Bukefalos 28 år!

Hur vet man?

fejt

Trådstartare
Jag har en 24 år gammal nsv som jag älskar. Han har stort värde för mig även om han inte skulle kunna användas. Han skapar lugn i min lilla flock och att vara tillsammans med honom, nära honom gör mig lycklig. Han har varit fullt frisk, om än lite stel, fram tills för ett par månader sedan. Jag har motionerat honom enligt dagsform men han har aldrig stått. Jag har tömkört mycket, gått promenader och kört och gjort annat dragarbete, 5-6 dagar i veckan. Ridit sporadiskt. Nu i sommar har han plötsligt blivit fruktansvärt stel, statisk i vä bak. Jag slutade köra vagn då jag märkte att han inte ville gå nedför men fortsatte med promenaderna och tömkörningen. Hovslagaren reagerade för sex veckor sedan. Han kändes annorlunda, sa han och det visste jag ju redan. Han bor hemma på gården och det är bara jag som tar hand honom så jag lägger ju märke till minsta förändring. De senaste veckorna har det varit svårt för honom att lyfta vä bak när jag ska kratsa. Jag måste dra benet i en särskilt vinkel och det knakar i kotleden. Mina hästar går aldrig fullt på bete utan står på stall dag eller natt beroende på väder och han brukar vara den första att lägga sig i boxen men det har han slutat med. Jag hör ju själv hur det låter när jag skriver...
Det jag egentligen undrar över är hur mycket en veterinär kan säga om hans livskvalitet. Jag pratade med dem i veckan och de sa att de ska titta på honom i rörelse, böja och ev prova smärtlindring i en vecka för att se om det påverkar honom. De kommer på måndag. Kan en klinikundersökning med röntgen addera ett positivt livsår för honom eller är det bara att förlänga plågan? Jag svamlar. Jag är i kris. Jag betalar vad som helst för att ha honom här i god kondition men jag vill inte att han ska lida. Förut visste jag att han mådde bra av att hållas igång, av stretching, av gurkmeja. Nu känner jag mig plötsligt lamslagen. Gör det ont när vi går i skogen? Har han ont i hagen? Han är fortfarande glad och vaken. Kommer springande i hagen och är sitt vanliga pefekta jag. Hur vet man?
 
Jag hade skippat besöket på måndag och kört till klinik istället. Där kan de röntga, ultraljuda osv, du kan få en helt annan undersökning. För om hästen är så speciell för dig misstänker jag att du vill veta vad som felar.
 
Tack för svar, båda två. Jag vet hur jag ska göra. Jag tror att jag behövde skriva för att förstå det själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 923
Senast: mackan
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 058
Senast: Janni
·
Hästvård Dags att säga farväl? Min häst fick diagnosen spatt för 2 månaders sedan Jag uppmärksammade detta genom att han blev väldigt...
2
Svar
30
· Visningar
6 154
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
8 934
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp