Hur viktigt är sex i relationer?!

TheRedLightning

Trådstartare
Varför blir folk så till sig om paret X och Y berättar att de inte haft sex på ett tag? Precis som om det är jordens undergång.
För att sen få höra av andra att de borde dumpa varandra även om de lever i en bra relation, bara för att få ha sex? Varför är sexet så viktigt i gemene mans ögon?

En nyfiken undran.
 
Varför blir folk så till sig om paret X och Y berättar att de inte haft sex på ett tag? Precis som om det är jordens undergång.
För att sen få höra av andra att de borde dumpa varandra även om de lever i en bra relation, bara för att få ha sex? Varför är sexet så viktigt i gemene mans ögon?

En nyfiken undran.

Hej Edward.
Jag fyller 95 i år och jag har inte haft sex med min kvinna på 30 år.
Har du något tips?
 
Folk överlag är väl lite för duktiga på att utgå från sig själva och sina preferenser, och missar att trollformeln som fungerar på den egna relationen nödvändigtvis inte är lika magisk för andra.

För min egen personliga del är dock bra och regelbundet sex så grundläggande för en bra relation, att min kärlek till partnern inte skulle kunna existera utan det.
 
Varför är sexet så viktigt i gemene mans ögon?

En nyfiken undran.
Varför och varför...
Det ÄR viktigt för en del av oss. För mig är det ett grundläggande behov och om jag lever med en man och inte får ha sex med honom krymper jag som människa och mår inte bra.

Nu lever jag i ett långt celibat som jag antar kommer att vara mitt liv ut. Det finns ingen man i mitt liv längre. Det är skapligt vidrigt. Men man kan lära sig stänga av, lära sig leva utan.

Andra människor tycker inte sexet är så viktigt. Önskar jag vore sån.
 
Varför blir folk så till sig om paret X och Y berättar att de inte haft sex på ett tag? Precis som om det är jordens undergång.
För att sen få höra av andra att de borde dumpa varandra även om de lever i en bra relation, bara för att få ha sex? Varför är sexet så viktigt i gemene mans ögon?

En nyfiken undran.

Tja.. jag vet inte om alla tycker så.. antar att de som tycker så gör det för att de ser sex som ett grundläggande behov, att sexlust är lika normalt som andra lustar och behov man har.
medan de som inte tycker så antagligen inte har ngt behov av sex.

Rent allmänt så tycker jag det är märkligt med människor som lägger sig i andras förhållanden och andras sexliv. Märkligt med sådana kommentarer som du nämner!
 
För att sen få höra av andra att de borde dumpa varandra även om de lever i en bra relation, bara för att få ha sex? Varför är sexet så viktigt i gemene mans ögon?
Jag hade velat skriva att det inte var så viktigt och att så länge man har en bra relation i övrigt så är det inga konstigheter ifall man inte har så mycket sex. Men i verkligheten är sexet mycket viktigare än vad jag egentligen vill erkänna.

Någonting jag tycker är konstigt dock är att folk inte verkar tro att man kan ha en bra relation bara för att man inte har mycket sex. Många förutsätter att ett förhållande är dåligt bara för att det inte innehåller en massa sex, men stämmer inte alls enligt min mening. Lika mycket som massor med sex inte innebär ett bra förhållande.
 
Varför blir folk så till sig om paret X och Y berättar att de inte haft sex på ett tag? Precis som om det är jordens undergång.
För att sen få höra av andra att de borde dumpa varandra även om de lever i en bra relation, bara för att få ha sex? Varför är sexet så viktigt i gemene mans ögon?

En nyfiken undran.
Jag upplever nog inte att det är på det viset. Somliga har massa sex efter flera år, andra inget eller väldigt lite och det enda som är problematiskt är om ena parten inte är nöjd.
 
Hur ofta två parter i ett förhållande har sex är väl inte omgivningen bekymmer, sålänge de båda är överens, oavsett om det innebär mycket eller lite sex?

För mig personligen anser inte jag att mycket sex=ett bra förhållande, däremot innehåller ett bra förhållande en hel del sex, även om det i livets perioder kan vara med eller mindre av det hela.
 
Det viktiga är ju att båda i relationen är nöjda. Har ena parten stort behov av sex medans den andre inget eller väldigt litet - då blir det nog ingen bra relation i längden. Men vad en utomstående tycker och tänker spelar ju ingen som helst roll!
 
För mig personligen är ett bra och aktivt sexliv väldigt viktigt, men alla har ju olika sexlust så för en del är det rätt oviktigt. Var och en vet ju med sig hur viktigt det är för just den liksom, så nått generellt svar på frågan finns inte.
 
Folk överlag är väl lite för duktiga på att utgå från sig själva och sina preferenser, och missar att trollformeln som fungerar på den egna relationen nödvändigtvis inte är lika magisk för andra..

Det där ligger det nog mycket i tror jag.

Varför och varför...
Det ÄR viktigt för en del av oss. För mig är det ett grundläggande behov och om jag lever med en man och inte får ha sex med honom krymper jag som människa och mår inte bra.

Nu lever jag i ett långt celibat som jag antar kommer att vara mitt liv ut. Det finns ingen man i mitt liv längre. Det är skapligt vidrigt. Men man kan lära sig stänga av, lära sig leva utan.

Andra människor tycker inte sexet är så viktigt. Önskar jag vore sån.
Varför är det en viktigt del då? Antar att det är viktigt om man vill ha barn (eftersom det är den huvudsakliga uppgiften med sexet), men om man inte vill ha barn då är det helt oviktigt.

Lever också i celibat, tycker inte det är vidrigt, har bara inte förstått hypet/grejen med sex varför det är så viktigt även om man inte är ute efter att ha barn?
 
Men @RedHyuuga för många av oss har ju att skaffa barn ingenting med sex att göra. Alltså för min del har jag ju en sexdrift, något i mig som gör att jag känner ett stort fett jävla behov av det. As simple as that. Många har ju sexdrift helt oberoende av eventuellt barnaalstrande.
 
Lever också i celibat, tycker inte det är vidrigt, har bara inte förstått hypet/grejen med sex varför det är så viktigt även om man inte är ute efter att ha barn?

För mig är det så att livet inte är fullständigt utan sex. Bra sex. Att ha barn har inte det minsta med det hela att göra. Jag har aldrig haft någon barnlängtan. Nu är den möjligheten över dessutom.

För dig är det inte viktigt.
Lika lite som jag kan sätta mig in i hur du har det kan du förstå mig. vi är olika helt enkelt.
 
Varför är det en viktigt del då? Antar att det är viktigt om man vill ha barn (eftersom det är den huvudsakliga uppgiften med sexet), men om man inte vill ha barn då är det helt oviktigt.

Nej, det är inte "den huvudsakliga uppgiften med sexet". Själv har jag ett barn, nu 24 år gammalt. Jag har aldrig velat ha fler barn, men det är inte så att jag har avstått från sex under de 24 åren.

Förstår man inte grejen med det, är det väl inte mycket mer att orda om. En del gillar tex lakrits, andra inte. Men förstår man grejen, så är det nog mycket ovanligt att man ser barn som själva poängen med sex. Snarare tvärtom. Väldigt många lägger mer möda på att förhindra graviditet än på att bli gravid. Tex hela p-medelsmarknaden bygger på att poängen med sex är nåt annat än barn.
 
Jag blir mest förvånad över vilket umgänge somliga har. Jag har själv svårt att tänka mig att NÅGON i mitt umgänge skulle reagera över ett måttligt/obefinligt sexliv. So what? liksom.

Alla har olika behov, för vissa är det viktigt. För andra helt oviktigt. Det jag tror är viktigt är att hitta en partner med ungefär samma syn, annars kommer det nog att bli jobbigt på sikt, om man vill leva i ett monogamt förhållande.
 
Ja alltså frågan varför sex är så viktigt, är ju som att fråga varför golf är så viktigt. Eller att gå ut och dansa med sig partner. För en del är det viktigt och för andra inte.
Låter som väldigt tråkiga kommentarer du hört om att andra borde föra slut på grund av om de väljer att ha sex och hur ofta...
Men normerna i samhället är ju starka så självklart prackas man på andras syn på vad som är ett lyckat förhållande.
 
@RedHyuuga För mig hör sexlust och barnlust inte alls ihop. Själv vill jag absolut ha barn i framtiden, men jag har i princip obefintlig sexlust och så har det alltid varit för mig. Jag tror det mer har att göra med samhällets normer, det är ju bara att kolla på film eller reklam - tjejen ska vara sexig och förförisk, mannen ska vara kåt på kvinnan och när de träffas ska de ha sex.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
16 554
Senast: Whoever
·
Relationer Bakgrund: Tillsammans 12 år Gifta 9 år Två barn (4 år + 16 mån) Hus Vi har sedan några år tillbaka (4-5 år) haft mycket konflikter och...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 161
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 495
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 523
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp