Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Fibusen

Trådstartare
För inte kan det väll bara vara jag och maken som letar hus för fullt?! ;)

Hittade vårat drömhus,men samma dag som vi skulle lämna bud får dottern till husägaren för sig att hon ska köpa det istället. :( Så nu har vi börjat om igen.

För oss så finns det INGET ens av intresse ute i dag,kikar varje dag,men verkar komma ut snålt med hus nu i semestertider. Där vi söker hus kommer det oftast ut 2-4 stycken per dag, nu har det bara dykt upp 3 på 3 dagar (och dessutom inte det minsta intressant nått av dom!) så nog går det lite segt. Hade hoppats på en rejäl rusch nu när både jag och maken har semester,är lite lättare att gå på visningar då när bägge är lediga...

Hur långt har ni andra kommit? :) Har ni hunnit kika på något,fått lånelöfte,ska starta budgivning,eller vart står ni?

En liten stött,depp och lycka till-tråd tänkte jag där vi kan följas åt i jakten på våra drömhus! :D
 
2-4 hus per dag låter som rena drömmen. Där jag och sambon köpte dök det upp kanske två i veckan och då var oftast det ena en sommarstuga med rivningsbehov och det andra en villa i 6,8 miljonerkronorsklassen.
Nu har vi dock köpt ett, vi skrev på papprena i slutet av juni och väntar på att få flytta in. Känns skönt, jag tröttnade hel och hållet på visningar och notiser i mailen om "hus som passar in på din sökprofil" och så dyker det upp TOMTER för 3,995 miljoner då jag satt en övre gräns för sökning på HUS på 4 miljoner. Undrar vad vi ska köpa att bo i för de sista 5 kronorna? En IKEAfilt att häcka under? Usch, man kan bli bitter för mindre...
 
Jag köpte ett renoveringsobjekt för ca 1 vecka sedan,original 1947 inkl alla saker i dödsboet och ärligt så undrar jag nu när vi börjat riva i skiten om inte smutsen är original 1947 oxå.......bläääääääää!
Som grädde på moset visade det sig att taket läckte och att ett vattenrör under huset fruset sönder och läckte i trossbotten, nu sitter jag här och undrar om jag är riktigt klok ?!
 
Jag prutade rejält,i mina ögon skambud och efter lite tänk så tog dom det för att slippa problemet. Har inga bilder på datorn och det var borttaget på fastighetsbyråns sida.
Fast på köpet fick jag en peugot 205 eller 207 av årsmodell 1978 och en EU moppe -2009 och en vääääääääääääääääldig massa loppis prylar och just prylar var det inte ont om varken i det 130kvm huset eller det 400kvm stora ladan/verkstad/garage med gjutet golv och airkondition i taket......host, harkel,fniss (har inga smilyes )
 
Åhh,@dobbis ,det låter ju jättespännande!!!! :love: Vad är planen,blir det hästgård? Önskar att vi hade tid/råd för sånna projekt,men med småbarn så vill vi ha det någorlunda klart iaf,lite småfix som nya tapeter och lite färg och sånt gör vi gärna såklart,och lite lättare snickerier,men en totalrenovering finns varken det tid eller pengar för... Annars så är det lite av min dröm att hitta en riktigt fin gammal gård och göra det precis som man vill! :love:

Inte så kul för er med en massa renoveringar man inte planerat,men jag hoppas att det är snabbt fixat,och att det inte drar iväg alldeles! Hoppas det blir lite bilder snart! :D

Idag har inget nytt kommit ut här heller. Eller jo,två stycken,ett hus var totalt jättetråkigt med NOLL charm,och det andra var mitt inne i ett villaområde,enplans halvtegel,och husen står på rad efter rad och ser alla likadana ut. Nä,inget alls för mig,jag vill ha lite "eget"! (Är lite landet-skadat efter att ha växt upp i ett hus med utsikt över bara åkrar!)
 
Jag har inte kommit långt alls i husköparplanerna. Än så länge håller jag på att spara, dels för att få större flexibilitet i vad jag kan köpa men också för att slippa låna så mycket. Sen är det lite jag måste bli klar med här i Stockholm innan jag kan dra. Här tänker jag nämligen inte stanna och jag har tur som förmodligen kan ta jobbet med mig.

Men jag tittar efter hus dagligen och DRÖMMER. Än så länge är det inget hus som haft allt jag önskar mig. Däremot finns det några jag kanske kan tänka mig. Om precis rätt hus dyker upp, till rätt pris, är det nog ingen omöjlighet att jag springer i ilfart till banken efter ett lånelöfte och håller tummarna för att jag hinner buda innan det säljs. Men förnuftet säger år mig att vänta så därför har jag inte pratat med banken.
 
@Fibusen Nej hästgård är det för lite mark för,bara drygt 6000kvm och jag skulle aldrig våga ställa något varke min bil eller häst i ladan då taket kan komma ner vilken dag som helst.
Jag köpte det för husets skull och den helt underbara utsikten över göta kanal och en gräsmatta som man kan spela krocket på + ligger fritt så nu kanske datorn kan få 4G och inte som nu 2 av 8 pinnar och i bästa fall 3G om jag står på rätt ställe på tomten "ler"

Takläggaren jobbade i helgen och röris var där idag,snickare och städfirma på måndag,då är dom värsta bränderna släckta.
Så kan man släcka resten i tur och ordning.
 
I dag åkte vi förbi en tomt som kom ut här om dagen, skulle endå passera,så då passade vi på att svänga förbi. Är en stor gammal lada som står där,skulle kunna bli jättefint stall efter lite (mycket!) fix,"huset" är en tom timmerstuga typ,så det är ju inget att bygga av,så det skulle bli helt nytt i sånt fall,och det känner vi väll att vi inte orkar med riktigt,känns som om det blir väldans dyrt dessutom. :crazy:
 
För nån dag sen kom det ut ett hus där jag vill bo som dessutom var fint och känns som det skulle passa oss bra. Suck vad drygt när man inte kan köpa.
Spelar ju ingen roll att vi kan lägga en ganska stor kontantinsats när vi inte får låna pga ena studerar och den andre är arb.lös :(
 
För nån dag sen kom det ut ett hus där jag vill bo som dessutom var fint och känns som det skulle passa oss bra. Suck vad drygt när man inte kan köpa.
Spelar ju ingen roll att vi kan lägga en ganska stor kontantinsats när vi inte får låna pga ena studerar och den andre är arb.lös :(
Är du säker?

Jag fick låna när jag var arbetslös (dvs i fas 3). Jag HADE ju en månatlig inkomst, mitt aktivitetsstöd.
Fast Swedbank sa nej eftersom de krävde att jag skulle ha 9 papp kvar när fasta utgifterna var dragna. Lite bekymmersamt när man får in 10' ...:mad:

Men Länsförsäkringar tittade seriöst och bestämde sig för att det var OK. Speciellt som månadskostnaden för mig sjönk med tusenlappar jämfört med att bo i lägenhet.

Så för lite mer än två år sedan köpte jag det här huset och nu har jag jobb och har nyligen lånat 150' till för att fixa i ordning uthuset så det står i 100 år till.
 
Fast Swedbank sa nej eftersom de krävde att jag skulle ha 9 papp kvar när fasta utgifterna var dragna.

Oj, varför så mycket? Hur motiverade det den summan? 9 tusen är ju en rätt stor marginal när allt är betalt, eller vad tänkte de att dessa pengar skulle gå till? Jag kommer ju inte i närheten av den summan för mat, kläder och annat löst.
 
Är du säker?

Jag fick låna när jag var arbetslös (dvs i fas 3). Jag HADE ju en månatlig inkomst, mitt aktivitetsstöd.
Fast Swedbank sa nej eftersom de krävde att jag skulle ha 9 papp kvar när fasta utgifterna var dragna. Lite bekymmersamt när man får in 10' ...:mad:

Men Länsförsäkringar tittade seriöst och bestämde sig för att det var OK. Speciellt som månadskostnaden för mig sjönk med tusenlappar jämfört med att bo i lägenhet.

Så för lite mer än två år sedan köpte jag det här huset och nu har jag jobb och har nyligen lånat 150' till för att fixa i ordning uthuset så det står i 100 år till.

Har inte varit in på banken och frågat, bara kollat på såna på hemnets sida, typ hur mkt får vi låna. Vi har dock väldigt låg månadskostnad nu så jag tror att vi höjer den :/ Eller, det beror ju på om man kan lita på det som står på mäklarens sida om årskostnaden..
Kanske är värt att prova!
 
För nån dag sen kom det ut ett hus där jag vill bo som dessutom var fint och känns som det skulle passa oss bra. Suck vad drygt när man inte kan köpa.
Spelar ju ingen roll att vi kan lägga en ganska stor kontantinsats när vi inte får låna pga ena studerar och den andre är arb.lös :(
Har du kollat med olika banker?
 
Vi äger ett hus, men vill flytta till en riktig gård :). Har spanat i över 2 år nu, sen vi köpte nuvarande. Lägenhet var aldrig ett alternativ så vi köpte ett billigt hus i kategorin "okej" tills vidare.

MEN! Huspriserna är vansinniga i närheten av Luleå dit vi gärna vill flytta. Det kommer sällan ut hus som är rimliga, senast var ett i Bälinge som på ett dygn gick upp i 1,5 milj (vansinne för ett gammalt hus, renoveringsbehov, med lagård som bara kan användas till att förvara prylar). Vi har kanske lite sneda perspektiv då vi köpte nuvarande för 200k men vi vill faktiskt inte belåna oss upp över öronen som så många andra verkar göra utan att tänka på vad som kan hända i framtiden. Hus som ligger mer centralt ligger ibland på 3-5 miljoner *ryser*. I en stad på 75000 invånare? Helt galet.

Det vi letar efter är:
Huset ska enbart kräva ytskiktsrenoveringar, dvs värme och vatten ska vara på plats och välfungerande. Det ska inte var fuktskador, stora tapetsläpp, skum lukt eller blöt källare. Vi ska inte behöva riva ut köket som vi gjorde på nuvarande. Men det får gärna vara ett äldre hus.

Tomt minst 2ha, inte storskog inpå knuten.

Gärna en färdig äldre gård med "charm" och flera uthus som bastu, bagarstuga etc.

Helst ska närmaste granne vara 100m bort eller mer, jag vill kunna springa naken i min egen trädgård.

Helst inte mer än 4 mil från Luleå centrum. Helst inte i Boden :P.

Vi kan tänka oss att gå upp till 2 miljoner om följande finns (för om det inte finns måste vi bygga och då måste priset reflektera det vi behöver lägga på nybyggena):
Färdigt traktor/skruvgarage med platta och värme.
Liknande byggnad som med små medel kan göras om till stall (dvs platta, hög takhöjd, tak i bra skick).

Jag lär få leta i några år till :P...

Det här huset är perfekt förutom att det är för långt från Luleå:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-tallberg-alvsbyns-kommun-tallberg-4-6431615

Och det här skitmysigt och vackert och har fantastisk potential men priset är långt över smärtgränsen:
http://www.hemnet.se/bostad/gard-7rum-sjulsmark-pitea-kommun-vastmarksvagen-73-5500511
 
Senast ändrad:
Nej bara på internet, ni tror alltså att det kan gå? Samtidigt vet vi inte om vi vågar..tänk om vi inte får jobb här och måste flytta, då är det ju lättare ändå att flytta från en lägenhet istället för sälja ett hus. :/

Vet inte om det går när ingen har jobb.
Men jag vet att när vi sålde och köpte hus sa ena banken tvärnej (!!!!) medan andra banken tyckte att det här var ju inga som helst problem, välkommen hit. Typ :)

Skadar ju inte att kolla runt.
 
Och det här skitmysigt och vackert och har fantastisk potential men priset är långt över smärtgränsen:
http://www.hemnet.se/bostad/gard-7rum-sjulsmark-pitea-kommun-vastmarksvagen-73-5500511

Hade det där legat i Skåne hade jag budat direkt, 2,8 för 16 hektar och stort fint hus, perfekt! Här nere hade det legat på minst det dubbla...
Jag och min sambo letar/letade egentligen inte hus eller ja gård just nu, men... Hemnet-knarkare som vi båda är hittade vi en gård vi inte kunde motstå. Tyvärr kände ngn annan likadant och vi gav oss efter snabbt stegrande budgivning...
Har man väl börjat är det dock svårt att sluta ;) Vi tittade på en gård i tisdags och ska på en annan visning imorgon :D
Två helt olika ställen så vi får se hur det känns imorgon när vi kikat på hus nr 2!
 
Oj, varför så mycket? Hur motiverade det den summan? 9 tusen är ju en rätt stor marginal när allt är betalt, eller vad tänkte de att dessa pengar skulle gå till? Jag kommer ju inte i närheten av den summan för mat, kläder och annat löst.

Pengarna ska inte gå åt, det är där bufferten kommer in i bilden. En budget som går +/- 0 är riskabel både för banken och för den vars ekonomi det gäller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 558
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 129
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 353
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
172 704

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa billig bil?
  • Den första tråden
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp