Hur vet man om hästen är lämplig för körning?

Balahé

Trådstartare
En svår fråga kanske för hur vet man att en häst är lämplig till något innan man provat? Men vad tittar man efter när man skall välja en häst att köra in? Är själv ryttare och har kört max 5 ggr i mitt liv och kan inget om körning.

Jag överväger att köra in min häst (lämnar till proffs såklart) och ev sälja henne som körhäst eftersom hon verkar uppkatta att bli tömkörd mer än att bli riden. I töm kan hon gå och gå tills hon nästan stupar, finns liksom inget stopp på viljan.
 
Sv: Hur vet man om hästen är lämplig för körning?

Har man en häst som hoppar och far och är nervig är det nog ingen häst jag skulle köra in.

Har man en häst som är lugn till sättet sällan blir rädd och är lugn och trygg överlag är det nått jag skulel kunna tänka köra in.

Min häst körde jag in som 10 åring, hon är lugnet själv och blir ytterst sällan rädd för saker.
Hon får alltid agera den som är lugnande när unghästar skall ridas ut med i början, eller allmänt nerviga hästar som flyger för inget.

När andra hästar flyger i taket för en går förbi med nått som prasslar står min och sover.

Så jag tog mig i kragen och körde in henne här i Nov förra året.

Och hela inkörningen har gått som om hon skulle ha varit inkörd redan. Varje steg i inkörningen har gått superbra aldrig ens en liten reaktion på nått, första gången skacklar, första gången vagn osv.

Det var som om hon redan var inkört och helt gjord för att dra vagn trots att hon är islandhäst .
Hon älskar att dra vagnen och blir en helt annan häst bär hon få dra.


Här första gången vi kör utanför paddocken!

1520791_10152466882313998_18890475_n_zps0d0327c2.jpg
 
Sv: Hur vet man om hästen är lämplig för körning?

Personligen vill jag inte köra in en häst som gärna vill kasta runt på stället om den ser något läskigt, det kan bli jäkligt tokigt med en vagn. Heller inte en som blir helt okontaktbar och ska ner i dikena för minsta lilla läskiga sak.

Om du lämnar till ett proffs för att ev sälja hästen som körhäst så kanske det kan vara värt att be om en utlåtande först, typ om de tar hästen en vecka och utvärderar vad de tror om hästen som körhäst.
 
Sv: Hur vet man om hästen är lämplig för körning?

Svarar båda.

Då tänker ni lite som jag; en stabil häst som inte är alltför skvättig eller blir okontaktbar vid stress. Bör ju tåla en del ljud från vagnen också. Gärna vara trafiksäker. Alltså inget för min häst :p

Har dock haft just ett proffs som uttalade sig om just det här med förmågan att stänga av människan och som inte tyckte att det var ett problem. Dock såg hen inte hästen "in action" så att säga, hästen skötte sig utmärkt vid de tillfällena.

Nåja, häst får väl försöka uppskatta att vara ridhäst och tömkörningshäst tills hon ev lugnar ner sig och kanske går att köra in.
 
Sv: Hur vet man om hästen är lämplig för körning?

Ja, alltså, det beror ju på hur de är. Vår ponny får man väl säga är ganska spattig, men nu vid 11 års ålder (på ponnyn, jag är lite äldre än så ;) ) så har vi faktiskt börjat med inkörning och det funkar över förväntan. Men jag hade aldrig lagt pengar på att skicka honom på inkörning, utan vi har prövat oss fram själva (har kört in häst förut), då kan man ju utan problem avbryta utan att ha förlorat en massa på det.
 
Livar upp min egen tråd då det börjar bli aktuellt att sälja hästen pga tidsbrist. Hon är nu två år äldre och mognare men trivs ännu bäst för töm och därför dyker funderingen om att sälja för körning upp igen.

Hon är orädd och nyfiken och stannar oftast och tittar när hon blir osäker på något. Hon har vänt och försökt sticka hem en gång under de åren jag haft henne men lugnade sig snabbt och följde med förbi när jag gick brevid. Hon är generellt inte lättskrämd men kan leta efter "läskiga" saker om hon är på tårna en dag. Detta är dock inget problem om hon motioneras dagligen och får använda hjärnan när hon motioneras. Vad tror ni? Kan det vara lämpligt att köra in? Vet att det finns en landslagskusk som håller träningar i närheten och jag funderar på att kontakta hen för att vara med på en träning och få ett utlåtande.
 
Livar upp min egen tråd då det börjar bli aktuellt att sälja hästen pga tidsbrist. Hon är nu två år äldre och mognare men trivs ännu bäst för töm och därför dyker funderingen om att sälja för körning upp igen.

Hon är orädd och nyfiken och stannar oftast och tittar när hon blir osäker på något. Hon har vänt och försökt sticka hem en gång under de åren jag haft henne men lugnade sig snabbt och följde med förbi när jag gick brevid. Hon är generellt inte lättskrämd men kan leta efter "läskiga" saker om hon är på tårna en dag. Detta är dock inget problem om hon motioneras dagligen och får använda hjärnan när hon motioneras. Vad tror ni? Kan det vara lämpligt att köra in? Vet att det finns en landslagskusk som håller träningar i närheten och jag funderar på att kontakta hen för att vara med på en träning och få ett utlåtande.

Prova!

Jag har en skvättig o nervig dam som jag tänkte inte skulle vara bra som körhäst. Men när vi tolkade en vinter så sög hon tag på ett sätt som jag inte sett tidigare och hon verkade verkligen trivas. Så vi började köra in, och allt gick från klarhet till klarhet.
Idag kör vi helt obehindrat, och hon är inte alls lika skvättig och nervig framför vagn som hon är när man sitter på ryggen, fick automatiskt ett annat lugn. Visst har hon försökt vända någon enstaka gång, men hon har snabbt fattat att det inte är en så bra idé med vagn bakom.

Så är din inte alls rädd och inte bakskygg så ser inte jag några hinder. :)

Tränare för landslagskusk låter väl jättebra! De brukar ha bra koll.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
918
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 477
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 004
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp