Husdrömmen som blev en mardröm

Ber om ursäkt för dålig uppdatering. Inne på sista semestervecka och är inte i närheten av att vara klara med det som var tanken skulle hinnas med under semestern.
Försöker göra så mycket klart på nedrvåning som möjligt. Ska värdera det som är klart sen så vi kan se ifall vi får låna mer pengar eller inte.
Altan har vi byggt en, de gamla altanerna fick vi riva när vi dränerade om 2016. Men kände att det räckte att bygga upp den ena, den andra får vänta.
Tog lång tid att bygga då sambon gjorde staketet/räcket själv och vi valde inte det enklaste :p Men stilmässigt gick det bra ihop m huset.

Om vi få låna mer pengar tar vi tag i övervåningen och så kanske vi äntligen kan få ett badrum!
Ni är fantastiska!
 
Ni har verkligen fått fantastiskt fint! Hoppas det löser sig så ni kan fortsätta göra i ordning och så småningom få lite lugn och ro i ert hus! :up:
 
Hur har det gått med ekonomin, fick ni någon ordning på dom felaktiga fakturorna?
Ser ju att ni bygger och inreder för fullt och det ser ju inte ut som ni behövt handla på loppis - även om det också kan vara snyggt naturligtvis.
Jag är imponerad av staketet. Tror du har en riktigt fin trädgård nästa år med den inramningen.
 
Hur har det gått med ekonomin, fick ni någon ordning på dom felaktiga fakturorna?
Ser ju att ni bygger och inreder för fullt och det ser ju inte ut som ni behövt handla på loppis - även om det också kan vara snyggt naturligtvis.
Jag är imponerad av staketet. Tror du har en riktigt fin trädgård nästa år med den inramningen.

Nej ingen ordning på dem så förlorade närmare en halv miljon på de. Valde att förlika då både jag o sambon höll på att gå in i väggen av allt.
Det enda vi lägger lönen på är i princip material (efter mat och kläder till barnen då). Vi har vart väldigt dåliga på att lägga pengar på oss själva. Pratar vi kläder till oss kanske vi har köpt 5 plagg var senaste 2 åren och nöjen har det vart sparsamt med.
Dock har jag unnat mig att börja rida igen. Får se efter en termin om det drar iväg för mkt pengar eller ifall ja kan fortsätta.
Lönemässigt är de bättre nu när Alicia har värden som är så pass höga att hon får gå på dagis. Jag har även jobbat över väldigt mycket senaste månadena för att få in mer pengar.
Inredningsmässigt så älskar jag loppis, blocket och säljgrupper. Eller att sambon bygger saker själv istället för att köpa nytt. Skrivbord, bokhylla i barnens rum och byrå är blocketfynd. Soffan köpte min farmor och farfar. Köksbordet och mattorna är de dyra inventeringarna vi gjort inredningsmässigt.
Porslin är loppisfynd, arvegods och budget.

Bokhylla till vardagsrummet ska vi bygga, vardagsrumsbordet ska byggas klart (bara tillfälligt nu, ska göras om + måla och betsa), badrummet uppe ska vi bygga egen kommod med dubbelhandfat. Vi ska testa gjuta bänkskiva dit, testgjutningen får bli en skiva till ett utebord/odlingsbord. Misslyckas vi totalt blir de att leta begagnad stenskiva som kan passa som bardumskommod istället.

Vi ska bygga växthus sen också. Ska få massa fönster från sambons jobbarkompis som ska byta fönster på huset, tegelsten tar vi från vår jordkällare som håller på att rasa ihop så ska plocka ner den. Taket till växthuset har vi inte kommit på nån lösning på än.

Kanske ser ut som att vi slänger pengar omkring oss men mycket är billigt kraffs, blocketfynd eller sånt vi gör iordning. Verktyg är dock nåt vi lagt en hel del pengar på, men är något som använs mycket.

Känns så skönt med staket! Ska upp spaljé på hela och på ett ställe ska det byggas en pergolagång ut från staketet. Sen ska det odlas en massa (har rabatt på växter, frön, träd via jobbet).

Övervåningen samt isolera vinden ska på påbörjas i höst. För att kunna påbörja badrum behöver vi låna mer pengar. Kommer bli kakel och klinker därinne (om de inte skulle hinna komma våtrumsmatta som passar stilmässigt till huset). Helst hade jag velat ha bröstpanel och tapet på delarna av badrummet som inte är zon 1, men sambon är livrädd för nya vattenskador.
 
Om tjejerna behöver nya kläder så är det snart dags för flera barnklädesloppisar i Uppsala :) själv är jag engagerad i den i St Pers kyrkan som är 23/9 kl 10-13 :up: jag baserar dotterns garderob på de fynden ;)

En granne tipsa mig om att sälja där, men att de var svårt för nya att komma in och sälja. Nu har jag nästan blivit av med alla kläder ändå och barnens vagnar. Fått in några tusen på att sälja av lite.
Ska försöka komma iväg dit och hoppas att jag kan hitta vinterkläder till barnen. De har växt som ogräs i sommar så inga ytterkläder passar längre. Vanliga kläder är barnens mormor bra på att shoppa, speciellt från Lidl.
Känns som de gäller att komma tidigt till st pers kyrkan. Lät som mycket av fynden försvinner fort
 
En granne tipsa mig om att sälja där, men att de var svårt för nya att komma in och sälja. Nu har jag nästan blivit av med alla kläder ändå och barnens vagnar. Fått in några tusen på att sälja av lite.
Ska försöka komma iväg dit och hoppas att jag kan hitta vinterkläder till barnen. De har växt som ogräs i sommar så inga ytterkläder passar längre. Vanliga kläder är barnens mormor bra på att shoppa, speciellt från Lidl.
Känns som de gäller att komma tidigt till st pers kyrkan. Lät som mycket av fynden försvinner fort
Jag är numera säljaransvarig så vill du sälja i vår är det bara att hojta ;) om du är volontär något av tre pass får du handla på fredagen :up: till höstens är ju allt fullt men i vår som sagt :up:
Lidl är vår andra leverantör :D och xxl för ytterkläder :D
 
Nej ingen ordning på dem så förlorade närmare en halv miljon på de. Valde att förlika då både jag o sambon höll på att gå in i väggen av allt.
Det enda vi lägger lönen på är i princip material (efter mat och kläder till barnen då). Vi har vart väldigt dåliga på att lägga pengar på oss själva. Pratar vi kläder till oss kanske vi har köpt 5 plagg var senaste 2 åren och nöjen har det vart sparsamt med.
Dock har jag unnat mig att börja rida igen. Får se efter en termin om det drar iväg för mkt pengar eller ifall ja kan fortsätta.
Lönemässigt är de bättre nu när Alicia har värden som är så pass höga att hon får gå på dagis. Jag har även jobbat över väldigt mycket senaste månadena för att få in mer pengar.
Inredningsmässigt så älskar jag loppis, blocket och säljgrupper. Eller att sambon bygger saker själv istället för att köpa nytt. Skrivbord, bokhylla i barnens rum och byrå är blocketfynd. Soffan köpte min farmor och farfar. Köksbordet och mattorna är de dyra inventeringarna vi gjort inredningsmässigt.
Porslin är loppisfynd, arvegods och budget.

Bokhylla till vardagsrummet ska vi bygga, vardagsrumsbordet ska byggas klart (bara tillfälligt nu, ska göras om + måla och betsa), badrummet uppe ska vi bygga egen kommod med dubbelhandfat. Vi ska testa gjuta bänkskiva dit, testgjutningen får bli en skiva till ett utebord/odlingsbord. Misslyckas vi totalt blir de att leta begagnad stenskiva som kan passa som bardumskommod istället.

Vi ska bygga växthus sen också. Ska få massa fönster från sambons jobbarkompis som ska byta fönster på huset, tegelsten tar vi från vår jordkällare som håller på att rasa ihop så ska plocka ner den. Taket till växthuset har vi inte kommit på nån lösning på än.

Kanske ser ut som att vi slänger pengar omkring oss men mycket är billigt kraffs, blocketfynd eller sånt vi gör iordning. Verktyg är dock nåt vi lagt en hel del pengar på, men är något som använs mycket.

Känns så skönt med staket! Ska upp spaljé på hela och på ett ställe ska det byggas en pergolagång ut från staketet. Sen ska det odlas en massa (har rabatt på växter, frön, träd via jobbet).

Övervåningen samt isolera vinden ska på påbörjas i höst. För att kunna påbörja badrum behöver vi låna mer pengar. Kommer bli kakel och klinker därinne (om de inte skulle hinna komma våtrumsmatta som passar stilmässigt till huset). Helst hade jag velat ha bröstpanel och tapet på delarna av badrummet som inte är zon 1, men sambon är livrädd för nya vattenskador.
Ni sliter som djur det är tydligt. Och det blir ju toppenfint. Skönt att tösen är bättre och att ni ser en ände på eländet.
 
Ni sliter som djur det är tydligt. Och det blir ju toppenfint. Skönt att tösen är bättre och att ni ser en ände på eländet.

Vi försöker att hitta ljusglimtarna i allt det jobbiga. Trädgården är något som både jag och sambon ser som avkoppling och det blir stor skillnad av det lilla man gör. Kanske dumt att man hållt på så mycket ute när vi har ett halvfärdigt hus, men samtidigt behöver vi få energi till att orka jobba inne i höst/vinter.

Ska ta nya prover på Alicia igen om två veckor. Värdet började sjunka igen efter sommarlovet. Håller tummarna nu att det inte dippar för lågt så hon blir sjukskriven igen. Vet ärligt talat inte hur jag ska lyckas hålla henne lugn om hon får så extem lågt igen. Hon har blivit världens klätter apa och mer vild av sig än hon någonsin vart tidigare. Det är som att hon ville leka ifatt det halvåret hon missade
 
Alicias värde hade sjunkit ännu mer på senaste provet, men inte så lågt att hon blir sjukskriven än. Håller tummarna att det inte går lägre nu!
 
Jag har följt den här tråden i tysthet för jag har inte haft så mycket vettigt att tillägga i allt elände och motgångar.
MEN nu känner jag att jag vill säga nåt för jag beundrar verkligen hur du tar dig igenom den här resan!
Om du någon gång lyckas tappa din viljestyrka på flaska och vill sälja den så står jag först i kö! Imponerad, det var allt jag ville säga :)
 
Jag har följt den här tråden i tysthet för jag har inte haft så mycket vettigt att tillägga i allt elände och motgångar.
MEN nu känner jag att jag vill säga nåt för jag beundrar verkligen hur du tar dig igenom den här resan!
Om du någon gång lyckas tappa din viljestyrka på flaska och vill sälja den så står jag först i kö! Imponerad, det var allt jag ville säga :)

Tack va gullig du är :heart Ärligt talat vet jag inte hur vi har orkat med hittills. Många som ställer den frågan och jag har inget bra svar. Har mest känts som att livet har vart på paus senaste åren. Förlorat kontakten med många vänner och har även missat mycket tid med barnen då vi fått lov att renovera för att ha någonstans att bo.
Vi har vart nära väggen båda två och jag fick en panikångest attack efter muntliga förhandlingen men vi har lyckats ta oss igenom det.
Något som har gett mig energin tillbaka nu är ridningen! Får se hur länge ekonomin tillåter att jag rider lektion bara.

Envisa är vi, nå extremt båda två. Gissa bara hur envisa våra barn blivit ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 058
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 272
Senast: Calmiche
·
Hemmet För flytt. Ett stort steg från hyresrätt till egen villa. Den 16 januari får vi nycklarna till vårt eget lilla fina hus, ett väl...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: Solvira
·
Hemmet Behöver nog gnälla av mig lite, för att göra en jättelång historia kort så blev vi mer eller mindre tvingade att flytta från vårt...
Svar
15
· Visningar
2 456
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp