Husköps-tråden del 2 :)

I förrgår var vi på visning och för en gångs skull var huset allt som annonsen utlovade. :heart Tyvärr har vi ett hus att sälja först, och det är i stadiet "fotograferas nästa vecka". Så dumt att gå på den där visningen och inte kunna vara med i en budgivning. Enda halmstrået är att det inte kommit några bud än, många föll nog bort på att det är en lantbruksfastighet. Men det var mycket folk på visningen, tyvärr. :(
 
I förrgår var vi på visning och för en gångs skull var huset allt som annonsen utlovade. :heart Tyvärr har vi ett hus att sälja först, och det är i stadiet "fotograferas nästa vecka". Så dumt att gå på den där visningen och inte kunna vara med i en budgivning. Enda halmstrået är att det inte kommit några bud än, många föll nog bort på att det är en lantbruksfastighet. Men det var mycket folk på visningen, tyvärr. :(
Dom två fastigheter jag köpt när jag redan haft ett annat att sälja har jag köpt innan vi ens kontaktat mäklare för vårt egna. Fått lånelöfte utan problem ändå. Har du kollat upp att du inte får lånelöfte iallafall eller står du med ett svårsålt hus?
Det beror ju såklart i vilken prisklass och hur stort lån man tar, risken är ju att stå med två bostäder.
 
Dom två fastigheter jag köpt när jag redan haft ett annat att sälja har jag köpt innan vi ens kontaktat mäklare för vårt egna. Fått lånelöfte utan problem ändå. Har du kollat upp att du inte får lånelöfte iallafall eller står du med ett svårsålt hus?
Det beror ju såklart i vilken prisklass och hur stort lån man tar, risken är ju att stå med två bostäder.
Jag själv får inte låna tillräckligt mycket, och tillsammans ännu mindre eftersom min partner inte har fast tjänst. Däremot kommer han att ha en rejäl kontantdel när huset väl är sålt.
 
Jag själv får inte låna tillräckligt mycket, och tillsammans ännu mindre eftersom min partner inte har fast tjänst. Däremot kommer han att ha en rejäl kontantdel när huset väl är sålt.
Vi har nog löst finansieringen, och nu behöver jag input på bud! Just nu ligger bud från två budgivare på 100 papp under utgångspris. Det är en visning till på fredag. När och hur mkt hade ni budat?
 
Vi har nog löst finansieringen, och nu behöver jag input på bud! Just nu ligger bud från två budgivare på 100 papp under utgångspris. Det är en visning till på fredag. När och hur mkt hade ni budat?
Jag hade suttit lugnt och väntat till efter nästa visning. Ska du få säljaren att acceptera ett bud redan nu, så nära inpå nästa visning, får du nog lägga ett tämligen rejält bud. Som förmodligen blir för högt och har du otur väljer ändå säljaren att ha en visning till. Så det hade jag inte sett ngn mening med.

Efter nästa visning skulle jag anmäla till mäklaren att du är intresserad men lite tveksam. Det gör att mäklaren kommer kontakta dig när det ev kommer ytterligare bud. Även då skulle jag vänta ut lite och känna efter hur budvilliga de andra är. Att de inte börjat buda över varandra redan indikerar att de inte är så väldigt budglada. Har du tur ligger de redan nära sin maxgräns. Hur mkt du sedan ska lägga dig över är beroende både på prisnivån och hur mga bud det redan varit. Har det varit mga bud redan så hade jag lagt mig med lite marginal över och hoppats på att max därmed är nått för de andra. Har det varit få bud hade jag nöjt mig med en mindre höjning.
 
Jag hade suttit lugnt och väntat till efter nästa visning. Ska du få säljaren att acceptera ett bud redan nu, så nära inpå nästa visning, får du nog lägga ett tämligen rejält bud. Som förmodligen blir för högt och har du otur väljer ändå säljaren att ha en visning till. Så det hade jag inte sett ngn mening med.

Efter nästa visning skulle jag anmäla till mäklaren att du är intresserad men lite tveksam. Det gör att mäklaren kommer kontakta dig när det ev kommer ytterligare bud. Även då skulle jag vänta ut lite och känna efter hur budvilliga de andra är. Att de inte börjat buda över varandra redan indikerar att de inte är så väldigt budglada. Har du tur ligger de redan nära sin maxgräns. Hur mkt du sedan ska lägga dig över är beroende både på prisnivån och hur mga bud det redan varit. Har det varit mga bud redan så hade jag lagt mig med lite marginal över och hoppats på att max därmed är nått för de andra. Har det varit få bud hade jag nöjt mig med en mindre höjning.
Nej, att de ställer in visningen tror jag är utesluter.
De som har budat har lagt två bud vardera så här långt, ena har höjt väldigt stillsamt och är den som leder. Frågan är om man budar dan innan visning, om det kan skrämma bort en del? ;)
 
Nej, att de ställer in visningen tror jag är utesluter.
De som har budat har lagt två bud vardera så här långt, ena har höjt väldigt stillsamt och är den som leder. Frågan är om man budar dan innan visning, om det kan skrämma bort en del? ;)
Inte om det fortfarande bara ligger runt utropspris. Det lär nog inte direkt skrämma.
 
Inte om det fortfarande bara ligger runt utropspris. Det lär nog inte direkt skrämma.
Det har du förstås rätt i.... Men vad jag avskyr att vänta!!! :nailbiting: Det kom ett bud till igår från ny budgivare (nr 3), men priset ligger fortfarande strax under utropspris.
 
Jag ska på visning nästa lördag :). En gård med renoveringsbehov... Får se hur det går och om priset sticker iväg. Tidigare gårdar i området har sålts under utgångspriset det senaste året.
 
Och där stack priset iväg över vår budget. Gick fort när det väl kom igång. :(
Nu till pingst är den absolut finaste tiden och alla vill ha hus och trädgård, under höst och vinter när det är mörkt, regnigt och allmänt trist är man mycket mindre sugen och då är det lättare att köpa.
 
Jag har varit på två visningar de här dagarna, en privat och den andra via mäklare, båda hade så mycket renoveringsbehov att jag blev alldeles besviken. En fin bagarstuga helt söndervittrad i syllarna:down:

Finns ett hus som inte sålts i höstas som egentligen är bra men ett litet korridorskök... Hur kan en barnfamilj kunnat klara sig på en 50cm spis?
 
Visningen av gården var i lördags, 24 sällskap var anmälda. Kändes inte som jättemånga anmälda eller?
Omfattande renovering som krävs, men ett så fint hus i "grunden"... De har bara spikat upp eternitplattor och satt igen gavelfönster och kattvindsfönster :( En bra sak var i alla fall att de gamla fönsterna var sparade!

Budgivningen startar i dag. Får se hur långt vi hänger med.
 
Och nu gick budgivningen iväg över vårt satta maxpris... Men har fått lite information om att det nog kommer ut lite fler gårdar i området framåt sommar/höst.
 
Hur vet man egentligen att ett objekt är rätt för en? Känns som att jag är jättekräsen med både storlek, läge och utformning. Ska det kännas helt rätt eller är det ok att nöja sig?
 
Hur vet man egentligen att ett objekt är rätt för en? Känns som att jag är jättekräsen med både storlek, läge och utformning. Ska det kännas helt rätt eller är det ok att nöja sig?
Det som absolut måste kännas rätt är läget. Allt annat går att ändra på, men till en kostnad. Så om du hittar t.ex något till ett bra pris med rätt läge - fundera på om du kan tänka dig att bygga ut, inreda vinden eller dylikt.
 
Neverending story - hittar det perfekta stället på Hemnet. Not so perfect i verkliga livet. Jag avskyr det, hur noga man än kollar på kartor, bilder och dokument så är det alltid någon dealbreaker som inte syns förrän man inte är där på plats. Jag är så trött på att få förhoppningar grusade.
 
Voltis is back! Har varit med i tråden för länge sedan då vi funderade på flytt från sthlm till halland/skåne.
Det rann ut i sanden av flera orsaker, men nu har våra tankar börjat snurra igen...

I min drömvärld skulle vi göra så här:

-Hitta ett nytt hus (vet vilket område vi vill till)
-Sälja vårt nuvarande (det ser jag som rätt enkelt i vårt område)
-Säga upp oss på våra jobb
-Flytta till nya huset
-Leta nya jobb på plats

Men förstår ju att det i princip är omöjligt... eller?

Med en flytt skulle vi bo mkt billigare än nu, då vi ha låga lån just nu, kommer sälja med stor vinst och trots att vi kommer köpa ett ngt dyrare hus så blir månadskostnaden mindre då vi idag har hög avgift (bostadsrätt).
Har alltid skött våra betalningar och har inga andra lån alls.
Båda har jobbat sedan vi varit i arbetsför ålder i princip. (ca 20 år)
Jag är högkvalificerad inom mitt yrke (borde få jobb lätt alltså)
Planen är att ha en buffert på ca 500k vid en flytt som kan betala våra räkningar tills vi får nya jobb.
Vet att vi skulle klara oss på våra akassor ett bra tag (men nya jobb fort är a och o)

Är detta möjligt??

Det är mest spekulationer just nu, innan vi ens funderar på att kontakta banken.

Nya jobb först är väl det ideala, men det känns så svårt att först ska båda hitta nya jobb så långt bort, sen efter det hitta hus och planera skola för barnet etc innan vi börjar nya jobben. Det stressen vet jag inte om jag vill gå igenom? Jag vill bara flytta en gång, till en plats jag verkligen vill bo på resten av livet(?).
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom jag inte hittar någon, så skapar jag en ny Stör mig idag på att uråldriga lagningar inte håller tills man kilar vidare =...
Svar
1
· Visningar
207
Senast: manda
·
Svar
556
· Visningar
29 653
Senast: Rosett
·
Tjatter T Har funnits några sådana här trådar tidigare men hittade ingen som var riktigt aktuell. Tänkte vi kunde ha en tråd där vi delar med...
Svar
0
· Visningar
316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp