att koppjärnet gått av på mitten(!). Det går nu att flexa den i framvalvet, min fundering är ifall det bara är koppjärnet som gått av eller om själva bommen också gick sönder. Hur vet man? Den är bara typ 3 år gammal. Så himla sjukt.

Du måste låta öppna den. Hur ser garantin ut?
 
Skit också, misstänkte det. Jag borde ha kvittot kvar någonstans, annars kanske det går att ta det direkt med tillverkaren? De borde väl kunna se på serienummer när den är tillverkad?
 
Du bör låta en sadelmakare öppna sadeln, dvs lossa bossor och kammarläder så att hen kommer åt att titta ordentligt på bommen. Det är det enda sättet att veta helt säkert.
 
Min sadel knakade till och därefter var det uppenbart något fel med den. Jag skickade den till återförsäljaren där jag köpt den(begagnad men den var nyligen uttagen) men dom öppnade den inte där utan skickade den direkt till tillverkaren som öppnade den och konstaterade skadan.
Jag fick en helt ny sadel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
370
Senast: miumiu
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
719
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp