Husköps-tråden del 2 :)

Jag hade tänkt gå på visning i helgen, på ett litet minihus i det område som jag sedan många år tillbaks sagt att jag vill bo i. De håller precis på att dra in kommunalt vatten och avlopp i området så det har varit en hel del som sålt (fritidshus). Detta hus har redan vatten och avlopp indraget.

Men så var det ju det där med mäklare... Det började med att jag skickade ett mejl och skrev att jag är intresserad, och ifall det är någon som hör av sig och vill ha förhandsvisning/köpa innan visning så ville jag gärna att hon hör av sig till mig så att jag får en chans att vara med. Frågade även om huset skulle besiktigas och om hon hade specifikation på vad boendekostnaden bestod av, då det bara stod en klumpsumma som jag såg var för liten för att överensstämma med verkligheten. Mäklaren ringer efter några timmar upp mig och säger kort "Till att börja med, det kommer inte besiktigas. Det är ett fritidshus". Ungefär som att jag var dum i huvudet som frågade något så korkat. :o Sedan sa hon "Angående förhandsvisningen, jag är nästan helt säker på att det inte kommer bli någon förhandsvisning, för om jag skulle förhandsvisa för varenda kotte som bad om det så skulle jag behöva bo där ute." Skitotrevligt, jag hade inte ens bett om en förhandsvisning. :crazy: Och sen lät hon oerhört besvärad över min fråga om boendekostnaden, då skulle hon minsann behöva gå in i sitt SYSTEM för att leta och det verkade tydligen extremt betungande. Känns verkligen som att hon vill sälja huset. :p

Jag hade också funderat lite över att det såg mindre ut än den angivna boytan (50 kvm), men tänkte att det kanske kändes annorlunda i verkligheten. Idag ser jag att de helt plötsligt ändrat boytan till 26 kvm, alltså hälften av det som tidigare var angivet. :eek: Plus att den gamla boytan på 50 kvm fortfarande står kvar i texten, plus att det på ett ställe står att vatten och avlopp är inkopplat och på ett annat att det enbart är sommarvatten och avlopp saknas (vilket jag vet inte stämmer). Hur dålig koll får man ha egentligen? :banghead: Vet inte om jag ens vill gå dit längre, blev plötsligt extremt dyrt för den boytan.
Idag är huset plötsligt 50 kvm igen. :p Mejlade mäklaren och fick svaret "Boarean är enligt säljaren 50 kvm. Huset har byggts ut under renoveringen. Det är kommunalt vatten och avlopp indraget och påkopplat."

Får väl ta med tumstock på visningen och kolla läget, det ser ut att vara mindre än 50 kvm... :cautious:
 
:D Då får det bli så! Funderade lite på om någon bank kanske är sämre än någon annan men när jag läser omdömen verkar det vara mest kundtjänst folk har problem med, att det tar tid innan man kommer fram i telefon osv. Men det gör kanske inte så mycket!
Jag tror inte att det har så mycket med bank att göra - mer än personalen på aktuellt kontor. De stora bankerna är överlag rätt lika.

Men om man har en kärv bankman och jättebra ränta så väger det mer än en skittrevlig person och usel ränta.....:D
 
Idag är huset plötsligt 50 kvm igen. :p Mejlade mäklaren och fick svaret "Boarean är enligt säljaren 50 kvm. Huset har byggts ut under renoveringen. Det är kommunalt vatten och avlopp indraget och påkopplat."

Får väl ta med tumstock på visningen och kolla läget, det ser ut att vara mindre än 50 kvm... :cautious:
Och nu har någon såklart, som jag trodde, lagt ett bud före visning. Men mäklaren hörde av sig som jag bett om. Nu hoppas jag att hon ger mig möjlighet att titta på huset, jag sa att jag är intresserad men inte känner att jag vill lägga ett bud utan att kunna titta invändigt också.

Det här med att försöka köpa hus i Stockholmstrakten är jättekul. :cool: :crazy:
 
Vi har äntligen fått inflyttningsdatum! 9 januari får vi tillträde vilket jag är jättenöjd med! Inflyttning var från början planerad till nov/dec men sedan fick vi besked om att det försenats till kvartal 1 2018. 9 januari känns helt ok ändå :)

Det är ju ett tråkigt datum sådär i början/mitten av månaden men jag tänker att det kan bli skönt att ha dubbla lägenheter i några veckor så att vi kan ta det lugnt med flytten.
Nu väntar vi på att skriva upplåtelseavtal i oktober, att få komma in i lägenheten i december när det är besiktning och så anordnas det något infomöte också någon månad innan tillträde för hela föreningen (nybygge).

Just nu går jag mest och velar kring om några av våra nuvarande möbler på uteplatsen kommer få plats, om vi ens vill ha kvar dem eller om vi ska göra mig av med allt och köpa nytt istället.. :angel:
 
Vi ska ge oss in i leken och börja leta hus snart! Vi räknar med att det kommer ta ett tag att hitta vad vi är ute efter, då vi är helt nybörjare på det här med husköp (jag har köpt en lägenhet innan men var ingen standard lägenhetsköp). Någon som har några smarta pekpinnar som man ska tänka på när man börjar titta på hus? Vi är inte intresserade av renoveringsprojekt utan tänker köpa ett hyfsat "färdigt" hus.
 
Jag som är är helt okunnig känner mig lite frustrerad över det här med att kolla upp bostadsrättsföreningarna. Jag fattar liksom nada av siffrorna i årsredovisningen.
Jag skaffade därför allabrf.se men är in säker på hur mycket man ska lita på den.

Vi har hittat en lägenhet vi är rejält sugna på, men går man i på alllabrf och slår på adresen säger den att föreningen har massvis mer lån än andra i närheten. Men ger den ändå ett A?
Som jag fattat det är det dåligt om föreningen har mycket lån?

Hur kollar man upp så man inte gör ett galet köp?
 
Som jag fattat det är det dåligt om föreningen har mycket lån?
Det viktigaste måste väl vara hur stora lånen är i förhållande till fastighetens värde, tänker jag...? Och i förhållande till fastighetens storlek?
Ett skäl till att en förening har större lån än andra föreningar i samma område kan ju vara att fastigheten är nyare - eller har mycket fler medlemmar/lägenheter - och då behöver kanske inte lånens storlek i sig vara alarmerande.
 
Det viktigaste måste väl vara hur stora lånen är i förhållande till fastighetens värde, tänker jag...? Och i förhållande till fastighetens storlek?
Ett skäl till att en förening har större lån än andra föreningar i samma område kan ju vara att fastigheten är nyare - eller har mycket fler medlemmar/lägenheter - och då behöver kanske inte lånens storlek i sig vara alarmerande.
Alltså, jag är så lost när det gäller siffror att jag på riktigt får ångest när jag försöker begripa mig på det här.
Men vi kan inte bo kvar i en lägenhet med vattenskada som värden skiter i.
Finns det mäklare för köpare? Typ att man kan betala någon för att kolla upp lägenheten åt en?
 
Och nu har någon såklart, som jag trodde, lagt ett bud före visning. Men mäklaren hörde av sig som jag bett om. Nu hoppas jag att hon ger mig möjlighet att titta på huset, jag sa att jag är intresserad men inte känner att jag vill lägga ett bud utan att kunna titta invändigt också.

Det här med att försöka köpa hus i Stockholmstrakten är jättekul. :cool: :crazy:
Så såldes huset ikväll utan visning. För mig är det helt obegripligt att man kan köpa hus för typ 3 miljoner utan att ens sätta sin fot i det innan kontraktsskrivning. :confused: Jag bara vägrar! Det hjälpte inte att jag var intresserad av att betala mer för huset. Men jag säger bara; deras förlust. :angel: Jag tar mina miljoner till någon som är mer intresserad. :D
 
Vi har äntligen fått inflyttningsdatum! 9 januari får vi tillträde vilket jag är jättenöjd med! Inflyttning var från början planerad till nov/dec men sedan fick vi besked om att det försenats till kvartal 1 2018. 9 januari känns helt ok ändå :)

Det är ju ett tråkigt datum sådär i början/mitten av månaden men jag tänker att det kan bli skönt att ha dubbla lägenheter i några veckor så att vi kan ta det lugnt med flytten.
Nu väntar vi på att skriva upplåtelseavtal i oktober, att få komma in i lägenheten i december när det är besiktning och så anordnas det något infomöte också någon månad innan tillträde för hela föreningen (nybygge).

Just nu går jag mest och velar kring om några av våra nuvarande möbler på uteplatsen kommer få plats, om vi ens vill ha kvar dem eller om vi ska göra mig av med allt och köpa nytt istället.. :angel:
Om ni vill kanske ni kan kolla om ni kan skjuta på tillträdet någon vecka eller så. När jag köpte min nuvarande lägenhet som också är nyproduktion, så kunde jag välja själv hur snabbt jag ville ha tillträde, inom rimliga gränser förstås. Hade kunnat välja att skjuta på det en månad typ, men valde att få tillträde så fort som möjligt då det låg praktiskt strax innan en långhelg och därefter månadsskifte. Men förstår också att ni kanske vill flytta in så fort som möjligt när det väl är klart. :D
 
Om ni vill kanske ni kan kolla om ni kan skjuta på tillträdet någon vecka eller så. När jag köpte min nuvarande lägenhet som också är nyproduktion, så kunde jag välja själv hur snabbt jag ville ha tillträde, inom rimliga gränser förstås. Hade kunnat välja att skjuta på det en månad typ, men valde att få tillträde så fort som möjligt då det låg praktiskt strax innan en långhelg och därefter månadsskifte. Men förstår också att ni kanske vill flytta in så fort som möjligt när det väl är klart. :D
Ja vi vill få tillgång så snart som möjligt. Jag tänker att det blir en lugn flytt, köra lite i taget och hinna tänka ordentligt kring hur vi vill ha allt :)
 
Det är så tröttsamt med bostäder som säljs vid förhandsvisning!

Två av de lägenheter som jag skulle ha tittat på i morgon är redan sålda. Jag kunde visserligen ha bett om förhandsvisning själv, men jag har gjort det flera gånger tidigare utan att ens få svar från mäklaren samtidigt som det var länge sedan lägenheter i området jag tittat på gick bort på det viset så gjorde jag inte det denna gång.

Någon som vet vad det kan kosta att bygga igen en vägg? Ska titta på en lägenhet i morgon som slagit upp över halvan av väggen mellan kök och vardagsrum. Så vill jag absolut inte ha det men eftersom resten av lägenheten är bra kan den vara värd att titta på.
 
Det är så tröttsamt med bostäder som säljs vid förhandsvisning!

Två av de lägenheter som jag skulle ha tittat på i morgon är redan sålda. Jag kunde visserligen ha bett om förhandsvisning själv, men jag har gjort det flera gånger tidigare utan att ens få svar från mäklaren samtidigt som det var länge sedan lägenheter i området jag tittat på gick bort på det viset så gjorde jag inte det denna gång.

Någon som vet vad det kan kosta att bygga igen en vägg? Ska titta på en lägenhet i morgon som slagit upp över halvan av väggen mellan kök och vardagsrum. Så vill jag absolut inte ha det men eftersom resten av lägenheten är bra kan den vara värd att titta på.
Beroende på matgerialval så är det inte så dyrt.

Några reglar, isolering för några få kvadrat och skivor.
 
Det är så tröttsamt med bostäder som säljs vid förhandsvisning!

Två av de lägenheter som jag skulle ha tittat på i morgon är redan sålda. Jag kunde visserligen ha bett om förhandsvisning själv, men jag har gjort det flera gånger tidigare utan att ens få svar från mäklaren samtidigt som det var länge sedan lägenheter i området jag tittat på gick bort på det viset så gjorde jag inte det denna gång.

Någon som vet vad det kan kosta att bygga igen en vägg? Ska titta på en lägenhet i morgon som slagit upp över halvan av väggen mellan kök och vardagsrum. Så vill jag absolut inte ha det men eftersom resten av lägenheten är bra kan den vara värd att titta på.
En hantverkare gör jobbet (alltså själva väggbyggandet exkl tapet/målning) på mindre än en dag så det är inte dyrt.
 
Vi ska ge oss in i leken och börja leta hus snart! Vi räknar med att det kommer ta ett tag att hitta vad vi är ute efter, då vi är helt nybörjare på det här med husköp (jag har köpt en lägenhet innan men var ingen standard lägenhetsköp). Någon som har några smarta pekpinnar som man ska tänka på när man börjar titta på hus? Vi är inte intresserade av renoveringsprojekt utan tänker köpa ett hyfsat "färdigt" hus.
Jag vet inte om så många "smarta" tankar, men lite kring hur vi tänkte ( flyttade in för några veckor sen).

1. Ekonomin. Vad har ni lånelöfte för alt. Vad kan ni tänka er att betala? Vi bokade personligt möte med banken för att lägga upp olika kalkyler. Kolla vad hus ni är intresserade av går för för att få ett hum. Kan ni kompensera med strl eller med läge? Lagfart och pantbrev tillkommer. För vår del blev det 100'. Tror inte att man får låna till det.
2. Besiktningsprotokollet! Viktigt att gå igenom. Kanske har ni nån kunnig bekant som kan gå igenom om ni inte har koll själva? Är badrum och kök renoverat av fackman. Vad behöver isf renoveras och vad kan det kosta?
3. Se bortom homestyling. Ofta får man betala mer för hus som är stylade. Ytskickt kostar ofta inte så mkt att göra jmf med att ex byta fönster.
4. Området. Nu vet inte jag om ni har barn men ändå viktigt att höra sig för om ryktet för skola och förskola tycker jag.
5. Läge. Vad är viktigt för er? Pendlingsmöjligheter? Nära buss? Tyst? Stor tomt?
6. Uppvärmning? Vilken uppvärmning finns?
7. Radon? Finns radon? Om inte mätning finns går det ofta att ringa kommunen för att höra om områden med markradon. Kolla beskrivningen för att se om det finns blåbetong.

Det här var iaf lite av det som vi tänkte på...
 
En hantverkare gör jobbet (alltså själva väggbyggandet exkl tapet/målning) på mindre än en dag så det är inte dyrt.

Vad står inte dyrt för i dessa sammanhang? Har bara anlitat hantverkare till att renovera badrummet vilket tog flera veckor, jag har ingen aning om vad man ska räkna med att en kostar per timme.
 
Vi ska ge oss in i leken och börja leta hus snart! Vi räknar med att det kommer ta ett tag att hitta vad vi är ute efter, då vi är helt nybörjare på det här med husköp (jag har köpt en lägenhet innan men var ingen standard lägenhetsköp). Någon som har några smarta pekpinnar som man ska tänka på när man börjar titta på hus? Vi är inte intresserade av renoveringsprojekt utan tänker köpa ett hyfsat "färdigt" hus.

Utöver att själva huset ska funka säger jag, yrkesskadad som jag är, kolla kommunens planer för "ert område" när ni hittar ett hus. Både detaljplan för att tex se era möjligheter att bygga om/ut i framtiden, samt vad grannarna får/kan göra. Men också översiktsplanen för att få ett hum om kommunens bild av områdets långsiktiga utveckling, planeras tex nya bostäder/områden i närheten, nya skolor/förskolor, ny infrastruktur etc.

Händer rätt ofta att människor missar att kolla såna här saker och sen blir besvikna eller arga över ett tex få nya grannar :)
 
Vad står inte dyrt för i dessa sammanhang? Har bara anlitat hantverkare till att renovera badrummet vilket tog flera veckor, jag har ingen aning om vad man ska räkna med att en kostar per timme.
600 kr/h är väl en rimlig gissning (vår badrumsfirma tog 450 kr/h men det känns väldigt billigt). Om det tar en hel dag: 600x8 = 4800 kr före ROT, 3360 kr efter ROT. Material tillkommer men det kostar inte många hundralappar.
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
198
Senast: manda
·
Svar
494
· Visningar
26 426
Senast: Mia_R
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp