Husköps-tråden del 2 :)

För mig krävde inte Swedbank att jag behövde bli kund hos dom nu när vi lånade. Sambon har Swedbank sen innan, jag har Lf, vi har lånat på Swedbank och jag står tillsammans med sambon på ett vanligt transaktionskonto dit jag för över pengar från min bank. Lånen dras sedan från detta transaktionskonto.
Hm, de verkar göra lite olika!
 
Idag är dagen vi blir husägare :nailbiting: :nailbiting: :nailbiting: Så länge vi har väntat och längtat och nu är det bara nervöst. Vi tittade på huset första gången i slutet av januari så vi är så redo för detta nu :D Vi har levt i flyttkartonger flera veckor och på söndag är det ÄNTLIGEN dags. Jippie!
 
Jag vet eventuellt en som vill ha en orgel! :)
19429616_10154506397497601_4103239026917134594_n.jpg
 
Jag är SÅ glad att nya ägarna ville ha vårt piano när vi sålde huset. Vårt nya hus är alldeles för litet för pianot. Det går inte att ens ge bort pianon och liknande numera.... :(
 
Men så charmig! Jag ska fråga. Helt orelaterat till den person som jag tänker på så råkar jag även veta att det finns ett orgelmuseum i Fläckebo i Västmanland. De kanske är intresserade annars!
Jag har ingen tid för Fläckebo:D. Men det känns ju ont att kasta den, så jag hoppas den hittar ett hem.
 
Jag kan också ha råkat köpa ett hus. Jag har letat länge efter ett hus till, av två anledningar. Dels för att jag vill hyra ut det och få en (någorlunda) passiv inkomst, och dels för att jag är så intresserad av hus. Jag tar dem till mig, blir kär i dem, vill pyssla med dem och renovera. Förbättra och återställa. Det här huset såg jag redan i november förra året, men då som "kommande." (Värdelös grej egentligen. Säg att det är sent tillträde eller vad 17 som helst men säg inte bara "kommande".) Jag mailade mäklaren och sa att han skulle höra av sig när det var dags för visning. Givetvis blev det när jag var i Belgien, så jag sa att han kunde hojta till om/när det kom ett bud. Han hypade lite och sa att det skulle bli många visningar osv. Så fint sa jag, ring mig när du får ett bud. I slutet av maj kom det ett bud, 10% under utgångspris, så jag la några tusenlappar över det. Mäklaren undrade om jag inte ens skulle se det först. Jo, visst ska jag det, men först vill jag veta om mitt bud är en nivå som säljaren och jag kan mötas på, för jag är trött på att åka Sverige runt och titta på objekt som sedan dubblas i pris eller dras tillbaka eller redan är sålda till granen eller...
Säljaren var med på budet. De ville ha några tusenlappar till, jag ville ha trädgårdsmöblerna och gräsklipparen, så det blev ganska bra ändå.
19264489_10207051614767703_3950720790955957536_o.jpg


Vi skrev kontrakt med besiktningsklausul, och jag hann pipa förbi på väg hem från Norge och vara med på besiktningen. Jättebra kille från Anticimex som gick igång på huset och tyckte det hade stor potential.

19250811_10207051614407694_2879489170001195568_o.jpg


Så nu är ångerrätten över och det blir tillträde efter sommaren. Då ska vi först och främst åka dit och känna in vad som behöver göras och i vilken ordning, och så ska min sambo få en chans att se vad han har köpt. :devil:

Jag har lite olika visioner om vad som skulle kunna göras, men vi måste däcksparka lite och så måste vi räkna på vad det kommer att kosta och se om det är värt det. Det är trots allt inte vi som kommer att bo där, men jag vill att de som hamnar där ska ha ett bra och praktiskt hem.

19396696_10207051617687776_5842760873343643872_n.jpg


Lite städning av tidigare vitmålning blir det bland annat....
 
Jag kan också ha råkat köpa ett hus. Jag har letat länge efter ett hus till, av två anledningar. Dels för att jag vill hyra ut det och få en (någorlunda) passiv inkomst, och dels för att jag är så intresserad av hus. Jag tar dem till mig, blir kär i dem, vill pyssla med dem och renovera. Förbättra och återställa. Det här huset såg jag redan i november förra året, men då som "kommande." (Värdelös grej egentligen. Säg att det är sent tillträde eller vad 17 som helst men säg inte bara "kommande".) Jag mailade mäklaren och sa att han skulle höra av sig när det var dags för visning. Givetvis blev det när jag var i Belgien, så jag sa att han kunde hojta till om/när det kom ett bud. Han hypade lite och sa att det skulle bli många visningar osv. Så fint sa jag, ring mig när du får ett bud. I slutet av maj kom det ett bud, 10% under utgångspris, så jag la några tusenlappar över det. Mäklaren undrade om jag inte ens skulle se det först. Jo, visst ska jag det, men först vill jag veta om mitt bud är en nivå som säljaren och jag kan mötas på, för jag är trött på att åka Sverige runt och titta på objekt som sedan dubblas i pris eller dras tillbaka eller redan är sålda till granen eller...
Säljaren var med på budet. De ville ha några tusenlappar till, jag ville ha trädgårdsmöblerna och gräsklipparen, så det blev ganska bra ändå.
19264489_10207051614767703_3950720790955957536_o.jpg


Vi skrev kontrakt med besiktningsklausul, och jag hann pipa förbi på väg hem från Norge och vara med på besiktningen. Jättebra kille från Anticimex som gick igång på huset och tyckte det hade stor potential.

19250811_10207051614407694_2879489170001195568_o.jpg


Så nu är ångerrätten över och det blir tillträde efter sommaren. Då ska vi först och främst åka dit och känna in vad som behöver göras och i vilken ordning, och så ska min sambo få en chans att se vad han har köpt. :devil:

Jag har lite olika visioner om vad som skulle kunna göras, men vi måste däcksparka lite och så måste vi räkna på vad det kommer att kosta och se om det är värt det. Det är trots allt inte vi som kommer att bo där, men jag vill att de som hamnar där ska ha ett bra och praktiskt hem.

19396696_10207051617687776_5842760873343643872_n.jpg


Lite städning av tidigare vitmålning blir det bland annat....
Så spännande! Ser jättemysigt ut!

På tal om ingenting så har vi ägt våran gård i cirka ett år nu. Vilken fantastisk resa vi har haft! :love:
 
Letar gård så jag får väl ansluta mig till tråden..
En liten hästgård. Så det är som att leta nål i höstack då jag/vi vill bli kvar i närområdet.

Meeen..nu ska vi prata med det äldre paret som bor i vår drömgård.
Den har det mesta vi söker men prisbilden kanske blir högre än vi tänkt och renoveringsbehov finns..

Min man har tidigare kontaktat sonen till dessa och haft en dialog om dom ev ska sälja ( då det hörts ryktas om detta "på byn".
Dom har börjat titta på lgh/annat boende.

I början av veckan blev han uppringd av damen som bor i huset.
Så nu på söndag kväll ska vi dit.
Spännande men jag ställer in mig på att det är för ruckligt, dom vill ha hutlöst betalt, och flytta om först tre år;)..
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
195
Senast: manda
·
Svar
450
· Visningar
24 631
Senast: Sel
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp