HW Amigo nya disc-lock knäppningen

mackan

Trådstartare
Någon som hunnit pröva den nya knäppningen ? Vill gärna ha åsikter, ni som länge använt Amigo täckena - skillnad mot den tidigare traditionella knäppningen - för/nackdelar ?
 
Jag har den på ett regntäcke. Disken gick sönder snabbt, man fick med en extra men den hade jag lyckats slarva bort så jag fick köpa en ny, och den har hållit bra. Är ok nöjd, men kommer inte köpa igen, känns det som i dagsläget.
 
Det sitter väldigt bra framtill!! Kan inte sätta ordet på vad jag inte är nöjd med, så kanske bara inbillning :D Pållen trivs bra med det.
 
Upplever inte så stor skillnad i vikt faktiskt, men täckena sitter bättre fram på något sätt. Känns som hästarna kan röra sig mer utan att täcket stramar, eftersom knäppningen sitter så långt upp :)
 
Gör den täcket mkt lättare som dom säger med disken? Är den i vanlig plast?
Jo, det är lättare än ett vanligt HWtäcke, och vanlig hårdplast. Det stod att plattan inte tål temperaturer inom ett relativt vanligt spann, kommer dock inte ihåg vilka.
 
Upplever inte så stor skillnad i vikt faktiskt, men täckena sitter bättre fram på något sätt. Känns som hästarna kan röra sig mer utan att täcket stramar, eftersom knäppningen sitter så långt upp :)
På mitt blir det inte speciellt högt upp, som tur är, så de kan äta från marken utan tryck.
 
Jag har Rambo airmax med disc.

Det stora + är att det är en V-knäppning som är något reglerbar vilket är bra på min pålle som är för liten för 145 men något för stor för 140.

Täcket väger mindre, nästan ingenting i airmax fall.

På min häst hamnar den för högt upp så halsen går inte helt fri om han äter, som den gör med vanlig v-knäppning (det är bara Rambos v-knäppning som lämnar hans hals fri, inga andra täcken). Detta innebär att jag inte kommer köpa en till. Men det gör inte så mycket på svettäcket.
 
Tack alla, för alla svar ! :)

@prallan ang plattor som gått sönder/inte tål x temperatur osv:
Gissar att plattan är ”trädd” i fästena och därmed bara att byta ut- inget som ska sys/tråcklas ihop osv? Korrekt ?
 
Tillägg de som reflekterat över vikt :
Upplever ni alltså att de traditionella fästena på Amigo är tunga i jämförelse ? De väger ju ingenting som jag erfar det?
Kanske svaren avser Rambo som har de tunga klumpiga karbinhakarna i original ?
 
Plattan sitter bara med kardborre, ja. Så superlätt att byta ut om den går sönder.
Jag har inte reagerat på någon viktskillnad, men då jämför jag med de vanliga T-spännena som är på Amigo och Mio.
Jag tycker det är hugget som stucket i hur enkelt det är att knäppa T-spännen och platta, båda går ju jättefort. Passformen kan jag inte riktigt uttala mig om eftersom jag inte använt det på mina egna hästar, men det lilla jag märkt tycker jag det verkar lite öppnare i halsen än med Amigos vanliga knäppning.
 
Fördelar: Super-lätt, väger ingenting. man får med en extra i förpackningen. Går fort att ta av - bara att "slita" upp kardborren och dra av plattan från remmarna.

Nackdelar: Tar längre tid att knäppa eftersom remmarna med kardborr skall träs in i hålen. Pistolhakar går snabbare. (Visst, vi snackar några enstaka sekunder, men ändå).
Tycker också att den känns stor på min smalbogade häst. Den är lite bredare än en CD-skiva.
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa nytt flugtäcke då det jag köpte senast inte blev bra. Men jag är osäker på storleken. Jag har flera HW täcken i storlek 140...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få...
Svar
9
· Visningar
1 479
Senast: caballus
·
Utrustning Har bytt alla unghästens täcken från storlek 145 till 155. Har bara HW amigo bravo 12 med v-front. Det nya täcket med 400g fyllning är...
Svar
9
· Visningar
882
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp