Husdrömmen som blev en mardröm

saint__anger

Trådstartare
Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft.

Jag och sambon började kika runt på hus för vi började bli trångbodda i "radhuset" vi bodde i med våra två små barn (är nyligen fyllda 2 och 3 år). I höstas hittade vi ett hus från 1896 som vi såg stor potential i och valde att lägga bud på det och vann budgivningen.

Det var en del renovering på ytskiktet i huset, bland annat så behövde golvet i hallen bytas, tapetsera om vardagsrum, måla hall, lister och foder. Sen byta tak på utbyggnaden. Överkomlig renovering i våra ögon då vi ändå tycker om att pyssla.

Vi tog ut besiktningsman som kikade igenom hela huset och fick inte så mycket anmärkningar mer än att vi upptäckte att det droppade vatten som rann på väggen ner i hallen uppifrån badrummet. Säljaren meddelade då att han nyligen kopplade in vattnet till badrummet på övervåningen. Besiktningsmannen kollade över kopplingarna och bad säljaren åtgärda detta omgående och sätta fläkt på nedervåningen mot den väggen där det droppat. Besiktningsmannen mätte med dosa på golvet och sa att det var lokalt fuktig och ingen fara. Bara att torka upp och åtgärda kopplingarna.

Huset står på torpargrund som man inte kommer under, vi frågade om det behövdes nån utökad besiktning, men det tyckte inte han.

Frid och fröjd, vi hämtar nycklarna och öppnar dörrarna till huset med spänd förväntning. Och glada blir vi inte! Säljarna har lämnat möbler kvar fast vi inte kommit överens om det, det var inte städat i huvudtaget (det var skitigare än på visningen!). Mat kvar i diskmaskinen, tvättmaskinen lukta bajs så gick inte att ha luckan öppen, ugnen full med matrester, inte dammat eller damsuget någonstans och det låg tussar med hundhår.
Detta var en fredag så fick inte tag på mäklaren heller och man får ju inte städa upp heller för då "förstör" man bevismaterialet. Vi valde därför att ta tag i att kratta tomten och röja upp där första helgen i huset.
HELA tomten var full i hundskit, varje cm låg det högar under löven. Inte det roligaste med två småbarn som blev alldeles kladdiga.
Efter någon vecka var i alla fall tomten någotsånär fri från hundskit.

Städningen löste vi med säljarna på det viset att dem skulle sätta över en liten summa till oss. Jag bokade städfirma, som jag strax fick avboka igen för då dök nästa problem upp....

Vi började att riva ur den gamla plastmattan i hallen och upptäckte dels att det var massor med hundpiss så golvet under hade möglat (vi som hade tänkt behålla det gamla trägolvet som låg under plastmatta och masonit). Sen var det större fuktmärken mot väggen där det läckte och in mot skrubben där varmvattenberedaren satt. På väggen inne vid varmvattenberedaren var det en igen skruvad lucka på väggen. Sambon skruvade upp denna och bakom där satt ett råttbo av vattenkopplingar och från en koppling droppade det rätt friskt. Stocken under var så blöt att det gick att pressa ner stämjärnet genom halva stocken. Det gick även att vrida ur vattnet ur träet vi tog loss.

Försökte anmäla denna skada till försäkringsbolaget, men eftersom det gått mindre än 30 dagar var säljarna tvungna att ta detta på sin egen försäkring. Det var inte det lättaste att få tag på dem. Men tillslut anmälde dem skadan.

Sen kom nästa steg i processen att vi var tvungna att skriva en fullmakt med säljarna att vi skulle få insyn i försäkringsärendet så vi kunde veta vad som skulle ske med vårt hus. Innan fullmakten fick vi inte veta nånting vad som skulle göras eller vad som gällde.

Oberoende firma och försäkringsbolaget bedömde att dem tog på sig vattenskadan och efter mycket om och med fick vi dem att förstå att vi inte ville göra det själva utan att dem skulle ta in firma på detta (vet inte vart dem fick ifrån att vi skulle göra själva eller om dem bara brukar göra så).

Fortsättning följer....betydligt mer som har hänt, men hinner inte skriva mer just nu
 
Allt är ju beroende på vilket pris ni har betalat.
Det finns ju saneringsfirmor som städar ur sådant där.
Och allt går att laga, det är bara en prisfråga.
 
Vi hade radhuset/lägenheten kvar en månad efter överlåtelsen av huset och den tiden började att rinna ut. I huset var allt vatten avslaget + att det var mögel, inget toppenboende för mig som har astma eller för småbarnen. Vi tog kontakt med han som ägde torpet bredvid huset vi köpt eftersom tjejen som hade hyrt det precis flyttade ut. Fick svaret att det skulle läggas ut till försäljning, men att han skulle fundera på att ev. hyra ut det en period till oss.
Tillslut fick vi iallafall ett glädjande besked att han kunde tänka sig hyra ut om vi skrev på en avtalad period på 3 månader. Meddelande försäkringsbolaget detta och ansökte om att få detta godkänt innan vi skrev på hyresavtalet.
3 dagar innan vi skulle stå utan fungerande boende fick vi tillslut ett Ja som besked. Den stressen inför att kanske stå utan boende med två barn var hemsk!!!

Packade in oss i torpet vi hade hyrt och försäkringsbolagets byggfirma började på att ta tag i skadan på huset. Allt gick otroligt långsamt fram och någon vecka innan jul slutade dem komma helt.
Vi försökte att ringa byggchefen och försäkringsbolaget utan att få svar. Dagen efter så får vi tillslut tag på en person och får då beskedet att dem hittat något som liknade äkta hussvamp och hade därför avstannat arbetet. Varför meddelar dem inte detta till oss???? Att man ska vara tvungen att jaga för att få svar på något i huvudtaget.
Svampen skulle in på labb och artbestämmas och åldersbestämmas. Hussvamp ingår inte i försäkringen här men försäkringsbolaget nämde att var den yngre än 10 år och orsakad av vattenskadan står de för saneringen. Det blev några jobbiga dagar i väbtan på svar. Dagarna innan jul fick vi beskedet att det var äkta hussvamp och 15-20 år gammal. Det var vår julklapp det...

Vi började bli stressade över den korta tiden vi har kvar på hyrestiden på torpet så fortsatte vår renovering (byggbolaget var lediga så skulle inte komma ut nåt förrän efter all jul och nyårsledighet.)
Vi började fixa lite i vardagsrummet som skulle tapetseras om och listerna (höga herrgårdslister) skulle tas ner och renoveras.
Bakom en av listerna såg det väldigt konstigt ut så rev även ner gipset i det rummet. Även i vardagsrummet fann vi en hel del hussvamp. Dock ej aktiv för tillfället, men hade tagit sig en meter upp på väggen.

I och med detta fynd började vi riva upp mer för att hitta vart det kunde finnas mer svamp. Vi fortsatte även vid vattenskadade området efter nyår för byggfirman dök aldrig upp och vi fick inga vettiga svar när vi mailade försäkringsbolaget. Vi hittade mer hussvamp upp på väggen i skadade området bakom panelen så valde därför att själva bekosta ett nytt prov på labbet för svampen såg bra mycket färskare ut än de som försäkringsbolaget lämnade in.
Under tiden vi väntade svar tog vi in Anticimex för att kika på svampen och ge offert för sanering.
Kravet för sanering är att allt skadat material tas bort och att torpargrunden gräva ur minst 40 för att sen brännas av och saneras.
Diskuterade även hur man skulle bygga upp allt igen och rekommendationen var att gjuta platta hela undervåningen (120kvm).
Vi körde på varje kväll efter att barnen somnat med rivning och grävning. Helt slut båda två och sambon har vart på gränsen att gå in i väggen.

Strax efter nyår fick vi besked från labbet att svampen vi hittat var äkta hussvamp och endast 3-5 år gammal.
Mailade över denna info och bilder på vart vi hittade (fotat allt vi gjort och under tiden vi river). I samma veva meddelade vi även att vi ville avsäga byggbolaget och fortsätta själva för det hände knappt nånting från deras sida. Dem var ut en gång efter nyår och sågade upp ett hål i köksgolvet på 25x30 cm, i övrigt gjorde dem inget. Har vart omöjligt för oss att se hur många timmar dem vart i huset då båda jobbar heltid, men vi har kikat varje dag vad som gjorts och de är inte mycket....

Behöver jag ens nämna att vi inte är speciellt omtyckta av fb eller byggfirma?
Vi har försökt maila vår kontakt på fb för att få svar på vad som händer och sker, men fick inget svar.
Därför ringde vi in till fb och pratade med en högre person där. Allt i vårt ärende har gått så krångligt till. Den personen sambon fick prata med var ännu värre och man hörde att vår kontaktperson var i bakgrunden. Fick till svar att de nu är slutmailat.

Vi var tvugna att Maila en gång till då vår person ALDRIG svarar i telefon, en fråga där vi vill ha besked på om svampsaneringen vid vattenskadan ersätts av dem och vi fråga även om offerten byggbolaget skulle lämna till fb så vi ser vilka kostnader som täcks och vad som är kvar att göra. Har inte fått svar på detta och de har gått en vecka.
Jag är dåligt insatt på hur försäkringsbolag jobbar, men detta känns inte ok i mina ögon.

I princip hela undervåningen är urriven nu och vi har påbörjat grävningen i grunden. Ett väldigt tungt jobb, så muskler får man iaf ;)
Köket är urrivet och nermonterat. Klinkergolv där så inte det lättaste att få upp. Men har knackat upp allt nu och fått bort gipsskivorna.
 
Herregud, vilken historia!

Skulle inte hussvampen kunna gå som ett dolt fel? Eller gör den inte det för att ni inte gjorde någon utökad besiktning?
 
Allt är ju beroende på vilket pris ni har betalat.
Det finns ju saneringsfirmor som städar ur sådant där.
Och allt går att laga, det är bara en prisfråga.
Strax under 1,5 mille, vilket är medelpriset i det här området. Men med tanke på alla fel är det långt ifrån värt dem pengarna.
Hade vi vetat om endast vattenskadan hade vi backat köpet redan då
 
Herregud, vilken historia!

Skulle inte hussvampen kunna gå som ett dolt fel? Eller gör den inte det för att ni inte gjorde någon utökad besiktning?

Dolt fel är otroligt svårt att få igenom på så pass gammalt hus. Undersökningplikten ökar med tanken på åldern på huset.
Vi försökte få utökad besiktning när besikningsmannen var där, men han tyckte inte att det behövdes. Men i papperna står de en annan sak, att torpargrunden är en riskkonstruktion och att han friskriver sig vid ev problem och att de krävs utökad undersökning....

Så less på folk så det är inte sant. Man skulle spelat in allt alla har sagt hela tiden
 
Dolt fel är otroligt svårt att få igenom på så pass gammalt hus. Undersökningplikten ökar med tanken på åldern på huset.
Vi försökte få utökad besiktning när besikningsmannen var där, men han tyckte inte att det behövdes. Men i papperna står de en annan sak, att torpargrunden är en riskkonstruktion och att han friskriver sig vid ev problem och att de krävs utökad undersökning....

Så less på folk så det är inte sant. Man skulle spelat in allt alla har sagt hela tiden

Okej, jag förstår.

Fy tusan så segt :( Särskilt till det inköpspriset!
Hoppas ni får ordning på allt och att försäkringsbolaget täcker det mesta.
 
Okej, jag förstår.

Fy tusan så segt :( Särskilt till det inköpspriset!
Hoppas ni får ordning på allt och att försäkringsbolaget täcker det mesta.

Försäkringsbolaget täcker endast den aktuella vattenskadan vilket är ett område på 1x3m i huset. När det revs upp hittades även en gammal vattenskada och efter lite luskande i byn fick vi reda på att det vart en frysskada på ett rör för 25 år sen.
Försäkringsbolaget skiljer på dem två olika skadorna (även fast de är i princip i samma område) så dem lämnar kvar många av dem murkna stockarna.
 
Jag känner verkligen med er, vilken hemsk situation men ni kan inte bo i ett hus med hussvamp!:crazy:
Jag har bott i ett hus med äkta hussvamp och blev otroligt sjuk och lider fortfarande sviter av det, 10 år senare. Toxinerna går aldrig ur kroppen.
Mitt enda råd med tanke på vad jag vet om äkta hussvamp är att bli av med huset oavsett vilken förlust det innebär. Hälsan är viktigare.
Stackars, stackars er, skickar en kram!
 
Fb och byggbolag är vedervärdiga. Vi har haft tre vattenskador på 1 år (frys som läkt, kommunens rör som var trasiga och sist en råtta som gnagde på el och vatten), vi är inte ens klara med första skadan än. ..
 
Fb och byggbolag är vedervärdiga. Vi har haft tre vattenskador på 1 år (frys som läkt, kommunens rör som var trasiga och sist en råtta som gnagde på el och vatten), vi är inte ens klara med första skadan än. ..
Skicka gärna pm med bolag och vart i sverige du bor. Jag vill inte nämna här vilket bolag vi har. En sak är säker iaf och det är att vi ska byta
 
Jag känner verkligen med er, vilken hemsk situation men ni kan inte bo i ett hus med hussvamp!:crazy:
Jag har bott i ett hus med äkta hussvamp och blev otroligt sjuk och lider fortfarande sviter av det, 10 år senare. Toxinerna går aldrig ur kroppen.
Mitt enda råd med tanke på vad jag vet om äkta hussvamp är att bli av med huset oavsett vilken förlust det innebär. Hälsan är viktigare.
Stackars, stackars er, skickar en kram!

Har astma för mina allergier och kände direkt att det inte stod rätt till när vi börjadr riva.
Sambon hade även äldsta dottern i huset ca 15 min utan min vetskap innan vi visste om hussvampen. På kvällen märkte jag direkt att det inte stod rätt till med hennes andning så fick ge ventolin (medicin utskriven till henne, hon får svårt att andas vid förkylning). Efter det har ingen av barnen fått vara därinne.
Vi har köpt ordentliga masker med i princip bästa partikelfilret som fanns som används när vi är i huset.

Vi kommer att göra en ordentlig sanering så alla spår av svampen försvinner.
Hur illa var det i erat hus? Har du bilder?
Fick ni någon hjälp av försäkringsbolag?
 
Det låter helt sjukt galet att ni fått så trassligt.
Jag sålde mitt hus byggt 1852 med torpargrund i aug 2015,nya ägaren hittade hussvamp i tvättstugan,rinde länsförsäkringar,vi träffades gemensamt i huset,fb ringde Anticimex även vi träffades gemesamt och sen täckte fb allt,utom ytskiktet,som kostade mig 1200 +2500 i självrisk.
Det var inget snack om åldersbestämning och dom påpekade också att 94% av alla torpargrunds hus har hussvamp (den finns ju även ute i skogen) ,vag gäller väggar mm som är anfräta så ska allt +60cm runt tas bort.

Hoppas det löser sig för er! Vårat länsf. finns i Skaraborg om det hjälper dig.
 
Har astma för mina allergier och kände direkt att det inte stod rätt till när vi börjadr riva.
Sambon hade även äldsta dottern i huset ca 15 min utan min vetskap innan vi visste om hussvampen. På kvällen märkte jag direkt att det inte stod rätt till med hennes andning så fick ge ventolin (medicin utskriven till henne, hon får svårt att andas vid förkylning). Efter det har ingen av barnen fått vara därinne.
Vi har köpt ordentliga masker med i princip bästa partikelfilret som fanns som används när vi är i huset.

Vi kommer att göra en ordentlig sanering så alla spår av svampen försvinner.
Hur illa var det i erat hus? Har du bilder?
Fick ni någon hjälp av försäkringsbolag?
Vi hyrde huset men flyttade ut så snart vi insåg allvaret. Alla var sjuka, människor och djur. Yrseln från toxinerna har jag kvar av och till än idag.
Inga bilder men svampen hade blommat så det låg kaneldamm överallt och ett golvet rasade ner i torpargrunden, det var så vi upptäckte det. Vi hyrde bara ovanvåningen och nedervåningen stod tom med endast nån plusgrad om vintern och det var den hade härjat fritt.
Svampen hade synliga tentakler på minst 6 meter åt varje håll och satt bakom möblerna och överallt.
Huset blev utdömt och skulle ha bränts ner enl anticimex men ägaren har behållit det av sentimental skäl tror jag, det är trots allt byggt 1680. Hursomhelst står det obebott nu tack och lov.

Vi slängde alla möbler med någon form av textilier på och alla gardiner, mattor osv. Vi var livrädda att få med en endaste liten spor när vi flyttade till vårt egna torp.
 
Vi slängde alla möbler med någon form av textilier på och alla gardiner, mattor osv. Vi var livrädda att få med en endaste liten spor när vi flyttade till vårt egna torp.

Det där kollade jag upp,ifall det kunde "smitta" till mitt nya hus via möbler eller att jag hade grottat runt i skiten när jag var o kollade gamla huset och det "smittar" inte.
Om det gjorde det så kan vi inte ens gå ut i skogen o plocka bär eller svamp. :idea:
 
Vår svamp är inte aktiv så har inte hittat något kaneldamm.
Låter som ert hus var betydligt värre drabbat Askaplaska.
Svampen i vardagsrummet är troligtvis sviter efter vattenläckan för 25 år sen. Det syns att någon rivit där förut (vissa brädor i blindbotten var nyare) men inte ha orkat tagit tag i skiten och bara byggt igen det istället . Likaså den äldre svampen vid vattenskadan, men att den fått ny fart iom den aktuella vattenskadan.
Längsta tentaklerna vi hittat var bara en meter och dem var på backen under huset.
Vi har inte flyttat in i huset så har inte möblerna där.
Risken att det sprider sig till annat hus i vårt fall enligt Anticimex och bygg gubbarna är obefintlig. Dock använder vi ändå speciella kläder där och inte samma hemma i torpet.
Anticimex dömde inte ut vårt hus, utan det räckte att sanera med ett medel och sen bränna av jorden under grunden.
 
Det låter helt sjukt galet att ni fått så trassligt.
Jag sålde mitt hus byggt 1852 med torpargrund i aug 2015,nya ägaren hittade hussvamp i tvättstugan,rinde länsförsäkringar,vi träffades gemensamt i huset,fb ringde Anticimex även vi träffades gemesamt och sen täckte fb allt,utom ytskiktet,som kostade mig 1200 +2500 i självrisk.
Det var inget snack om åldersbestämning och dom påpekade också att 94% av alla torpargrunds hus har hussvamp (den finns ju även ute i skogen) ,vag gäller väggar mm som är anfräta så ska allt +60cm runt tas bort.

Hoppas det löser sig för er! Vårat länsf. finns i Skaraborg om det hjälper dig.

Så mycket mer otur kan man nog inte ha :/
Då gissar jag att hussvampen ingår i den försäkringen du/säljaren hade. Blir nog en helt annan sak då.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 053
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 073
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp