Husköps-tråden del 2 :)

Jag och sambo köpte vår första bostad för några veckor sedan och har nu gjort första inbetalningen. Yey!
Vi har köpt en nyproducerad lägenhet i ett helt nytt bostadsområde i vår stad, känns väldigt spännande! Det var mkt panik och beslutsångest när vi behövde bestämma oss, framförallt min stackars sambo har mått jättedåligt över att göra sig av med alla sina besparingar :D
Nu väntar vi på att få veta inflyttningsdatum. Preliminärt är det sagt november-december och så ska vi få veta mer exakt 4 månader innan.

Vi fick kämpa lite med bankerna eftersom min sambo är student utan annan inkomst än CSN. Jag har argumenterat och stått på mig och krävt att bankmänniskorna ska ta vårt ärende "högre upp" och till slut fick vi lånelöfte från två banker, varav den ena vi kommer få extra bra villkor i.
Bankerna ville från början att jag skulle stå på lånet ensam och att vi skulle ta hjälp av jurist med avtal, men det känns jättebra för oss att både äga och låna tillsammans :)
 
Vi lade ett förhandsbud 20 % över utgångspris men idag ringde de och sa att de tänkte ha visning och vanlig budgivning istället. Det känns jobbigare än jag trodde det skulle göra. Vi vill verkligen ha det där huset. :( Visning först i augusti också så det blir några jobbiga månader nu.
 
Ni som fått lånelöfte från flera banker, har dessa banker några krav på er? Nu tänker jag tex på att man flyttar andra bankaffärer till dom än just själva huslånet. Sparande? Lönekontot?
 
Vi lade ett förhandsbud 20 % över utgångspris men idag ringde de och sa att de tänkte ha visning och vanlig budgivning istället. Det känns jobbigare än jag trodde det skulle göra. Vi vill verkligen ha det där huset. :( Visning först i augusti också så det blir några jobbiga månader nu.

Då hopas jag att ni får huset billigare än vad ni bjöd nu! Jobbigt att behöva vänta, men jag håller tummarna!
 
Ni som fått lånelöfte från flera banker, har dessa banker några krav på er? Nu tänker jag tex på att man flyttar andra bankaffärer till dom än just själva huslånet. Sparande? Lönekontot?

När vi köpte bostad såg banken gärna att jag flyttade över mina affärer till dem. Jag vet inte om det var ett krav, de formulerade det som just ett önskemål, men jag skulle tro att det egentligen var det. Hade dock inga problem med att gå med på det eftersom jag alltför länge hade hållit fast vid en enskild sparbank som jag i nuvarande stad har ungefär 100 mil till.
 
Då hopas jag att ni får huset billigare än vad ni bjöd nu! Jobbigt att behöva vänta, men jag håller tummarna!

Tack! :heart I den bästa av världar är det ingen annan som är intresserad av huset. Man kan ju alltid hoppas! Men jag blir lite orolig över att det kommer läggas ut på hemnet och att folk utifrån får syn på det och tänker att det är relativt "billigt" och kan bli ett fint sommarställe. Och såklart att hela övriga kommunen kommer få ögonen på huset också. Det verkar som att ganska många letar hus.

Nu snurrar det mest onödiga tankar som "tänk om de accepterat istället för att tacka nej, då skulle vi ha gjort det här och det här istället just nu..." Jag ska göra mitt bästa för att försöka skjuta bort tankarna på det där huset några veckor nu.
 
Vi lade ett förhandsbud 20 % över utgångspris men idag ringde de och sa att de tänkte ha visning och vanlig budgivning istället. Det känns jobbigare än jag trodde det skulle göra. Vi vill verkligen ha det där huset. :( Visning först i augusti också så det blir några jobbiga månader nu.

Nej men vad tråkigt :( håller tummarna för svalt intresse så ni får köpa det billigare i Augusti!
 
Ni som fått lånelöfte från flera banker, har dessa banker några krav på er? Nu tänker jag tex på att man flyttar andra bankaffärer till dom än just själva huslånet. Sparande? Lönekontot?
Bankerna får inte tvinga en att flytta sitt engagemang dit. Däremot kan man ofta få ränterabatt om man har andra tjänster i samma bank. Ex Skandiabanken har så.

Vi har aldrig skaffat flera lånelöften. Vi har fixat ett inför köp (för att visa mäklare och säljare att vi har råd) och sen när köpet är i hamn har vi ringt runt till fler banker och jämfört deras erbjudanden.
 
Bankerna får inte tvinga en att flytta sitt engagemang dit. Däremot kan man ofta få ränterabatt om man har andra tjänster i samma bank. Ex Skandiabanken har så.

Vi har aldrig skaffat flera lånelöften. Vi har fixat ett inför köp (för att visa mäklare och säljare att vi har råd) och sen när köpet är i hamn har vi ringt runt till fler banker och jämfört deras erbjudanden.
Aha! Det visste jag inte (att dom inte kan tvinga en att flytta sitt engagemang).

Det var ett smart sätt att göra det på!
 
Vi har tittat på en gård som är större än den vi har idag. Den är ute för strax över 5 miljoner men det är galet mycket att göra på stället. Vad tycker ni att man ska lägga för bud om vi nu skulle få för oss att göra det. Tror man måste räkna med en miljon i renovering.
Den har varit ute ett tag och inga bud än så länge.
 
Ni som fått lånelöfte från flera banker, har dessa banker några krav på er? Nu tänker jag tex på att man flyttar andra bankaffärer till dom än just själva huslånet. Sparande? Lönekontot?
Swedbank kräver att vi blir kunder och har iaf lönekonto hos dem. Nu kommer vi dock låna av min nuvarande bank. Min sambo ska byta till den banken då i samband att vi tar lånet men det är inget som banken har sagt något om egentligen. Danske bank.
 
Swedbank kräver att vi blir kunder och har iaf lönekonto hos dem. Nu kommer vi dock låna av min nuvarande bank. Min sambo ska byta till den banken då i samband att vi tar lånet men det är inget som banken har sagt något om egentligen. Danske bank.
För mig krävde inte Swedbank att jag behövde bli kund hos dom nu när vi lånade. Sambon har Swedbank sen innan, jag har Lf, vi har lånat på Swedbank och jag står tillsammans med sambon på ett vanligt transaktionskonto dit jag för över pengar från min bank. Lånen dras sedan från detta transaktionskonto.
 
Inte heller vår bank krävde att vi blev helkunder. Däremot lockade de med lägre ränta om vi blev det. Jag ser ingen anledning till att vara en "trogen" bankkund, utan ser till villkor och smidighet.
 

Liknande trådar

Svar
690
· Visningar
36 352
Senast: Bufera
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
324
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp