Husköps-tråden del 2 :)

Alltså, dessa mäklarbilder. :banghead: Jag tycker ändå jag är rätt luttrad vid det här laget... Lik förbaskat blev det en sån där besvikelse igår när vi åkte för att titta på ett ställe i verkligheten. Jag förstår att de vill locka köpare genom att försköna, och det räknar jag kallt med, med det här var overkligt! :mad:
 
Alltså, dessa mäklarbilder. :banghead: Jag tycker ändå jag är rätt luttrad vid det här laget... Lik förbaskat blev det en sån där besvikelse igår när vi åkte för att titta på ett ställe i verkligheten. Jag förstår att de vill locka köpare genom att försköna, och det räknar jag kallt med, med det här var overkligt! :mad:

Jag fattar inte varför, de skjuter ju bara sig själva i foten. Hittar man ett annat objekt från samma mäklare blir man ju inte jätteintresserad precis. Väldigt oseriöst.
 
Grattis! Vad glad jag blir för din skull!

Tack, det känns helt overkligt. Idag skrevs kontraktet på men det känns ändå som att de bara skulle kunna ångra sig och sälja åt någon annan. Jag vet inte riktigt när jag ska förstå att det här verkligen händer. Jag har i alla fall så smått börjat titta på lite tapeter... Och vi har bestämt att det blir en gärdesgård som får hägna in gården så småningom! :) Det kommer bli hur fint som helst.
 
Tack, det känns helt overkligt. Idag skrevs kontraktet på men det känns ändå som att de bara skulle kunna ångra sig och sälja åt någon annan. Jag vet inte riktigt när jag ska förstå att det här verkligen händer. Jag har i alla fall så smått börjat titta på lite tapeter... Och vi har bestämt att det blir en gärdesgård som får hägna in gården så småningom! :) Det kommer bli hur fint som helst.

Grattis! Skönt att ni skrivit kontrakt med :)


Vi flyttar till vårat drömhus om 17 dagar, det känns fortfarande overkligt! Men i går var vi till banken för att göra klart med lånet, det kändes verkligt :rofl: :wtf:
 
Tack, det känns helt overkligt. Idag skrevs kontraktet på men det känns ändå som att de bara skulle kunna ångra sig och sälja åt någon annan. Jag vet inte riktigt när jag ska förstå att det här verkligen händer. Jag har i alla fall så smått börjat titta på lite tapeter... Och vi har bestämt att det blir en gärdesgård som får hägna in gården så småningom! :) Det kommer bli hur fint som helst.

Grattis! Trots att jag ärvde mitt hus (dvs det var ingen försäljningssituation - ingen som kunde ångra/ändra sig) så var det overkligt när jag skrev på papperen så jag förstår hur du känner det :)
 
Nu har jag inte läst hela tråden, men undrar om man får vara med om man tänker köpa lägenhet?

Jag vill flytta och håller på att leta ny lägenhet och tycker det är svårt att hitta någon som lever upp till mina önskemål. Alltid är det någon detalj som skulle kosta rätt mycket att ändra som gör att lägenheten inte blir intressant för mig :(
 
@Görel Jag var väldigt aktiv här när jag skulle köpa lägenhet! :) Vad är det för detaljer som kostar menar du? Men jag vet hur svårt det kan vara att hitta rätt... :(
 
@Görel Jag var väldigt aktiv här när jag skulle köpa lägenhet! :) Vad är det för detaljer som kostar menar du? Men jag vet hur svårt det kan vara att hitta rätt... :(

T ex om man rivit ut badkaret och satt in en dusch sä kan det beroende på hur man gjort det kosta massor att sätta in ett badkar igen. Eller om köket är nyrenoverat med förskräckligt fult kakel så kan det kosta en del att riva ut det och sätta in nytt. Eller köksluckor i material som inte går att måla över så att de mäste bytas ut.
 
T ex om man rivit ut badkaret och satt in en dusch sä kan det beroende på hur man gjort det kosta massor att sätta in ett badkar igen. Eller om köket är nyrenoverat med förskräckligt fult kakel så kan det kosta en del att riva ut det och sätta in nytt. Eller köksluckor i material som inte går att måla över så att de mäste bytas ut.

Inget av det du nämner tänker jag är särskilt kostsamma saker - förutom om det är en duschvägg som behöver monteras ner på ett sätt som skadar fuktspärren. Byta kakel i köket är t.ex. en enkel sak att göra och är det t.ex. Marbodalkök så kostar nya luckor inga astronomiska summor.
 
Inget av det du nämner tänker jag är särskilt kostsamma saker - förutom om det är en duschvägg som behöver monteras ner på ett sätt som skadar fuktspärren. Byta kakel i köket är t.ex. en enkel sak att göra och är det t.ex. Marbodalkök så kostar nya luckor inga astronomiska summor.

Det jobbiga med badrummet är om man byggt om det så att det inte får plats med ett badkar.
D v s inte bara rivit ut badkaren och satt in en duschkabin utan flyttat om handfat/toa så att det inte finns tillräckligt med utrymme kvar för ett badkar.
För mig är det oerhört viktigt med ett badkar, jag flyttar inte till en lägenhet som saknar badkar och balkong.

Det som stör mig är egentligen är att man begär högre pris för dessa så kallade topprenoverade lägenheterna, men att de ur min synvinkel ser så gräsliga ut att det borde sänka priset istället för att höja det.
 
Det jobbiga med badrummet är om man byggt om det så att det inte får plats med ett badkar.
D v s inte bara rivit ut badkaren och satt in en duschkabin utan flyttat om handfat/toa så att det inte finns tillräckligt med utrymme kvar för ett badkar.
För mig är det oerhört viktigt med ett badkar, jag flyttar inte till en lägenhet som saknar badkar och balkong.

Det som stör mig är egentligen är att man begär högre pris för dessa så kallade topprenoverade lägenheterna, men att de ur min synvinkel ser så gräsliga ut att det borde sänka priset istället för att höja det.

Jag tänker att läget är mest intressant. Ligger lägenheten bra till, så skulle jag nog kunna kosta på den mer, än om läget inte är det rätta. (Inom rimlig budget, så klart).
 
Jag tänker att läget är mest intressant. Ligger lägenheten bra till, så skulle jag nog kunna kosta på den mer, än om läget inte är det rätta. (Inom rimlig budget, så klart).

Jag tänker att det beror på hur mycket som måste ändras och om det går. T ex om lägenheten har ett badrum där det en gång funnits ett badkar så att det finns plats för ett så är det absolut värt det. Men om det finns flera saker i lägenheten som jag inte vill ha som öppen planlösning som kan vara svårt att göra något åt så är det inte värt det.

Jag har rätt höga krav på den lägenhet jag vill köpa. Den ska ha badkar och balkong, ej öppen planlösning, eftermiddags- och kvällssol, högt upp i huset, ej lekplats eller något annat som låter mycket utanför. Det finns flera såna, jag har vunnit budgivning på två stycken. Den första gav banken inte lån till p g a att de ansåg mäklaren Hemverket som oseriös. Den andra önskade säljaren snabb inflyttning i (tre veckor) vilket jag inte kunde.
 
Har letat hus i snart två år, och har nyss förlorat vår fjärde budgivning. Ångrar bittert att vi släppte första huset, det hade antagligen räckt med en höjning till för att vi skulle vunnit, och det hade blivit billigare än vad det finns en chans att komma undan nu. Men det är lätt att vara efterklok och då var det jättemycket pengar för det huset, och ett pris vi egentligen bara kunde tänkt oss att ge för Det Perfekta Huset, vilket det inte var. Såhär två år senare så är det det som varit närmst perfekt hittills. Skulle det komma ut nu så skulle jag inte bli förvånad om det hade gått för en miljon till.

Följde nyss en budgivning på ett hus med utropspris 1895 som slutade på 3450 :eek: Huset var visst fint, men inte SÅ fint. Bla måste man ge runt 200 tkr för tvångsanslutning till kommunalt VA inom ett par år, och uppvärmingen var direktverkande el och kamin.
 
Den första gav banken inte lån till p g a att de ansåg mäklaren Hemverket som oseriös.

Intressant. Vi har sålt med Hemverket och vår bank upplevde dem som kunniga och tillmötesgående. Vad var det som banken inte tyckte om i ditt fall? Hemverket, å andra sidan, accepterar inte köpare som lånar genom Blue Step och liknande långivare. Det tycker jag också är lite intressant, för jag trodde inte att mäklare lade sig i var pengarna kom ifrån, bara de kom liksom... :p
 
Intressant. Vi har sålt med Hemverket och vår bank upplevde dem som kunniga och tillmötesgående. Vad var det som banken inte tyckte om i ditt fall? Hemverket, å andra sidan, accepterar inte köpare som lånar genom Blue Step och liknande långivare. Det tycker jag också är lite intressant, för jag trodde inte att mäklare lade sig i var pengarna kom ifrån, bara de kom liksom... :p

Min bank sa att deras erfarenhet var att det var så mycket som säljaren själv skulle göra att det oftast blev fel, därför ville de inte längre bevilja lån till lägenheter som såldes genom dem.
Det här var två månader sedan och nu ser jag att lägenheten är ute på marknaden igen, med en vanlig mäklare denna gång. Har ingen aning om varför den som la näst högsta budet inte köpte den, fick meddelande om att lägenheten skulle säljas till denne istället.
 
Min bank sa att deras erfarenhet var att det var så mycket som säljaren själv skulle göra att det oftast blev fel, därför ville de inte längre bevilja lån till lägenheter som såldes genom dem.
Det här var två månader sedan och nu ser jag att lägenheten är ute på marknaden igen, med en vanlig mäklare denna gång. Har ingen aning om varför den som la näst högsta budet inte köpte den, fick meddelande om att lägenheten skulle säljas till denne istället.
Visst gör man saker själv, men mäklaren förser ju hela tiden säljare och köpare med alla dokument, osv som behövs. Det krävs dock en hel del av banken - det kanske var det de inte gillade? Vi känner vår bankman väldigt väl, så han fixade allt som behövdes utan att klaga. Ringde och pratade med mäklaren ett flertal gånger, osv. Men å andra sidan fick han göra ungefär samma arbetsinsats när vi köpte vårt nuvarande hus. Det var då en traditionell dansk mäklare, men de var precis lika "hands-off" som Hemverket. Allt skedde på distans, med dokument som skickades fram och tillbaka. De visade inte heller huset, utan säljaren fick vackert åka från Köpenhamn och komma och visa sitt hus...
 
Visst gör man saker själv, men mäklaren förser ju hela tiden säljare och köpare med alla dokument, osv som behövs. Det krävs dock en hel del av banken - det kanske var det de inte gillade? Vi känner vår bankman väldigt väl, så han fixade allt som behövdes utan att klaga. Ringde och pratade med mäklaren ett flertal gånger, osv. Men å andra sidan fick han göra ungefär samma arbetsinsats när vi köpte vårt nuvarande hus. Det var då en traditionell dansk mäklare, men de var precis lika "hands-off" som Hemverket. Allt skedde på distans, med dokument som skickades fram och tillbaka. De visade inte heller huset, utan säljaren fick vackert åka från Köpenhamn och komma och visa sitt hus...

Så kan det förstås ha varit, jag har ingen aning.

Däremot fick jag själv väldigt dåligt intryck av den eftersom jag som köpare inte alls fick samma stöd från dem som jag fick från mäklaren som sålde mitt nuvarande boende.
 
Så kan det förstås ha varit, jag har ingen aning.

Däremot fick jag själv väldigt dåligt intryck av den eftersom jag som köpare inte alls fick samma stöd från dem som jag fick från mäklaren som sålde mitt nuvarande boende.
Ja, det beror nog på vem man har turen/oturen att råka på också. Den mäklare som kom ut och fotade vårt hus gillade jag inte ALLS. Däremot fick vi ett väldigt bra intryck av de som man kontaktade på kontoret :) .
 
Jag väntar och väntar på att få flytta! Vi har fortfarande inte fått exakt inflyttningsdatum, hoppas vi får tydligare info snart! Fick hem papper där det stod lite om planeringen men jag fick inte riktigt ihop det med tidigare info så jag får nog höra av mig till mäklaren och fråga..
Vi har alltså köpt en nyproduktion som fortfarande är byggarbetsplats ;)

Kommer vara ett stort Expo i stadsdelen där bland annat en likadan lägenhet som vår kommer vara visningslägenhet, ska bli kul att se eftersom vi fortfarande inte sett annat än ritning och datagjorda bilder på vår..
 

Liknande trådar

Svar
685
· Visningar
35 933
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
323
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
464

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp