Husköps-tråden del 2 :)

Vad tråkigt @Philosophia!

Svårt att ge råd, det verkar vara en svajig marknad just nu. Mycket hänger på mäklaren, hur bra hen varit på att dra dit folk och hur bra hen är på att övertyga spekulanterna om bostadens värde. I vårt område slår vissa försäljningsrekord samtidigt som vissa andra inte får ett enda bud.
 
Vad tråkigt @Philosophia!

Svårt att ge råd, det verkar vara en svajig marknad just nu. Mycket hänger på mäklaren, hur bra hen varit på att dra dit folk och hur bra hen är på att övertyga spekulanterna om bostadens värde. I vårt område slår vissa försäljningsrekord samtidigt som vissa andra inte får ett enda bud.

Det finns jättemånga kassa mäklare i Sverige, alltså häpnadsväckande dåliga. Jag mailar på väldigt många hus av olika anledningar och har också varit i en hel del budgivningar och ibland är jag förvånad över att de får sålt något överhuvudtaget. Om jag skulle sälja skulle jag ha en mystery buyer på plats för att kolla mäklaren.
 
Min kusin var med om en katastrofal mäklare (i vad jag tror är samma stadsdel som du säljer @Philosophia ) en attraktiv 2-a som borde varit lättsåld fick knappt några spekulanter alls på visningarna, en av orsakerna var att ytterdörren till fastigheten var låst och en annan var att mäklaren inte hade någon skylt utanför så folk visste inte vart de skulle ta vägen. Kusinen blev så förbannad att hon bytte mäklare på stående fot och fick lägenheten såld innan visning till ett BRA pris med nya intresserade mäklaren
 
@Philosophia Så tråkigt :( Hur blev det, skrev ni kontrakt idag?

Ja det gjorde vi. Eller min sambo gjorde det med fullmakt från mig. Det känns bättre idag nu när den största besvikelsen har lagt sig. Det är inget jättedåligt pris egentligen, vi sitter inte i sjön och vi har fått den såld. Så vi får väl vara nöjda med det. Köparna var ett trevligt väldigt ungt par som precis skulle gifta sig och de var mycket glada i lägenheten. Av någon anledning så gjorde just detta faktum att det kändes mycket bättre! :)

Svarar även övriga: Det är absolut inget fel på mäklaren. Hon säljer mycket i området och brukar få bra priser. För att vara i området så var visningen väldigt välbesökt, men av någon anledning så kom den inte riktigt igång.

Hade vi haft mer tid så hade vi nog haft mer is i magen eller sagt till den högsta budgivaren att vi hade tänkt 2,9 men var beredda att släppa den för 2,85 eller liknande. Men när vi bara hade två intressenter så kändes inte det som ett alternativ. Dessutom var mäklaren osäker på den andra budgivarens intresse då han varje gång hon ringde upp honom påtalade lägenhetens fel och brister (den är i nyskick :confused:). Så vi hade liksom inget att spela med.

Vi trodde nog att bristen på objekt som ligger ute skulle göra att vi hade goda chanser till en bra budgivning, men det kanske snarare är så att folk blir avvaktande när det inte finns några andra att välja på och hellre väntar tills den stora säljboomen kommer igång efter påsk. Folk vill kanske känna att de väljer bostad - inte att de köper den enda som finns ute (hur trevligt det än - för det kan ju alltid dyka upp något ännu bättre). Eller vad vet jag.
 
Skönt att det känns lite bättre nu @Philosophia

Budgivning låter superstressande. Ser inte riktigt fram emot att hitta nåt åt brorsan eftersom det innebär både stressen att försöka vinna den och sen även att bli av med gamla lyan till bra pris. :nailbiting:

Mamma hade en himla tur när hon köpte och sålde nyss. Köpte nya huset billigt och sålde gamla huset för mer än planerat. Allt utan budgivning. Hoppas på nåt liknande för lillebror.
 
Ang mäklare så litar jag inte ett dugg på dem. Inte som köpare iaf. Och när man läser vissa annonser så blir man ju mörkrädd. De kan väl åtminstone läsa igenom texten innan de lägger ut objektet till försäljning. Ibland är det som att en 15-åring skrivit annonsen.
Över lag tycker jag att annonser kan vara ganska fattiga på information.
Nu har jag inte köpt någon fastighet, isf kanske jag hade känt större behov av mäklare och fått större förtroende för dem. Men än så länge har jag bara varit på massa visningar, och nej, jag är inte imponerad. En mäklare vägrade ha visning på kväll eller helger (just då hade jag inte möjlighet att komma ifrån tidigare från jobbet). Andra känns mest bara stressade och bryr sig inte om objektet, att de inte har något intresse av det helt enkelt. Och som mäklare så ska man väl ha ett allmänt intresse av hus/boenden?
Sen finns det säkert jättebra mäklare både för säljare och köpare, men de verkar ju vara sällsynta.
 
Vår mäklare nu när vi sålde var/är klockren, ställer alltid upp och hjälper där det behövs. Han den fule fan vi köpte gården via han hade jag velat ge ett nackskott. Han stressade oss att skriva kontrakt på vårt då det fanns jättemånga intressenter på gården och två stycken skulle till banken för lånelöfte under dagen, så vi skrev vårt ( visserligen på utgångspris) och först efteråt kläcker han ur sig att dem två intressenterna behövde få sålt sina först :rage: då hade vi kunnat lugna oss ett par dagar och invänta sista visningen och budgivningen som definitivt hade kommit för där var jätte många intressenter. Så jäkla förbannade vi var!!
 
Skönt att det känns lite bättre nu @Philosophia

Budgivning låter superstressande. Ser inte riktigt fram emot att hitta nåt åt brorsan eftersom det innebär både stressen att försöka vinna den och sen även att bli av med gamla lyan till bra pris. :nailbiting:

Mamma hade en himla tur när hon köpte och sålde nyss. Köpte nya huset billigt och sålde gamla huset för mer än planerat. Allt utan budgivning. Hoppas på nåt liknande för lillebror.

Ja fy, det är det verkligen. Kanske framförallt när man är säljare eftersom det är så mycket som står på spel - typ hela ens privatekonomi.

När vi sålde förra lägenheten hade vi sådan tur att vi kunde förhandsvisa den och fick sålt före visning. Det var så skönt - även om en budgivning kanske hade genererat mer pengar. Men där och då kändes det inte så viktigt eftersom vi köpte betydligt billigare än vi sålde.

Nu? Nä fy fasen - det här är det i särklass jobbigaste jag har varit med om!
 
Ja fy, det är det verkligen. Kanske framförallt när man är säljare eftersom det är så mycket som står på spel - typ hela ens privatekonomi.

När vi sålde förra lägenheten hade vi sådan tur att vi kunde förhandsvisa den och fick sålt före visning. Det var så skönt - även om en budgivning kanske hade genererat mer pengar. Men där och då kändes det inte så viktigt eftersom vi köpte betydligt billigare än vi sålde.

Nu? Nä fy fasen - det här är det i särklass jobbigaste jag har varit med om!
Det var precis så mamma gjorde. Förhandsvisade och fick ett bud som till och med var högre än det hon räknat med i sina uträkningar. Hon hade kanske kunnat få lite mer av en budgivning, men varför chansa när det redan är bättre än vad man planerat för. Risken är ju att man står där utan bud och förbannar sin girighet.

Skönt att det är över för er ändå, även om resultatet var sämre än ni hoppades på. Hoppas nya stället är till belåtenhet! :D
 
Det var precis så mamma gjorde. Förhandsvisade och fick ett bud som till och med var högre än det hon räknat med i sina uträkningar. Hon hade kanske kunnat få lite mer av en budgivning, men varför chansa när det redan är bättre än vad man planerat för. Risken är ju att man står där utan bud och förbannar sin girighet.

Skönt att det är över för er ändå, även om resultatet var sämre än ni hoppades på. Hoppas nya stället är till belåtenhet! :D

Tack! Det ska bli helt fantastiskt med hus och både jag och sambon försöker påminna oss om det. Även om det bara är radhus så ska det bli så himla skönt att gå rakt ut i den egna (visserligen pyttelilla) trädgården! Att kunna sitta ute och grilla, låta hundarna gå in och ut som de vill och att ha en liten egen täppa att pyssla med. :love:

Och inte att förglömma: sjöutsikt!
 
Ååå hittat så fint, litet hus till bra pris....
Men är så van att ha gångavstånd till butiker mm... Detta är ett område med mkt skog och enbart villor.... Man kan cykla till en kiosk o pizzeria, gångavstånd till en buss, vi har bil.... Såklart kan man bo så, och det är ju inte isolerat då det är mkt hus i området plus skola. Men för just oss är det ovant som bor i sthlmsförort, radhus med lekplats utanför där barnen möts upp... Promenad till affärer...
Tänker mest att det ej finns naturlig samlingsplats för barnen, men gissar att de löser det ändå? Är ingen lekplats nära o vet ju ej om det bor mkt barn i området...

Mest funderingar, är över 50 mil bort så inte ens sett huset. Men drömma får man ju ;)
 
Alltså, med risk för att någon annan här inne också kärar ner sig så lägger jag mot bättre vetande upp en länk till mitt nästa dregelobjekt. :love: Ni såg ju det fina 1800-talstorpet som jag länkade till för ett par veckor sedan men som blev alldeles för dyrt för mig. Nu har det kommit ut ett nytt 1800-talstorp till salu, aningens längre bort från civilisationen men för mig helt ok pendlingsavstånd till jobbet. Med stor sannolikhet kommer jag väl bli överbudad även här, men jag tänkte ändå gå på visning och se.

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektId=1715920

Helt underbart läge och väldigt charmigt inrett, men lite fler anmärkningar i besiktningsprotokollet än det förra huset. Vad säger ni om besiktningen? Inget superakut eller ska man kalkylera med att byta tak och panel (eller bara delar?) inom kort? Och vad säger man om golvfallet i badrummet? Bara observera? Vill ju inte direkt renovera om hela badrummet... Och hur oroad ska man vara för eventuell fukt i torpargrunden om man eldar i eldstäderna? Att marken går ända upp till panelen på baksidan är ju inte jättebra förstås, men det kommer ju vara svårt att besiktiga grunden noggrannare.

Så mellan tummen och pekfingret, vad säger ni om eventuella åtgärder och vad ska man kalkylera med för kostnad? Är det bråttom? :cautious:
 
Nu är vi fullvärdiga husägare och även inflyttade :up: Stackars maken fick ett duktigt stresspåslag när flyttfirman dök upp i eftermiddags, en dag för tidigt, men vi beslöt oss för att köra på. Jag fick slänga mig på t-banan hem. Och nu känns det fantastiskt skönt att ha flytten gjord, även om vi kommer behöva åka ett par vändor i helgen med det vi inte hunnit packa.
 
Nu är vi fullvärdiga husägare och även inflyttade :up: Stackars maken fick ett duktigt stresspåslag när flyttfirman dök upp i eftermiddags, en dag för tidigt, men vi beslöt oss för att köra på. Jag fick slänga mig på t-banan hem. Och nu känns det fantastiskt skönt att ha flytten gjord, även om vi kommer behöva åka ett par vändor i helgen med det vi inte hunnit packa.

Oj vilken överraskning när flyttfirman dyker upp en dag för tidigt! :nailbiting: Hoppas att ni fick rabatt från flyttfirman för fadäsen. Men samtidigt skönt att ha fått det gjort.
 
Nu hoppar jag in i husköpartråden här lite :P Jag och sambon letar efter radhus eller mindre hus. Vi bor i ett område där merparten av alla hus försvinner innan visning så vi har bara vart på några visningar där huset antingen inte passat oss eller gått över vår budget. Nu ligger det ett radhus under kommande i samma område som vi bor i idag som vi är mycket intresserade av. Har vart i kontakt med mäklaren och huset ska komma ut till försäljning i maj. Frågan är nu då om man ska vara fräck och fråga om man får komma på en förhandsvisning på huset. Men då är frågan, hur gör man? Lägger man ett bud innan som man kan tänka sig att betala om huset känns bra eller gör man det efter? Tänker att säljarna kanske inte är intresserade av att låta nån komma tidigare och titta om man ändå inte lägger ett tillräckligt bra bud.
 
Nu hoppar jag in i husköpartråden här lite :P Jag och sambon letar efter radhus eller mindre hus. Vi bor i ett område där merparten av alla hus försvinner innan visning så vi har bara vart på några visningar där huset antingen inte passat oss eller gått över vår budget. Nu ligger det ett radhus under kommande i samma område som vi bor i idag som vi är mycket intresserade av. Har vart i kontakt med mäklaren och huset ska komma ut till försäljning i maj. Frågan är nu då om man ska vara fräck och fråga om man får komma på en förhandsvisning på huset. Men då är frågan, hur gör man? Lägger man ett bud innan som man kan tänka sig att betala om huset känns bra eller gör man det efter? Tänker att säljarna kanske inte är intresserade av att låta nån komma tidigare och titta om man ändå inte lägger ett tillräckligt bra bud.

Det kan säkert vara olika. Vi gav inte något bud före vi köpte vårt efter förhandsvisning. Vi berättade dock för mäklaren att vi hade varit involverad i budgivningen i ett likadant hus som fortfarande höll på när vi ringde mäklaren, så han visste ju att vi visste vad ett rimligt pris borde ligga på - så det kan ju spelat in. När vi sålde vår lägenhet för ett par veckor sedan så ville ett par komma på förhandsvisning. Vår mäklare hade då frågat dem vad budet skulle kunna tänkas ligga på. Min gissning är nog att det senare är det vanligaste. Ingen vill ju slita inför en förhandsvisning för att sedan få ett bud som bara ligger strax över utgångsbudet.
 
Jag som fortsätter här i mitt bostadsletande då :D

Kommit ut ett perfekt radhus i en jättefin stadsdel. Vi gick och kollade på det i måndags, dock övertygade om att vi inte skulle ha råd då vi vet vad husen i det området går för. "Här vore det himla fint att bo!" konstaterade vi och lämnade det väl där.

Men radhuset har till vår förvåning fortfarande inte fått något bud! Vi tänkte att nu är nåt knas. Började sätta mig in i huset och besiktningsprotokollet, finns ytterst få anmärkningar men läser att det har EW-grund. Detta som avskräcker? Jag kan inte mycket om hus men läste på snabbt och det var inte trevlig läsning.

Vad säger ni som kan lite mer?
 
Jag som fortsätter här i mitt bostadsletande då :D

Kommit ut ett perfekt radhus i en jättefin stadsdel. Vi gick och kollade på det i måndags, dock övertygade om att vi inte skulle ha råd då vi vet vad husen i det området går för. "Här vore det himla fint att bo!" konstaterade vi och lämnade det väl där.

Men radhuset har till vår förvåning fortfarande inte fått något bud! Vi tänkte att nu är nåt knas. Började sätta mig in i huset och besiktningsprotokollet, finns ytterst få anmärkningar men läser att det har EW-grund. Detta som avskräcker? Jag kan inte mycket om hus men läste på snabbt och det var inte trevlig läsning.

Vad säger ni som kan lite mer?

Det har blivit maj. Årets sämsta månad att sälja och årets bästa att köpa - påstås det.
 

Liknande trådar

Svar
653
· Visningar
34 134
Senast: Lingon
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
321
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp