Husköps-tråden del 2 :)

Jag hoppar också in i tråden.

Håller på att försöka sälja min stuga för att kunna köpa mej ett litet hus där jag bor idag. Men det verkar gå trögt och man blir så ledsen, jag har ingen möjlighet att fortsätta med renoveringen eftersom stugan är 20mil bort.

Men drömmen är ett litet hus med en trädgård med lite grannar runtomkring. Men huspriserna drar ju iväg med flera hundra tusen :crazy:
 
Är även tomtpriserna galna i Sverige nuförtiden? Känns ju annars som att det vore billigare att köpa en tomt och bygga nytt.
 
Jag väntar och väntar på att få flytta! Vi har fortfarande inte fått exakt inflyttningsdatum, hoppas vi får tydligare info snart! Fick hem papper där det stod lite om planeringen men jag fick inte riktigt ihop det med tidigare info så jag får nog höra av mig till mäklaren och fråga..
Vi har alltså köpt en nyproduktion som fortfarande är byggarbetsplats ;)

Kommer vara ett stort Expo i stadsdelen där bland annat en likadan lägenhet som vår kommer vara visningslägenhet, ska bli kul att se eftersom vi fortfarande inte sett annat än ritning och datagjorda bilder på vår..

Då kommer du bo ett stenkast från mitt jobb, misstänker jag! :D
 
Grattis! Skönt att ni skrivit kontrakt med :)

Vi flyttar till vårat drömhus om 17 dagar, det känns fortfarande overkligt! Men i går var vi till banken för att göra klart med lånet, det kändes verkligt :rofl: :wtf:

Tack, och grattis själv! Så himla kul, nu är det ju verkligen nära! :D

Grattis! Trots att jag ärvde mitt hus (dvs det var ingen försäljningssituation - ingen som kunde ångra/ändra sig) så var det overkligt när jag skrev på papperen så jag förstår hur du känner det :)

Tack! Ja det är ju så otroligt stort alltihop. Ett hus liksom, som är ens alldeles eget som man får göra precis vad man vill med! :love:

Nu på förmiddagen har huset blivit besiktat och det gick jättebra. Besiktningamannen tyckte att det var ett jättefint hus med ett underbart läge. :) Det fanns inget man akut måste åtgärda förutom att byta några takpannor som gått sönder vid stegen när sotaren varit där, men inom några år bör vi kitta och måla fönster och fixa till ett mindre område i två hörn på grunden där det hade varit lite för dåligt med ventilation tidigare. Annars såg allt bra ut. Vi fick många tips också på hur vi kan förbättra småsaker här och var och det är vi väldigt tacksamma för, vi som är helt rookie på det här med hus.

Alltså, det kan bli så fint i huset. Allt är gammalt, men det är så FINT! Jag vet inte vad det är som jag gillar så mycket men det känns liksom genuint och bra gjort allting. Vill flytta in nu med detsamma och börja fixa men vi får vänta ett par månader till. :grin:
 
@Retina: Härligt att allt såg bra ut :up: Mitt hus var/är rätt illa däran men det visste jag från början, jag är ju uppvuxen där :D

Ett tips är att inte göra allt på en gång. Låt saker ta tid, det är inte en kapplöpning. Det är snart fyra år sedan pappa gick bort och först nu har jag fått till en del inredningssaker som jag vill ha dem. Samma med trädgården, en del har blivit som jag vill ha den men andra delar funderar jag fortfarande på :)
 
@Retina: Härligt att allt såg bra ut :up: Mitt hus var/är rätt illa däran men det visste jag från början, jag är ju uppvuxen där :D

Ett tips är att inte göra allt på en gång. Låt saker ta tid, det är inte en kapplöpning. Det är snart fyra år sedan pappa gick bort och först nu har jag fått till en del inredningssaker som jag vill ha dem. Samma med trädgården, en del har blivit som jag vill ha den men andra delar funderar jag fortfarande på :)

Nej det sa besiktningsmannen också, att man skulle passa sig för att dra igång med för mycket för allt tar mycket längre tid än vad man tror. Men han skulle skicka ett förslag för en årsplanering för några år framöver så det var ju jättebra! Jag vill mest byta ut den förskräckliga sjuttiotalstapeten i ett rum och den fula kökstapeten snabbast möjligt, sedan är jag rätt nöjd för ett tag. :D Jag känner att det är svårt att planera nu hur man vill ha saker och ting. Det är nog lättare när man bott in sig lite så att man "känner" huset och rummen mer. :) Vi bor så litet nu så vi har inte möbler att fylla ut alla rummen med, men tidigare ägarna sa att de kunde lämna kvar vissa möbler om vi ville ha dem. Så det blir ju ingen "panik" att köpa möbler utan vi kan i lugn och ro leta efter något bättre om vi känner att det inte passar. Det känns skönt!

Det tråkiga är att skolan börjar igen nu så att jag kommer bo borta under vardagarna ännu ett läsår. Sådär kul att köpa hus och sen vara därifrån största delen av tiden... Men det är ju bara tillfälligt. Om ett par år kommer jag också att bo där på heltid. :)
 
En sak jag funderar över och det är att i Borås verkar de allra flesta villor/stugor som ligger på 1,1milj i utgångspris sluta på 1,68-1,95milj efter bara några dagars budanfe efter första visningen. Är det så att priset är rimligt satt från början då?
Dessutom så är det så att det går så fruktansvärt fort och husen ligger bara ute i någon månad.

Nere i Skåne försöker jag sälja min stuga och har satt ett ok utgångspris och det har varit 40st och tittat på det. Det står klart och tydligt i annonsen att det är ett föreläggande om avloppet samt att där är kvar en hel del att göra. Varför ödsla tid och kraft på att titta på ett hus när man vet att det kräver en del av en för att få det i bra skick?
 
En sak jag funderar över och det är att i Borås verkar de allra flesta villor/stugor som ligger på 1,1milj i utgångspris sluta på 1,68-1,95milj efter bara några dagars budanfe efter första visningen. Är det så att priset är rimligt satt från början då?
Dessutom så är det så att det går så fruktansvärt fort och husen ligger bara ute i någon månad.

Nere i Skåne försöker jag sälja min stuga och har satt ett ok utgångspris och det har varit 40st och tittat på det. Det står klart och tydligt i annonsen att det är ett föreläggande om avloppet samt att där är kvar en hel del att göra. Varför ödsla tid och kraft på att titta på ett hus när man vet att det kräver en del av en för att få det i bra skick?
Förstår nog inte riktigt vad du menar? Även om man vet att det finns mycket att göra, så kanske det är MER än man trodde när man väl kommer dit IRL. Eller så ligger inte huset så som man föreställde sig från annonsen. Det finns många möjliga faktorer.
 
Förstår nog inte riktigt vad du menar? Även om man vet att det finns mycket att göra, så kanske det är MER än man trodde när man väl kommer dit IRL. Eller så ligger inte huset så som man föreställde sig från annonsen. Det finns många möjliga faktorer.
Därför att de backar pga avloppet.

Hovslagarens dotter som är mäklare hade också fått den uppfattningen att många (inte alla) åker och nöjestittar. Vissa budar men fullföljer inte heller när det kommer till kritan.

Ja, det kan mkt väl va så att jag är bitter. Men ser man ett hus som ligger iaf 400 000 under liknande hus så borde man misstänka redan från början att det kommer kosta. Mycket på huset är kosmetiska som måla ytterfasad, fönster osv. Den stora tunga posten är avloppet och det är där många drar öronen åt sig.
 
Därför att de backar pga avloppet.

Hovslagarens dotter som är mäklare hade också fått den uppfattningen att många (inte alla) åker och nöjestittar. Vissa budar men fullföljer inte heller när det kommer till kritan.

Ja, det kan mkt väl va så att jag är bitter. Men ser man ett hus som ligger iaf 400 000 under liknande hus så borde man misstänka redan från början att det kommer kosta. Mycket på huset är kosmetiska som måla ytterfasad, fönster osv. Den stora tunga posten är avloppet och det är där många drar öronen åt sig.
Kan du inte fixa avloppet och sen höja priset?
 
Kan du inte fixa avloppet och sen höja priset?
Mitt problem är att tiden för att fixa till det finns inte. Jobbar mer än heltid, bor 20mil därifrån och har häst som behöver skötas om. Annars hade jag gjort det :)

Men kollade även på andra hus i området och det verkar halvt va stillestånd just i det området trots nära till E6, E4, flygplats, ute på landet men med många grannar runtomkring, nära sjö osv.
 
Mitt problem är att tiden för att fixa till det finns inte. Jobbar mer än heltid, bor 20mil därifrån och har häst som behöver skötas om. Annars hade jag gjort det :)

Men kollade även på andra hus i området och det verkar halvt va stillestånd just i det området trots nära till E6, E4, flygplats, ute på landet men med många grannar runtomkring, nära sjö osv.
Fast behöver du verkligen vara på plats hela tiden när avloppet görs om?
 
Fast behöver du verkligen vara på plats hela tiden när avloppet görs om?
Inte undertiden själva avloppet görs vid men efteråt när gräsmattan behövs fixas iordning. Att anlita hantverkare till att göra allt gör att den eventuella lilla vinsten på huset skulle försvinna.
 
Jag fortsätter att titta efter lägenheter, och blir alldeles tokig på alla öppna planlösningar. Kök som typ är en kortsida i vardagsrummet. Jag kan inte förstå att man inte vill kunna stänga till om stekoset utan ha det stinkande i hela hemmet?
 

Liknande trådar

Svar
680
· Visningar
35 583
Senast: Mia_R
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
323
Tjatter Jag blev inspirerade av tråden om vilka imperier osv man tänker på och kom att tänka på en sak jag tänker en del på: Om ni fick resa...
2
Svar
26
· Visningar
461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp