Husköps-tråden del 2 :)

Letar gård så jag får väl ansluta mig till tråden..
En liten hästgård. Så det är som att leta nål i höstack då jag/vi vill bli kvar i närområdet.

Meeen..nu ska vi prata med det äldre paret som bor i vår drömgård.
Den har det mesta vi söker men prisbilden kanske blir högre än vi tänkt och renoveringsbehov finns..

Min man har tidigare kontaktat sonen till dessa och haft en dialog om dom ev ska sälja ( då det hörts ryktas om detta "på byn".
Dom har börjat titta på lgh/annat boende.

I början av veckan blev han uppringd av damen som bor i huset.
Så nu på söndag kväll ska vi dit.
Spännande men jag ställer in mig på att det är för ruckligt, dom vill ha hutlöst betalt, och flytta om först tre år;)..
Det är kanske det som ofta blir problemet när man visar intresse för något som inte är till salu, dvs att ägaren tror att objektet är mer eftertraktat och värt mer än det är i "verkligheten"....
 
Det är kanske det som ofta blir problemet när man visar intresse för något som inte är till salu, dvs att ägaren tror att objektet är mer eftertraktat och värt mer än det är i "verkligheten"....

Jag förstår hur du menar, men samtidigt - om man med värdet avser marknadsvärdet så är ju värdet vad någon är beredd att betala för det. :)
 
Måste väl uppdatera då och säga att förstå mötet med det äldre paret var helt fantastiskt..Å jag är kär i ett hus:love:..

Vi har varken handslag eller prisbild helt klart men hade diskussion om.
Dom är sunda i sin åtm muntliga värdering men självklart är det farligt att dra några växlar på något än men vår prisbild ligger i linje med deras även om fastigheten skulle gå för mer på öppna marknaden.

Vi är ju liksom "kända" folk från trakten med lånelöfte och ett sunt tänk som brinner för och känner varmt för deras ställe.

Men jag är fullt medveten om att allt måste skrivas mm innan man tar för stora glädjeskutt..

Dom får besked om ev lgh i veckan iallafall.
Sedan tar dom tag i besiktning via Anticimex..

Känner mig lite i rus just nu ...
 
I går var det visning på vårat hus och utgångspriset vart bjudet direkt på visningen, vilken lättnad! En till visning på måndag, hoppas det blir fler budgivare, men jag är ändå nöjd med utgångspriset. Har varit så rädd för att behöva stå med två hus :nailbiting:
 
Jag är lite missnöjd med en "detalj" utanför vårt nybygge. Kanske någon här som har koll på hur man kan gå till väga?

Gäller en nyproducerad bostadsrätt, inte färdigbyggd än. Vi har loftgångar i vårt hus och vår lägenhet är på markplan = ytterdörr direkt mot gatan. Har som en liten plattlagd yta vid ytterdörren som också är avgränsad åt sidorna, blir som en liten uteplats på framsidan men som dock inte ingår i lägenheten.
Den info vi fått av mäklaren är att det inte kommer vara några människor som liksom naturligt rör sig precis utanför vår dörr eftersom hissar och trapphus ligger i en annan sektion. Mäklaren har sagt att vi troligen kommer kunna nyttja den lilla ytan som uteplats även om den inte formellt är vår.
Nu promenerade vi förbi häromdagen och upptäckte att det har monterats ett jättestort cykelställ på väggen och jag upplever verkligen att det kommer onormalt nära yttervägg med fönster och dörr. När folk parkerar cyklar kommer de liksom stå max någon meter från vårt fönster = fri insyn även om vi sätter upp insynsskydd.
Det blir ju också betydligt mer rörelse utanför fönster/ytterdörr på ett sätt som vi inte visste om innan.

Har man någon möjlighet att påverka sånt här?
Det är ju inte på mark som ingår i vår lägenhet men huset är byggt på ett sånt sätt att ytan annars inte nyttjas till något. Förutom cykelparkering då tydligen :meh:
Det har inte stått på någon ritning att det ska vara cykelparkering där. Inte heller har det funnits några bilder där vår ytterdörr syns så att man kunnat förstå att detta är planerat.

Jag slängde iväg ett mail till vår mäklare och förklarade saken och frågade henne om det fanns någon på byggföretaget man kan prata med. Mäklaren har dock semester så får väl se när hon svarar..

Tror ni det finns någon chans att få det där jäkla cykelstället bortmonterat/flyttat?

Vet inte vad för idiot som planerat detta :banghead:
 
Om nått år eller två, eller när det "rätta" huset dyker upp så flyttar jag, min man och vår dotter till Helsingborg från Vallentuna! Ska bli så spännande! Jag bara hoppas att vi hittar ett så bra hus som möjligt inom max ett år, för jag vill flytta, helst igår ;) Så nu är det dags att leta. Tänkte börja med (förutom speja på hemnet hela tiden) kontakta ett gäng mäklare där nere och säga vad vi vill ha.
 
Vi letar gård i våra hemtrakter. Räknar inte med att hitta något intressant den närmaste tiden så just nu lutar det åt att bygga hus under nästa år och sedan vänta på drömgården. Kravlistan är lång så det blir intressant att se hur det går med det. :o
 
Om nått år eller två, eller när det "rätta" huset dyker upp så flyttar jag, min man och vår dotter till Helsingborg från Vallentuna! Ska bli så spännande! Jag bara hoppas att vi hittar ett så bra hus som möjligt inom max ett år, för jag vill flytta, helst igår ;) Så nu är det dags att leta. Tänkte börja med (förutom speja på hemnet hela tiden) kontakta ett gäng mäklare där nere och säga vad vi vill ha.

Vad roligt och spännande med en lång flytt! Det gjorde vi för drygt två år sedan, det gick mycket smidigare än vi någonsin vågats hoppas på!
Vi hade också Helsingborg (men även Ängelholm) i tankarna men vi hamnade än längre söderut.
Du får hålla oss uppdaterade om hur det går :)
 
Vad roligt och spännande med en lång flytt! Det gjorde vi för drygt två år sedan, det gick mycket smidigare än vi någonsin vågats hoppas på!
Vi hade också Helsingborg (men även Ängelholm) i tankarna men vi hamnade än längre söderut.
Du får hålla oss uppdaterade om hur det går :)

Självklart ska jag hålla er uppdaterade! :)
Är det ngt du kan tipsa om ang en så lång flytt?
 
Om nått år eller två, eller när det "rätta" huset dyker upp så flyttar jag, min man och vår dotter till Helsingborg från Vallentuna! Ska bli så spännande! Jag bara hoppas att vi hittar ett så bra hus som möjligt inom max ett år, för jag vill flytta, helst igår ;) Så nu är det dags att leta. Tänkte börja med (förutom speja på hemnet hela tiden) kontakta ett gäng mäklare där nere och säga vad vi vill ha.
Älskar Hbg! Bodde där i åtta år. Jättefin stad.
 
Älskar Hbg! Bodde där i åtta år. Jättefin stad.

Ja, har bara hört gott om staden och jag tror den kommer passa mig jättebra! Saknar ju Växjö och enkelheten att ta sig runt snabbt. Vill cykla mer istället för att ta bilen :)
Vad kan du berätta om staden? Typ bra områden, vad att göra, bra grejer? Mindre bra grejer?
 
Ja, har bara hört gott om staden och jag tror den kommer passa mig jättebra! Saknar ju Växjö och enkelheten att ta sig runt snabbt. Vill cykla mer istället för att ta bilen :)
Vad kan du berätta om staden? Typ bra områden, vad att göra, bra grejer? Mindre bra grejer?
Oj, det var 6 år sedan jag bodde där. Men Tågaborg är bra. Maria Park (Mariastaden) är bra, men lite läskigt (fd mentalsjukhus). Husensjö är lugnt. Stattena, slottshöjden och norr är lugnt. Jag bodde på söder (högaborg). Hade 15 min gångväg till Knutpunkten. Söder har dåligt rykte, men jag var aldrig med om något negativt. Sämre områden är Drottninghög och Dalhem. Är osäker på hur Miatorp är numera, men vet att de har (hade?) en mc-klubb där, så det kunde nog vara lite oroligt. Gillar annars Ramlösa mycket, hade gärna bott där!
 
Oj, det var 6 år sedan jag bodde där. Men Tågaborg är bra. Maria Park (Mariastaden) är bra, men lite läskigt (fd mentalsjukhus). Husensjö är lugnt. Stattena, slottshöjden och norr är lugnt. Jag bodde på söder (högaborg). Hade 15 min gångväg till Knutpunkten. Söder har dåligt rykte, men jag var aldrig med om något negativt. Sämre områden är Drottninghög och Dalhem. Är osäker på hur Miatorp är numera, men vet att de har (hade?) en mc-klubb där, så det kunde nog vara lite oroligt. Gillar annars Ramlösa mycket, hade gärna bott där!

Ramlösa är vi sugna på! Om vi hittar ett vettigt hus till ett vettigt pris :)
 
Självklart ska jag hålla er uppdaterade! :)
Är det ngt du kan tipsa om ang en så lång flytt?

Tyvärr inga särskilda tips. Det finns ju en del olika varianter att lösa det på.
Min sambo fick först jobb där och flyttade ner. Han bodde inneboende under ca 5 månader och veckopendlade hem. Utom de helger som vi åkte ner för att kolla på hus. När vi väl hittat ett hus så sökte även jag jobb. Vi ville undvika flera flyttar (med troligt dagisbyte) för dottern. Så när även jag och dottern flyttade ner så var liksom allt "klart" :)
 
Här är en till som försiktigt börjar kika på hemnet. Flytt är inte aktuellt förrän tidigast om ett år men jag har en känsla av att jag kommer att få titta flera år för att hitta det jag vill ha :meh:

Vet inte exakt vad jag söker men på ett ungefär: litet hus på östgötska landsbygden med vackert och inte alltför befolkat läge. Helst på en höjd med utsikt över fält och vatten nedanför. Inte för stort, mer som ett större torp än en villa i storlek. Helst smakfullt renoverat och gärna med ett stort och praktiskt kök. Lättskött naturtomt.

Ja, ni hör ju :D De flesta objekt på landsbygden jag sett hittills är villor och gårdar som känns väldigt familjeorienterade. Kanske inte så många singlar/par som bor på landet i mindre hus?
 

Liknande trådar

Svar
680
· Visningar
35 714
Senast: Mia_R
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
323
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp