Huvudbry kring unghäst - rädd eller respektlös?

hier

Trådstartare
På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit upp på Island, så jag har varit försiktig med honom då han inte förstår så mycket ännu.
Han var ganska timid när han först kom, rentav lite skygg, men har bland hästarna nu börjat klättra i rang och har blivit mer självsäker och modig.

Jag skulle hämta en häst i hagen idag, och först kom han fram nyfiket och ville nosa lite. Jag hälsade och kliade lite på honom, och började därefter gå mot hästen jag skulle hämta. Då strök han öronen bakåt och började knuffa mig i ryggen och fösa mig, nafsade på benet och höll på.
Detta är ju givetvis inte är ok att han tror att han kan schasa iväg människor, så jag började be om utrymme och att han skulle ge sig iväg. Då började han bara pusha ännu mer aggressivt. När jag sa till på skarpen höll han nästan på att välta mig med bogen och bara kliva rakt över mig, och vände sen rumpan till och sparkade :mad:

Jag hade ingenting annat att försvara mig med än grimskaftet, vilket hjälpte föga att dratta till honom med då han bara gick på mig ännu hårdare då. Ju mer jag gick runt, desto mer sprang han mot mig/efter mig och gjorde utfall, och ju mer jag röt tillbaka, desto mer sparkade han bakut och pep och höll på.

Jag var tvungen att ta på honom grimman och gå in i stallet med honom för att jag skulle kunna hämta den andra hästen ifred och utan att bli mos... Och sen släppa ut honom igen, och med honom mer eller mindre knuffande mig ut ur grinden. Det känns självklart inte så bra att det var så jag avslutade hela situationen, men tyvärr hade jag inte så mycket tid på mig eftersom hästen jag skulle hämta hade lektion.

Så ja.. vad bör jag göra nästa gång? De andra i personalen har han lite mer respekt för, åtminstone till den grad att han flyttar på sig när de säger till. De brukar ha med sig ett spö, det hade inte jag då jag inte visste att han höll på så här. Jag har hela tiden fått höra att man får lirka lite med honom och inte göra honom rädd, men samtidigt så får han ju inte hålla på så här!

Flocken går ut och in i hagen själva, därför har jag inte tidigare varit i den situationen att jag varit ute i flocken samtidigt som den här hästen. Det är också en privathäst och ägaren är i full gång med att fostra honom, men i dagsläget behöver jag ju kunna hämta hästar utan att riskera liv och lem.

Jag har faktiskt aldrig varit med om en sån här "hård" häst förut. Jag har varit med om buffliga hästar som har försökt fösa mig, men då har de gett med sig när jag har gjort mig stor och gått emot dem, i värsta fall har jag behövt dratta till dom med det jag har i handen så har de flyttat på sig och saken är ur världen. Den här killen brydde sig inte ett skvatt om det.
Jag är rädd för att om jag tar med mig t ex spö eller något att hålla avstånd med, och går på honom ännu mer, så kanske han antingen 1) försvarar sig av rädsla eller 2) går ännu hårdare tillbaka för att han tar mig som en utmaning som han gjorde med de andra hästarna.

Jag ska be stallchefen att följa med mig nästa gång så får jag se hur hon gör med honom, men som sagt, nu är det mig han testar, inte henne.

Jag känner mig kass och rådvill. :(
 
Har du möjlighet att bara jobba med den aktuella hästen? Ofta är vår tajming fel, vi låter det gå för långt, hästen kommer för nära och till och med in i vår sfär, om man får säga så. Din regel får bli att den hästen inte ens får titta på dig utan tillåtelse och absolut inte ens närma sig utan inbjudan.
Så tricket är att inte vänta tills han redan är för nära utan göra upp reglerna att avstånd alltid gäller. Sen om du behöver spö för detta vet jag inte, man kommer väldigt långt med tydligt kroppspråk.
 
Har du möjlighet att bara jobba med den aktuella hästen? Ofta är vår tajming fel, vi låter det gå för långt, hästen kommer för nära och till och med in i vår sfär, om man får säga så. Din regel får bli att den hästen inte ens får titta på dig utan tillåtelse och absolut inte ens närma sig utan inbjudan.
Så tricket är att inte vänta tills han redan är för nära utan göra upp reglerna att avstånd alltid gäller. Sen om du behöver spö för detta vet jag inte, man kommer väldigt långt med tydligt kroppspråk.

Tidsmässigt är det ganska tajt. Han är ju privathäst så det är ju inte mitt jobb att uppfostra honom, det är ägarens, och hon kommer ut på kvällarna när jag har slutat. Jag tror inte att hon skulle uppskatta att jag, (som arbetstränar och egentligen inte räknas som personal även om jag rent praktiskt är personal), på eget bevåg skulle ta ut honom i t ex korallen. Jag har först och främst inte tid för det och dessutom skulle det vara fräckt att jobba med en häst som inte ens går i verksamheten utan är helt privat.

Men rent allmänt skulle det kännas bättre för mig att få en chans att umgås lite med honom, i och med att han faktiskt är ett så stort hinder för mig i min vardag. Men de andra i personalen har ju bara gått på honom med pisk och han flyttar på sig. Jag känner mig inte så bekväm med att gå så hårt på en häst, i synnerhet inte en unghäst, men måste jag kanske? Jag har tryck och eftergift som filosofi och så fort en häst gör rätt slutar jag med trycket och blir "tyst", låter hästen fundera, och berömmer när den slappnar av. Det har alltid funkat, på såväl unghästar som hingstar som allehanda hästar - men med denna häst känner jag mig som en total nybörjare :(

Att faktiskt slå en häst med pisken för att den ska flytta på sig har jag inte behövt göra förut, möjligtvis smiska litegrann, men mestadels har det varit ljudet i marken som fått hästar att flytta på sig. Jag vill ju för fasen inte göra en häst illa för att den ska respektera mitt utrymme.

Mina egna funderingar:
- Så fort jag får en rast eller lunch: gå ut i hagen och hänga lite i flocken och låta honom lära känna mig. Nackdelen med detta är förstås att jag har en ytterst begränsad tid på mig att ta den diskussion som eventuellt skulle uppstå = jag skulle än en gång gå ur en situation med honom som "vinnare"
- Stanna efter jobbet: totalt omöjligt eftersom alla hästar är inne i stallet när jag slutar. Jag kan ju inte ta ut en privathäst och leka "ledarskap" på eget bevåg. Det är ju hennes häst.
 
Som jag ser det, så ska du inte behöva göra ledarskapsövningar med någon annans häst. Du ska inte heller behöva stå och gulla med annans häst

Den hästen ska bara hålla sig borta från dig om du vill ha utrymme. Hästen ska respektera ditt utrymme och att du vill vara ifred.

Ta med en långpisk i hagen, snurra den runt din kropp, sträck på dig och ignorera hästen som är på dig. Du måste skydda dig, du ska inte gå på hästen och slå, det skulle bara förvärra situationen.
Hästen vill mucka med dig, om du reagerar på bråket, då vinner han.

(Tillägger, att det är så jag skulle hantera en sådan situation i hagen.)
 
På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit upp på Island, så jag har varit försiktig med honom då han inte förstår så mycket ännu.
Han var ganska timid när han först kom, rentav lite skygg, men har bland hästarna nu börjat klättra i rang och har blivit mer självsäker och modig.

Jag skulle hämta en häst i hagen idag, och först kom han fram nyfiket och ville nosa lite. Jag hälsade och kliade lite på honom, och började därefter gå mot hästen jag skulle hämta. Då strök han öronen bakåt och började knuffa mig i ryggen och fösa mig, nafsade på benet och höll på.
Detta är ju givetvis inte är ok att han tror att han kan schasa iväg människor, så jag började be om utrymme och att han skulle ge sig iväg. Då började han bara pusha ännu mer aggressivt. När jag sa till på skarpen höll han nästan på att välta mig med bogen och bara kliva rakt över mig, och vände sen rumpan till och sparkade :mad:

Jag hade ingenting annat att försvara mig med än grimskaftet, vilket hjälpte föga att dratta till honom med då han bara gick på mig ännu hårdare då. Ju mer jag gick runt, desto mer sprang han mot mig/efter mig och gjorde utfall, och ju mer jag röt tillbaka, desto mer sparkade han bakut och pep och höll på.

Jag var tvungen att ta på honom grimman och gå in i stallet med honom för att jag skulle kunna hämta den andra hästen ifred och utan att bli mos... Och sen släppa ut honom igen, och med honom mer eller mindre knuffande mig ut ur grinden. Det känns självklart inte så bra att det var så jag avslutade hela situationen, men tyvärr hade jag inte så mycket tid på mig eftersom hästen jag skulle hämta hade lektion.

Så ja.. vad bör jag göra nästa gång? De andra i personalen har han lite mer respekt för, åtminstone till den grad att han flyttar på sig när de säger till. De brukar ha med sig ett spö, det hade inte jag då jag inte visste att han höll på så här. Jag har hela tiden fått höra att man får lirka lite med honom och inte göra honom rädd, men samtidigt så får han ju inte hålla på så här!

Flocken går ut och in i hagen själva, därför har jag inte tidigare varit i den situationen att jag varit ute i flocken samtidigt som den här hästen. Det är också en privathäst och ägaren är i full gång med att fostra honom, men i dagsläget behöver jag ju kunna hämta hästar utan att riskera liv och lem.

Jag har faktiskt aldrig varit med om en sån här "hård" häst förut. Jag har varit med om buffliga hästar som har försökt fösa mig, men då har de gett med sig när jag har gjort mig stor och gått emot dem, i värsta fall har jag behövt dratta till dom med det jag har i handen så har de flyttat på sig och saken är ur världen. Den här killen brydde sig inte ett skvatt om det.
Jag är rädd för att om jag tar med mig t ex spö eller något att hålla avstånd med, och går på honom ännu mer, så kanske han antingen 1) försvarar sig av rädsla eller 2) går ännu hårdare tillbaka för att han tar mig som en utmaning som han gjorde med de andra hästarna.

Jag ska be stallchefen att följa med mig nästa gång så får jag se hur hon gör med honom, men som sagt, nu är det mig han testar, inte henne.

Jag känner mig kass och rådvill. :(

Hästen har väl antagligen inte haft så mycket kontakt med människor och har inte fått lära sig hur det går till. Det är inte så enkelt som att den är respektlös eller rädd. Det kan vara en kombination av att den tycker du är hotande, den vill visa dig att den är över i rang, den kan inte läsa signaler, den kan ha ont.. bla bla..

Oavsett så tycker jag inte du ska göra något med den utan ägarens och stallchefens ok:ande.
Om du känner dig osäker i situationen så säg till om det. Det är inte ok att låta anställda som inte riktigt kan hantera en situation vara i dem om det riskeras skador. Och det kan det kanske bli av det här om man har otur.

Jag har ju haft en häst som attackerade folk i hagen. Jag hade aldrig drömt om att någon annan än jag själv då tog in. Alltså fick jag göra det tills hästen började bli så pass att jag vågade låta KUNNIG stallägare ta det. Och då bara samma människa.
Så fick det vara en herrans massa år. Tills han förstod att även om andra tog in honom var det iaf bara jag som gjorde resten. Och då blev alla varnade innan och fick veta hur de skulle hantera honom.
Min var också Islandsgubbe. De kämpar för det de tror på mer än många andra raser. Utöver att en del av dem är jäkligt känsliga för "språk" som de är väldigt vakna på att läsa in direkt från andra varelser, folk som fä. Alltså är de inte alltid lika enkla att "problemlösa".

Min häst var i grunden väldigt osäker och gick därför till attack innan andra skadade honom. Något han hade lärt sig funkade..
Min gick många proffs bet på. Och det är inte alla tränare som klarar Islandshästar öht.
Så du ska inte känna dig nedslagen.
Min ponny hade den effekten på många iom att han med mig efter alla år ihop såg ut att vara ganska så lätt. Men det berodde ju på att vi redan gått igenom all skit och visste exakt var vi hade varann.
Han var visserligen inte aggressiv mot folk så sista åren. Men han gjorde ju som han ville med dem. Och man ville inte be någon pressa honom på något sätt. Då kunde han få panik och reagera i att försöka slå sig fri med våld.
Vissa hästar är väldigt svåra. Det ska man inte ta personligt!

Så säg du till arbetsgivaren att du inte känner dig trygg, be om hjälp och se hur de gör. Om du känner dig ok med det så gör så, om det är ok med ägaren.
Och se det inte som att du är dålig på något vis!
 
@hier mer än ngt annat tycker jag inte du ska inbjuda hästen ngt hälsande eller gos i hagen öht när du går in där och ska hämta ngn häst. Det finns ingen anledning öht att du ska gosa med den i hagen när du ska hämta in ngn annan.

Är det större flockar/flera hästar i hagen bör man inte öht hålla på med några individer i hagen allmänt för mycket, såvida inte alla är ens egna familjemedlemmar typ, utan man lär dem att man kliver in, hämtar den hästen man ska hämta och inget annat pågår utöver det. Då slipper man tjafs om det finns några individer som inte har koll på mitt och ditt osv i samband med att människor är i hagen. Håller man den linjen blir det även tydligt för hästarna om ngn skulle glömma bort det ngn gång, då räcker det med att man signalerar/viftar en gång så kommer de ihåg.

När folk är i hagen ska hästarna öht skita i rang sinsemellan osv, sånt får de sköta själva på annan tid i hagen. Precis samma när man rider tillsammans med andra hästar osv.

Jag tror inte det är ngn skarp individ i sig alls över huvud taget. En treåring är sällan för att inte säga aldrig, en ranghög häst i en stor flock, och inte ens i en mindre, ngnsin.
Den har bara inte lärt sig, dvs den förstår inte, och tydligen kanske inte allt är klockrent utifrån hur folk som hanterar den osv, inklusive personal, riktigt har greppat det eller hur de tolkar hästen och beter sig utifrån det hela?
 
Senast ändrad:
@AliceZeta : nej, precis, det är ju inte min ensak eller för den delen ansvar att "ha ett snack" med någon annans häst. Långpisk att skydda mig med får jag nog ha nästa gång, men som du säger, jag vill inte att det blir muckande för då kan situationen bli riskfylld för mig.

@mackan : jag funderar lite samma sak. I alla andra situationer är han mycket mjukare. Så fort han får på sig grimman blir han som en snäll hund. Han flyttar artigt på sig om man behöver gå in i boxen och fixa täcket/fylla vatten etc. Det är bara när han är lös i hagen som han gör så här, och ägaren har ännu inte varit ute i hagen och tagit tag i även den situationen. Ägaren håller sin linje med honom, och personalen en annan. Och alla i personalen har individuellt olika förhållningssätt och kommer från lite olika "skolor" (och för den delen också generationer) när det gäller hästhantering.

@tuaphua : tack för uppmuntran :) Och visst borde det kanske varit bäst om inte för många människor hanterar honom i de här hagsituatonerna, men har man tidspress och en häst måste hämtas så, ja, vad ska man göra liksom. Men nu när jag har sett vad hästen "går för" så tänker jag inte ge mig in ensam nästa gång, utifall att.

Det enda jag vill kunna göra är egentligen bara att hålla honom ifrån mig utan att bli biten eller sparkad, eller för den delen omkullknuffad. Inte uppfostra eller konfrontera, men få vara ifred så att säga.
 
Senast ändrad:
Fast man behöver knappast egentid eller rundcorall för att tala om för en häst att den inte ska klampa in i min sfär. Det är bara enklare om hästen är ensam. Jag skulle inte försöka vara trevlig med hästen, inte otrevlig heller. Den tillsammans med resten av flocken ska bara hålla sig på avstånd när du är i hagen.
 
Jag har gjort så att om det är en häst i hagen som är väldigt på och bossig och bufflig eller helt enkelt inte känns särskilt pålitbar så har jag alltid haft med mig ett spö in. Struntar i hästen och gör det jag ska göra i hagen, säger till att den ska hålla avstånd om den börjar komma och tränga. Inte argt eller så, bara konsekvent och tydligt att jag vill inte ha dig här häst. Tillslut när jag varit så konsekvent hela tiden har dom slutat bry sig. Inte göra saker och ting komplicerade utan bara säg till och sen fortsätt med ditt.

En längre longerspö är bra så slipper man komma nära hästen.
 
Inte ska du behöva känna dej nedstämd, ta upp problemet med din chef tycker jag.
Hoppas du får hjälp av de andra att lösa problemet, och att de hjälper till att lösa det så du slipper skada dej, sådär ska du ju inte behöva ha det!

Ta med en långpisk nästa gång du ev måste ut i hagen ensam, håll dej kring staketet så du kan ta dej ut om du måste.
Låt heller inte den här hästen komma för nära, håll den på avstånd. Varje gång.


Min häst var tråkig i hagen också men snäll när man väl fick tag i henne.
Jag var en hel del ute hagen för att bara visa mej, men fösta månaderna gick egentligen bara ut på att be henne hålla sej undan när jag råkade vara där, eftersom hon inte kunde vara snäll :cool: Jag var i hagen för att hon skulle lära sej att hålla sej undan om jag inte bad om annat. Hon hade lärt sej och befäst att hon kunde köra med folk i (ut ur) sin hage precis som hon ville, hon visste helt enkelt inte annat.
Och hon blev lite lätt grinig när det inte längre fungerade :angel: Hade hon inte varit så ranglåg som hon faktiskt var och så trevlig som hon egentligen var att arbeta med så hade jag aldrig försök reda ut det själv, men nu gick det bra. Men man ska aldrig vara rädd att be om hjälp!!
Nu var det ju min egna häst så jag jobbade ju hel del med henne i övrigt också, men jag hade aldrig tillåtit någon annan att gå ut i hagen tex.
 
@hier
Sådana hästar är läskiga tycker jag. Har haft en liknande situation med en häst som vallade mig i hagen med kolsvarta ögon det är inte roligt. En pisk hade ingen som helst funktion i detta fall, jag kunde ha haft en bazooka utan att det hade hjälpt.
Så jag snackade med ägaren och spenderade lite tid själv med hästen och det enda jag gjorde var att leda den till och från hagen. Men i detta finns många moment, att inte gå ur boxen utan tillstånd, stanna på vägen och vänta, stanna vid grinden, avvakta tills man släpper osv. Jag kunde med mjuka medel i lugn och ro få den att lyssna på mig.
Fine, den ser fortfarande ut som en huggorm i hagen och jag har ett öga i nacken på den men peppar peppar så lyssnar den på mig nu. Sen var mitt mål med detta inte att bli bff med hästen, jag vill bara kunna hämta min häst utan att sätta livet till.
 
Det låter som hästen är rent respektlös, att hästen kommer från Island garanterar ju inte med säkerhet att den är ohanterad den kan lika gärna vara hanterad men kanske av människor med mera vana av den typen av unghäst.

Sen är ju min erfarenhet att hästar uppvuxna i flock ofta är lättare än de hästar som haft betydligt mer kontakt med människor, vilket hänger samman med att vi inte är lika snabba i handling vid korrigering som hästarna själva är. Det här ger ett utrymme för att börja ta sig friheter, Islandshästar signalerar också tidigt med kropp och rörelser vad de försöker sig på. Är man då inte tillräckligt observant så kan detta vara ett resultat från hästen att den tagit det som ett klartecken att gå vidare.

Samtidigt är det din arbetsplats, och jag utgår ifrån att din arbetsuppgift består i annat än att uppfostra privata hästar. Jag tycker du ska ta detta både med arbetsgivaren och hästägaren, för jag tycker inte att det är ok att man går ut med spön i hagen då detta även kan ge fel signaler till andra hästar.

Jag har ju varit med om detta för egen del, här blev resultatet att min egen unghäst blev fullständig livrädd för spön trots att det inte var för hands skull spö plockades fram.
 
Jag stötte på ett "liknande" problem när jag var praktikant i ett stall. Enh äst där roade sig med ats tå på bakbenen när den skulle ledas ut i hagen. Ägaren gjorde inget åt problemet så tillslut vägrade jag hantera hästen. Tyvärr fortsatte övriga på stället att hantera den. Just då kändes det som en förlust, idag är jag glad att jag inte fortsatte ta den risken.
Den situation du beskriver är farlig och eftersom hästen går på mer istället för att vika undan kan det ta en ände med förskräckelse om du ska gå på den och dessutom känner dig osäker när du gör det. Problemet är ju att du säkert måste kunna hämta övriga häster i hagen. Av arbetsmiljöskäl borde din arbetsgivare kräva att ägaren löser problemet pronto och annars ställa hästen och någon kompis som har en ägare som känner sig trygg med problemhästen i en egen hage så att inte personalen ska behöva riskera livet på jobbet.
 
Det låter som hästen är rent respektlös, att hästen kommer från Island garanterar ju inte med säkerhet att den är ohanterad den kan lika gärna vara hanterad men kanske av människor med mera vana av den typen av unghäst.

Sen är ju min erfarenhet att hästar uppvuxna i flock ofta är lättare än de hästar som haft betydligt mer kontakt med människor, vilket hänger samman med att vi inte är lika snabba i handling vid korrigering som hästarna själva är. Det här ger ett utrymme för att börja ta sig friheter, Islandshästar signalerar också tidigt med kropp och rörelser vad de försöker sig på. Är man då inte tillräckligt observant så kan detta vara ett resultat från hästen att den tagit det som ett klartecken att gå vidare.

Samtidigt är det din arbetsplats, och jag utgår ifrån att din arbetsuppgift består i annat än att uppfostra privata hästar. Jag tycker du ska ta detta både med arbetsgivaren och hästägaren, för jag tycker inte att det är ok att man går ut med spön i hagen då detta även kan ge fel signaler till andra hästar.

Jag har ju varit med om detta för egen del, här blev resultatet att min egen unghäst blev fullständig livrädd för spön trots att det inte var för hands skull spö plockades fram.

jag håller helt med förrutom att hästen i sak skulle vara ngn häst som betett sig enligt ngt särskilt mönster redan på Island eller var det nu vara månde, ett sånt här beteende kan ju uppstå utan tidigare protokoll eller historik på de flesta hästar beroende på situation.En professionell arbetsplats enligt mig, som hanterar hästarna dagligen dags osv, skulle lösa det utan att det behövde bli en stor grej oftast, och framför allt aldrig ens tänka tanken att långpisk med ut i hagen är ngt som vare sig är vettigt eller tillrådigt i några sammanhang. Det är helt vansinnigt enligt mig att ngt sånt ska behövas öht, har aldrig varit med om det om det handlar om kunnigt folk som hanterar hästar allmänt osv. Eftersom det är personal som hanterar hästarna som jag tolkat det dagligen dax och det i detta fall handlar om att ngn häst utöver det ändå väljer att gå till attack mot ngn som går igenom hagen för att hämta en häst osv, så känns det som ngt brister i grunden allmänt utifrån den personal som hanterar hästarna till majoriteten av tiden isåfall? Och oavsett om inte, utan ngn häst fått ngt konstigt för sig vid ngt tillfälle så långpisk är knappast lösningen i sammanhanget över huvud taget.
Har man problem med att ngn som helst kan gå ut i en hage med flera hästar för att hämta ngn häst, så är problemet lite annat än att en långpisk skulle lösa det. För mig blir det konstigt att långpisk öht nämns som ett alternativ.

KL i övrigt: en häst som enligt tråden går till attack mot folk i hagen är ändå ngt annat än ngn häst som reser sig och står på bakbenen när ngn människa ska ta in den? Även om det upplevs som samma sak för ngn som ev hanterar hästen som inte handhar intag av hästar varje dag osv, så är det ändå en annan sak?
 
Senast ändrad:
jag håller helt med förrutom att hästen i sak skulle vara ngn häst som betett sig enligt ngt särskilt mönster redan på Island eller var det nu vara månde, ett sånt här beteende kan ju uppstå utan tidigare protokoll eller historik på de flesta hästar beroende på situation.En professionell arbetsplats enligt mig, som hanterar hästarna dagligen dags osv, skulle lösa det utan att det behövde bli en stor grej oftast, och framför allt aldrig ens tänka tanken att långpisk med ut i hagen är ngt som vare sig är vettigt eller tillrådigt i några sammanhang. Det är helt vansinnigt enligt mig att ngt sånt ska behövas öht, har aldrig varit med om det om det handlar om kunnigt folk som hanterar hästar allmänt osv. Eftersom det är personal som hanterar hästarna som jag tolkat det dagligen dax och det i detta fall handlar om att ngn häst utöver det ändå väljer att gå till attack mot ngn som går igenom hagen för att hämta en häst osv, så känns det som ngt brister i grunden allmänt utifrån den personal som hanterar hästarna till majoriteten av tiden isåfall? Och oavsett om inte, utan ngn häst fått ngt konstigt för sig vid ngt tillfälle så långpisk är knappast lösningen i sammanhanget över huvud taget.
Har man problem med att ngn som helst kan gå ut i en hage med flera hästar för att hämta ngn häst, så är problemet lite annat än att en långpisk skulle lösa det. För mig blir det konstigt att långpisk öht nämns som ett alternativ.

KL i övrigt: en häst som enligt tråden går till attack mot folk i hagen är ändå ngt annat än ngn häst som reser sig och står på bakbenen när ngn människa ska ta in den? Även om det upplevs som samma sak för ngn som ev hanterar hästen som inte handhar intag av hästar varje dag osv, så är det ändå en annan sak?

Ofta tillåts inte ett fräckt beteende, och hästen kan ha hanterats utifrån att den har setts som fräck på Island medan man kanske inte har sett detta när hästen kommit i annan ägo. Då kan den snabbt anta ett mindre trevligt sätt, ett förtydligande av mitt tidigare inlägg.
 
Jag kan uppdatera er om att ägaren idag har flyttat hästen till egen hage bredvid flocken tillsvidare efter en incident häromdagen när en medryttare skulle hämta en häst och blev sparkad. Inte en dag försent. Synd bara att någon skulle behöva få en spark för att det skulle hända.
 
Jag kan uppdatera er om att ägaren idag har flyttat hästen till egen hage bredvid flocken tillsvidare efter en incident häromdagen när en medryttare skulle hämta en häst och blev sparkad. Inte en dag försent. Synd bara att någon skulle behöva få en spark för att det skulle hända.

vilken tråkig läsning :( Synd att det inte kunde lösas utan att folk skulle komma emellan och bli skadade. Synd också om en 3:åring som måste gå själv :(
 
Ja det hoppas jag med, man gräver bara sin egen grop om man tror att det skulle lösa aktuellt problem. Uppkomna situationer försvinner så klart, men kvar finns problemet i hästen och att den beter sig så nu är inte ett bra utgångsläge när den ska börja bli arbetad med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 582
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 243
Senast: bobbbo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 020
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp